Kone- ja metallituoteteollisuuden koulutustarjonta pääkaupunkiseudulla Kone- ja metallituoteteollisuuden Ennakointikamari 20.10.2011 Kari Lepistö, toimialajohtaja,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Töihin kalatalousalalle
Advertisements

Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
YMPÄRISTÖLIIKETOIMINTA JA
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä. Hankkeen tavoitteet Työelämän ohjaustarpeiden tunnistaminen ja määritteleminen Tuotteistaa ja mallintaa verkostoyhteistyössä.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Jämsän ammattiopisto, aikuiskoulutus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Toimialajohtaja Matti Vesalainen, Amiedu
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Tuulivoima Tekesin strategiassa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Opiskelijatilastointi Ammatillinen peruskoulutus, 5647 opiskelijaa Lukiokoulutus, 375 opiskelijaa Oppisopimuskoulutus, 1039 opiskelijaa Huom!
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Innova Länsi-Suomen akk
Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
1 | | Puutekniikan insinöörikoulutus/Savonia Koulutusohjelmasta valmistunut insinööri on puutuotteiden ja rakenteiden asiantuntija, joka.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Osaava Uusimaa Salla Koivunen. Tavoitteet Oppilaitosten tarjonnan asiakaslähtöinen kehittäminen –Pääroolissa koulutusten ja kehittämishankkeiden.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Valtakunnallinen kysely tuotantopainotteisesta insinöörikoulutuksesta 2005.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
LARK 3 – hanke Tavoitteet ja tulokset. Hankeverkosto Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia Haaga Instituutti-säätiö/Ravintolakoulu Perho Helmi Liiketalousopisto.
Oulun seudun ammattiopisto OSAO. 2015OSAOn esittelydiat2.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Suoritetut näyttötutkinnot Varastoalan näyttötutkintojen kehittäminen OPETUSHALLITUS TUTKINTOTOIMIKUNNAT UTBILDNINGSSTYRELSEN EXAMENSKOMMISSIONERNA.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
SAIMAAN AMMATTIOPISTOSSA. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO Perusvalmiudet rakennusalan vaihteleviin työmaatehtäviin. Hän suoriutuu rakennustyömaan yleisistä.
Insinööri (AMK), biotalous Tutkinto on tekniikan ammattikorkeakoulututkinto ja tutkintonimike insinööri (AMK) Koulutusvastuu Koulutus sijoittuu.
Uudet laaja-alaiset tutkinnot
Liikenne- ja infra-alan osaamisen kehittämisfoorumi, LIKE
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Paikkakunta päivämäärä Etunimi Sukunimi WinNova
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Astetta enemmän! Viitaniemen koulu Anne Venemies, opinto-ohjaaja Gradia Jyväskylä.
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
TIETO- JA TIETOLIIKENNETEKNIIKAN PERUSTUTKINTO, Hyvinvointiteknologian koulutuskokeilun tilannekatsaus.
Esityksen transkriptio:

Kone- ja metallituoteteollisuuden koulutustarjonta pääkaupunkiseudulla Kone- ja metallituoteteollisuuden Ennakointikamari Kari Lepistö, toimialajohtaja, Amiedu

Esityksen sisältö  Kone ja metallialan tutkinnot  Suoritetut tutkinnot pääkaupunkiseudulla vuonna 2009  Koulutustarjonta pääkaupunkiseudulla vuonna 2011  Mihin olemme menossa?  Vastaako nykyinen tarjonta tulevaisuuden tarpeita?  Aikajänteet suunnittelussa ja yritysyhteistyötarpeet

Teknologiateollisuuden koulutus- ja kehittämispalvelut  Kone- ja metallialan perustutkinto  Automaatioasentaja  Koneenasentaja  Koneistaja  Kunnossapitoasentaja  Levyseppähitsaaja  Hitsaajan ammattitutkinto  Koneistajan ammattitutkinto  Levytekniikan ammattitutkinto  Koneistajamestarin erikoisammattitutkinto  Levytyömestarin erikoisammattitutkinto Ammatilliset tutkinnot

OSAAMISALAT: - ARKKITEHTUURI JA RAKENTAMINEN - KONE-, METALLI- JA ENERGIATEKNIIKKA - SÄHKÖ- JA AUTOMAATIOTEKNIIKKA - TIETO- JA TIETOLIIKENNETEKNIIKKA - GRAAFINEN JA VIESTINTÄTEKNIIKKA - ELINTARVIKEALA JA BIOTEKNIIKKA - PROSESSI,- KEMIAN- JA MATERIAALITEKNIIKKA - TEKSTIILI- JA VAATETUSTEKNIIKKA - AJONEUVO- JA KULJETUSTEKNIIKKA - MUU TEKNIIKAN JA LIIKENTEEN ALAN KOULUTUS Lähde: PALKEET - palveleva pääkaupunkiseutu -hanke Tutkintotarjonta koulutusaloittain

Lähde: PALKEET - palveleva pääkaupunkiseutu -hanke Tutkintotarjonta tekniikan ja liikenteen alalla

Seudun tarjonta kone-, metalli- ja energiatekniikan osaamisalalla Kone-, metalli- ja energiatekniikkaOppilaitokset Hissiasentajan ammattitutkintoRastor College Hitsaajamestarin erikoisammattitutkintoAmiedu, Hyria Hitsaajan ammattitutkintoAmiedu, Edupoli, Hyria, Kaivosalan perustutkinto - Kaivosalan ammattitutkintoAmiedu Kone- ja metallialan perustutkinto  Aikuiskoulutus: AEL, Amiedu, Axxell, Edupoli, Heltech, Hyria, Luksia, Omnia  Nuorisokoulutus: Axxell, Heltech, Hyria, Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus, Keuda, Luksia, Omnia, Varia Koneenasentajamestarin erikoisammattitutkintoAEL, Heltech, Hyria Koneenasentajan ammattitutkintoAEL, Heltech, Hyria, Keuda Koneistajamestarin erikoisammattitutkintoAEL, Amiedu, Heltech, Hyria Koneistajan ammattitutkintoAEL, Amiedu, Heltech, Hyria, Luksia Laivanrakentajan ammattitutkinto - Laivanrakennusalan erikoisammattitutkinto - Levytekniikan ammattitutkintoAmiedu, Axxell, Edupoli, Hyria, Luksia Levytyömestarin erikoisammattitutkintoAmiedu, Hyria Metallien jalostuksen ammattitutkinto - Teollisuusputkiasentajan ammattitutkinto - Työvälinemestarin erikoisammattitutkinto - Työvälinevalmistajan ammattitutkinto - Valajamestarin erikoisammattitutkinto - Valajan ammattitutkinto - Valumallimestarin erikoisammattitutkinto - Valumallin valmistajan ammattitutkinto - Lähde: oppilaitosten omat verkkosivut

Kone-, metalli- ja energiatekniikka Uusimaa vs. koko maa Lähde OPH:n WERA - web-raportointipalvelu

Kone- ja metallialan perustutkinnon suoritukset (Uusimaa) Lähde OPH:n WERA - web-raportointipalvelu

Muut kone-, metalli- ja energiatekniikka -osaamisalan tutkintosuoritukset (Uusimaa) Lähde OPH:n WERA - web-raportointipalvelu

Kone-, metalli- ja energiatekniikka – hakijat syksy 2011 Lähde OPH:n KOULUTA-tiulastoraportit (yhteishakurekisteri)

Tekniikka ja liikenne kasvussa (koko Suomi) Lähde: OPH:n WERA - web-raportointipalvelu 4 vuodessa kasvua n. 28 %

Tekniikka ja liikenne – alueellinen jakauma Lähde OPH:n WERA - web-raportointipalvelu 4 vuodessa kasvua n. 30 %

Ammattirakenteen muutos Helsingin seudulla Lähde: Seppo Montén. Koulutus & Työvoima, Helsingin seutu 2020, Osaamisella kohti tulevaisuutta.

Lähde: OKM selvityksiä 2011:16, Ammattiosaaja-lehti / työelämä, syksy Amm. koulutuksen suuntaaminen

Lähde: OKM selvityksiä 2011:16 Tekniikka ja liikenne – tulevaisuuden kaavailut

Mihin olemme menossa, megatrendit?

Yrityksen kriittisen osaamisen kehittäminen Osaamisen johtaminen Tiedonhallinta Suunnittelu Asiakas- ja vientityö Verkoston hallinta Valmistustekniikka Toiminnan ohjaus Tuotekehitys, toimintojen kehittäminen Automaatio Materiaaliteknologia Laatu IT:n hyödyntäminen Johtamistaito Kokoonpanotekniikka Ympäristötekniikka Globaali toiminta Logistiikka Verkoston laatu Toimintojen kehittäminen Projektiliiketoiminta KomponenttitoimittajaLopputuotetoimittajaJärjestelmätoimittaja Asiakasklusterit Elintarvike Energia Kaivos Meri Metsä Prosessi Rakennus

Toimintaympäristön keskeiset muutokset ja trendit 1/2  Metalliala toipumassa lamasta? Kasvun suurin este on osaavan ja ammattitaitoisen henkilöstön saatavuus  Innovatiivisuutta vaativien laitteiden ja järjestelmien suunnittelu  Kone- ja laiteasennustyön lisääntyminen  Huolto- ja kunnossapitotyön nopea kasvu  Laadun korostuminen: toimitusnopeus, toimitusvarmuus  Ydinosaamiseen keskittyminen: t&k, markkinointi, ei massatuotanto  Asiakkaat ostavat ratkaisuja ja hyötyjä, eivät tuotteita  Älykkäät järjestelmät (vrt. hitsaustietojen keräys- ja analysointi)

Toimintaympäristön keskeiset muutokset ja trendit 2/2  Työntekijöiden ammattitaitovaatimusten kasvu – erikoisosaaminen, kielitaito vaatimukset  Tuottavuus- ja tehokkuusvaatimusten jatkuva kasvaminen myös koulutusympäristössä (mittaaminen, rahoituksen priorisoiminen)  Ulkomaalaistaustaisten määrän lisääntyminen erityisesti pk- seudulla  Opettajien osaamisvaatimusten kasvu  Teknologian nopea kehitys: uudet menetelmät, laitteet  Opiskelija-aineksen heterogeenisuuden lisääntyminen (huippuosaajia - syrjäytyneitä)  Eriarvoisuuden korostuminen, priorisoinnin ja resurssien kohdentamisen pakko  Ympäristön, kestävän kehityksen, elinkaariajattelun ja ekologisuuden merkityksen korostuminen  Muutosnopeuden jatkuva kiihtyminen – hallinnollisten (ja muiden) rakennemuutosten jatkuminen

Aikajänteet suunnittelussa ja yritysyhteistyötarpeet Aikajänteet suunnittelussa, tutkintojen perusteet  Perustutkintojen uudistamisväli, n. 10 vuotta  Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen uudistamisväli, n. 5 vuotta Aikajänteet koulutuksessa  Perustutkinnot, nuoret: 3 vuotta  Perustutkinnot, aikuiset: 1,5-2 vuotta  Perustutkinnon os(i)a, RekryKoulutus, aikuiset: 4-8 kk Yritysyhteistyötarpeet ennakoinnissa  Pitkän aikavälin suunnittelu  Keskipitkän aikavälin suunnittelu  Lyhyt aikaväli: työssäoppiminen, työharjoittelu, työllistyminen, RekryKoulutus,TäsmäKoulutus