Kaustarin Pienten lasten koulu Yhdessä Kaustarin Pienten lasten koulu
Miksi? Lapsen etu Vertaisoppiminen - myös aikuiset oppivat toisiltaan, - lapset saavat aikuisilta mallin yhdessä toimimisesta Yhteistoiminnallisuus Pienryhmät Eriyttäminen Joustavat opetusmenetelmät
KAUSTARIN KOULU JOUSTAVA KOULUNALOITUS VSOP KARHUNPESÄ noin 32 lasta: (n.10 mini karhua, n.10 pikku karhua, n.10 isoa karhua) lto, lo, koulunkäyntiav. KETUN PESÄ noin 32 lasta: (n.10 mini kettua, n.10 pikku kettua, n.10 isoa kettua) lto, lo, päivähoitaja
PÄIVÄRYTMI (koulun) 8.00-8.45 pikkukarhut ja pikkuketut 8.45-9.00 happihyppely tarvittaessa 9.00-10.30 kaikki karhut ja ketut työskentelevät omissa pesissä - joustavia opetusryhmiä (erityisopettaja resurssina) 10.30-11.15 ruokailu ja ulkoilu 11.15-12.00 minit levähtävät, ulkoilevat, leikkivät, pelaavat / pienet ja isot toimivat luokanopettajan ohjauksessa 12.15-13.00 isot karhut ja isot ketut
PÄIVÄHOITO IP-TOIMINTA Klo 7.00 päivähoito alkaa Klo 8.00 aamupala Klo 9.00-13.00 esikoulu Klo 13.00-16.30 päivähoitoa (sisältää välipalan n.klo 14) Klo 12.00-17.00 IP-toiminta (sisältää välipalan n.klo 14)
Päivärytmi mahdollistaa opettajaresurssin hyödyntämisen: - eriyttäminen, samanaikaisopetus - erityisopettajaresurssi
Opetuksessa huomioidaan erilaiset oppimistyylit.
Kaustarin koulun lähialue toimii oppimisympäristönä
Vertaisoppiminen
2-LUOKAN OPPILAS LUKEE ESIKOULULAISELLE .
Oppilaat työskentelevät erilaisissa pienryhmissä. Esim Oppilaat työskentelevät erilaisissa pienryhmissä. Esim. mini, pieni, iso; pienet ja isot omissa ryhmissään, eriyttävät ryhmät jne jne
VANHEMMAT MUKANA KOULUPÄIVÄSSÄ KOULULAISET JA ESIKOULULAISET PELAAVAT YHDESSÄ
Kiireettömyys Leikkiä ei unohdeta Kannustava ilmapiiri
YHTEISTYÖTÄ YLI LUOKKARAJOJEN .
YHTEISTÄ ONGELMANRATKAISUA .
Arviointi Lapsen kehitystä seurataan kehityskeskusteluissa (3 kertaa vuodessa) yhdessä vanhempien kanssa Arvioinnissa käydään läpi päivittäistoiminnot, työskentely, sosiaaliset taidot, motoriikka, äidinkieli ja matematiikka
Esimerkki äidinkielen ”kuusesta”