Oppimisnäkemykset ja opettajan työn ammattietiikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Viikko 17 (23. – ) Maanantai: (23.4.) - Tiistai: (24.4.) - Keskiviikko: (25.4.) -Rästikoe klo 8.00 luokassa C239 Torstai: (26.4.) -1.LK: Musiikkiluokkien.
Viikko 19 (7. – ) Maanantai: (7.5.) -Kansanedustaja Pauliina Viitamies vierailulla klo Tiistai: (8.5.) -Tulevien 1.luokkalaisten tutustumispäivä.
Viikko 15 (9. – ) Maanantai: (9.4.) -2. PÄÄSIÄISPÄIVÄ; ei koulua Tiistai: (10.4.) LK: Valinnaisaine-INFO auditoriossa klo Keskiviikko:
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
3.45 3.40.
Viikko 15 (8. – 12.4.) Maanantai: (8.4.) -9E: Pankkivierailu (lähtö klo 11.05) Tiistai: (9.4.) -9A: Pankkivierailu (lähtö klo 9.00) Keskiviikko: (10.4.)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TU Suomalaiset työmarkkinat ja niiden toiminta Kurssin käytännön järjestelyt
Viikko 16 (16. – ) 8.LK TET-viikko Maanantai: (16.4.) -9B: Vierailu Olkkarissa ja Työ- ja elinkeinotoimistossa klo Tiistai: (17.4.) -Eskarit:
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Viikko 34 (23.8. – 27.8.) Maanantai: (23.8.) -7D Susiniemessä -Opet: tiedotusvälitunti klo Tiistai: (24.8.) - 7B Susiniemessä -8.lk klo 9.00 poliisin.
Viikko 37 (13.9. – 17.9.) Perinneruokaviikko Maanantai: (13.9.) lk: Hatsinan salibandyesittelyt Rantakeitaassa ajan varanneille aikataulun mukaan.
Viikko 41 ( – ) Maanantai: (11.10.) -Kulttuuripolku: Elokuvan salat 6B klo , 6C ja 6A lk: Gideon –vierailu auditoriossa.
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Viikko 18 (29.4. – 3.5.) Maanantai: (29.4.) - Tiistai: (30.4.) -9.LK: Rästikoe klo 8 luokassa C LK: Susiniemi -9.LK: Tanssiaiset klo Keskiviikko:
Viikko 17 (22. – 26.4.) Maanantai: (22.4.) - Tiistai: (23.4.) - Keskiviikko: (24.4.) LK: Tapporumpu-esitys salissa klo Torstai: (25.4.)
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Viikko 41 (8.10. – ) 9.LK TET Maanantai: (8.10.) LK: LV-tunti klo 10 Tiistai: (9.10.) -7.LK: LV-tunti klo 10 Keskiviikko: (10.10.) -6A:
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Viikko 46 ( – ) Maanantai: (12.11.) -ESEDU On The Road klo Infot auditoriossa 9A klo 10, 9BE klo ja 9CD klo Yläkoulun.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
Viikko 46 (14. – ) Maanantai: (14.11.) - Tiistai: (15.11.) - Keskiviikko: (16.11.) -Rästikoe klo 8.00 luokassa C239 -Hammasvalistus klo AC,
Tilastollisen tutkimuksen perusteet - 6 op
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Viikko 11 (11. – 15.3.) Maanantai: (11.3.) - Tiistai: (12.3.) -Alakoulun liikuntapäivä klo Yläkoulun liikuntailtapäivä klo Keskiviikko:
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Viikko 10 (4. – 8.3.) Maanantai: (4.3.) -Kulttuuripolku/Taidemuseo 8A klo Lähtö 9.40 Tiistai: (5.3.) - Keskiviikko: (6.3.) -Rästikoe klo 8.00.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Viikko 19 (6. – 10.5.) Maanantai: (6.5.) -Koulupoliisin liikennetunti salissa 1.-3.LK klo 10 ja 4.-6.LK klo 11 Tiistai: (7.5.) -Tulevien 1.luokkalaisten.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Viikko 34 (22.8. – 26.8.) Koulukuvaukset Maanantai: (22.8.) - Tiistai: (23.8.) - Keskiviikko: (24.8.) - Torstai: (25.8.) -Yläkoulu: Koulupoliisin.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Analyysi II Katsaus.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Viikko 45 (7. – ) Maanantai: (7.11.) -Yläkoulu: Tyttöjen salibandyturnaus klo 8-13 Rantakeidas Tiistai: (8.11.) -7.LK: Ehkäisevä päihdetyö-rastit.
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Viikko 3 (14. – ) Maanantai: (14.1.) -3. JAKSO ALKAA Tiistai: (15.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa klo 9-15 Keskiviikko: (16.1.)
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
AJANKÄYTÖN SEURANTA, SUUNNITTELU JA HALLINTA
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
PBL –case III Työskentelyn eteneminen (Pedagogisia näkökulmia tvt:n soveltamiseen)
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Sähköiset yo-kirjotukset
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Oppimisnäkemykset ja opettajan työn ammattietiikka TtT, lehtori (ma.) Maria Kääriäinen maria.kaariainen@oulu.fi

Terveydenhuollon kouluttajan toiminnan kehittävä arviointi 3 op 5 lk (luennot, seminaarit, arvioitava opetusportfolio) Opetusharjoittelu 16 op 3-4 lk (oppimispäiväkirja, 12 opetus- tapahtumaa, videointi, itsearviointi, vertaisarviointi, opettajien arviointi arviointimatriisin avulla) INFO 29.4 . klo 9-12 134B Opetuksen ja oppimisen arviointi 3 op 4 lk (luennot, työpajat, tentti) Opetushallinto sekä opetuksen ja oppimisen suunnittelu 5 op 3-4 lk (luennot, PBL, tentti) Opetuksen sisällön ja menetelmien suunnittelu 5 op 3 lk (luennot, interaktiivinen verkkotyöskentely) Oppimisnäkemykset ja opettajan työn ammattietiikka 3 op 2 lk (luennot, WIKI, työpajat, tentti tai essee) Kuvio 1. Hoitotieteen didaktiikan aineopinnot 35 op.

Opintojakson tavoitteet Opiskelija osaa määritellä oman oppimiskäsityksensä kuvata oppimisstrategioita, oppimisprosessia, opetusmenetelmiä tunnistaa opettajan ammattieettisiä kysymyksiä arvioida omaa oppimista ja ryhmätyöskentelyä

OPPIMISNÄKEMYKSET JA OPETTAJAN TYÖN AMMATTIETIIKKA (3 op) VIIKKO 9 VIIKKO 10 VIIKKO 11 VIIKKO 12 VIIKKO 14 VIIKKO 13 VIIKKO 9-10 WIKI: oma oppimiskäsitys ja omat oppimistavoitteet opintojaksolle (saa käyttää kirjallisuutta) deadline 8.3. 25.2 Johdatus kurssiin, WIKIIN, kuormittavuuden seurantaan OPPIMISNÄKEMYKSET JA OPETTAJAN TYÖN AMMATTIETIIKKA (3 op) Opettaja: ohjaavat kysymykset, seuraa Wikiä Opettaja: seuraa Wikiä, ryhmäpalaute Wikistä ja harj. 18.3. oppimisprosessit opetusmenetelmät Opettajan ammattietiikka orientaatio viikoille 13-14 Opettaja: luennot, seuraa Wikiä oma oppimis- käsitys deadline 22.3. 11.3. Oppimis-näkemykset oppisstrategiat Opettaja: lomalla Opettaja: luennot, kirjallisuus, kuormittavuuden seurantalomake Wikiin, seuraa Wikiä HIIHTOLOMA 3.4. työpaja KLO 11-15 Opetusmenetelmät, esitykset (3hlöä/ryhmä) itse- ja vertaisarviointi lahjakortit deadline 27.3. itsenäinen työskentely opetusmenetel-mät: artikkeleiden lukeminen ja keskustelu Wikissä oman oppimiskäsityksen kehittymisen ja oppimistavoitteiden itsearviointi, deadline 2.4. WIKI: Keskustelu 23.-31.3.

WIKI http://oppimisnakemykset.wikispaces.com Omien oppimistavoitteiden asettaminen ja itsearviointi 3 x oman oppimiskäsityksen pohtiminen ja kehittymisen itsearviointi Yhteinen keskustelu viikoilla 13-14 (23.-31.3) ryhmätyön aiheesta

Itsenäinen työskentely (vko 13) ja työpaja (3.4. klo 11-15) 3 artikkelia/3hlön ryhmä aiheet: simulaatio, kliinisen harjoittelun ohjaus, verkko-opetus, case-opetus Ryhmän tehtävät: lukea artikkelit ja keskustella niiden pohjalta Wikissä(vko 13-14) valmistella esitys itsenäisen työskentelyn jaksolla (vko 13-14) esittää opetusmenetelmänsä: mikä ko. opetusmenetelmä on? mihin oppimisnäkemykseen se perustuu? mitä se edellyttää opiskelijalta ja opettajalta? Esitykset 3.4. klo 11-15: esitys 30min./ryhmä, vertaisarviointi ja opettajan arviointi 15min. Esityksistä suotavaa jakaa kirjallinen tuotos muille ryhmille

Kirjallisuus ryhmätyöhön RYHMÄ 1: CASE-OPETUS (4 hlöä) Delpier T. 2006. Cases 101: learning to teach with cases. Nursing Education Perspectives 27 (4): 204-209. Koenig JM, Zorn CR. 2002. Using storytelling as an approach to teaching and learning with diverse students. Journal of Nursing Education 41 (9): 393-399. Dowd SB, Davidhizar R. 1999. Using case studies to teach clinical problem-solving. Nurse Educator 24 (5): 42-46. YKSI ARTIKKELI TULEE VIELÄ LISÄÄ!

Kirjallisuus ryhmätyöhön RYHMÄ 2: KÄYTÄNNÖN HARJOITTELUN OHJAUS (3 hlöä) Clynes MP & Raftery SEC. 2008. Feedback: an essential element of student learning in clinical practice. Nurse Education in Practice 8 (6): 405-411. Häggman-Laitila A, Eriksson E, Meretoja R, Sillanpää K, Rekola L. 2007. Nursing students in clinical practice - developing a model for clinical supervision. Nurse Education in Practice 7 (6): 381-391. Kelly C 2007. Student's perceptions of effective clinical teaching revisited. Nurse Education Today 27 (8): 885-892.

Kirjallisuus ryhmätyöhön RYHMÄ 3: SIMULAATIO (3hlöä) Hawkins K, Todd M, Manz J. 2008. A unique simulation teaching method. Journal of Nursing Education 47 (11): 524-527. Palmer MH, Kowlowitz V, Campbell J, Carr C, Dillon R, Durham CF, Gainer LA, Jenkins J, Page JB, Rasin J. 2008. Using clinical simulations in geriatric nursing continuing education. Nursing Outlook 56 (4): 159-166. Schoening AM, Sittner BJ, Todd MJ. 2006. Simulated clinical experience: nursing students' perceptions and the educators' role. Nurse Educator 31 (6): 253-258.

Kirjallisuus ryhmätyöhön RYHMÄ 4: VERKKO-OPETUS (3hlöä) Der-Fa Lu, Zu-Chun Lin, Yun-Ju Li, 2009. Effects of a Web-Based Course on Nursing Skills and Knowledge Learning. Journal of Nursing Education 48 (2), 70-77. Muirhead RJ 2007. E-learning: is this teaching at students or teaching with students? Nursing Forum, 2007 42 (4): 178-184. Suen L 2005. Teaching epidemiology using WebCT: application of the seven principles of good practice. Journal of Nursing Education 44 (3): 143-146.

Arviointi Itsearviointi 15 %, vertaisarviointi 15 % Suullinen ryhmätentti 70 %

Arviointi: Suullinen ryhmätentti Ryhmät arvotaan (3 opisk./ryhmä) Ryhmille eri kysymykset (kirjallisuus/artikkelit/luennot) Kukin ryhmän jäsen vuorotellen vastausvuorossa, muut täydentävät Arviointi 0-5, itsearviointi ja opettajan arviointi Päivämäärä: 25.5.2009 (ryhmäjaot ja kellonajat toimitetaan myöhemmin)

Tenttimateriaali Luentomateriaali Tynjälä 2002. Oppiminen tiedonrakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. SIVUT 16-186. Janhonen & Vanhanen-Nuutinen (toim.) Kohti asiantuntijuutta. Oppiminen ja ammatillinen kasvu sosiaali- ja terveysalalla. SIVUT 115-144. Koskinen L, Jokinen P & Mikkonen I 2007. Merkityksellisten tapahtumien tekniikka reflektiotaitojen oppimisen menetelmänä hoitotyön koulutuksessa. Hoitotiede 19, 90-101. Repo-Kaarento S 2004. Yhteisöllistä ja yhteistoiminallista oppimista yliopistoon - käsitteiden tarkastelua ja sovellusten kehittelyä. Kasvatus 35 (5), 499-515. Valtonen T, Kukkonen J & Puruskainen T & Hatakka O 2007. Verkko-oppimisympäristöt opettajien oppimiskäsityksen haastajina. Kasvatus 38 (5), 444-453. LISÄKSI JOKAISELTA RYHMÄLTÄ 1 KANSAINVÄLINEN ARTIKKELI. (YHTEENSÄ 4KPL.) JOKAINEN RYHMÄ VALITSEE ITSE YHDEN TENTTIIN TULEVAN ARTIKKELIN OMASTA OPETUSMENETELMÄSTÄÄN.

Mikäli pois ryhmätentistä -> essee Valitse itse aiheesi kurssin teemoista (oppimisnäkemyksistä, oppimisstrategioista, opetusmenetelmistä, opettajan ammattietiikasta), perustele valintasi ja pohdi aiheen merkitystä opettajan työhön. Kirjallisuus SAMA kuin tenttimateriaali paitsi kirjoista Tynjälä ja Janhonen & Vanhanen-Nuutinen ei sivumäärärajoituksia! Pituus 8-10 s (fontti 12, riviväli 1,5). Muotoseikat laitoksen kirjallisen työn ohjeiden mukaan. palautus 31.5.2009

Kuormittavuuden seuranta Opintojakson kuormittavuutta tutkimalla voidaan saada selville, paljonko osaamistavoitteiden saavuttamiseen kuluu aikaa

Opintojakson kuormittavuuden seuranta: toimintaohjeet Tulosta itsellesi opintojakson kuormittavuuden seurantalomake WIKISTÄ. Seuraa omaa opiskeluasi tällä opintojaksolla. Kirjaa opiskeluun, työhön ja harrastukseen käyttämäsi aika seurantalomakkeen ruutuihin 15 min. tarkkuudella. Kirjaa viikon seurannan jälkeen yhteistuntimäärä eli laske yhteen opiskelu-, työ- ja harrastustunnit. Se havainnollistaa konkreettisesti sen työn, mikä usein jää näkymättömäksi. Palauta lomake sähköisesti jokaisena maanantaina klo 12 mennessä Marialle sähköpostilla.

opetukseen valmistautum. (esim. muistiinpanojen kertaus)   Luen-to harj. opetukseen valmistautum. wikiin wikin harj.tekoa (esim. muistiinpanojen kertaus) kirjoitta-minen lukua itsenäi-sesti ryhmäs-sä MA 3t  TI 1t  KE TO 2t   PE 2t  0,5t LA SU

Lukujärjestys 40 h Nimi: Kalle Kiila Lukujärjestys viikko: 41 klo   Lukujärjestys viikko: 41 klo ma 4.10. o.tapa ti 5.10. ke 6.10. to 7.10. pe 8.10. la 9.10. su 10.10. 7-8 8-9 Mat.PKI H Johd.o L L  Johd.o   Li 9-10 10-11 FY Tekn.eng Mat.alg   11-12 12-13 Mat.alg  L 13-14 Mat.alg  14-15 H  15-16 16-17 17-18 18-19 Tenttiin 19-20 lukua  20-21 21-22    22-23 23-24 24-01

Opiskeluun käytetyn ajan seuraaminen hyödyllistä (S.Jutila) Tietoisuus omasta oppimisesta syvenee, ajankäyttö tehostuu ajankäytön seurannassa olleet 1. lukuvuotena keskimäärin 2,9 ov enemmän kuin vastaavat muut opiskelijat 2. lukuvuotena keskimäärin 9,5 ov enemmän kuin muut opiskelijat oman ajankäytön seuranta auttaa opiskelijoita saamaan nopeammin opintopisteitä 19