Monikielinen ja – kulttuurinen sananlaskupaja ActLib-hanke Alba 9.5.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
Advertisements

Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Funktionaalisen luetteloinnin kokeiluprojektit Auran kirjasto ( ) J. R. R. Tolkien 1. kohteenakohteena 2. Taru.
Learning and Educational Technology Research Unit Digitaalinen portfolio oppimisen tukena (4 op) Hot Potatoes 2 h Jaana Tolonen.
QR-koodit opetuksessa Havainnollisuutta ja konkretiaa.
PAINOPINNAN SUUNNITTELU
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Monikulttuurisuus opetuksessa
Mitä on kansainvälisyys?
Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Mikä on internet? b Kymmenien tuhansien yhteen liitettyjen tietoverkkojen kokonaisuus b Internetin palvelut ovat ilmaisia - liittymät ovat maksullisia.
Funktionaalisen luetteloinnin kokeiluprojektit Auran kirjasto ( ) Edith Södergran •tekijänätekijänä •kohteenakohteena.
Funktionaalisen luetteloinnin kokeiluprojektit Auran kirjasto ( ) Ilkka Remes •tekijänätekijänä •kohteenakohteena.
VoIP-Puhelin • Voice over IP • Tutkittiin jo 1970-luvun lopulla • Ongelmana liian heikko suorituskyky • Innostus heräsi uudelleen luvulla, jolloin.
KARJALA NSV / 2010.
Wikitellen Edupoli-Factian somekoulutus Tuija Marstio.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Simpukat, kotilot ja mustekalat
Pääkaupunki: Buenos Aires (2, as.)
Hannola, I. & Ikonen, T  Internetin ”käytössäännöt”  Kohteliaisuus  Yksilönsuoja  Harkintakyky  Tiedä mihin sitoudut!  Lähdekritiikki  Lakiasiat.
Kari Haajanen tuntiopettaja, laboratoriopäällikkö Turun AMK
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Sähköisen aineiston tunnistaminen Veli-Matti Häkkinen
Sisältö / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T op Lauri Savioja 1/06 Kertausta OpenGL:sta.
Wikispaces kouluttajan wikityökaluna Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Tiedonhankintaprosessin portaat
LC Askola-Pukkilan Nuorisovaihto ensi kesänä 2014 ! -”kielikurssi” kotona kesällä 1 – 2 viikoksi! - kohdemaita ympäri maapalloa ! - hanki lisäkokemusta.
Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen C2 Robottitehdas Kuva: Saara Salama.
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Tilastollisen tutkimuksen perusteet - 6 op
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
Varmuuskopiointi Valtteri, Simo My-tlpt09e Varmuuskopiointi Varmuuskopioinnilla yleensä tarkoitetaan tapahtumaa, jossa jokin tärkeä tieto kopioidaan.
Kuvakäsikirjoitus: Sessun päivä yliopistolla. Päivä alkaa! Jeejee, uusi koulupäivä! Sessu saapuu innosta puhkuen yliopistolle bussilla. Kuvataan Sessua.
Opinnäytetyö Rautalankamalli
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Hakkerointi.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Saharan eteläpuolinen Afrikka
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
NUORTEN SEKSUAALI- KASVATUS JA SEKSUAALITERVEYS
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Tiedontarvitsijat käyttävät tietoa yksisuuntaisesti tiedontuottajiin ja lähteisiin luottaen. Professorit ja muut auktoriteetit tuottavat uutta tietoa.
Miten pitäisi elää?.  Keskittyy kysymykseen ’’miten pitäisi elää?’’  Tarkoituksena on löytää pohtimalla elämälle merkitys  Painottaa tekemistä ja henkistä.
Mikroskoopin keksiminen ja mikroskooppityypit
SIENISTÄ.
Tietoturvaprojekti 6h.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Matkailuyrittäjyys 2/2014 Timo Malin. Tehtävä 2: Liiketoimintamahdollisuus 1.Mitä liiketoimintamahdollisuudella tarkoitetaan? 2.Voiko mahdollisuus olla.
Webin historia Tietojenkäsittelytieteen historia –seminaariesitelmä Helsingin yliopisto –
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
Tekstien moniäänisyys
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
Finnan käyttäjäkysely 2016
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
Latinalainen Amerikka: Itsenäistymiskehitys ja kulttuurien kirjo
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Esityksen transkriptio:

Monikielinen ja – kulttuurinen sananlaskupaja ActLib-hanke Alba

Työpajan kulku • Kootaan luontoon, vuodenaikoihin, eläimiin liittyviä sananlaskuja pareittain/pienryhmissä. • Teemoitellaan sananlaskut yhdessä. • RUOKATAUKO • Harjoitusten ja oppimateriaalin laatiminen 3 ryhmässä: kulttuuri, kirjallisuus, kieli. • Harjoitusten ja materiaalien koonti, kokeilu ja kehittely edelleen.

Kysymyksiä • Onko sanonnassa syvempi ajatus (ideologia, filosofia) vai onko se vain huitaisu? • Mistä tai keneltä se voisi olla lähtöisin? • Mitä sanonta tarkoittaa a) kirjaimellisesti, b) vertauskuvallisesti? • Oletko samaa vai eri mieltä?

Lähteistöä, nettilinkkejä Papunet/sanalaskut Suomalaisia sananlaskuja – Wikisitaatit Suomalaisia sananlaskuja ja viisauksia Sanontoja ja sananlaskuja Liisa Granbom-Herranen: Mihin sananlasku lasta johdattaa? Kasvatus & Aikahttp:// aika.fi/site/?page_id=227 Sananlaskuja meiltä ja maailmalta. YK-liitto. Sananlaskujen maailmanselitys. HS. aita+ja+mantuja/a National and cultural proverbs and wisehttp:// Sananparret. SKS. Kansainvälinen sananlaskutietokanta Vertailevia turkkilaisia ja suomalaisia sananlaskuja Tansanialaisia sananlaskuja