CAP autokoulu Ylivieska

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Wilhelms ja Tanner-Faarinen Energiavuosi 2012 Kaukolämpö.
Advertisements

Hiihtokeskus Paljakka
Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
KONEIDEN JA KALUSTON HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Puimuri - kaava.
Raimo Päivärinta Luokite-esitelmä.
Maanrakennus.
Puimuri - kaava.
Sähköautojen ja plug-in hybridien vaikutukset sähköverkkoihin Antti Mutanen TTY / Sähköenergiatekniikka.
Keijo Ullakko toimitusjohtaja
Prof. Matti Juhala, TKK Mitä keinoja ajoneuvotekniikka voi tarjota liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ?
Kerrostalon matalaenergiaratkaisut 2010
Oulaisten Yritystalo Oy
Projekti • Sähköauton talvikäytön testaaminen – testiympäristön kehittäminen ja toteutus – testiympäristöön soveltuva reaaliaikainen tiedonsiirtojärjestelmä.
Energiavuosi 2011 Kaukolämpö
Energiavuosi 2013 Kaukolämpö
Yritys • Kotipaikkana Haapavesi • Perustettu vuonna 2002 • Pääomistaja on Agronic Oy, joka on myös PK yritys • Kehittää uusiutuvien energiamuotojen käyttöä.
Liikenteen hiilidioksidipäästöt, laskentamenetelmät ja kehitys - mistä tullaan ja mihin ollaan menossa? Auto- ja liikennetoimittajat ry:n seminaari, Kuljetuskuutio.
Ilkka Larsio, Tero Mankinen, Ropi Saari, Joona Tiinus
Autoala. Autoteollisuus  Valmistaa autoja  Suurin valmistavan teollisuuden ala  Suurien autoteollisuusmaiden talouden tukipilari  Suurin osa suomen.
Kannuksen kauppapuutarha
 Eri laitteiden sähkötehoja Eri laitteiden sähkötehoja  Pöytätietokone on joka neljännen kerrostalokodin sähkösyöpöin laite. Tuoreen tutkimuksen mukaan.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Ahoplan OY. Yritys Suunnittelutoimisto – 2 työntekijää – LVI alan suunnittelu Laskee myös säästön saneerauskohteelle – Suunnittelee ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmiä.
Voima työ teho Laske oman suorituksen käytetyn voiman, työn ja tehon pöytäkirjan perustella.
Junttilan tila: Mädättäminen energiantuotannossa
Raskaankaluston moottorit
Hiihtokeskus Ukko Halla. Hiihtokeskus – Laskettelurinteitä noin 17 kpl – Hissejä 5 kpl – Murtomaahiihtolatuja 160 km – Asuntovaunualueella on 450 vaunupaikkaa,
Pekka Puputti, Autotuojat ry1 NÄIN SYNTYI AUTOJEN YMPÄRISTÖMARKKINOINNIN LINJAUS Kuluttajavirasto Pekka Puputti Autotuojat ry.
Evankelis-luterilainen kirkko Tietohallintostrategia Esitelmä Lauri Lehto.
Maalämpö Kerää kallioperään, maaperään tai vesistöihin varastoitunutta aurinkoenergiaa ja geotermistä energiaa. Maalämpöpumppu tarvitsee toimiakseen sähköenergiaa.
Yrittäjien aamukahvit Aki Harri. Autonkuljettaja ja Autosotamies 1995 Panssariprikaati Opiskelija HAMK Liikenneopetuskeskus.
Energiavuosi 2013 Kaukolämpö.
Kaukolämmön hinta, teho+energiamaksu €/MWh (sis. verot)
Gasek oy.
Taina Wilhelms Energiavuosi 2011 Kaukolämpö.
Uusiutuva energia ja Suomi Timo Juurikkala.
Illan ohjelma Kahvit Leena Karppi: Tulosten ja laskentatavan esittely Anne Leppänen: Vinkkejä hiilijalanjäljen pienentämiseksi Keskustelua:
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Profood Oy. Tuotteet ja tilat Perunajalosteiden valmistus – Noin 50 työntekijää – Suuri energian kulutus – Höyrykattiloiden yhteisteho noin 10MW – Huomattavat.
Betonimestarit Oulainen oy Centria tutkimus ja kehitys |
Energiavuosi 2011 Sähkö Energiateollisuus ry
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
Energiavuosi 2015 Sähkö Energiateollisuus ry.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Energiatehokkuuden rooli energiahaasteisiin vastaamisessa Kaisa Kosonen, ilmastovastaava
1MP2005.PPT/ / EG Suomen Motoristit (SMOTO) ry 1989 – 2007.
Energiavuosi 2016 Sähkö Energiateollisuus ry.
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
Auringosta voimaa sähköautoon -seminaari
TURVE On muodostunut kuolleista kasvin osista maatumalla kosteissa olosuhteissa. Kasvava turvekerros syntyy, kun kasvit eivät pääse hajoamaan hapenpuutteen.
VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU
Energiavuosi 2015 Sähkö (päivitetty )
Sähköinen liikenne Suomessa
Tulevaisuuden energiantuotanto
19. Liikettä vastustavat voimat
Minä kuljettajana Mikko Rautio.
Tiivistelmä 6. Paine ja noste
Lämpö energiamuotona Lämpövoimakone muuttaa lämmön mekaaniseksi energiaksi. Lämpövoimakoneita: lämpövoimalaitokset, auton polttomoottori. Energian huononeminen.
Digitarina.
LuK vianmääritys ja huolto vinkkejä henkilöautojen kytkin
EU-näkökulma tieliikenteen ympäristöasioihin
Bensiiniautosta Bioetanoliauto ?
Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q1/2018
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Päivitetty Energiateollisuus ry
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Mikä on tuotteen ELINKAARI?
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
(päivitetty ) Energiateollisuus ry
Esityksen transkriptio:

CAP autokoulu Ylivieska

Autokoulu Ylivieskan autokoulussa työskentelee noin viisi henkilöä ja koko yrityksessä noin 130 Koko yrityksen liikevaiho on noin 10 miljoonaa euroa Autokoululla on oma koulutuskäytössä oleva kalusto Centria tutkimus ja kehitys | www.centria.fi/tki

Autokoulun ohjeita taloudelliseen autoiluun Auton valinta Auton käyttö ja huolto Ajaminen Taloudellinen ajotapa Centria tutkimus ja kehitys | www.centria.fi/tki

Auton hankinta Auton tarve kannattaa miettiä ennen hankintaa Automalli kannattaa hankkia sen todellisen käytön mukaan Henkilöautoille on laadittu energiamerkinnät Autojen polttoaineenkulutuksissa ja hiilidioksidipäästöissä (vaikuttaa verotukseen) on suuria eroja Autossa kannattaa käyttää matalan vierimisvastuksen renkaita

Auton käyttötoimenpiteitä Auton rengaspaine tulee tarkistaa säännöllisesti Moottorilämmitintä kannattaa käyttää jo ennen + 5 asteen lämpötilassa Ilmanvastusta lisäävät kuormat kannattaa poistaa Ylimääräiset paino kannattaa poistaa autosta

Ajaminen Ajamisessa kannattaa noudattaa taloudellista ajotapaa Ilmastointi kasvattaa polttoainekuluja Navigaattori voi auttaa edullisimman matkareitin valinnassa Ajovalmennus pienentää polttoaineen yhdistettyä kulutusta pysyvästi keskimäärin 7%

Taloudellinen ajotapa Liikennettä tulee havainnoida ja ennakoida Moottorijarrutus Isoimman mahdollisen vaihteen käyttäminen Kierrokset koko ajan 1500-2000 rpm Ilmanvastus kasvaa eksponentiaalisesti nopeuden kasvaessa Ajotietokone auttaa polttoaineenkulutuksen seurannassa

Laskenta autokoulun ajoneuvohankintaan Polttoaine Auto Malli Teho (kW) Vaihteisto Verollinen ostohinta Vakuutus (euroa/vuosi) Ajoneuvovero (euroa/vuosi) Ajokilometrit (tkm) Pitoaika (vuotta) Hybridi diesel Toyota Auris 1.8 Hybrid ECTV active 100 Automaatti 28500 1250 74 120 4 Bensa Auris 1.6 Valvematic 6 M/T active 97 Manuaali 23800 1140 121 180 3 Diesel Auris 2.0 D-4D DPF 6 M/T active 91 27155 1360 456 BMW 116i Twinpower Turbo 5-OV 29400 1310 107 29000 486 Sähkö Opel Ampera 111 47400 Ei tunneta 136 Flexfuel Ford C-Max 1.6 Flexfuel 90 25900 1049 C-Max 1.0 EcoBoost 125 hv Start/Stop 93 24900 846 99 C-Max 1.6 TDCi 115 hv Start/Stop 86 25700 402

Laskenta autokoulun ajoneuvohankintaan Polttoaine hinta yksikkö Sähkö 0,15 e/kWh Diesel 1,5 e/l Bensa 1,7 Flexfuel 1,1 Polttoaine Auto kulutus (yhdistetty) Polttoainekulut (euroa) Arvonalenema (euroa) Ajoneuvovero (euroa) Autovakuutus (täyskasko) Yhteensä euroa / kilometri hiilidioksidipäästöt (g/km) Hybridi dieselillä Toyota 3,8 7752 17100 296 5000 30148 0,251 84 Bensa 5,9 18054 10710 363 3420 32547 0,181 138 Diesel 4,3 11610 12220 1368 4080 29278 0,163 112 BMW 5,4 16524 13230 321 3930 34005 0,189 125 4,1 11070 13050 1458 29508 0,164 123 Sähkö Opel 16,9 3042 28440 544 Ei tunneta 32026 0,267 49 Flexfuel Ford 6,6 13068 11655 3147 28233 0,157 139 5,1 15606 11205 297 2538 29646 0,165 117 4,6 12420 11565 1206 28338 Centria tutkimus ja kehitys | www.centria.fi/tki

Taloudellisimman ajoneuvon valinta Sähköauton, dieselin ja flexfuelin hankintahinta ja arvon alenema ovat bensa-autoa suurempia Kulutus sähköautossa, dieselissä ja flexfuelissa ovat pienempiä Taloudellisin kulutus on sähköautolla ja toiseksi taloudellisin flexfuelilla Sähköllä toimivan auton toimintasäde on rajallinen Flexfuelin saatavuus voi tuottaa ongelmia Sähkömoottoria käyttäviä autoja saa vain automaattivaihteistolla, joka soveltuu huonosti autokoulukäyttöön Centria tutkimus ja kehitys | www.centria.fi/tki