Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2006. Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pellervon Päivä , Helsinki Pasi Holm.
Advertisements

Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Reinforcing your business
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
KONE Positiivisella ja kasvumahdollisuuksiin tarttuvalla asenteella eteenpäin Pörssiaamu, 1. marraskuuta 2012 Toimitusjohtaja Matti Alahuhta.
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Osakekohtainen tulos, mk16,9713,32 Osakekohtainen oma pääoma,mk78,7662,93 Omavaraisuusaste, %65,861,8 Nettovelkaantumisaste, %-0,90,7 Current ratio2,02,0.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Liikevaihto13,113,3-1,9 Liikevoitto0,30,8-65,0 Prosenttia liikevaihdosta2,36,5 Voitto ennen veroja0,30,8-69,6 Prosenttia liikevaihdosta1,96,3 Katsauskauden.
Liikevaihto27,726,16,1 Liikevoitto1,81,76,5 Prosenttia liikevaihdosta6,56,4 Voitto ennen veroja1,71,63,0 Prosenttia liikevaihdosta6,16,2 Katsauskauden.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Tiedotustilaisuus klo 9:30 Tervetuloa Tilinpäätös 2005 Toimitusjohtajan katsaus Tulevaisuuden tavoitteet.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Suomen Posti Oyj:n osavuosikatsaus Q1-Q3 / 05
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto19,216,318,1 Liikevoitto0,71,7-61,6 Prosenttia liikevaihdosta3,410,6 Voitto ennen veroja0,51,7-69,3 Prosenttia.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto37,227,734,2 Liikevoitto3,41,892,0 Prosenttia liikevaihdosta9,26,5 Voitto ennen veroja3,31,793,8 Prosenttia.
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
LT Q1 2007, Lännen Tehtaat Oyj OSAVUOSIKATSAUS Q1/2007 Matti Karppinen Toimitusjohtaja.
Liikevaihto39,438,32,9 Liikevoitto3,32,532,4 Prosenttia liikevaihdosta8,46,5 Voitto ennen satunnaisia eriä3,22,526,2 Prosenttia liikevaihdosta8,06,6 Katsauskauden.
Liikevaihto53,652,52,2 Liikevoitto4,23,233,7 Prosenttia liikevaihdosta7,96,0 Voitto ennen satunnaisia eriä4,33,329,3 Prosenttia liikevaihdosta7,96,3 Katsauskauden.
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Rahoitus-markkinoiden muutostuulet – globaalin yhtiön uhka vai mahdollisuus Minna Helppi
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Tilinpäätös 2004.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
RGB Brändiuudistuksen värit Lehto Group Oyj Puolivuosikatsaus.
YIT-Yhtymän osavuosikatsaus 1-6/2001.
11 YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-9/2008 Itävalta Latvia Liettua Norja Puola Romania Ruotsi Saksa Suomi Tanska Tshekki Unkari Venäjä Viro Hannu Leinonen.
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Varsinainen yhtiökokous 2018
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Osavuosikatsaus

Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla yhtiöillä kovat tehostamiskuurit •Amerikkalaiset yhtiöt siirtävät kapasiteettiaan kansainväliseen liikenteeseen •Uusien lentokoneiden tilauskanta ennätyskorkea •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa

Finnairin polttoainelasku kasvoi 30 MEUR ensimmäisellä neljänneksellä •Polttoaineen hinta pysyy korkealla •Lentolippujen keskihinta silti viime vuoden tasolla •Hyvää kehitystä kysynnässä ja käyttöasteissa •Aasian kysyntä edelleen kasvun veturi •Uusien koneiden käyttöönotto heikentää väliaikaisesti tuottavuutta alkuvuonna

Ennakoidusti heikko neljännes Q1/2006 Q1/2005Muutos % Liikevaihto, milj.€ 480,3 443,4 8,3 EBITDAR ilman myyntivoittoja ja johdannaisten käyvän arvon muutoksia 40,959,7-31,5 EBIT ilman myyntivoittoja ja johdannaisten käyvän arvon muutoksia -5,114,0 - Myyntivoitot 0,0 0,0 - Johdannaisten käyvän arvon muutos -0,1 4,7 - Liikevoitto/-tappio (EBIT) -5,218,7 - Tulos ennen veroja -5,217,4 -

Konsernilla edelleen vahva kassa Rahavirrat tammikuu-maaliskuu

Vahva tase Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste %

Yksikkökustannukset +10,2 %, ilman polttoainetta +3,0% Muutos edelliseen vuoteen %

Kallis polttoaine nostaa yksikkökuluja * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri Q1/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK+10,2 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK+3,0 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK+2,4 % Polttoaineet c/ATK+46,4 % Liikennöimismaksut c/ATK+5,4 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja-2,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja-6,4 % Kaluston korjaus ja huolto c/ATK+13,7 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK-1,3 % Muut kulut c/ATK+8,3 %

Aasian menestystarina jatkuu •Kysyntä kasvoi 21,8 %, matkustajamäärä 26,5 %, ja käyttöaste 1,5 % •Rahdin määrä lisääntyi 20,4 prosenttia •Kesäkuussa avataan reitti Nagoyaan (Japani) ja marraskuussa Delhiin (Intia). Ensi vuonna Kuala Lumpur (Malesia) jolloin 11 kohdetta Aasiassa •1-2 uutta Aasian-kohdetta vuosittain, lisävuoroja nykyisiin kohteisiin •Uudet Aasian-syöttöreitit Edinburghiin, Toscanaan, Kiovaan, Krakovaan ja Geneveen, lisävuoroja Pietariin ja Varsovaan •Vuodeistuimet asennettu koko kaukoliikenteen business-luokkaan

Aasian osuus kasvussa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1/2006

Moderni laivasto •Finnairin reittiliikenteellä Euroopan nykyaikaisin laivasto kesään mennessä •Suuren suosion saaneet uudet Embraer 170/190 - koneet lisäävät joustavuutta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita •Jäljellä olevat Boeing MD-80-koneet poistetaan nopeutetussa tahdissa, viimeinen lento 3.7. •Kahdeksas kaukoliikennekone, Finnairin ensimmäinen Airbus 340, liikenteeseen heinäkuussa •Uudet Airbus A340/350 konetta korvaavat nykyisen laajarunkolaivastoon 2012 mennessä

• 2003: 10,2 % liikevaihdosta • 2004: 12,5 % liikevaihdosta • 2005: 15,6 % liikevaihdosta • 2006: >20,0 % liikevaihdosta nykyhintatasolla ja suunnitellulla liikenteen kasvulla Finnair on suojannut reittiliikenteen polttoaineostois- taan 55 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 18 kuukautta Polttoainekulut kasvavat

Historiallinen totetunut hinta & swap- hintoja eri aikoina

Lentojen keskihinnan ja polttoaineen hinnan kehitys

120 miljoonan euron haasteet •Polttoaineiden hinnat pysyvät korkealla •Polttoainelasku kasvoi viime vuonna 100 miljoonaa euroa, tänä vuonna 120 miljoonaa euroa •Lentolippujen hinnat edelleen heikolla tasolla •Keskityttävä kilpailukyvyn parantamiseen palvelutason kärsimättä •Sisäiset palvelut toimimaan markkinaehtoisesti •Kevennettävä hierarkiaa, parannettava joustavuutta

Henkilöstövähennyksiä 670… •Työpaikkojen uudelleenallokointi •Yt-neuvottelut käynnistyvät 670 työpaikan vähentämiseksi vuosina •Suunnitelluilla tehostamistoimilla tavoitetaan 80 MEUR vuosittaiset kustannushyödyt •Tehostustoimia koko organisaatiossa, suoria irtisanomisia mahdollisimman vähän •Pääpaino Finnair Tekniikassa sekä hallinnollisissa tukitoiminnoissa

…ja lisäyksiä parhaimmillaan yli 1000 •Aasian ja Euroopan välisen liikenteen vahva kasvu turvannut jo nyt yli 3000 työpaikkaa •Tämän vuoden aikana rekrytoidaan 350 henkilöä lentotoimintaan •Mikäli päästään kilpailukykyiseen kustannustasoon, rekrytoidaan viiden vuoden kuluessa jopa yli tuhat henkeä operatiiviseen toimintaan •Positiivisia työllistämisvaikutuksia myös Finnairin lähiympäristössä

• Kasvua Euroopan ja Aasian välisestä liikenteestä sekä lähialueilta • Asiakkaiden mielestä halutuin lentoyhtiö • Lisääntyvä joustavuus • Kustannustehokkuus vs. kilpailijat Strategian kulmakivet KESTÄVÄ, KANNATTAVA KASVU

Arvioita tulevasta kehityksestä •Aasian ja Euroopan välisen liikenteen laajentuminen etenee määrätietoisesti lisäkoneiden myötä •Käyttöasteet paranevat joustavammalla kapasiteetilla •Vahva varaustilanne •Tuottavuutta parannetaan edelleen •Polttoainekulut pysyvät korkealla tasolla •Hintakehitys jatkuu heikkona kireän kilpailun takia •Vuoden 2006 tulos arvioidaan edelleen olevan selvästi voitollinen

Liitteet

MEUR 2003 Ennakoidusti vaisu neljännes Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman k äyttöomaisuuden myyntivoittoja ja operatiivisen tulevan kassavirran suojauksia )

Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK

Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA JA JOHDAN- NAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA Q1 MEUR Reittiliikenne -4,59,7 Lomaliikenne 5,94,9 Lentotoimintapalvelut -3,55,2 Matkapalvelut 0,31,3 Kohdistamattomat erät -3,3-7,1 Yhteensä -5,114,0

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR

Lentokoneiden vuokravastuut kasvaneet strategian mukaisesti Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,0 %

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk %

Finnairin osakekurssi yli toimialan indeksin

Tuotteen ylivoima •Suoraan 50 kohteeseen maailmalla –ei aikaa vieviä vaihtoja ruuhkaisilla kentillä •Parhaimmat aikataulut –aamu-ilta konsepti •Euroopan täsmällisin ja vähiten peruutuksia •Palvelutaso Euroopan huippua •oneworld - kattavin ja laadukkain allianssi •Uudet koneet Euroopan liikenteessä

Toimintaa johdonmukaisesti tehostettu Henkilöstö keskimäärin

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => mill. € lähivuosina EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osakkeenomistajan kokonaistuotto Keskimäärin vähintään 15 % vuosittainen osakkeenomistajan kokonaistuotto => arvon kaksinkertaistaminen osakkeenomistajille viiden vuoden aikana Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,5 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Osakkeenomistajan kokonaistuotto Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos Kokonaistuotto osakkeenomistajalle sisältäen periodilla maksetut osingot. Olettaa, että osingot sijoitetaan takaisin Finnairin osakkeeseen välittömästi

Finnair konserni sijoittajasuhteet puh: fax: