Rautatieliikennepoliittinen kysely 2011 Lyhyt yhteenveto Reijo Lehtinen 3.3.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
LC Vantaa Etelä kalenteri 2006/2007 ML
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
FC WILD Tyytyväisyyskysely Yleistä/taustaa • Tyytyväisyyskysely järjestettiin toista kertaa tavoitteena saada kuuluviin kentän ääni,
Uusi Suomi TalousYmpäristöSuvaitsevaisuus VerouudistusInvestoinnitTyöVerouudi Raidepaketti PuurakentaminenTietoyhteiskuntaEnergiatehokkuus.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Helsinki – Tallinna rautatieyhteys OIKOTIE EUROOPPAAN  Martin markkinat  Martti Asunmaa Baltirail ry:n puheenjohtaja.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Limingan Kirkonseudun asemakaavan muutos
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 1. kokoontuminen ma klo Säyneisen NS:n talo, Säyneinen, Juankoski Kyläsuunnitelman.
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Voidaanko Euroopassa siirtyä uusiutuvaan energiatalouteen? Oras Tynkkynen Helsinki.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
THL koordinoi Tutkimusyhteistyö  THL  Kela  VATT  Kuntoutussäätiö  Työterveyslaitos  Helsingin yliopisto  Lapin yliopisto Tutkimusrahoitus:  STM,
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 Päivi Moilanen Kulttuurienväliset toimijat Pohjois-Pohjanmaalla Oulu Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Taru Mattsson ja Antti Tuomikoski1 N-piirin koulutustoimikunnan toimintasuunnitelma Kauden aikana koulutustoimikunta toteuttaa monipuolista.
Menetelmä lapsiperheiden liikunta- ja ravitsemusohjaukseen
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
TYTTÖJEN PELAAJAKARTOITUSJÄRJESTELMÄ
Perusopetuksen ryhmäkoko
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Eversti Tero Kaakinen Komentaja, Kaakkois-Suomen rajavartiosto
1 HE 116/2008 vp valtion talousarvioksi vuodelle 2009 (luku Energiapolitiikka) Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaosto
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
OSUUSTOIMINNAN MENESTYKSEN EVÄÄT 2010-LUVULLA
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
T&K-tiimi Tikkurilassa Koonti keskustelusta / AMV.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Talousnäkymät Valtiosihteeri Raimo Sailas SITRA,
Teuvo Aro Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi ”TAPRE”
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Tilinpäätös 2004.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Päärataseminaari Hotelli Presidentti, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Rautatieliikennepoliittinen kysely 2011 Lyhyt yhteenveto Reijo Lehtinen

Pro Rautatie - perustettu 1997

Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus Helsingissä Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus Helsingissä Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen Etelä-Suomen rautatiet : Pro Rautatien seminaari Helsingissä Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen Etelä-Suomen rautatiet : Pro Rautatien seminaari Helsingissä Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen

Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus Helsingissä Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus Helsingissä Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen Etelä-Suomen rautatiet : Pro Rautatien seminaari Helsingissä Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen Rail Baltica –rautatieseminaarin julkilausuma: Baltirail ry:n ja Pro Rautatien seminaari 22.5 Tallinnassa Kutsu: Rail Baltica seminaari Tallinnassa Kutsu: Pro Rautatien seminaariin Helsingissä Vaalikeskustelu Rautatieliikenteestä Kutsu: Vaalikeskusteluun - raideliikenne Suomessa Kutsu: Päärataseminaari keskiviikkona 7.2 Järvenpäässä Kutsu: Rautatiepoliittinen seminaari perajntaina 1.12: Rautateiden käytön kehittämismahdollisuudet Rautatiet alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittäjänä Kutsu Pro Rautatien seminaariin Rautateitä ei saa unohtaa Suomen liikenteen kehittämisessä Juna soveltuu hyvin pitkämatkaiselle työmatkaliikenteelle – työsuhdelippu juniin Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen Etelä-Suomen rautatiet : Pro Rautatien seminaari Helsingissä Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen Rail Baltica –rautatieseminaarin julkilausuma: Baltirail ry:n ja Pro Rautatien seminaari 22.5 Tallinnassa Kutsu: Rail Baltica seminaari Tallinnassa Kutsu: Pro Rautatien seminaariin Helsingissä Vaalikeskustelu Rautatieliikenteestä Kutsu: Vaalikeskusteluun - raideliikenne Suomessa Kutsu: Päärataseminaari keskiviikkona 7.2 Järvenpäässä Kutsu: Rautatiepoliittinen seminaari perajntaina 1.12: Rautateiden käytön kehittämismahdollisuudet Rautatiet alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittäjänä Kutsu Pro Rautatien seminaariin Rautateitä ei saa unohtaa Suomen liikenteen kehittämisessä Juna soveltuu hyvin pitkämatkaiselle työmatkaliikenteelle – työsuhdelippu juniin

Liikenne kiinnostaa – erityisesti älykäs liikenne tutkimusta ja tuotekehitystä vireillä Lähde:IS Finland/Kimmo Ylisiurunen

Uusi liikennepolitiikka on syntymässä? • Liikenneolosuhteet 2035 on Liikenneviraston asiantuntijanäkemys tulevaisuuden liikennejärjestelmästä ja sen tekemisestä. • Tarve suurille linjanmuutoksille on selkeä. Näitä muutoksia ei voi kuitenkaan tehdä yhdellä kertaa, vaan on katsottava kauas ja haettava suuntaa. Liikenne järjestelmän yhteispeli on ratkaistava uudella tavalla. • SITRAN Liikennerevoluutio -hanke vie osaltaan muutoksia eteenpäin. Lähde: LIIKENNEOLOSUHTEET 2035

Kyselyyn vastanneet B. Nettikysely ; kutsujen yhteydessä toteutettu kysely - 48 vastausta A. Kysely puolueille kirjallisena

Mitkä ovat rautatieliikenteen merkittävimmät ongelmat ja niiden syyt nykytilanteessa? • Rataverkko – kunnossapito ja investoinnit • Junien myöhästeleminen, luotettavuus ja tiedottaminen • ruuhkat ja sää • Kunto, kapasiteetti ja ohjausjärjestelmät • Pitkäaikainen rahoitusvaje • Organisaatiot ja toimintastrategiat • Vanha kalusto ja rataverkko

Mitä toimenpiteitä pitäisi mielestänne tehdä tilanteen korjaamiseksi seuraavalla eduskuntakaudella? • Investoinnit -ohjelman nopeuttaminen • Yksittäiset kapasiteetti -kriittiset hankkeet • Kaluston uusiminen • Rahoituksen lisääminen • Rahoitustaso ja -mallit • Kilpailu

Mikä pitäisi rautateiden roolin ja merkityksen olla Suomen liikennejärjestelmässä? • Kilpailukykyinen raideliikenne • Nopeat, täsmälliset runkoyhteydet ja lähiliikenne • Integroitu osaksi liikennejärejstelmää • Palvelukykyinen henkilö- ja tavaraliikenne • Uudistettu infra ja kasvava kilpailu • Kasvava junan käyttö • Kattava pääreitistö • Vastaus ilmasto ja energiaongelmiin

Mitkä ovat tärkeimmät rautatiepolitiikan tavoitteet pitkällä aikavälillä (2035 mennessä • 2-raiteinen päärataverkko • Vahva rahoitus ylläpitoon ja investointeihin • Nopeustason nosto • Kuljetusosuuden kasvu • Rataverkko kuntoon • Nopeat yhteydet ja edullisemmat lippujen hinnat • Operaattoreiden asiakaslähtöisyys ja joustavuus

Mitkä ovat Suomen ratojen tärkeimmät kehittämistoimenpiteet ja -kohteet? • Ajankohtaiset ratakohteet; Sjoki-Oulu, Hki-Tre • Hki ohjausjärjestelmä / ratapiha / Pisara • Idän ratayhteydet • Kaksoisraiteet ja ohituspaikat • Junien aikataulut kuntoon • tn tavaraliikenteen runkoverkko • Kasvukeskusten (Tku, Tre, Jkl, Oulu) nopeat yhteydet

Vapaamuotoinen näkemyksenne ja kommentit Suomen liikenteen kehittämisen painopistealueisiin ja rautateiden tulevaisuuteen osana sitä? • Tulevaisuuden hyvinvointi – rautatiet • Ilmasto, energia, kilpailukyky – rautatiet • Raiteiden osuuden lisääminen liikennesektorilla • Keskeinen osa liikennejärjestelmää ja kansallisomaisuutta • Viime vuodet ollut käsittämätöntä liikenneinfran alasajoa – korjausvelka jo 2 mrd • Maakuntakeskukset npean rataverkon ja liikenteen piiriin • Junaliikenteen toimivuus niin heikko, että köyttö esim. työmatkoihin kyseenalaista • Tulisi aikaansaada todellinen keskustelu rautateiden tulevaisuudesta

Arviot yleisiin väittämiin: Junaliikenteen merkitys kasvaa huomattavasti Junaliikenteen merkitys kasvaa huomattavasti Tavaraliikenne vähenee Henkilöliikenne vähenee Kasvaa Helsingin seudulla NETTIKYSELY PUOLUEET 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä

Arviot yleisiin väittämiin Tarvitaan lisää ratoja Suomeen on rakennettava 2-raiteinen päärataverkko Suomeen on rakennettava Uusia ratoja NETTIKYSELY PUOLUEET 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä

Arviot kilpailua koskeviin väittämiin Kilpailua tarvitaan NETTIKYSELY PUOLUEET Kilpailu olisi sallittava kaikessa junaliikenteessä Kilpailu tulisi rajata vain Yhteiskunnan ostamaan junaliikenteeseen 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä

Arviot kilpailua koskeviin väittämiin Kilpailulla olisi myönteisiä vaikutuksia? NETTIKYSELY PUOLUEET Kilpailu heikentäisi junaliikenteen palvelua Ja laatua Kilpailu lisäisi junaliikennettä Kilpailu alentaisi Lippujen hintoja 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä

Turvallisuus Kilpailu heikentää Junaliikenteen turvallisuutta 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä Arviot kilpailua koskeviin väittämiin Kilpailulla olisi myönteisiä vaikutuksia? PUOLUEET NETTIKYSELY

Liikennevirasto ”Liikenneolosuhteet 2035 on Liikenneviraston asiantuntijanäkemys tulevaisuuden liikennejärjestelmästä ja väylänpidosta rahoituksen reunaehdot huomioon ottaen. Suunnitelma sisältää ehdotuksia muille toimijoille ja linjauksia Liikenneviraston omaan toimintaan. Suunnitelman aikajänne kattaa kuusi tulevaa hallituskautta.”

Kiitos! "Junaliikenne mahdollisuutena - matkustajien tarpeista menestykseen tehokkaalla toiminnalla" - aamupäiväseminaari, jossa kootaan ajatuksia junaliikenteen palvelujen ja rautateiden toiminnan kehittämiseksi (21.4 klo 9-13 )

Paneelikeskustelu puheenjohtajana tekn. lis. Pekka Rytilä osanottajina: Oras Tynkkynen, Vihreät Antero Alku, Keskusta Yrjö Hakanen, SKP Leena Harkimo, Kokoomus Peter Östman, Kristillisdemokraatit Johannes Koskinen, Sosiaalidemokraatit Martti Korhonen, vasemmistoliitto Otto Lehtipuu, VR Martti Korhonen, Vasemmistoliitto