”Right information to the right people at the right time” Menestyksellisen myyntitoiminnan edellytyksiä ohjelmistoyrityksessä 14.6.2006 Raimo Jalonen CEO,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Advertisements

ANDERS INNO OY WE CARE AND IT MATTERS
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
WAP-services “ WAP-interface makes it easier to use mobile services now than ever before - you simply move from one page to another, from one service to.
Johtaminen ja uuden ajan organisaatio Venäjällä Jon Hellevig Awara Eduhouse Training Finlandia-talo.
Verkko-osuuskunnan ja toteuttajan yhteistyömallit sekä yhteistyön syventämisen mahdollisuudet Jukka Kapela
Nuorten teknologiayritysten menestystekijät Mika Naumanen, VTT
HENRY Foorumi Kohti valmentavaa johtamista
Marko Mikkola Solution Sales Professional – Security and Management Microsoft Oy, Enterprise and Partner Group
Sähköinen itsepalvelu olemassa oleviin järjestelmiin
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TAMPEREEN YLIOPISTOUNIVERSITY OF TAMPERE TIETOJENKÄSITTELYTIETEIDEN LAITOS DEPARTMENT OF COMPUTER SCIENCES Good evaluation practice guidelines for health.
Tutkimuksesta uutta tietoa ja liiketoimintaa – Tekesin TUTL-haku 2/2014 New knowledge and business from research ideas – TUTL application round 2/2014.
S09-10 Onki-palvelut verkkoportaalissa Spring 2009 Erik Fallenius.
Tietokannat -kurssi KSAO, Datanomit, käytön tuki kevät 2015 Lauri Tapola.
SalesPeople Finland Oy: Suunnitelmallinen myyntityö
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Export Marketing Veikko Laine ”Product” = ? - What the producer produces and markets - What the customer buys - Tangible & Intangible - Concrete & Abstract.
ENG Masters, part 2, Citing
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
HAAGA-HELIA Myynnin ja palvelun kehittämisen kumppani palveluyrityksille/palveluliiketoimintaan/palveluorganisaatioille Sales and Service Run.
Esityksen nimi Esityksen pitäjä / organisaatio tilaisuus, päivämäärä TFEIP 12 May 2015 Use of Point Source Data in the Emission Inventory Example Finland.
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
A rural experience - launching community network Tuija Riukulehto, CEO, Verkko-osuuskunta Kuuskaista a rural experience - launching community network Tuija.
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
Overvieuw of Vegetables and Fruit Import to Finland and Quality Requirements Inex as Purchasing Company Inex Quality Policy Quality Requirements Quality.
ENNAKOINNIN HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET SATAKUNNASSA Seminaari
Examples of succesful LEADER implementation and good practices Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
GLP-tukitoimintojen ulkoistaminen: QA, IT, Arkistointi Fimean GLP-keskustelupäivä
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 7
Kansainvälinen maisteriohjelma: Tourism Marketing and Management
Opinnäytetyö/Harjoittelu
IMMIGRATION TO RUSSIA / FINLAND
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
Responding to local needs and promoting development in Tanzania
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
LENTISTÄ LIIKKARILLA LA 5.4.
OPn Lakiasiat ja edunvalvonta
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
MyData – asiakas keskiöön
Introduction to decision analysis
GLP-tukitoimintojen ulkoistaminen: QA, IT, Arkistointi
Markkinoinnin perusteet
Risk analysis, risk attitudes
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut
Probability models and decision analysis : introduction
Probability models and decision analysis : introduction
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Design thinking in teaching and case studies
Introduction to decision analysis
Mikko Keränen Director RDI
NORDIC HOT WORK Hot Work And Insurance in Finland
Keuken naistenpäivän myynti-ilta: Minustako myyntitykki
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
LTE LTE=EUTRAN=Super3G=3.9G.
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Refernce: Reference: VA.EHS Version: 5.0 Gemalto Oy HSE Policy
PSK Kevätseminaari 2013 Risto Koivunen
Gemalto Vantaa HSE Policy
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Beekeeping at ctjs By Qarnayn
Esityksen transkriptio:

”Right information to the right people at the right time” Menestyksellisen myyntitoiminnan edellytyksiä ohjelmistoyrityksessä Raimo Jalonen CEO, Kronodoc Oy

”Right information to the right people at the right time” Agenda 1.Esittely ja näkökulma 2.Myyntitoiminnan perusta 3.Asiakkaan kiinnostuksen herättäminen 4.Kuka on ostaja? 5.Myynti/Ostoprosessi 6.Myyntiorganisaation avainkompetenssit 7.Myyntikanavat 8.Myyntitoiminnan tehokkuus 9.Yhteenveto

”Right information to the right people at the right time” Esittely ● Raimo Jalonen, 46 v, Kauppatieteen maisteri ● Työura 20+ vuotta ● KMW-Systems Oy ● Ohjelmoija (2 v.),Myynnin tuki (1v.), Myyjä (1v.) ● Data General Oy ● Account Manager (4,5v.),Sales Manager (1,5) ● Kodak Oy ● Sales Director, Office Systems ( 4v.) ● Sales Director, Consumer Products (2v.) ● Oracle Finland Oy, Sales Director, Channels+SME (3v.) ● Netseal Oy, VP Sales&Marketing (10 kk) ● Kronodoc Oy ● VP, Sales&Marketing (8 kk) ● CEO (3v.)

”Right information to the right people at the right time” Esityksen näkökulma ● Me: 27 hengen tulorahoitteinen ohjelmistoyritys ● Tuote: Businesta tukeva sovellusohjelmisto ● Asiakkaat: Suuria teollisuusyrityksiä, myös ulkomailla ● Markkinat: Avautumassa ● Käytännön kokemuksia: mikä toimii/mikä ei

”Right information to the right people at the right time” Myyntitoiminnan perusta ● Tavoitteena mahdollistaa ostaminen asiakkaan omilla kriteereillä ● Tärkeimmät työkalut ● Kohderyhmä – kenelle? ● Avainviesti – mitä? ● Tuote/palvelukonsepti- miten? ● Itsestäänselvyyksiä, mutta haaste monelle innovaatioyritykselle

”Right information to the right people at the right time” Asiakkaan kiinnostuksen herättäminen ● ”Elevator Pitch” ● Liiketoimintahyödyt asiakkaalle ● Kyky toteuttaa lupaukset ● Referenssit ● Uskottavuuden luominen

”Right information to the right people at the right time” Kuka on ostaja? ● Päätös lähes aina kollektiivinen ● Liiketoimintahyödyt => Johto ● Huomioi eri liiketoimintayksiköt ● Teknologia => IT ● Infra, tietoturva, tietoliikenne, resurssit ● Huomioitava ”esikuntaryhmät” ● Laatu, HR, Talous, Health&Safety jne. ● Kaikilla on valta sanoa EI!

”Right information to the right people at the right time” Software adoption process Unrecognized Need Recognized Need Start a project Review alternatives Sign Order Collect information No action List of needs Create a plan/budget Decission criteria Value expectations RFI/RFP Customer’s purchasing process Phase 1 Initial assessment Find leads Marketing Sales calls Basic info Phase 2 Understand business drivers What problem can we solve? Is it important? Does it pay off (ROI)? Customer priorities? Phase 3,4 5 Create, confirm, present Value Proposition Develop a complete solution Verify with customer Finalize & present Phase 6 Close Contract details Sign Sales process

”Right information to the right people at the right time” Myyntiorganisaation ”tekniset” kompetenssit ● Ensikontaktin luominen => tapaamisen sopiminen ● Liiketoimintatarpeiden esiin kaivaminen ● Luottamuksen rakentaminen ● Ratkaisun laatiminen ja esittäminen ● Helppo ostaa ● Helppo/halpa toteuttaa ( ”total product”) ● Riskin minimointi ● Kollektiivisen päätöksenteon hallinta ● Päätöksen edellytysten luominen ja ”closing” ● Hyvän, juridisesti kelvollisen sopimuksen laatiminen ● Vastuut ja oikeudet ● Lisämyyntimahdollisuudet, tuotteet ja palvelut Tärkeintä on riittävän aktiviteettitason ylläpitäminen eli asiakaskäyntien määrä!

”Right information to the right people at the right time” Myyntijohdon haasteet ● Kohderyhmän määrittely henkilötasolla ● Aktiviteettitason seuranta ● Tiedon keruu ja raportointi (CRM?) ● Epävarmuuden hallinta ja ennustaminen ● Oma ajankäyttö ( Asiakkaat vs. Myyjien tuki) ● Rekrytointi ja perehdytys

”Right information to the right people at the right time” Tyypilliset myyntikanavat ● Oma suoramyyntiorganisaatio ● Jälleenmyynti ● Myymälät ● OEM ● ASP ● Kysymykset: ● Peitto, valmiit asiakassuhteet ● Kompetenssit, osaamisen siirto, tuen tarve ● Kustannukset ● Nopeus ● Hallittavuus

”Right information to the right people at the right time” Example: Expansion Strategy Comparison CriteriaAquisitionMinority stake Strategic partner ResellerAllianceDirectCustomer Time to first deal3-12 months 6-18 months months 6-18 months 1-2 months Capital Investmenthighmediumno someno Direct additional costno/little little largevery large medium Controlfullmediumlittleno fulllittle Cost of withdrawalinvested capital smallnomediumlargemedium Support from head officelittle strong littlemedium Local playeryes halfno

”Right information to the right people at the right time” Myyntitoiminnan tehokkuus ● Kompetenssit tasapainossa ● kaupallinen vs. tekninen ● Toiminnan skaalautuvuus ● suhdanteet; nousu ja lasku ● nopea kasvu ● Yhteistyö markkinoinnin kanssa, läsnäolon monistaminen ● Hyvä mittari: Cost per sales dollar

”Right information to the right people at the right time” Yhteenveto ● Not rocket science, nor art! ● Asiakasprosessi on toinen ohjelmistoyrityksen ydinprosesseista ● Myyntijohdon on pystyttävä implementoimaan tehokas myyntiprosessi ja noudattamaan sitä ● Varmista riittävät kompetenssit ● Systemaattinen, kurinalainen toiminta tuo parhaan tuloksen ● Myyntityö on oltava hauskaa!

”Right information to the right people at the right time” Kiitos!