KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT
KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2004: Keski-Suomi hyväksyy peruslähtökohdat: 1.Matkailuyrityksillä on vastuu oman yritystoiminnan kaikista osa-alueista ja kannattavuudesta. 2.Matkailun kehittämisen kannalta on tärkeää, että yritykset verkostoituvat. 3.Julkisen sektorin tehtävänä on tukea matkailun yritystoiminnan edellytyksiä ja kehittää toimintaympäristöä.
KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2005, Keski-Suomen matkailustrategia 2010: KEHITTÄMISPERIAATTEET: peruslähtökohtana yrityslähtöisyys, julkinen sektori toimii edellytysten luojana matkailukeskittymien vahvistaminen ja monipuolistaminen veturiyritysten ja niitä tukevien yritysverkostojen kehittäminen tapahtuu laajojen kehittämissuunnitelmien pohjalta sekä teemapohjaisen toiminnan tukemisen kautta ulkomaanmarkkinointiin suunnattujen, suuraluekonseptiin perustuvien tuotteistojen kehittäminen
KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2005 Keski-Suomen matkailustrategia 2010 : TOIMINTA-AJATUS Keski-Suomi tunnetaan osana Järvi-Suomea vetovoimaisista kärkituotteista ja menestyvistä matkailukeskusverkostoista, jotka asiakaslähtöisesti tuottavat, markkinoivat ja myyvät laadukkaita ja kannattavia matkailupalveluita valitsemilleen asiakasryhmille kotimaassa ja ulkomailla.
KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2005 Keski-Suomen matkailustrategia 2010 : TAVOITTEET 2010: hotellihuonekäyttöasteen nostaminen 50 %:iin (45,7 % v. 2004) toteutuma; 2009 oli 51,7 % yritysten liikevaihdon kasvattaminen 6 %/vuosi toteutuma; kasvu oli 4,5 %/vuosi yöpymisvuorokausien keskimääräinen kasvu koko maakunnassa vrk/vuosi toteutuma; kasvu vrk/vuosi
KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Matkailuparlamentti 2005 Keski-Suomen matkailustrategia 2010 : TAVOITTEET 2010: ulkomaisten matkailijoiden määrän lisääminen 17 % => 20 % toteutuma ,2 % Keski-Suomessa on 3-5 kansainvälistä matkailukeskus-verkostoa v. 2010
KESKI-SUOMEN MATKAILUN KEHITTÄMINEN Keski-Suomen liiton rahoittamien matkailukeskusten kehittämissuunnitelmat ns masterplanit HIMOS, PAVILJONKI, LAAJAVUORI, PEURUNKA, HANKASALMI, KEURUU, SAARIJÄRVI JA JOUTSA Keski-Suomen liiton myöntämä rahoitus yhteensä euroa. Toteutuneet investoinnit HIMOS, PAVILJONKI, LAAJAVUORI, PEURUNKA, HANKASALMI 120 milj euroa Investointipäätökset 2010 HIMOS, PAVILJONKI, PEURUNKA……. 71,5 milj euroa
Keski-Suomi / majoitusvuorokaudet
MATKAILUN KEHITTÄMISEN TAVOITTEET VUODELLE 2015 hotellikäyttöasteen nostaminen 60 %:iin (50 % v. 2007) yritysten liikevaihdon kasvattaminen 6 % / vuosi Ulkomaisten yöpymisvuorokausien keskimääräinen kasvu koko maakunnassa vrk/vuosi ulkomaisten matkailijoiden määrän lisääminen 16 % => 20 % työllisyys: kasvu 2 %/v maakunnan ulkopuolinen t&k –rahoitus 1 milj.€/v
MATKAILUN KEHITTÄMISEN TAVOITTEET VUODELLE 2015 Keski-Suomen matkailun hallitustyöskentelyssä on mukana kaikki matkailukeskukset matkailukeskusverkostojen kehittäminen: maakunnassa on vuonna 2015 vähintään 2-3 kansainvälisesti tunnettua ja 2-3 merkittävää, valtakunnan tasolla tunnettua matkailukeskittymää. matkailukeskuksilla järjestelmät laadun kehittämiseen ja yhteismarkkinointiin
Yhteistyön, yrittäjyyden ja osaamisen Keski-Suomi