Finnair-konserni Tilinpäätös 1.1.-31.12.2006. 2006 oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Advertisements

Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Lohjan Puhelin Oy 2007 J. Välkkynen
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Liikevaihto13,113,3-1,9 Liikevoitto0,30,8-65,0 Prosenttia liikevaihdosta2,36,5 Voitto ennen veroja0,30,8-69,6 Prosenttia liikevaihdosta1,96,3 Katsauskauden.
Liikevaihto27,726,16,1 Liikevoitto1,81,76,5 Prosenttia liikevaihdosta6,56,4 Voitto ennen veroja1,71,63,0 Prosenttia liikevaihdosta6,16,2 Katsauskauden.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Tiedotustilaisuus klo 9:30 Tervetuloa Tilinpäätös 2005 Toimitusjohtajan katsaus Tulevaisuuden tavoitteet.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto37,227,734,2 Liikevoitto3,41,892,0 Prosenttia liikevaihdosta9,26,5 Voitto ennen veroja3,31,793,8 Prosenttia.
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
LT Q1 2007, Lännen Tehtaat Oyj OSAVUOSIKATSAUS Q1/2007 Matti Karppinen Toimitusjohtaja.
Liikevaihto39,438,32,9 Liikevoitto3,32,532,4 Prosenttia liikevaihdosta8,46,5 Voitto ennen satunnaisia eriä3,22,526,2 Prosenttia liikevaihdosta8,06,6 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Tilinpäätös 2004.
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto66,569,9-4,8 Liikevoitto3,21,0236,4 Prosenttia liikevaihdosta4,91,4 Voitto ennen veroja2,10,21189,4.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Varsinainen yhtiökokous 2018
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Tilinpäätös

2006 oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä yt-menettelyt 670 työpaikan vähenemisestä •80 milj. euron rakennemuutosohjelman aloitus •Tekniikka raskaasti tappiollinen •Matkustamohenkilöstön kanssa neuvottelut työehtojen kehittämiseksi liikennerakennetta vastaavaksi johti lakkoon •Lakon jälkeen sopimus joustavammista työehdoista •Kiinteistöpalvelut ulkoistettu, Northportille haetaan omistus- tai kumppanuusjärjestelyjä

Polttoainekulut ja rakennemuutos painoivat koko vuoden tulosta Muutos % Liikevaihto, milj.€ 1989,6 1871,1 6,3 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 206,8 249,3 -17,0 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 11,270,1-84,0 Myyntivoitot 2,07,3- Johdannaisten käyvän arvon muutos -8,84,5 - Liikevoitto/-tappio (EBIT) -10,881,9 - Tulos ennen veroja -14,787,5 -

• 2003: 10,2 % liikevaihdosta • 2004: 12,5 % liikevaihdosta • 2005: 15,6 % liikevaihdosta • 2006: 19,4 % liikevaihdosta • 2007: >19% liikevaihdosta Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 63 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 30 kuukautta. Lomalentojen tulevan kauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 80 %. Polttoainelasku kasvoi lähes 100 milj. euroa

Johdannaisten hinnat laskevat hitaasti Historiallinen totetunut hinta & swap-hintoja eri aikoina

Erityisesti tukipalvelut ja lakko rasittivat viimeistä vuosineljännestä Q4/2006 Q4/2005Muutos % Liikevaihto, milj.€ 499,3 478,6 4,3 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 27,945,1-38,1 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja -24,40,4- Myyntivoitot 0,04,9- Johdannaisten käyvän arvon muutos -1,4 -9,5 -85,3 Liikevoitto/-tappio (EBIT) -25,8- 4,2 - Tulos ennen veroja -26,3- 2,4 -

Yksikkökustannusten sopeutus jatkuu Muutos edelliseen vuoteen %

Yksikkökustannukset laskussa * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri Q4 /2006Q1-Q4/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK-3,2%+1,8 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK-6,9%-3,5 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK-19,4%-4,1 % Polttoaineet c/ATK+11,3%+24,1 % Liikennöimismaksut c/ATK-10,7%-3,9 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja+3,0%-1,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja-6,8%-7,9 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK+7,0%+1,9 % Muut kulut c/ATK+0,7%-3,1 %

Toimintaa sopeutettu johdonmukaisesti, Aasian kasvu vaatii lisää henkilöstöä Henkilöstö keskimäärin

Finnairilla hyvä kassatilanne Rahavirrat tammikuu-joulukuu

Taseessa varauduttu investointeihin Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste %

Eteneminen Aasiaan jatkuu •Kysyntä vuonna 2006 kasvoi 27,3 %, matkustajamäärä 25,7 %, rahdin määrä 19,4 % •Lokakuussa avattiin reitti Delhiin. Tänä vuonna nelinkertaistetaan liikenne Intiaan, uutena kohteena Mumbai •Ensi kesänä 59 lentoa viikossa Aasiaan •Loppuvuoden tarjonta kasvaa 30 %

Kaukoliikenneverkosto - kesä 2007 Bangkok Tokyo Helsinki Beijing Shanghai Hong Kong New York 7 Nagoya Osaka 4 Guangzhou 4 Delhi 5 Mumbai

Finnair muotoutumassa Aasia-Eurooppa -lentoyhtiöksi •Tänä vuonna kaksi uutta konetta kaukoreiteille •Toiminnan ehtoja työstetään kilpailukykyisiksi •Vuorojen lisäys nykyisiin kohteisiin painopisteenä •Uusia syöttöreittejä Euroopan-verkostossa •Kysyntä jatkuu vahvana paranevalla hintatasolla •Finnairin Aasian-myynti esimerkiksi Ruotsissa kasvoi yli 70 %

Yli kolmannes tuotoista Aasiasta Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot 2006 (Finnair Oyj)

Modernein Eurooppa-laivasto •Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä alle neljä vuotta •Uudet Embraer 170/190 -koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita •Kymmenen pienempää ja yksi iso Embraer-kone laivastossa, yhdeksän isompaa konetta tulossa •Kahdeksan koneen kaukoliikennelaivasto •Kaksi uutta Airbus A340 -konetta vuosittain

Arvioita tulevasta kehityksestä •Rakennemuutoksen 80 miljoonan euron säästöt näkyvät jo tänä vuonna, täysimääräisinä 2008 •Laivaston uudistamisohjelma jatkuu •Joustava kapasiteetti => käyttöasteet paranevat edelleen •Yksikkökustannusten kehitys oikeansuuntainen •Öljyn nykyinen hintataso vauhdittaa myönteistä tuloskehitystä •Edellytykset toiminnallisen liiketuloksen merkittävälle parantumiselle

Tulevaisuuden näkymät •Vahva satsaus Aasian-liikenteeseen jatkuu •Tekniikan kilpailukykyprojekti •Uusia lentokoneita kaukoliikenteeseen, sopimus Airbus Industryn kanssa loppusuoralla •Modernein Eurooppa-laivasto •TES-neuvottelut •Uuden Aasia-terminaalin valmistuminen 2009

Päästökauppa tulee lentoliikenteeseen •EU:n lentoliikenteen osuus maailman kaikista CO2 päästöistä on 0,5 % •Finnair suhtautuu myönteisesti päästökaupan periaatteisiin •EU:n ehdotus asettaa lentoyhtiöitä jossain määrin eriarvoiseen asemaan reittiverkoston rakenteesta riippuen •Tulisi olla maailmanlaajuinen •Kilpailuneutraali •Tehdyt investoinnit tulee huomioida •Avoin päästökauppa

Asiakas voi jo nyt tehdä lentäessään ympäristömyötäisiä valintoja •Valitsemalla lentoyhtiön jolla on moderni laivasto •Tekemällä suoria reittivalintoja ilman turhia välilaskuja •Välttämällä isoja ruuhkaisia lentokenttiä => Näillä valinnoilla polttoainetta säästyy ja päästöt vähenevät parhaimmillaan jopa 30 %!

Liitteet

MEUR 2003 Rakennemuutosten vuosi Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja)

Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK

Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys 2006 LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA, JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA Q1-Q4 MEUR Reittiliikenne 28,634,3 Lomaliikenne 18,620,3 Lentotoimintapalvelut -24,525,5 Matkapalvelut 2,38,1 Kohdistamattomat erät -13,8-18,1 Yhteensä 11,270,1

Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys Q4´06 LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA, JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA Q4 MEUR Reittiliikenne -8,9-20,7 Lomaliikenne 3,54,5 Lentotoimintapalvelut -15,11,8 Matkapalvelut 0,12,9 Kohdistamattomat erät -4,011,9 Yhteensä -24,40,4

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR

Lentokoneiden vuokravastuut Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,3 %

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk %

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => mill. € lähivuosina EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

Finnair konserni sijoittajasuhteet puh: fax: