Verkkoviestinnän merkitys Jyväskylän yliopistolle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HUS KKI-hanke ”Liikunnasta työkykyä HUS:ssa1-6” Historia Toimintasuunnitelma 2010.
Advertisements

Jyväskylän kaupungin viestintä Vammaispalveluiden asiakasraati Emmi Hyvönen viestintäpäällikkö, perusturvapalvelut.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
IST Julkaisuarkistojen yhteentoimivuus – standardit ja suosituksia Rita Voigt Teknillisen korkeakoulun kirjasto ja OA-JES Julkaisupäivä –
Voie Expresse monipuolista yhteistyötä ranskan hyväksi – hankkeesta pysyvä resurssi? Eeva Pajari, 2007.
Espoon Internet-sivuston uudistus Kristiina Andreasson
Kaikkien kirjastojen yhteys- ja palvelutiedot - suunnitelma uudesta yhteisestä palvelusta Matti Sarmela, Kirjastot.fi-toimitus.
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Facebook Julkisella sektorilla Tom Laine Skype: tomlaine Mob
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Internetsivujen uudistaminen Konsepti ja vaativuusmäärittely / raportin luonnos (päivitetty )
Esa Ramstadius Jussi Iltanen MTT Agronet portaali.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Vuosaarelaisten matkailutuotteet matkailijoiden tietoon! kumppanuuspäällikkö Leena Lassila Visit Helsinki.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
KH Kirjasampo NYT Yleisten kirjastojen neuvosto
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Internetsivujen uudistaminen Projekti VSSHP ja SATSHP yhdessä Tavoitteena yhteismitalliset, mutta erilliset sivustot Konseptointi ja määrittely.
Atk-infot tutorryhmille Atk-keskus / Hannele Rajaniemi.
ALKU-hankkeen viestintä Luonnonvaraviestinnän joulutapaaminen Leena-Maija Jyllikoski VM/viestintä.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Yammer sisäisen viestinnän työkaluna Jyväskylän yliopistossa
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
Julkaisu ja viestintä -vahvuusalue Tavoitteet Tavoitteena on edistää koulutustutkimuksen ja sen tulosten tunnetuksi tekemistä sekä laitoksen.
Verkkotoimituskuntien yhteinen kokous Kehittämiskohteita Opetustoimen viestintä Yhteistyön kehittäminen Tiedotuskanavien valinnat Tiedotuskäytännöt.
Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Kottarainen Jyväskylän yliopisto - Sovellusprojekti WWW-pohjainen kyselysovellus.
Uusi rakenne - uudet sivut - miten toteutetaan?
Yhdestä kolme Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi Katri Lehtovaara & Tarja Vänskä-Kauhanen
Tietohallintokeskus Tietohallintokeskuksen palvelut henkilöstölle Tervetuloa uusi henkilöstö! Leila Hämäläinen.
Verkkopalvelut Opiskelijaviestintätiimin työpaja to klo 9-12, Kuusankoski Webmaster Pia Kupiainen ja Verkkoviestintäsuunnittelija Marika Taina.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Löytyykö yhteinen linja? Tarvitaanko?
Viestintäsuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Verkkoviestinnän merkitys Jyväskylän yliopistolle Näkyvyyttä, profiloitumista, kansainvälisyyttä, saavutettavuutta ja läsnäoloa Tarja Vänskä-Kauhanen, 17.11.2010

Missiomme jyu.fi Verkkosivut osaltaan tukevat yliopiston perustehtävän ja kokonaisstrategian toteuttamista sekä vahvistavat yliopiston toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä ulkoisen ja sisäisen viestinnän keinoin. (Viestintästrategia 2007) Verkkosivut ovat käytetyimpiä yliopiston viestintäkanavista - ulkoinen viestintä Verkko on vuorovaikutuksen ja sisäisen viestinnän kanava, opetuksen ja oppimisalustojen väline, palautteenannon sekä sähköisen asioinnin kanava

Statistiikkaa – asiakkaita Jyu.fi kävijämääriä 10-11/2010 690 000 kävijää, liki 2,5 milj. sivulatausta, 3 sivua/visiitti, 24 % ensikertalaisia, 23 000 päivässä 230 000 yksilöityjä kävijöitä 51 % liikenteestä hakukoneista (Google; Bing, Search, Yahoo, Eniro) TDK: hum, jsbe, edu, ytk, sport, science,it Isa (2.) n. 8 500 / päivä Uno (3.) n. 3 000 /päivä Tulosuunnat: Google, Bing, Korppi, Webmail, Facebook, Optima, kirjasto, users.jyu.fi, Avoin yo,

Mitä tietoa statistiikasta saadaan Kävijämääriä Mistä tullaan ja mihin siirrytään, esim. tullaanko Facebookista vai Korpista, siirrytäänkö Koppaan vai Isaan Maantieteellistä ja kielialuetietoa Hakutermejä ja suosituimpia sivuja Miten otan huomioon sivujen kehittämisessä?

Miten JY:n sivuja on arvioitu? Taloustutkimuksen Korkeakoulujen imagotutkimus: JY kolmanneksi tunnetuin ja kiinnostavin yliopisto (4/2010) – verkkosivut osana arviointia Webometrics: JY 3. paras suomalainen maailman 12000 yliopistosta koko, näkyvyys,  dokumenttityyppien monipuolisuus + Google Scholarin akateemisen julkaisemisen tulokset muita: Times Higher Education, QS World University Rankings - JY sij.401-500 Shanghain Jiao Tong – JY sij. 400-500

Yhteinen tehtävä – vastuut ja työnjako Viestintäpalvelut koordinoi, kehittää, toteuttaa, ylläpitää, kouluttaa Tietohallintokeskus: koordinoi, kehittää, toteuttaa, kouluttaa Www-pääylläpitäjät ja –ylläpitäjät; ylläpitävät ja koordinoivat oman sivustonsa kehittämistä, toteutus thk:n ja viestinnän yhteistyössä

Jy:n totetusmalli Keskitettyä: Plone-sisällönhallinta ja –julkaisujärjestelmä: ulkoasu, sisältötyypit ja talotyyli Tuki, kehittäminen ja koulutus Hajautettua: sisältöjen tuotanto ja ylläpito: ajantasaisuus - tieto verkkoon siellä missä se syntyy (pois vanhentunut)

Rakenteesta ja ratkaisuista Kohderyhmäportaaleja; Isa, Uno, Hae Rakenne toistuu pääsivulta tiedekuntien ja laitosten tasolle: Opiskelu Hae opiskelemaan / Opiskelijavalinta Tutkimus Henkilöstö Palvelut/Yhteistyö Yhteystiedot Laitoshallinnon rakenne ja yhteystiedot

Mitä tapahtuu ensi vuonna? Sivujen ulkoasu uudistetaan - määrittely ja kilpailutukseen valmistautuminen 11-12/2010 Plone 4.versio yksiköiden ei kannata nyt tehdä suuria omia uudistuksia, tarpeita kannattaa listata

Miten tehdään ensi vuonnakin hyvät sivut? käyttäjä löytää haluamansa sisällöt ja palvelun hyvin rakenteen kautta hyvät ja loogiset tietosisällöt vastaavat hakukoneisiin, eivätkä eksytä käyttäjää avautuvat nopeasti, ei hidastavia tiedostoja ehjiä linkkejä hyvää kieltä, luotettavaa ja asiallista sisältöä ilmeikästä ja viihdyttävää Kieliasu - myös englanti huollettua kysy aina aluksi ja lopuksi; mikä on sivuston tarkoitus?

Yhteisiä tavoitteita, kehitettävää Läpäiseviä verkkoprosesseja jyu.fi -rakenteessa horisontaalisesti ja vertikaalisesti; esim. virkojen, väitösten, tapahtumien, uutisten ja tiedotteiden, kongressien sivustot Selvitettävää ja sovittavaa: mikä yksikön omaa - mikä kannattaa tuottaa koko yhteisölle, edellyttääkö uutta työnjakoa? Sosiaalisen median suositus/ohjeet JY:n yhteisinä – tulossa

Linkkejä: Viestintästrategia (2007): https://www.jyu.fi/hallintokeskus/viestinta/intra/yliopiston-viestinnaen-strategiset-linjaukset Verkkoviestintä - Laitosten ja yksiköiden www-sivut https://www.jyu.fi/hallintokeskus/intra/laitoksille Ohjeet henkilöstölle: https://www.jyu.fi/hallintokeskus/intra/henkilostolle Kongressijärjestäjän opas: https://www.jyu.fi/hallintokeskus/sidosryhmille/oppaat/kongressijarjestajan-opas Plone-ohjeet: https://www.jyu.fi/thk/plone-ohjeet JY Suomen kolmanneksi tunnetuin ja halutuin - Taloustutkimuksen Korkeakoulujen imagotutkimus 2010, www-sivut muodostavat osan arviointia: https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/04/tiedote-2010-04-14-13-52-12-521015 Webometricsin uusin rankkaus: Jyväskylän yliopisto kolmanneksi paras suomalainen: www.webometrics.info Jyväskylän yliopisto jälleen maailman huippujen listalla: https://www. jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/08/tiedote-2010-08-19-12-23-36-509044 Higher Education - QS World University Ranking: Jyväskylän yliopisto jälleen parhaiden yliopistojen listalla – luonnontieteet korkealla https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2009/10/tiedote-2009-10-08-09-17-19-056190