Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli 11.4.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi
Advertisements

Etelä-Savolla on ratkottavana monia haasteita, mm: Bkt/asukas Etelä-Savossa 73,3% koko maan tasosta vuonna 2010 Etelä-Savo keski-iältään (45,9 v) maan.
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2010 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Syysliittokokous Olli Luukkainen
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
Taloudellinen huoltosuhde Etelä-Savossa ja koko maassa aluejako ETELÄ-SAVON MAAKUNTALIITTO Lähde: Tilastokeskus, työssäkäyntitilasto.
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Väestö pääasiallisen toiminnan mukaan Etelä-Savon maakunnassa aluejako ETELÄ-SAVON MAAKUNTALIITTO Lähde: Tilastokeskus, työssäkäyntitilasto.
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
AJANKOHTAISTA TALOUDESTA. Virastopalaveri
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Maassamuutto ikäryhmittäin 2013 (ei siirtolaisuutta mukana), aluejako ETELÄ-SAVON MAAKUNTALIITTO Lähde: Tilastokeskus Päivitetty: /
Kokonaisnettomuutto ikäryhmittäin Etelä-Savossa 2013, aluejako ETELÄ-SAVON MAAKUNTALIITTO Lähde: Tilastokeskus Kokonaisnettomuutto sisältää sekä.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Tilinpäätös 2004.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallitus Tarkastuslautakunta Elinkeinojaosto Henkilöstöjaosto Opetus- lautakunta Sivistys- lautakunta Tekninen lautakunta Maaseutu-
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Koonti Pohjois-Savon kuntien tilinpäätöksistä 2015 Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset v Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Sote- ja maakuntauudistus
Aluetalous ja tulotaso
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Verotulot kunnittain Turunmaan seutukunnassa 2016
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Turun väestönkehitys ja vuotuinen muutos
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Pohjois-Savon kuntakohtaiset ennakolliset valtionosuuslaskelmat 2019
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Verotulot kunnittain Turunmaan seutukunnassa 2017
Kuntatalous 2014 Pohjanmaa.
Taloudellinen huoltosuhde Etelä-Savossa ja koko maassa
Esityksen transkriptio:

Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli

Kuntien vuosikate * *) =ennakko

Vuosikate maakunnittain TPA2013, € / asukas Lähde: Kuntaliitto / kunnat.net

Vuosikate kunnittain Etelä-Savossa 2013*, €/asukas Lähde: Kuntakysely helmikuu 2014 / Etelä-Savon maakuntaliitto

Tilikauden yli-/alijäämä kunnittain Etelä-Savossa 2013*, 1000 € Lähde: Kuntakysely helmikuu 2014 / Etelä-Savon maakuntaliitto

Lainakanta kunnittain Etelä-Savossa *, €/asukas Lähde: Kuntakysely helmikuu 2014 / Etelä-Savon maakuntaliitto

… viime vuoden Etelä-Savon tuloksen arviointia tuloslaskelman osalta Toimintakate kasvoi +3,9 %, koko maa +2,7%, kasvu korkea, noin puolet ESHP hintojen nosto, tämä näkyy kuntien tuloksessa Viime vuodelle tuli ainakin 15 milj euroa sellaisia verotuloja, jota sinne ei normaalisti olisi kuulunut, reilut 100/euroa/asukas, puolet vuosikatteesta, kuntakohtaiset erot suuret, verotulojen kasvu + 6,3 %, koko maa + 6,8 %, kiinteistöverojen merkitys varmaan pysyvästi ohittanut yhteisöveron merkityksen Valtionosuudet kasvoivat +3,1 % ( koko maa +2,9 %), verotulojen tasaus kasvatti keskimääräistä enemmän; kustannustason nousu ja vanhusväestön kasvu Kunnille tuli eri tavoin satunaisia tuloja mm. ammattikoulutuksen kiinteistöratkaisut, paransi tuloksia merkittävästi muutamissa kunnissa Poistotasot maakunnan sisällä poikkeaa merkittävästi – mikä on oikea taso, siitä voi olla monta mieltä, investointien taso ennen ja nyt, poistot ennen ja tulevaisuudessa, mihin katetta käytetään poistoihin vai tulokseen Vuosikate kasvoi edellisestä vuodesta ja oli n. 34 milj euroa, tulos jäi lievästi miinukselle – 2,6 milj.euroa; Mikkeli nosti merkittävästi poistotasoa

Kuntien toimintakate ja se jaettuna soteen ja muuhun toimintaan 2011, €/asukas Lähde: Tilastokeskus, vuoden 2011 luvut

.. voiko kunta vaikuttaa omiin menoihin ? … määräkö valtio kaiken.! Jos Savonlinna hoitaisi sotemenot Mikkelin kustannustasolla, säästäisi reilut 20 milj./€/v ja Pieksämäki liki 10 milj.€/v ja koko maakunta 45 milj.€/v, eroa ei selitä pelkästään väestörakenne ja sairastavuus Jos Mikkeli hoitaisi muut kuin soten kuten Savonlinna, niin säästäisi reilut 15 milj.€/v ja Piekämäen tasolla 10 milj.€/v ja koko maakunta Savonlinnan mallilla 45 milj.€/v, eroja ei kokonaan selitä väestörakenne Jos maakunta hoitaisi kuin Mikkeli soten ja kuin Savonlinna muun toiminnan säästyisi n. 90 milj euroa vuodessa eli vero % voisi laskea – 4 %-yksikköä, ymmärrän, että tämä on vain hauska leikki, mutta kyllä se minusta todistaa sen, että kunnanvaltuustot päättävät merkittävästi siitä, missä ne verorahat ” hukkaavat” --- ”kuluttavat”… ei se kokonaan ole ylhäältä annettu. Kyllä siihen vaikuttaa paljon mitä rakenteita ylläpidämme – miten palvelut järjestämme Laskelma tehty tilastokeskuksen vuoden 2011 tilastomateriaalin pohjalta toimintakatetasolla

Talouden muutostekijöitä Matala korkotaso on tarkoittanut sitä, että vaikka lainamäärät ovat kasvaneet, niin korkomenot ovat pienentyneet  korkoriski kasvaa  Juvalla 7 v. lainamäärä kasvanut + 78 %, korkomenot laskeneet – 40 %. Valtionosuusuudistus kohtelee Etelä-Savoa aika neutraalisti kokonaisuutena, mutta kuntien väliset erot rajuja; kolme muutosta (seuraava kalvo)Puumala - 1,1/Rantasalmi + 6,2 % kuntaveroon  kohtuuton on muutos yksittäisten kuntien kannalta Kuntien tehtävien karsinta on tähän asti ollut sitä että uusia tehtäviä ja velvoitteita on tullut lisää; milloinhan on se tilanne, että päättäjällä pitää olla myös rahaa, rakenneohjelmaan ja kuntien talouden kehystarkasteluun liittyy paljon toiveita kunnissa, milloin ne vaikutukset oikeasti näkyy Sote/ miten edetään kapitaatioon, jos…? Mitkä kustannukset sillä jaetaan… !!!????