Finanssivalvonta | Finansinspektionen | Financial Supervisory Authority ■■ Kuinka pitkälle jo suunnitellut sääntelymuutokset riittävät? Jukka Vesala, apulaisjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Viranomaisten rooli pankkikriisien estämisessä ja ratkaisemisessa Heikki Koskenkylä Valtiot. tri Linse Consulting Oy Seminaari ”1990-luvun pankkikriisin.
Advertisements

SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 2/2012 – Rahoitusjärjestelmän vakaus 2012 Johtokunnan varapuheenjohtaja Pentti Hakkarainen.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuotavuuteen? Kommentti Jussi Ahokkaan esitykseen.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Rahoitusmarkkinoiden myllerrys ja Suomi Pääjohtaja Erkki Liikanen Maanpuolustuskurssiyhdistys ry:n syyskokous.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Finanssikriisi, Eurooppa ja Suomi Pääjohtaja Erkki Liikanen Jyväskylä
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Antti Kuusterä Pankkihistorian tutkija Suomen Pankki Esittämäni näkemykset eivät edusta välttämättä Suomen Pankin kantaa.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Finanssiala uuteen sääntely-ympäristöön Osuuspankkien ylimmän johdon strategiapäivät Pentti Hakkarainen.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 2/2009 Pääjohtaja Erkki Liikanen
1 90-luvun talous- ja pankkiriisi pankinjohtajan silmin 1990-luvun pankkikriisin taloudelliset vaikutukset Markku Pohjola.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Tuntemattomilla vesillä Jussi Hyöty Kevät Tuloskasvu on vahvaa 2010 – Elvytys, tehostamisohjelmat, varastojen täyttö, Kiina.
Yritysasiakkaan luottoluokittelu rahoituksen näkökulmasta
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen talous ja rahoitusmarkkinat: näkymät ja haasteet Osuuspankkiviikon pääjuhla Pääjohtaja.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomi, Eurooppa ja hidastuva maailman- talouden kasvu. Haaste kilpailukyvylle. Pääjohtaja Erkki Liikanen.
Sähkön tarpeen turvaaminen ilman lisäydinvoimaa Anni Sinnemäki
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 4/2009 ja Rahoitusjärjestelmän vakaus -erikoisnumero Pääjohtaja Erkki Liikanen
Luottolaitosten sääntely ja valvonta kansainvälisessä ympäristössä: Missä pahimmat ”vuotokohdat” kriisin perusteella? EUROOPAN RAHOITUSALUE JA GLOBAALIT.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
”Omistajan odotukset ja jäsenistön oman governance ohjeistuksen kehittäminen” ”Hallinto hallinnassa?” –seminaari Hannu Hulkkonen.
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Viron EU-jäsenyyden vaikutukset työmarkkinoihin Jaakko Kiander Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 4/2010 ja Rahoitusjärjestelmän vakaus -erikoisnumero Pääjohtaja Erkki Liikanen
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
OECD/PGC Työohjelma Alustavaa Katju Holkeri VM/HKO.
Perheyrittäjyys (Kuinka puhutaan muutoksesta) Marja Naaranoja EU-hanke Vaasan yliopisto Kreikka&Suomi
Rahoitusinnovaatiot ja riskienhallinta: miten rajoittaa eskaloituvia riskejä? Vesa Puttonen
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Seuturaportti, Etelä-Pohjanmaa.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
”Rahoitusjärjestelmän tulevaisuus: miksi kriisejä on ja miten niiden kanssa voidaan elää?” Eduskunnan talousvaliokunta Professori Vesa Kanniainen.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Seuturaportti, Päijät-Häme.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Seuturaportti, Kalajokilaakso.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Lehdistötilaisuus alkaen klo 9:00
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
CableX YRITYS LYHYESTI.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
Tukipalvelujen ohjaus
Rahoitusoikeus, luento 1
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
HYVINVOINTIVALTION HAASTEET
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Finanssivalvonta | Finansinspektionen | Financial Supervisory Authority ■■ Kuinka pitkälle jo suunnitellut sääntelymuutokset riittävät? Jukka Vesala, apulaisjohtaja Jukka Vesala

Finanssivalvonta | Finansinspektionen | Financial Supervisory Authority ■■ Finanssialan ”valvontajärjestelmässä” kolme tasoa ■Yritysten oma riskienhallinta ja sisäinen valvonta sekä kannustinjärjestelmät. ■Markkinakuri (omistajien ja ennen muuta velkojien harjoittama yrityksen riskinoton kontrolli). ■Viranomaisvalvonta. »Finanssikriisi osoitti, että valvontajärjestelmä petti kaikilla tasoilla. »Sääntelyn kehittämisessä huomioitava kaikki kolme tasoa, ei pelkästään viranomaisvalvonta Jukka Vesala

Finanssivalvonta | Finansinspektionen | Financial Supervisory Authority ■■ Yritysten oma riskien hallinta / markkinakuri ■Riskien hallinnan ja sisäisen valvonnan kehittäminen: »Sääntelyssä määritettävä tiukemmin keskeiset hyvän riskien hallinnan ja sisäisen valvonnan periaatteet. »Kesteistä oikeat kannustimet: Palkkausjärjestelmien tulee perustua pitkäaikaiseen onnistumiseen ja ottaa huomioon kaikki riskit. »Valvonnan tiivistäminen myös tarpeen. ■Markkinakurin toimivuus ja moraalikadon pienentäminen edellyttää erityisesti joidenkin suurten velkojien todellista tappioriskiä: »Velkojien riskiä voitaisiin korostaa esim. edellyttämällä pääomalainojen osittaista konvertointia omaksi pääomaksi tai määräämällä pääomalainojen sijoittajille velvollisuus osallistua tappioiden kattamiseen ennen konkurssitilannetta. »Viranomaisten ”ennakoivan puuttumisen” ja kriisien hallinnan valtuuksia tulee kehittää. ■Kriisivarautuminen etukäteen esim. rahastoja luomalla alentaisi myös moraalikadon ongelmaa Jukka Vesala

Finanssivalvonta | Finansinspektionen | Financial Supervisory Authority ■■ ”Varjopankkitoiminnan” kasvu oli moninkertaista perinteiseen pankkitoimintaan nähden (USA:n tilanne) Jukka Vesala Lähde: Glyftason T, Holmström B, Korkman S, Söderström HT, Vihriälä V (2010): Nordics in Global Crisis; Vulnerability and resilience, ETLA B 242

Finanssivalvonta | Finansinspektionen | Financial Supervisory Authority ■■ Viranomaisvalvonta ■”Varjopankkitoiminnan” voimakas kasvu siirsi riskejä valvonnan ulottumattomiin ja kannusti riskinottoon. »Liiketoiminnan rajoitteet (”Volker-esitykset”, Tobinin transaktiovero…), johtaisivat herkästi sääntelyn kiertämiseen ja ”varjopankkitoiminnan” laajenemiseen. »Sääntelyn piirin laajentaminen on tarpeen sikäli kuin nyt sääntelyn ulkopuolella olevat toimijat aiheuttavat riskejä finanssijärjestelmän vakaudelle. ■Finanssikriisi osoitti katvealueita vakavaraisuuden ja likviditeetin sääntelyssä ja sääntelyjärjestelmän merkittävän ”myötäsyklisyyden”. »Laajat esitykset vakavaraisuus- ja likviditeettisääntelyn kiristämiseksi ovat oikeasuuntaisia. Kokonaisuutena varsin voimakas tiukennus nykysääntelyyn. »Kaikkien muutosten yhteisvaikutus tulee arvioida, myös sääntelyn vaikutukset luotonantoon ja makrotaloudelliseen kehitykseen. ■Uudella järjestelmäriskikomitealla on keskeinen rooli kehittää mikro- ja makro-valvonnan yhteistyötä ja ennakoivia toimia järjestelmäkriisien lieventämiseksi tai välttämiseksi Jukka Vesala

Finanssivalvonta | Finansinspektionen | Financial Supervisory Authority ■■ Lopuksi ■Sääntelyn pitäisi varmistaa, että kaikki kolme kontrollimekanismia (yrityksen omat kontrollit, markkinakuri ja viranomaisvalvonta) toimivat. ■Sääntelyn tulisi olla riskiperusteista ja neutraalia, jolloin ei olisi kannustimia sen kiertämiseen. ■Sääntelyn ja valvonnan tulisi olla laajapohjaista; liiketoimintarajoitteet johtavat herkästi ”varjopankkitoimintaan” ja riskien piiloutumiseen. ■Kriisin opetuksena on syytä tiukentaa otetta, mutta ei saisi sortua ylilyönteihin sääntelyssäkään Jukka Vesala