Verkkoviestinnän merkitys Jyväskylän yliopistolle Näkyvyyttä, profiloitumista, kansainvälisyyttä, saavutettavuutta ja läsnäoloa Tarja Vänskä-Kauhanen, 17.11.2010
Missiomme jyu.fi Verkkosivut osaltaan tukevat yliopiston perustehtävän ja kokonaisstrategian toteuttamista sekä vahvistavat yliopiston toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä ulkoisen ja sisäisen viestinnän keinoin. (Viestintästrategia 2007) Verkkosivut ovat käytetyimpiä yliopiston viestintäkanavista - ulkoinen viestintä Verkko on vuorovaikutuksen ja sisäisen viestinnän kanava, opetuksen ja oppimisalustojen väline, palautteenannon sekä sähköisen asioinnin kanava
Statistiikkaa – asiakkaita Jyu.fi kävijämääriä 10-11/2010 690 000 kävijää, liki 2,5 milj. sivulatausta, 3 sivua/visiitti, 24 % ensikertalaisia, 23 000 päivässä 230 000 yksilöityjä kävijöitä 51 % liikenteestä hakukoneista (Google; Bing, Search, Yahoo, Eniro) TDK: hum, jsbe, edu, ytk, sport, science,it Isa (2.) n. 8 500 / päivä Uno (3.) n. 3 000 /päivä Tulosuunnat: Google, Bing, Korppi, Webmail, Facebook, Optima, kirjasto, users.jyu.fi, Avoin yo,
Mitä tietoa statistiikasta saadaan Kävijämääriä Mistä tullaan ja mihin siirrytään, esim. tullaanko Facebookista vai Korpista, siirrytäänkö Koppaan vai Isaan Maantieteellistä ja kielialuetietoa Hakutermejä ja suosituimpia sivuja Miten otan huomioon sivujen kehittämisessä?
Miten JY:n sivuja on arvioitu? Taloustutkimuksen Korkeakoulujen imagotutkimus: JY kolmanneksi tunnetuin ja kiinnostavin yliopisto (4/2010) – verkkosivut osana arviointia Webometrics: JY 3. paras suomalainen maailman 12000 yliopistosta koko, näkyvyys, dokumenttityyppien monipuolisuus + Google Scholarin akateemisen julkaisemisen tulokset muita: Times Higher Education, QS World University Rankings - JY sij.401-500 Shanghain Jiao Tong – JY sij. 400-500
Yhteinen tehtävä – vastuut ja työnjako Viestintäpalvelut koordinoi, kehittää, toteuttaa, ylläpitää, kouluttaa Tietohallintokeskus: koordinoi, kehittää, toteuttaa, kouluttaa Www-pääylläpitäjät ja –ylläpitäjät; ylläpitävät ja koordinoivat oman sivustonsa kehittämistä, toteutus thk:n ja viestinnän yhteistyössä
Jy:n totetusmalli Keskitettyä: Plone-sisällönhallinta ja –julkaisujärjestelmä: ulkoasu, sisältötyypit ja talotyyli Tuki, kehittäminen ja koulutus Hajautettua: sisältöjen tuotanto ja ylläpito: ajantasaisuus - tieto verkkoon siellä missä se syntyy (pois vanhentunut)
Rakenteesta ja ratkaisuista Kohderyhmäportaaleja; Isa, Uno, Hae Rakenne toistuu pääsivulta tiedekuntien ja laitosten tasolle: Opiskelu Hae opiskelemaan / Opiskelijavalinta Tutkimus Henkilöstö Palvelut/Yhteistyö Yhteystiedot Laitoshallinnon rakenne ja yhteystiedot
Mitä tapahtuu ensi vuonna? Sivujen ulkoasu uudistetaan - määrittely ja kilpailutukseen valmistautuminen 11-12/2010 Plone 4.versio yksiköiden ei kannata nyt tehdä suuria omia uudistuksia, tarpeita kannattaa listata
Miten tehdään ensi vuonnakin hyvät sivut? käyttäjä löytää haluamansa sisällöt ja palvelun hyvin rakenteen kautta hyvät ja loogiset tietosisällöt vastaavat hakukoneisiin, eivätkä eksytä käyttäjää avautuvat nopeasti, ei hidastavia tiedostoja ehjiä linkkejä hyvää kieltä, luotettavaa ja asiallista sisältöä ilmeikästä ja viihdyttävää Kieliasu - myös englanti huollettua kysy aina aluksi ja lopuksi; mikä on sivuston tarkoitus?
Yhteisiä tavoitteita, kehitettävää Läpäiseviä verkkoprosesseja jyu.fi -rakenteessa horisontaalisesti ja vertikaalisesti; esim. virkojen, väitösten, tapahtumien, uutisten ja tiedotteiden, kongressien sivustot Selvitettävää ja sovittavaa: mikä yksikön omaa - mikä kannattaa tuottaa koko yhteisölle, edellyttääkö uutta työnjakoa? Sosiaalisen median suositus/ohjeet JY:n yhteisinä – tulossa
Linkkejä: Viestintästrategia (2007): https://www.jyu.fi/hallintokeskus/viestinta/intra/yliopiston-viestinnaen-strategiset-linjaukset Verkkoviestintä - Laitosten ja yksiköiden www-sivut https://www.jyu.fi/hallintokeskus/intra/laitoksille Ohjeet henkilöstölle: https://www.jyu.fi/hallintokeskus/intra/henkilostolle Kongressijärjestäjän opas: https://www.jyu.fi/hallintokeskus/sidosryhmille/oppaat/kongressijarjestajan-opas Plone-ohjeet: https://www.jyu.fi/thk/plone-ohjeet JY Suomen kolmanneksi tunnetuin ja halutuin - Taloustutkimuksen Korkeakoulujen imagotutkimus 2010, www-sivut muodostavat osan arviointia: https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/04/tiedote-2010-04-14-13-52-12-521015 Webometricsin uusin rankkaus: Jyväskylän yliopisto kolmanneksi paras suomalainen: www.webometrics.info Jyväskylän yliopisto jälleen maailman huippujen listalla: https://www. jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/08/tiedote-2010-08-19-12-23-36-509044 Higher Education - QS World University Ranking: Jyväskylän yliopisto jälleen parhaiden yliopistojen listalla – luonnontieteet korkealla https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2009/10/tiedote-2009-10-08-09-17-19-056190