Rautatieliikennepoliittinen kysely 2011 Lyhyt yhteenveto Reijo Lehtinen
Pro Rautatie - perustettu 1997
Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus Helsingissä Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus Helsingissä Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen Etelä-Suomen rautatiet : Pro Rautatien seminaari Helsingissä Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen Etelä-Suomen rautatiet : Pro Rautatien seminaari Helsingissä Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen
Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus Helsingissä Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus Helsingissä Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen Etelä-Suomen rautatiet : Pro Rautatien seminaari Helsingissä Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen Rail Baltica –rautatieseminaarin julkilausuma: Baltirail ry:n ja Pro Rautatien seminaari 22.5 Tallinnassa Kutsu: Rail Baltica seminaari Tallinnassa Kutsu: Pro Rautatien seminaariin Helsingissä Vaalikeskustelu Rautatieliikenteestä Kutsu: Vaalikeskusteluun - raideliikenne Suomessa Kutsu: Päärataseminaari keskiviikkona 7.2 Järvenpäässä Kutsu: Rautatiepoliittinen seminaari perajntaina 1.12: Rautateiden käytön kehittämismahdollisuudet Rautatiet alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittäjänä Kutsu Pro Rautatien seminaariin Rautateitä ei saa unohtaa Suomen liikenteen kehittämisessä Juna soveltuu hyvin pitkämatkaiselle työmatkaliikenteelle – työsuhdelippu juniin Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen Etelä-Suomen rautatiet : Pro Rautatien seminaari Helsingissä Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen Rail Baltica –rautatieseminaarin julkilausuma: Baltirail ry:n ja Pro Rautatien seminaari 22.5 Tallinnassa Kutsu: Rail Baltica seminaari Tallinnassa Kutsu: Pro Rautatien seminaariin Helsingissä Vaalikeskustelu Rautatieliikenteestä Kutsu: Vaalikeskusteluun - raideliikenne Suomessa Kutsu: Päärataseminaari keskiviikkona 7.2 Järvenpäässä Kutsu: Rautatiepoliittinen seminaari perajntaina 1.12: Rautateiden käytön kehittämismahdollisuudet Rautatiet alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittäjänä Kutsu Pro Rautatien seminaariin Rautateitä ei saa unohtaa Suomen liikenteen kehittämisessä Juna soveltuu hyvin pitkämatkaiselle työmatkaliikenteelle – työsuhdelippu juniin
Liikenne kiinnostaa – erityisesti älykäs liikenne tutkimusta ja tuotekehitystä vireillä Lähde:IS Finland/Kimmo Ylisiurunen
Uusi liikennepolitiikka on syntymässä? • Liikenneolosuhteet 2035 on Liikenneviraston asiantuntijanäkemys tulevaisuuden liikennejärjestelmästä ja sen tekemisestä. • Tarve suurille linjanmuutoksille on selkeä. Näitä muutoksia ei voi kuitenkaan tehdä yhdellä kertaa, vaan on katsottava kauas ja haettava suuntaa. Liikenne järjestelmän yhteispeli on ratkaistava uudella tavalla. • SITRAN Liikennerevoluutio -hanke vie osaltaan muutoksia eteenpäin. Lähde: LIIKENNEOLOSUHTEET 2035
Kyselyyn vastanneet B. Nettikysely ; kutsujen yhteydessä toteutettu kysely - 48 vastausta A. Kysely puolueille kirjallisena
Mitkä ovat rautatieliikenteen merkittävimmät ongelmat ja niiden syyt nykytilanteessa? • Rataverkko – kunnossapito ja investoinnit • Junien myöhästeleminen, luotettavuus ja tiedottaminen • ruuhkat ja sää • Kunto, kapasiteetti ja ohjausjärjestelmät • Pitkäaikainen rahoitusvaje • Organisaatiot ja toimintastrategiat • Vanha kalusto ja rataverkko
Mitä toimenpiteitä pitäisi mielestänne tehdä tilanteen korjaamiseksi seuraavalla eduskuntakaudella? • Investoinnit -ohjelman nopeuttaminen • Yksittäiset kapasiteetti -kriittiset hankkeet • Kaluston uusiminen • Rahoituksen lisääminen • Rahoitustaso ja -mallit • Kilpailu
Mikä pitäisi rautateiden roolin ja merkityksen olla Suomen liikennejärjestelmässä? • Kilpailukykyinen raideliikenne • Nopeat, täsmälliset runkoyhteydet ja lähiliikenne • Integroitu osaksi liikennejärejstelmää • Palvelukykyinen henkilö- ja tavaraliikenne • Uudistettu infra ja kasvava kilpailu • Kasvava junan käyttö • Kattava pääreitistö • Vastaus ilmasto ja energiaongelmiin
Mitkä ovat tärkeimmät rautatiepolitiikan tavoitteet pitkällä aikavälillä (2035 mennessä • 2-raiteinen päärataverkko • Vahva rahoitus ylläpitoon ja investointeihin • Nopeustason nosto • Kuljetusosuuden kasvu • Rataverkko kuntoon • Nopeat yhteydet ja edullisemmat lippujen hinnat • Operaattoreiden asiakaslähtöisyys ja joustavuus
Mitkä ovat Suomen ratojen tärkeimmät kehittämistoimenpiteet ja -kohteet? • Ajankohtaiset ratakohteet; Sjoki-Oulu, Hki-Tre • Hki ohjausjärjestelmä / ratapiha / Pisara • Idän ratayhteydet • Kaksoisraiteet ja ohituspaikat • Junien aikataulut kuntoon • tn tavaraliikenteen runkoverkko • Kasvukeskusten (Tku, Tre, Jkl, Oulu) nopeat yhteydet
Vapaamuotoinen näkemyksenne ja kommentit Suomen liikenteen kehittämisen painopistealueisiin ja rautateiden tulevaisuuteen osana sitä? • Tulevaisuuden hyvinvointi – rautatiet • Ilmasto, energia, kilpailukyky – rautatiet • Raiteiden osuuden lisääminen liikennesektorilla • Keskeinen osa liikennejärjestelmää ja kansallisomaisuutta • Viime vuodet ollut käsittämätöntä liikenneinfran alasajoa – korjausvelka jo 2 mrd • Maakuntakeskukset npean rataverkon ja liikenteen piiriin • Junaliikenteen toimivuus niin heikko, että köyttö esim. työmatkoihin kyseenalaista • Tulisi aikaansaada todellinen keskustelu rautateiden tulevaisuudesta
Arviot yleisiin väittämiin: Junaliikenteen merkitys kasvaa huomattavasti Junaliikenteen merkitys kasvaa huomattavasti Tavaraliikenne vähenee Henkilöliikenne vähenee Kasvaa Helsingin seudulla NETTIKYSELY PUOLUEET 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä
Arviot yleisiin väittämiin Tarvitaan lisää ratoja Suomeen on rakennettava 2-raiteinen päärataverkko Suomeen on rakennettava Uusia ratoja NETTIKYSELY PUOLUEET 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä
Arviot kilpailua koskeviin väittämiin Kilpailua tarvitaan NETTIKYSELY PUOLUEET Kilpailu olisi sallittava kaikessa junaliikenteessä Kilpailu tulisi rajata vain Yhteiskunnan ostamaan junaliikenteeseen 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä
Arviot kilpailua koskeviin väittämiin Kilpailulla olisi myönteisiä vaikutuksia? NETTIKYSELY PUOLUEET Kilpailu heikentäisi junaliikenteen palvelua Ja laatua Kilpailu lisäisi junaliikennettä Kilpailu alentaisi Lippujen hintoja 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä
Turvallisuus Kilpailu heikentää Junaliikenteen turvallisuutta 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä Arviot kilpailua koskeviin väittämiin Kilpailulla olisi myönteisiä vaikutuksia? PUOLUEET NETTIKYSELY
Liikennevirasto ”Liikenneolosuhteet 2035 on Liikenneviraston asiantuntijanäkemys tulevaisuuden liikennejärjestelmästä ja väylänpidosta rahoituksen reunaehdot huomioon ottaen. Suunnitelma sisältää ehdotuksia muille toimijoille ja linjauksia Liikenneviraston omaan toimintaan. Suunnitelman aikajänne kattaa kuusi tulevaa hallituskautta.”
Kiitos! "Junaliikenne mahdollisuutena - matkustajien tarpeista menestykseen tehokkaalla toiminnalla" - aamupäiväseminaari, jossa kootaan ajatuksia junaliikenteen palvelujen ja rautateiden toiminnan kehittämiseksi (21.4 klo 9-13 )
Paneelikeskustelu puheenjohtajana tekn. lis. Pekka Rytilä osanottajina: Oras Tynkkynen, Vihreät Antero Alku, Keskusta Yrjö Hakanen, SKP Leena Harkimo, Kokoomus Peter Östman, Kristillisdemokraatit Johannes Koskinen, Sosiaalidemokraatit Martti Korhonen, vasemmistoliitto Otto Lehtipuu, VR Martti Korhonen, Vasemmistoliitto