Finnair-konserni Tilinpäätös
2006 oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä yt-menettelyt 670 työpaikan vähenemisestä •80 milj. euron rakennemuutosohjelman aloitus •Tekniikka raskaasti tappiollinen •Matkustamohenkilöstön kanssa neuvottelut työehtojen kehittämiseksi liikennerakennetta vastaavaksi johti lakkoon •Lakon jälkeen sopimus joustavammista työehdoista •Kiinteistöpalvelut ulkoistettu, Northportille haetaan omistus- tai kumppanuusjärjestelyjä
Polttoainekulut ja rakennemuutos painoivat koko vuoden tulosta Muutos % Liikevaihto, milj.€ 1989,6 1871,1 6,3 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 206,8 249,3 -17,0 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 11,270,1-84,0 Myyntivoitot 2,07,3- Johdannaisten käyvän arvon muutos -8,84,5 - Liikevoitto/-tappio (EBIT) -10,881,9 - Tulos ennen veroja -14,787,5 -
• 2003: 10,2 % liikevaihdosta • 2004: 12,5 % liikevaihdosta • 2005: 15,6 % liikevaihdosta • 2006: 19,4 % liikevaihdosta • 2007: >19% liikevaihdosta Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 63 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 30 kuukautta. Lomalentojen tulevan kauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 80 %. Polttoainelasku kasvoi lähes 100 milj. euroa
Johdannaisten hinnat laskevat hitaasti Historiallinen totetunut hinta & swap-hintoja eri aikoina
Erityisesti tukipalvelut ja lakko rasittivat viimeistä vuosineljännestä Q4/2006 Q4/2005Muutos % Liikevaihto, milj.€ 499,3 478,6 4,3 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 27,945,1-38,1 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja -24,40,4- Myyntivoitot 0,04,9- Johdannaisten käyvän arvon muutos -1,4 -9,5 -85,3 Liikevoitto/-tappio (EBIT) -25,8- 4,2 - Tulos ennen veroja -26,3- 2,4 -
Yksikkökustannusten sopeutus jatkuu Muutos edelliseen vuoteen %
Yksikkökustannukset laskussa * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri Q4 /2006Q1-Q4/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK-3,2%+1,8 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK-6,9%-3,5 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK-19,4%-4,1 % Polttoaineet c/ATK+11,3%+24,1 % Liikennöimismaksut c/ATK-10,7%-3,9 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja+3,0%-1,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja-6,8%-7,9 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK+7,0%+1,9 % Muut kulut c/ATK+0,7%-3,1 %
Toimintaa sopeutettu johdonmukaisesti, Aasian kasvu vaatii lisää henkilöstöä Henkilöstö keskimäärin
Finnairilla hyvä kassatilanne Rahavirrat tammikuu-joulukuu
Taseessa varauduttu investointeihin Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste %
Eteneminen Aasiaan jatkuu •Kysyntä vuonna 2006 kasvoi 27,3 %, matkustajamäärä 25,7 %, rahdin määrä 19,4 % •Lokakuussa avattiin reitti Delhiin. Tänä vuonna nelinkertaistetaan liikenne Intiaan, uutena kohteena Mumbai •Ensi kesänä 59 lentoa viikossa Aasiaan •Loppuvuoden tarjonta kasvaa 30 %
Kaukoliikenneverkosto - kesä 2007 Bangkok Tokyo Helsinki Beijing Shanghai Hong Kong New York 7 Nagoya Osaka 4 Guangzhou 4 Delhi 5 Mumbai
Finnair muotoutumassa Aasia-Eurooppa -lentoyhtiöksi •Tänä vuonna kaksi uutta konetta kaukoreiteille •Toiminnan ehtoja työstetään kilpailukykyisiksi •Vuorojen lisäys nykyisiin kohteisiin painopisteenä •Uusia syöttöreittejä Euroopan-verkostossa •Kysyntä jatkuu vahvana paranevalla hintatasolla •Finnairin Aasian-myynti esimerkiksi Ruotsissa kasvoi yli 70 %
Yli kolmannes tuotoista Aasiasta Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot 2006 (Finnair Oyj)
Modernein Eurooppa-laivasto •Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä alle neljä vuotta •Uudet Embraer 170/190 -koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita •Kymmenen pienempää ja yksi iso Embraer-kone laivastossa, yhdeksän isompaa konetta tulossa •Kahdeksan koneen kaukoliikennelaivasto •Kaksi uutta Airbus A340 -konetta vuosittain
Arvioita tulevasta kehityksestä •Rakennemuutoksen 80 miljoonan euron säästöt näkyvät jo tänä vuonna, täysimääräisinä 2008 •Laivaston uudistamisohjelma jatkuu •Joustava kapasiteetti => käyttöasteet paranevat edelleen •Yksikkökustannusten kehitys oikeansuuntainen •Öljyn nykyinen hintataso vauhdittaa myönteistä tuloskehitystä •Edellytykset toiminnallisen liiketuloksen merkittävälle parantumiselle
Tulevaisuuden näkymät •Vahva satsaus Aasian-liikenteeseen jatkuu •Tekniikan kilpailukykyprojekti •Uusia lentokoneita kaukoliikenteeseen, sopimus Airbus Industryn kanssa loppusuoralla •Modernein Eurooppa-laivasto •TES-neuvottelut •Uuden Aasia-terminaalin valmistuminen 2009
Päästökauppa tulee lentoliikenteeseen •EU:n lentoliikenteen osuus maailman kaikista CO2 päästöistä on 0,5 % •Finnair suhtautuu myönteisesti päästökaupan periaatteisiin •EU:n ehdotus asettaa lentoyhtiöitä jossain määrin eriarvoiseen asemaan reittiverkoston rakenteesta riippuen •Tulisi olla maailmanlaajuinen •Kilpailuneutraali •Tehdyt investoinnit tulee huomioida •Avoin päästökauppa
Asiakas voi jo nyt tehdä lentäessään ympäristömyötäisiä valintoja •Valitsemalla lentoyhtiön jolla on moderni laivasto •Tekemällä suoria reittivalintoja ilman turhia välilaskuja •Välttämällä isoja ruuhkaisia lentokenttiä => Näillä valinnoilla polttoainetta säästyy ja päästöt vähenevät parhaimmillaan jopa 30 %!
Liitteet
MEUR 2003 Rakennemuutosten vuosi Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja)
Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK
Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys 2006 LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA, JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA Q1-Q4 MEUR Reittiliikenne 28,634,3 Lomaliikenne 18,620,3 Lentotoimintapalvelut -24,525,5 Matkapalvelut 2,38,1 Kohdistamattomat erät -13,8-18,1 Yhteensä 11,270,1
Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys Q4´06 LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA, JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA Q4 MEUR Reittiliikenne -8,9-20,7 Lomaliikenne 3,54,5 Lentotoimintapalvelut -15,11,8 Matkapalvelut 0,12,9 Kohdistamattomat erät -4,011,9 Yhteensä -24,40,4
Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR
Lentokoneiden vuokravastuut Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,3 %
Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk %
Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => mill. € lähivuosina EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)
Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos
Finnair konserni sijoittajasuhteet puh: fax: