Ohjausryhmän 2. kokous 4.5.2005 Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
1 Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011 Liikenneturvallisuuskyselyn tuloksia Työn aluksi selvitettiin liikenteen ongelmakohteita mm.
Kangas-Annala tie.
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Ohjausryhmän 3. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton yksityishammaslääkärijäsenille (2282 kpl, 15 enemmän kuin 2007)
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2010
KPL TIET KADUT.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
Lähtötilanne LC Vähäkyrön klubi aloite Heinolan vuosikokoukselle 2013 – Vk hyväksyi.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Liikenneturvallisuuskysely 2012 Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/00-10/01 Työaika vähintään 30 t/vko.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Ohjausryhmän 4. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Viikko 3 (14. – ) Maanantai: (14.1.) -3. JAKSO ALKAA Tiistai: (15.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa klo 9-15 Keskiviikko: (16.1.)
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien Tampereen.
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013/Tilastoraportti 17/20141 Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013 Aune Flinck, Tuula Kuoppala ja Salla.
Yhteysvälin liikenneturvallisuuskehitys. Liikenneonnettomuuskehitys v vt 5 välillä Lusi - Iisalmen ja Kajaanin raja.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Tilinpäätös 2004.
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2012/Tilastoraportti 15/20131 Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2012 Aune Flinck, Tuula Kuoppala ja Salla.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Osallisten ikäjakauma koko suunnittelualue
Tilastoja Vantaalta Väestönmuutokset (ennakkotieto) Vantaalla tammikuussa 2015 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
1 STM ja Stakes Rintanen Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille maaliskuussa.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( )
Esityksen transkriptio:

ohjausryhmän 2. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma

Slide Edellisen kokouksen jälkeiset tapahtumat  nettisivuja päivitetty  lähtötietojen keräys  onnettomuusanalyysi  tiedottaminen  liikenneturvallisuuskysely  yhteenveto ongelmakohdista ja alustavat tavoitteet

Slide Liikenneturvallisuusryhmät kunnissa

Slide Onnettomuusanalyysi  Tilastokeskuksen aineisto  Tiehallinnon/poliisin aineisto  Kuntakohtaista materiaalia nettisivuilla

Slide Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet kunnissa (Tilastokeskus)

Slide Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet Härmänmaalla (Tilastokeskus)

Slide Kuolleet ja loukkaantuneet kulkumuodoittain v (lähde: Tilastokeskus)

Slide Kuolleet ja loukkaantuneet kevyen liikenteen edustajat v (lähde: Tilastokeskus)

Slide Onnettomuudet vuosittain (poliisin tilastot)

Slide Onnettomuudet kuukausittain

Slide Onnettomuudet viikonpäivittäin

Slide Onnettomuudet tunneittain

Slide Onnettomuusluokat

Slide Onnettomuuspaikka

Slide Tiekeli

Slide Valoisuus

Slide Ikäjakauma

Slide Onnettomuusaste suunnittelualueella

Slide Onnettomuustiheys suunnittelualueella

Slide Onnettomuuksien (v ) tapahtumapaikat Lapualla 1

Slide Onnettomuuksien (v ) tapahtumapaikat Lapualla 2

Slide Onnettomuuksien (v ) tapahtumapaikat Alahärmässä

Slide Onnettomuuksien (v ) tapahtumapaikat Alahärmän taajamissa

Slide Onnettomuuksien (v ) tapahtumapaikat Kauhavalla 1

Slide Onnettomuuksien (v ) tapahtumapaikat Kauhavalla 2

Slide Onnettomuuksien (v ) tapahtumapaikat Ylihärmässä 1

Slide Onnettomuuksien (v ) tapahtumapaikat Ylihärmässä 2

Slide Onnettomuuksien kustannukset  Tiehallinnon onnettomuushinnoittelu (Tieliikenteen ajokustannukset 2000)  Heva-onnettomuus €  Omaisuusvahinko-onn €  Härmänmaan seudun onn.kustannukset: 22,5 M€ vuodessa  Kunnan osuus kustannuksista % eli noin 3,4 - 4,5 M€ vuodessa

Slide Liikenneturvallisuuskysely  Kysely toteutettu helmi-maaliskuussa  Tiedotettu puhelimitse ja sähköpostitse  Kunnan työntekijät  Koulut, päiväkodit  Iäkkäiden parissa työskentelevät  Suurimmat yritykset  Tiedotettu lehdistötiedotteiden kautta kaikille kuntalaisille  Vastauksia n. 330 kpl, 357 kohdetta

Slide Vastaajatahot

Slide Kohteissa ilmenneet ongelmat

Slide Kyselypalautteen kuntakohtainen jakautuminen Kuntalkm%lkm/ 1000 as. Alahärmä4112,58,4 Kauhava9328,511,5 Lapua13340,89,5 Ylihärmä5717,518,7 Muut/ei tietoa20,7 Yhteensä326100,0

Slide Ongelmakohteet Härmänmaa

Slide Ongelmakohteet Alahärmä Keskusta Voltti

Slide Ongelmakohteet Kauhava

Slide Ongelmakohteet Lapua

Slide Ongelmakohteet Ylihärmä

Slide Nykytilanteen ongelmat (alustavat)  Paljon kevyen liikenteen onnettomuuksia (hevat), keskittyy taajamiin  Yksittäisonnettomuudet suurin yksittäinen onnettomuusluokka  Vähän hirvieläinonnettomuuksia (om.vah.)  Ylinopeudet  Teiden ja katujen kapeus, kevyen liikenteen väylien puute  Koulujen läheisyydessä ongelmia  Liikenneturvallisuustyö organisoimatta (Alahärmä, Kauhava, Ylihärmä)

Slide Tavoitteet (alustavat)  Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien vähentäminen ja niiden seurausten lieventäminen  Liikennesääntöjen noudattaminen ja muiden tienkäyttäjien parempi huomioonottaminen  Nopeustason alentaminen  Turvallisuutta lisäävien liikennejärjestelyjen toteuttaminen  Koulumatkojen, -kyytien ja alueiden turvallisuuden parantaminen  Liikenneturvallisuustyön organisointi kaikissa hallintokunnissa sekä jatkuvan toiminnan käynnistäminen  Liikenneturvallisuustyön arvostuksen lisääminen toiminnassa ja päätöksenteossa  Onnettomuusuhrien korkeatasoinen auttaminen

Slide Painopistealueet  Vuosi 2006:  Vuosi 2007:  Vuosi 2008:

Slide Henkilövahinko-onnettomuuksien määrän kehitys ja vähentämistavoite (=valt.kunnan tavoite asukasta kohden)

Slide Henkilövahinko-onnettomuuksien määrän kehitys ja vähentämistavoite (=sama suhde (-33%) kuin valt.kunn.)

Slide Valittu vähentämistavoite Härmänmaalla

Slide Jatkotyöskentely  Sovitut kokoukset:  Lapuan maastotarkastelut klo 9-  Alahärmän liikenneturvallisuusryhmä klo 12:30-  Ylihärmän liikenneturvallisuusryhmä klo 13-  Kauhavan liikenneturvallisuusryhmä klo 9-  Sovittavat maastokäynnit:  Alahärmä: klo 9-  Ylihärmä: noin klo 13-  Kauhava: klo 9-

Slide Jatkotyöskentely  Seuraavat kokoukset  Seudulliset hallintokuntaryhmät: , Ylihärmässä  Sosiaali- ja terveystoimi klo 9-11  Tekninen ja kaavoitus klo  Opetus- ja vapaa-aika klo  Ohjausryhmän 3.kokous: klo 9:30, Alahärmässä