NUOREN URHEILIJAN OPISKELU JA URHEILU-URA Olympia-akatemian istunto 15

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pori Tuuli Merikoski-Silius opintokoordinaattori Suomen Olympiakomitea
Advertisements

Opiskelun ja urheilun yhdistäminen
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Turun Seudun Urheiluakatemia Avaustilaisuus
Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia
Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta
KATRI TOLONEN Urheiluakatemia Urhea. Urhea  Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian perusajatus on verkottaa urheilun ja opiskelumaailman osaajat yhteen 
Tampereen urheiluakatemia I-vaihe Paikallisen verkoston rakentaminen ja toiminnan käynnistäminen •opiskelun ja urheilun yhdistäminen (korkeakoulu.
STLL:n Seuraparlamentti
VALMENNUSJÄRJESTELMÄ
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
URHEILUAKATEMIAVERKOSTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMINEN V
KOULUTUKSEN JA OSAAMISEN KEHITYSOHJELMA VUOSILLE SLU:n hallitus: •hyväksyi kehitysohjelman koulutuksen ja osaamisen strategiasuunnitelmaksi,
KOULUTUSTAKUU.
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Huippu-urheilunmuutos.fi. EXCELLENCE - pyrkimys erinomaisuuteen Valmentaja ja muut tukihenkilöt osaavat tehtävänsä Koti liikuttajana Yhdessä tekeminen.
Huippu-urheilunmuutos.fi Pääkaupunkiseudun yläkouluverkosto Antti Paananen Huippu-urheilun muutosryhmä.
Uran aikana  Lajin parissa kannustetaan myös opiskelemaan  Suomessa hyvät olosuhteet (urh.akatemiat)  Koulu aina tärkeää ja hyvää vastapainoa  Peruskoulu.
 Polun taustalla HUMU-ryhmän selvitys suomalaisten huippu-urheilijoiden poluista  Suomalaisten arvokisa menestyksen heikkeneminen 1970  2000-luku 
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
URHEILIJOIDEN OPINTO-OHJAUKSEN HAASTEET JA LISÄVAATIMUKSET URHEILUAKATEMIA- JÄRJESTELMÄSSÄ PORI Tuuli Merikoski-Silius Opintokoordinaattori.
Urhean yläkouluverkosto Olympiastadion Asko Härkönen Suomen Olympiakomitea.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Etelä-Karjalan Urheiluakatemia
Ammatillinen koulutus
Urheiluakatemiat Korkeakoulujen liikuntatoimien verkostotapaaminen 3.6.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Kohti Olympia- valmennuskeskusta
Antidopingkoulutus Urhea asiantuntijaverkosto Helsinki Samuli Rasila.
Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Väestönmuutos , maakunnittain
Urheilijan sijoittuminen työelämään Suomen Olympia-akatemia
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Wipro Technologies, Wireless Solutions
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
JOUKKUEJELPPI Harjoittelukulttuurin kehittäminen Mäntyharjun Virkistyksessä.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
TURUN SEUDUN URHEILUAKATEMIA.
PARHAAT YHDESSÄ HYVISSÄ OLOSUHTEISSA perusteita keskittämiseen
Toisen asteen koulutus
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Joukkuepelien valmennusjärjestelmät. Valmennusjärjestelmä Rakentuu –Pelaajanpolku ja sen keskeiset toimijat –Osaamisverkosto (kansallinen ja kansainvälinen)
Opiskelevan urheilijan talous Jari Savolainen ja Jukka Tirri Korkea-asteen kaksoisuraseminaari, Helsinki
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Urheiluakatemiaopinnot osana korkeakoulujen yhteistä opintotarjontaa – case Itä-Suomi.
Etsivä nuorisotyö Kemissä Argos. Taustaa ja tuloksia Argos -etsivän nuorisotyön hanke aloitti Kemissä heinäkuussa 2008 Työparitoiminta Tuloksia 2008 hanke.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Kohti maailman huippua. Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
Urheilijoiden opinto-ohjaus
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Liitto palvelee Mitä seura saa liitolta
Ammatillinen koulutus
14.00 Tervetulosanat. Hannele Hiilloskorpi valmennuskeskuspäällikkö Varalan Urheiluopisto ja Tampereen Urheiluakatemia Pirkanmaa on paras paikka.
Suomen Nyrkkeilyliitto
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
YHTEISHAKU 2019.
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Esityksen transkriptio:

NUOREN URHEILIJAN OPISKELU JA URHEILU-URA Olympia-akatemian istunto 15 NUOREN URHEILIJAN OPISKELU JA URHEILU-URA Olympia-akatemian istunto 15.10.2005 Seinäjoki Tuuli Merikoski-Silius Opintokoordinaattori Suomen Olympiakomitea

OPISKELU OSA URHEILUA Koulunkäynti ja opiskelu kuuluvat suomalaiseen kilpa- ja huippu-urheiluun… Järjestelmän kannustettava urheilijoita kouluttautumaan urheilu-uran aikana, mutta mahdollistettava myös yksilölliset ratkaisut ja tuettava niitä Myös koulutus- ja opintotukijärjestelmien tulisi tunnistaa ja ottaa huomioon urheilijan erityisongelmat

VALINNAN PAIKKOJA 12v. : urheilupainotteisuus 15 v. : peruskoulussa? Lukio vai ammatillinen koulutus? Urheilulukio vai lähilukio? Mikä ala? Kehittymismahdollisuudet urheilijana? Valmentaja? Seura? Urheilu vai opiskelu?

Urheilijoiden koulutus 2005 2. ASTE OPM, erityinen tehtävä: 12 urheilulukiota, 10 urheiluammattioppilaitosta Urheilupainotteiset lukiot ja ammattioppilaitokset Urheiluopistot monimuotokoulutukset, oppisopimus

Urheilijoiden koulutus 2005 Korkea-aste Turun AMK, Seinäjoen AMK: tradenomi Yliopistot: akateeminen vapaus? akateeminen vastuu! monimuotokoulutukset (aikuiskoulutus) USAn yliopistot Urheiluakatemioissa mukana olevat oppilaitokset

NUORI URHEILIJA KAUKANA KOTOA… sopeutuminen: perhe, kaverit koulu, kuka valvoo, ohjaa ja auttaa? ruokailut, pyykit, varustehuolto soluasuminen, asuntolat nukkuminen, elämäntavat, vapaa-aika sairastuminen, kuka huolehtii? kuka auttaa, lohduttaa, hoitaa, asettaa rajoja? talous?  

VALINNAN PAIKKOJA jatkuu… +19 v.: Urheilukoulu vai lähin varuskunta? Siviilipalvelus? Välivuosi? +20 v. +:Ammattikorkeakoulu vai yliopisto? Mikä ala? Paikkakunta? Urheilumyönteisyys? Joustoa? Harjoitteluolosuhteet? Valmentaja? Seura? Onko paikkakunnalla urheiluakatemia? Urheilu vai opiskelu? Mitä opiskelujen jälkeen? Urheilu vai työ?

Urheilijoita opiskelevia urheilijoita opiskelevien urheilijoiden %-osuus kilpaurh. 15-18 v. 15 000 14 950 99 maajoukkue-toiminnassa -18 v. 2850 2800 98,2 maajoukkue- toiminnassa +18 v 2000 1200 60 OK:n tukiurheilijat 250 150 Urheilija-apuraha 56 27 48

OK:n tukiurheilijat 2003 opiskelijoita 58% töissä 19% korkea-aste 67% II aste 33% töissä 19% suurin osa koulutustaan vastaavassa työssä osa- tai kokoaikaisesti, osa täysin muulla alalla, osa ilman koulutusta ammattiurheilijoita 13% suurimmalla osalla ammatti, osalla vain peruskoulu/lukiopohja muu tilanne (välivuosi, armeija tms) 10% osalla opiskelupaikka hankittuna

VALINNAN PAIKKOJA jatkuu… +30 v.: Lopetanko? Mitä uran jälkeen? Töihin? Miten saan töitä ilman työkokemusta? Opiskelemaan? Miten hyödynnän urheilu-urani? Suurilta stadioneilta arkiseen elämään, miten sopeudun, mistä löydän paikkani?

Urheilijan ura 1: Urheilu-ura „Elämän ura“

Urheilijan ura 2: Urheilu-ura Siirtymävaihe „Elämän ura“

Urheilijan ura 3: Opiskelu ja ammattitaidon ylläpitäminen Uusi ura Urheilu-ura Urheilun ja opiskelun tai työn yhdistäminen Positiivinen vaikutus urheilutuloksiin

HAASTEITA URHEILIJAN OPINTOPOLULLA Ajanpuute ja ajankäytön hallinta: double shift Kokonaiskuormitus: yli- tai alikuormitus Suunnittelun puute: If You fail to plan, plan to fail! Poissaolot, rästiopinnot Opiskeluyhteisöön kiinnittyminen Opintoalojen eroavaisuudet, lajien eroavaisuudet ”Tehokkuusvaatimukset” Toimeentulo-ongelmat

Miksi opiskelevalla urheilijalla on toimeentulo-ongelmia? Opintotuki tunnetusti riittämätön  urheilijat eivät voi paikata aukkoa käymällä töissä Opiskelutahti ei kaikilla riitä opintotuen nostamiseen (talvilajit!) Hitaan opiskelutahdin johdosta tuki ei riitä koko tutkinnon suorittamiseen Valmennustuki myös riittämätön kattamaan urheilusta aiheutuvat kulut, eikä tukea riitä kaikille huipulle pyrkiville Sponsori- ja kilpailutulot harvojen ulottuvilla

MIKÄ NEUVOKSI? Urheilijan oma aktiivisuus, suunnittelu Opintojen alku, tilanteen haltuunotto Tehostettu opintojen ohjaus, HOPS Urheilijalähtöisten opintoratkaisujen löytäminen ja tehokas käyttö! Rytmitys ja vuorottelu Opiskelututor ja/tai vertaistuki Asenteet, motivaatio!

Valmentajan/seuran roolista positiivinen kannustus ja aito kiinnostus!!! urheilijan tukeminen valinnoissa opiskelusuunnitelma valmennussuunnitelman rinnalla, opiskelun huomioiminen valmennuksessa yhteistyö koulun kanssa –keskustelua myös ”ylätasolla”: opettaja ja opot –valmentajat-vanhemmat

Liiton roolista ”opintovastaavan” tai opiskeluasioista vastaavan toimielimen nimeäminen (kiekko-opo!) luottamushenkilöiden osaamisen ja kontaktien hyödyntäminen! liitossa tieto urheilijoiden opiskelupaikasta /työtilanteesta  lajilähtöinen kehitystyö tiedottaminen, valmentajakoulutus valmennus- ja kilpailujärjestelmän tarkastelu myös opiskelujen kannalta!

Keiden muiden sitoutumista ja tukea tarvitaan? vanhemmat, perhe sponsorit agentit, managerit muut tahot?

Olympiakomitean roolista Nuoriso-ohjelma vuodesta 1997 Opintokoordinaattori vuodesta 2001 toisen asteen urheilijakoulutuksen ”veturi”: urheiluoppilaitosten seurantaryhmän puheenjohtajuus, seminaarit, Nuoren urheilijan ura –opasyhteistyö Mukana valmennuskeskusten sekä harjoittelukeskusten ja urheilu- akatemioiden kehittämistoiminnassa Yhteistyö Adecco Finland Oy:n kanssa: Huippu-urheilusta työelämään -hanke

Mikä ihmeen urheiluakatemia? URHEILUAKATEMIA on urheilijoiden, lajiliittojen ja seurojen, oppilaitosten, kaupunkien ja kuntien sekä valmennuksen tukipalveluita tarjoavien tahojen YHTEISTYÖVERKOSTO, jonka tavoitteena on: TEHOSTAA urheilijoiden päivittäis- harjoittelun suunnittelua, toteutusta ja seurantaa LUODA edellytyksiä ammattivalmennukselle TUKEA urheilijoiden kouluttautumista haluamalleen alalle urheilu-uran ohessa TARJOTA kokonaisvaltaiseen valmentautumiseen liittyviä tukipalveluja

Urheiluakatemiat: valtakunnallinen tilanne 10/2005 Ouluseutu Urheiluakatemia (v.2001) Satakunta Sport Academy (v.2002) Keski-Suomen Urheiluakatemia (v.2002) Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia (v.2003) Joensuun Urheiluakatemia (v.2003) Pohjois-Savon urheiluakatemia (v.2004) Turun seudun Urheiluakatemia (v. 2004) Kotkan Urheilijakoulutus, Etelä-Kymenlaakson ua (11/2004) Päijät-Hämeen ua (1/2006?) Lapin ua (8/2005) Tampereen ua (8/2005) Vaasan seudun ua (8/2005)

Summa Summarum Opiskelun ja huippu-urheiluvalmentautumisen voi yhdistää menestyksekkäästi Edellyttää urheilijalta ja valmentajalta vastuullista opintojen ja valmennuksen suunnittelua Tarvitaan eri tahojen tiivistä yhteistyötä ja yhteistä tahtoa!