Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2009. Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Advertisements

Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Reinforcing your business
Pari piirua osuustoiminnan suuntaan Pellervon päivä Pääjohtaja Reijo Karhinen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Lohjan Puhelin Oy 2007 J. Välkkynen
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Osavuosikatsaus Q3/2008 Exel Oyj Toimitusjohtaja Vesa Korpimies
Liikevaihto13,113,3-1,9 Liikevoitto0,30,8-65,0 Prosenttia liikevaihdosta2,36,5 Voitto ennen veroja0,30,8-69,6 Prosenttia liikevaihdosta1,96,3 Katsauskauden.
Liikevaihto27,726,16,1 Liikevoitto1,81,76,5 Prosenttia liikevaihdosta6,56,4 Voitto ennen veroja1,71,63,0 Prosenttia liikevaihdosta6,16,2 Katsauskauden.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Suomen Posti Oyj:n osavuosikatsaus Q1-Q3 / 05
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto19,216,318,1 Liikevoitto0,71,7-61,6 Prosenttia liikevaihdosta3,410,6 Voitto ennen veroja0,51,7-69,3 Prosenttia.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto37,227,734,2 Liikevoitto3,41,892,0 Prosenttia liikevaihdosta9,26,5 Voitto ennen veroja3,31,793,8 Prosenttia.
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
LT Q1 2007, Lännen Tehtaat Oyj OSAVUOSIKATSAUS Q1/2007 Matti Karppinen Toimitusjohtaja.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Rahoitus-markkinoiden muutostuulet – globaalin yhtiön uhka vai mahdollisuus Minna Helppi
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Tilinpäätös 2004.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto66,569,9-4,8 Liikevoitto3,21,0236,4 Prosenttia liikevaihdosta4,91,4 Voitto ennen veroja2,10,21189,4.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Varsinainen yhtiökokous 2018
Talouskasvu euromaissa on lähes puolittunut vuodesta Teollisuuden ja palvelujen ostopäällikköindeksi,
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Osavuosikatsaus

Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen vähennyttyä prosenttia Ylikapasiteetti poistuu hitaasti Lentoyhtiöiden rökäletappioita toiselta neljännekseltä Syyskuu osoittaa, alkaako liikematkustuksen elpyminen Rahtikysynnän lasku saavuttanut pohjan Kassa- ja rahoitusasema muodostumassa kriittiseksi lentoyhtiöille IATAn tämän vuoden tappioennuste synkentynyt yhdeksään miljardiin dollariin

Finnairin tappio linjassa toimialaan Liikevaihto suli toisella neljänneksellä yli 20 prosenttia Toiminnallinen tappio 56,9 milj. euroa, tulos ennen veroja -35,3 milj. euroa Hintataso heikentyi huhti-kesäkuussa yli 18 prosenttia Matkustajakäyttöaste säilynyt hyvänä Reittiliikenteen kannattavuus selvästi tappiollinen Volyymin pudotukseen sopeuduttu, hintatason laskuun toistaiseksi ei Yhteensä 200 miljoonan euron tehostamisohjelmasta reilu puolet toteutuksessa, 120 miljoonan euron henkilöstösäästöt Markkinaosuus Aasiassa kasvanut, kotimaassa laskenut Taseasema edelleen vahva Täsmällisyys ja asiakastyytyväisyys korkealla tasolla

Uusi rakenne selkeyttää ja tehostaa Finnair-konsernille uusi rakenne lokakuun alusta Reitti- ja lomaliikenne yhdistyvät Tukitoiminnot konsernihallinnossa: talousohjaus, resurssienhallinta, liiketoiminnan kehittäminen, HR, IT ja lakiasiat Reittiverkosto ja resurssit (laivasto, henkilöstö) koordinoidaan keskitetysti, osaoptimointi vähenee Päällekkäisyydet poistuvat

Toiminnallinen tulos huono Q2/09Q2/08Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 427,4 545,2-21,6 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa-8,649,5 - Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-56,94,6- Kertaluontoiset erätmilj. euroa0,22,9 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa24,212,6- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-32,520,1- Tulos ennen verojamilj. euroa-35,318,5- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

MEUR Kannattavuuden heikentymistrendi pysähtynee loppuvuonna Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Yksikkökulut ja keskihinta eri suuntiin Muutos edelliseen vuoteen %Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK)

Suurimpien erien yksikkökulut sopeutuivat volyymin pudotukseen, muttei hinnan laskuun Q2/09Q2/08 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/ATK+2,8%-4,6% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/ATK+5,6%-10,4% Palkat ja henkilösivukulutc/ATK-0,9%-8,7% Polttoaineet**c/ATK-4,3%+14,1% Liikennöimismaksutc/ATK+4,8%-5,5% Maaselvitys- ja catering-kulut€/matk.-4,8%+21,2% Myynti- ja markkinointikulut€/matk.-8,3%+2,4% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/ATK+28,2%-13,6% Muut kulut*c/ATK+8,1%-12,4% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja ** sisältää myös suojauslaskennan ulkopuoliset polttoaine- ja valuuttasuojat ATK = Available Tonne Kilometre = tarjottu tonnikilometri

200 miljoonan euron tehostamisohjelmat Yhteensä 200 miljoonan euron tulosparannusohjelmat käynnissä Runsaan 100 miljoonan euron kohteet tunnistettu 100 miljoonan euron tulosvaikutus tälle vuodelle, 100 miljoonaa euron vaikutus ensi vuodelle Säästöt henkilöstökuluissa yhteensä 120 milj. euroa •600 henkeä vähemmän kuin vuosi sitten, yli 6000 lomautuksissa Keskeiset tehostamisalueet: •Organisaatiouudistus tuo lisätehoa keskittämällä toimintoja •Reittiliikenteen kapasiteetin muutos yli -8 % vs •Verkoston kustannustehokkuuden parantaminen Vakautussopimus Finnair Tekniikassa tuo noin 14 miljoonan euron säästöt YT neuvotteluja tulossa

Finnair Tekniikan vakautussopimus Sovittu kaikkien viiden henkilöstöjärjestön kanssa Suunnitellut säästöt noin 14 miljoonaa euroa Työaikajoustoja Resurssit kohdistuvat paremmin tarjolla olevaan työhön Mahdollistaa uusia konsernin ulkopuolisia asiakkuuksia Sopimus sisältää tulospohjaisen bonusmallin koko Tekniikan henkilöstölle vuosina

Henkilöstö supistuu vuonna 2009 Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

Futuurit markkinahintaa kalliimpia

Polttoainekulujen muutos toisella neljänneksellä

Finnair jatkaa suojauspolitiikkaansa

Polttoaineen osuus liikevaihdosta lähellä viime vuotista tasoa 2004: 12,6 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: 19,4 % liikevaihdosta 2007: 20,3 % liikevaihdosta 2008: 24,6 % liikevaihdosta 2009: ~24 % liikevaihdosta Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 71 % seuraavat kuusi kuukautta, siitä alenevasti 24 kuukautta.

Investoinnit keskitetty alkuvuoteen Rahavirtalaskelma Q1-Q2/2009Q1-Q2/2008 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa Investointien rahavirtamilj. euroa Investoinnitmilj. euroa Ennakkomaksujen muutosmilj. euroa Rahoituksen rahavirtamilj. euroa Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa Likvidien varojen muutosmilj. euroa Likvidit rahavarat* kauden lopussa milj. euroa * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset

Taseasema edelleen vahva Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

Laivaston uudistamisohjelma 6 E170 1* E190 1 A * E190 2 A A340 2* E A330 2 E A330 Embraer-tilaukset siirretty 2010 *) Yhteensä neljälle E190-koneelle tehty myynti-takaisinvuokrausjärjestely Kokonaisinvestointi 2009 yli €400m ja 2010 alle €300m

Rahoitus turvattu 2010 kevääseen asti Finnairin investointiohjelman rahoitus varmistettu tämän vuoden osalta Investointiaikataulua pyritään väljentämään Likvidit varat 266 milj. euroa Rahoituslähteitä yhteensä yli 400 miljoonan euron arvosta •Euroopan Investointipankki 250 milj. euroa •Vientiluottolaitos (Airbus-maat) 160 milj. euroa •Eräiden kiinteistöjen myynti- ja takaisinvuokraus 90 milj. euroa Lisäksi luottolupauksia, jotka edellyttävät pankkitakauksen •TyEL-varojen takaisinlainaus, jäljellä 350 milj. euroa Sovittuja, mutta käyttämättömiä luottolupauksia 200 milj. euroa 200 milj. euron yritystodistusohjelma

Finnairin koko vuosi selvästi tappiollinen Matkustaja- ja rahtiliikenteen hinta säilyy heikolla tasolla Aallonpohja lienee saavutettu, syyskuu osoittaa, palaavatko liikematkustus- ja rahtikysyntä Tehostamisohjelmat ja rakennemuutos toteutetaan Investointien rahoitus järjestetty tämän vuoden osalta Investointiohjelmaa pyritään väljentämään Laivastojärjestelyistä päätetään lähiaikoina Toinen vuosipuolisko ensimmäistä parempi, mutta kolmas neljännes ja koko vuosi selvästi tappiolliset

Liitteet

Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ2/2009 Q2/2008 Reittiliikenne-55,9 1,3 Lomaliikenne2,9 -2,5 Lentotoimintapalvelut-0,2 4,4 Matkapalvelut -0,91,4 Kohdistamattomat er ä t -2,80,0 Yhteens ä -56,94,6 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ1-Q2/2009 Q1-Q2/2008 Reittiliikenne-106,2 -2,4 Lomaliikenne8,4 8,6 Lentotoimintapalvelut2,1 6,9 Matkapalvelut -2,41,8 Kohdistamattomat er ä t -6,3-2,5 Yhteens ä -104,412,4 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

Polttoainekulujen muutos tammi-kesäkuussa

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

Keskituotot ja -kulut eur c/RTK & eur c/ATK Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK)

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,1 %

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 9,5 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

Finnair-konserni sijoittajasuhteet puh: fax: