Tekijänoikeudet, tietoturva, tietosuoja ja käyttöehdot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Tekijänoikeudet huolettavat –miten käytän omaa ja toisen työtä
TerveTie Tampereen ryhmä
Otsikko Alaotsikko CC BY-SA 3.0. Otsikko Alaotsikko.
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Susanna Plathan1 Bambuser Ohjeet videon tekemiseen
Moodlen ohje opiskelijoille
Tiedonhallinnan näkökulma valokuvien digitoinnin suunnitteluun Originaalin vähimmäistiedot, jälkituotannon tiedot ja metadata Anne Isomursu Suomen valokuvataiteen.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Youtube.
1 TEKIJÄNOIKEUDET TIETEELLISTEN LEHTIEN VERKKOJULKAISEMISESSA Jukka-Pekka Timonen KOPIOSTO.
Tietoturva, 2 ov
Tekijänoikeudet koulun arjessa
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Verkkosivut opettajan apuna
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Turvallinen internetin käyttö
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
1.Miten muodostetaan hyvä salasana ja miten sitä säilytetään? Vaikka esim. iertqio296598jkdfg378 ei kerro kenellekkää.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netiketti ja nettikiusaaminen
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Taustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla on laajalti omaksuttu verkostomainen sähköinen työskentely yli organisaatiorajojen. Kuluttajille tarkoitettujen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Tutkijan identifiointi –seminaari Kommentteja Eeva Rantala |
Tutkimuksista - Digilupaan Juha Kallanranta Kopiosto ry Jyväskylä
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Tekijänoikeudet Valokuva on teos l. tekijänoikeuksien suojaama Näyttäminen sallittua, kopiointi kiellettyä!
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
TIETOTURVA INTERNETISSÄ. MITÄ ON TIETOTURVA? Tietoturvalla pyritään suojaamaan yritykselle tärkeitä tietoja ulkopuolisilta. Tietoturvalle on asetettu.
H5 TIETOTURVA NETISSÄ JANI BJÖRKBACKA MYHOKO15A. YLEISTÄ TIETOTURVASTA Tietoturva tarkoittaa tietojen, palvelujen, järjestelmien ja tietoliikenteen suojaamista.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Jarkko Muhonen TeamProg
H5 Tietoturva internetissä. Joni kukkonen
Tietoturva internetissä
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
TVT-harjoituksia H5 Tietoturva

TIETOTURVALLISUUS.
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Tietoturva Henkka Jokela MYtlpt15B.
Mitä opettajan on hyvä tietää tekijänoikeuksista ja tietosuojasta
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Tietoturva.
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Tietoturva Internetissä
Internetin käyttö opetuksessa
Turvallisuuspankki FINVET.fi
Esityksen transkriptio:

Tekijänoikeudet, tietoturva, tietosuoja ja käyttöehdot Tarmo Toikkanen ja Elias Aarnio AVO-hanke Lisenssi: CC BY-SA 3.0

Käyttöehdot ja yksityisyydensuoja verkossa  

Tietoturva ja tietosuoja Tietoturva = ovatko tietokoneesi, tietojärjestelmäsi, ohjelmistosi ja käyttämäsi palvelut rakennettu siten, että niihin ei pääse asiattomat käsiksi Tietosuoja = henkilön yksilöivien tietojen käsittelyn käsittelyn ja säilyttämisen oikeellisuus ja lainmukaisuus Käsitteet ovat osittain päällekkäisiä. Englanninkielessä käytetään yleistermiä "data security" viittaamaan molempiin. EU:n alueella tietosuojalakien säätäminen on tehnyt tarpeelliseksi erillisen tietosuojakäsitteen käytön.

Tietoturva ei ole pelkkää tekniikkaa Tekninen tietoturva: ohjelmien ajantasaisuus, virustorjunta niissä järjestelmissä joissa sitä tarvitaan, tietojen siirtäminen  salaamattomina joko selaimella, verkon yli tai sähköpostitse,  selaimen välimuisti yhteiskäytössä (yksillä käyttäjätunnuksilla)  olevilla tietokoneilla. Sosiaalinen tai inhimillinen tietoturva: huonosti säilytetyt tai liian  helpot salasanat, väärä auktoriteettiusko (annetaan salasanoja  niitä pyytävälle), häviävät muistivälineet, kuten romput ja  muistitikut.   Useasti käytetään nk. sosiaalista manipulointia (social engineering) salasanojen tms. urkkimiseen: "Jukka täältä tietohallinnosta hei. Tarvittais sun salasana, että päästään nollaamaan tulostusjono teidän ryhmätulostimelta..." http://fi.wikipedia.org/wiki/Social_engineering

Internet-palvelut opetuksessa Uusi haaste: pitäisi jotenkin pystyä hallitsemaan ne tietosuoja- ja tietoturva-asiat, joita tietohallinto tekee työkseen. Ne ovat usein syy siihen, miksi "ne ikävät ihmiset" sanovat "ei joka pyyntöön". Ongelmia: palvelut ovat ulkopuolisen tuottamia ja käyttöehtoja ei usein lueta. Huomaamatta jäävät ikärajat, vastuuvapauslausekkeet, tekijänoikeuslausekkeet, missä palvelu tuotetaan (tulkittava lainsäädäntö) jne. Ratkaisu: kysytään asiantuntijalta, keskustellaan asiasta tukiverkostossa, esim. Sometu-verkostossa Ennen kaikkea: ei kannata jättää käyttämättä siksi, että on hankalaa. Internetissä on jo hirveästi elämää ja se on hyvä viestintäväline. Hyödyt ovat ehdottomasti haittoja suuremmat.

Internet-palveluiden käyttöehdoista Olemme tottuneet asentamaan ohjelmia koneisiimme tutustumatta käyttöehtoihin. "Rullaa läpi, klikkaa luetuksi ja menoksi"   Sosiaalisen median kohdalla on kuitenkin ongelma: palvelua ei valita sen ominaisuuksien perusteella vaan suosittelijoiden perusteella: "kuka sitä käyttää?" Ongelma: miten suositella toisille sellaista, jonka käytön ehtoja ei itsekään tiedä? Osaratkaisu: Opas "Sosiaalisen median käyttöehdot opetuksessa" Vilkaise ainakin 10 kohdan "opettajan huoneentaulu". Lopussa taulukko yleisimmin käytetyistä some-palveluista ja niiden käyttöehtojen sopivuudesta opetuskäyttöön.

Palveluiden käyttö sisältää sopimussuhteen Erilaisten sosiaalisen median palveluiden käyttö edellyttää miltei aina käyttöehtojen hyväksymistä. Hyväksyminen on teko, joka muodostaa sopimussuhteen käyttäjän ja palveluntarjoajan välille. Käyttöehtojen hyväksyminen on helppoa mutta opettajan tai mentorin tulee miettiä asiaa hieman enemmän kuin vain klikkailla ne läpi. Käyttöehdoissa saattaa olla käyttäjien kannalta olennaisia asioita.

Globaali Internet - paikallinen laki Internet on maailmanlaajuinen ja missä tahansa olevat sivustot ja palvelut aukeavat selaimeen paikasta riippumatta.   Palveluiden osalta noudatetaan kuitenkin palveluntarjoajan maan lainsäädäntöä. Useissa maissa ei ole niin hyvää tietosuojan tasoa kuin EU-maissa, joissa asiasta on yhtenäinen kattolainsäädäntö. Siksi henkilötietolaki: "Henkilötietoja voidaan siirtää Euroopan unionin jäsenvaltioiden alueen tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle ainoastaan, jos kyseisessä maassa taataan tietosuojan riittävä taso."

EU:n ja USA:n Safe Harbour -sopimus Suuri osa mielenkiintoisista Internet-palveluista sijaitsee Yhdysvalloissa. Siellä ei ole erityistä tietosuojalainsäädäntöä. Hajanainen lain suoja ja oikeustapaukset koskevat ainoastaan omia kansalaisia. Siksi EU ja USA ovat sopineet nk. Safe Harbor -järjestelystä, jossa USA:laiset yritykset auditoivat oman toimintansa ja vakuuttavat noudattavansa tietosuojan osalta eurooppalaista tasoa. Hakupalvelu liittyneistä yrityksistä.   Suuri osa pienistä, aloittelevista yrityksistä ei kuitenkaan ole liittynyt järjestelyyn.

Ota nämä asiat huomioon 1/4  Lue käyttöehdot. Useimmat tietotekniikan käyttäjät asentavat ohjelmistoja ja ottavat käyttöön palveluita lukematta ehtoja. Yksittäisen käyttäjän vastuu jää yksin käyttäjälle itselleen. Yhteisöllisten palveluiden kohdalla päätös sosiaalisen median palvelun käyttämisestä perustuu sille, kuka palvelua suosittelee ja ketkä sitä käyttävät. Palvelun tosiasiallinen sisältö ja käyttöehdot ovat toissijaisia tekijöitä. Opetuskäytössä tulee kuitenkin lukea ehdot, jotta vältytään virheiltä.  Tarkista käyttöehdoista, mikä on kyseisen Internet-palvelun ikäraja, ja noudata sitä.   Tee palvelun käyttöä varten anonyymit bulkkitunnukset, jotka eivät sisällä todellisia henkilötietoja. Huomaa kuitenkin, että tämän täytyy olla sallittu käyttöehdoissa.

Ota nämä asiat huomioon 2/4  Palveluun rekisteröityminen on sopimus, jonka tekemiseen alaikäiset tarvitsevat huoltajan tai huoltajien suostumuksen. Oppilasta ei voi velvoittaa rekisteröitymään muuhun kuin koulutuksen järjestäjän ylläpitämään tai hankkimaan palveluun, jotta tämä voi osallistua opetukseen.  Selvitä, miten opettajien ja oppilaiden oppimisympäristöön tai oppimisessa käytettävään Internet-palveluun tekemien teosten tekijänoikeudet otetaan huomioon. Kiinnitä huomiota siihen, että käyttämissäsi palveluissa tekijänoikeuksia ei luovuteta ainakaan yksinoikeudella palveluntarjoajalle. Opettajana ota huomioon, että tekemäsi päätös ohjaa myös oppilaittesi tuotosten tekijänoikeuksien kohtaloa. Ota lisäksi huomioon se, että alaikäisten oppijoiden tuotosten julkaisuun verkossa täytyy olla oppijan oman suostumuksen lisäksi huoltajan lupa.

Ota nämä asiat huomioon 3/4  Valitse EU-maassa sijaitseva palvelu aina kun mahdollista, sillä lainsäädäntömme kieltää henkilötietojen viemisen EU-alueelta muihin kuin luotettaviin maihin. Suuri osa sosiaalisen median palveluista tuotetaan maissa, joiden tietosuojalainsäädäntö ei ole EU-maiden yhteisen lainsäädännön tasolla, esimerkiksi Yhdysvalloissa. Jos silti päätät käyttää muualla kuin EU-maissa sijaitsevaa palvelua, tiedota muille käyttäjille siitä, että palvelun käyttäminen johtaa henkilötietojen luovuttamiseen EU-alueen ulkopuolelle. Huomaa, että palvelun verkko-osoitteen maatunnus, esimerkiksi .fi, ei vielä kerro sitä, missä maassa palvelin sijaitsee oikeasti. Oikea sijainti ja noudatettava lainsäädäntö löytyvät käyttöehdoista. Jos käyttöehdot eivät kerro tällaista perusasiaa, pysy kaukana palvelusta.

Ota nämä asiat huomioon 4/4  Ota huomioon, että maksuttomissa palveluissa ei ole palvelusitoumusta, pikemminkin perävalotakuu. Niiden tarjoajat voivat hyvinkin lyhyellä varoitusajalla muuttaa toimintaa hyvinkin paljon tai lakkauttaa sen kokonaan. Jos käytät paljon tietynlaista palvelua, harkitse, voisitko hankkia maksullisen palvelun tai asentaa itse vastaavat ominaisuudet sisältävän ohjelmiston, jotta olet varmemmalla pohjalla.

Tehtävä: onko käyttämäsi / havittelemasi palvelu OK? Jos jo käytät / aiot käyttää opetuksen tukena jotain palvelua, joka edellyttää rekisteröitymistä, lue sen käyttöehdot ja pohdi, ovatko asiat kunnossa vai syntyykö ongelmia. Voit käyttää tukena oppaan tekstiä ja taulukoita:   http://www.edu.fi/materiaaleja_ja_tyotapoja/tvt_opetuksessa/sosiaalisen_median_kayttoehdot_opetuksessa

Tekijänoikeudet  

s. 36

Nyrkkisääntö teoskynnyksen ylittymisen arviointiin Teos on riittävän omaperäinen, jos kukaan muu samaan tehtävään ryhtyessään ei päätyisi samaan lopputulokseen. Nyrkkisääntö teoskynnyksen ylittymisen arviointiin s. 31

 Kuva: AV Hire London, CC BY s. 79 Esitysoikeus

Esitysoikeus Sallii julkaistujen teosten ja äänitallenteiden esittämisen. Kieltää elokuvateosten ja näytelmien esittämisen. Tavanomaisten valokuvien esitys ei sallittu. Netissä julkistettu katsotaan käytännössä julkaistuksi. Epäselvää, minkä tasoiset videot katsotaan elokuvateoksiksi.

Valokopio- ja tulostuslisenssi  Kuva: Dani Lurie, CC BY s. 80 Valokopio- ja tulostuslisenssi

TV- ja radio-ohjelmien katselu ja tallennus  Kuva: dailyinvention, CC BY s. 83 Yle TV1 Yle TV2 Yle FST5 Yle Teema MTV3 TV- ja radio-ohjelmien katselu ja tallennus

Kopioston digilupa Erikseen hankittava: hinta 3,49€ – 7,09€ / oppilas / lukuvuosi Sallii: 20 sivun tai kuvan digitaalisen kopioinnin / verkkosivu 5-20 sivun skannaus painetusta julkaisusta muiden teosten näkymisen luentotallenteessa kopioiden ja tallenteiden välittämisen verkossa Edellyttää: kopiot on leimattava Kopioston verkkopalvelussa kopiot ja tallenteet saa säilöä vai koulun sisäverkkoon ja vain opetusryhmän näkyville kopiot ja tallenteet on tuhottava kurssin päätyttyä kopioita ei saa muunnella

Mahdolliset muut luvat Kunnan tai koulun hankkimat

Marginaalisia oikeuksia Kokoomateosten painaminen Ylioppilaskirjoitukset Esitysten väliaikainen tallennus Audiovisuaalisen arkiston materiaalien käyttö  

Yksinoikeudet teoksiin

Opetuksen lisäoikeudet

Avoin sisältö ja avoin lisenssi Lisenssi: Teoksen käyttöä säätelevä tekijän tekemä säännöstö, joka voi rajoittaa tai jakaa teoksen käyttöoikeuksia. Avoin lisenssi: Kaikkia ihmisiä koskeva lisenssi, joka sallii teoksen laajemman hyödyntämisen. Creative Commons: Yleisin avoimen sisällön lisenssijärjestelmä.

Oikeudet avoimeen sisältöön Mahdollisesti

CC-lisenssit

Helppo hakea

Tekijänoikeudet opetuksessa Tarmo Toikkasen esitystallenne, Digitaaliset materiaalit opetuskäytössä.

Opetus ja tekijänoikeudet - tehtäviä Etsi opetuksesi kannalta mielenkiintoisia kuvia seuraavilla tavoilla: CC-lisensoitujen ja muiden luvallisesti käytettävissä olevien kuvien hakeminen Googlella: 1. Avaa Googlen hakusivu, esim. http://www.google.fi 2. Anna hakukenttään hakutermi 3. Valitse vasemmasta reunasta "kuvahaku" 4. Valitse "tarkennettu haku" hakukentän vierestä alaoikealta 5. Valitse kuvista sopiva ja tarkista sen lisenssi. Mieti, mitä se merkitsee käyttötarpeesi kannalta. Voit myös halutessasi tallentaa kuvat tai linkit niihin myöhempää käyttöä varten. Merkitse kuitenkin kuvan lisenssi muistiin   Wikimedia Commonsista kuvien hakeminen CC-lisenssin valitseminen (hypoteettiselle omalle aineistolle)