Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla yhtiöillä kovat tehostamiskuurit •Amerikkalaiset yhtiöt siirtävät kapasiteettiaan kansainväliseen liikenteeseen •Uusien lentokoneiden tilauskanta ennätyskorkea •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa
Finnairin polttoainelasku kasvoi 30 MEUR ensimmäisellä neljänneksellä •Polttoaineen hinta pysyy korkealla •Lentolippujen keskihinta silti viime vuoden tasolla •Hyvää kehitystä kysynnässä ja käyttöasteissa •Aasian kysyntä edelleen kasvun veturi •Uusien koneiden käyttöönotto heikentää väliaikaisesti tuottavuutta alkuvuonna
Ennakoidusti heikko neljännes Q1/2006 Q1/2005Muutos % Liikevaihto, milj.€ 480,3 443,4 8,3 EBITDAR ilman myyntivoittoja ja johdannaisten käyvän arvon muutoksia 40,959,7-31,5 EBIT ilman myyntivoittoja ja johdannaisten käyvän arvon muutoksia -5,114,0 - Myyntivoitot 0,0 0,0 - Johdannaisten käyvän arvon muutos -0,1 4,7 - Liikevoitto/-tappio (EBIT) -5,218,7 - Tulos ennen veroja -5,217,4 -
Konsernilla edelleen vahva kassa Rahavirrat tammikuu-maaliskuu
Vahva tase Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste %
Yksikkökustannukset +10,2 %, ilman polttoainetta +3,0% Muutos edelliseen vuoteen %
Kallis polttoaine nostaa yksikkökuluja * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri Q1/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK+10,2 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK+3,0 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK+2,4 % Polttoaineet c/ATK+46,4 % Liikennöimismaksut c/ATK+5,4 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja-2,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja-6,4 % Kaluston korjaus ja huolto c/ATK+13,7 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK-1,3 % Muut kulut c/ATK+8,3 %
Aasian menestystarina jatkuu •Kysyntä kasvoi 21,8 %, matkustajamäärä 26,5 %, ja käyttöaste 1,5 % •Rahdin määrä lisääntyi 20,4 prosenttia •Kesäkuussa avataan reitti Nagoyaan (Japani) ja marraskuussa Delhiin (Intia). Ensi vuonna Kuala Lumpur (Malesia) jolloin 11 kohdetta Aasiassa •1-2 uutta Aasian-kohdetta vuosittain, lisävuoroja nykyisiin kohteisiin •Uudet Aasian-syöttöreitit Edinburghiin, Toscanaan, Kiovaan, Krakovaan ja Geneveen, lisävuoroja Pietariin ja Varsovaan •Vuodeistuimet asennettu koko kaukoliikenteen business-luokkaan
Aasian osuus kasvussa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1/2006
Moderni laivasto •Finnairin reittiliikenteellä Euroopan nykyaikaisin laivasto kesään mennessä •Suuren suosion saaneet uudet Embraer 170/190 - koneet lisäävät joustavuutta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita •Jäljellä olevat Boeing MD-80-koneet poistetaan nopeutetussa tahdissa, viimeinen lento 3.7. •Kahdeksas kaukoliikennekone, Finnairin ensimmäinen Airbus 340, liikenteeseen heinäkuussa •Uudet Airbus A340/350 konetta korvaavat nykyisen laajarunkolaivastoon 2012 mennessä
• 2003: 10,2 % liikevaihdosta • 2004: 12,5 % liikevaihdosta • 2005: 15,6 % liikevaihdosta • 2006: >20,0 % liikevaihdosta nykyhintatasolla ja suunnitellulla liikenteen kasvulla Finnair on suojannut reittiliikenteen polttoaineostois- taan 55 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 18 kuukautta Polttoainekulut kasvavat
Historiallinen totetunut hinta & swap- hintoja eri aikoina
Lentojen keskihinnan ja polttoaineen hinnan kehitys
120 miljoonan euron haasteet •Polttoaineiden hinnat pysyvät korkealla •Polttoainelasku kasvoi viime vuonna 100 miljoonaa euroa, tänä vuonna 120 miljoonaa euroa •Lentolippujen hinnat edelleen heikolla tasolla •Keskityttävä kilpailukyvyn parantamiseen palvelutason kärsimättä •Sisäiset palvelut toimimaan markkinaehtoisesti •Kevennettävä hierarkiaa, parannettava joustavuutta
Henkilöstövähennyksiä 670… •Työpaikkojen uudelleenallokointi •Yt-neuvottelut käynnistyvät 670 työpaikan vähentämiseksi vuosina •Suunnitelluilla tehostamistoimilla tavoitetaan 80 MEUR vuosittaiset kustannushyödyt •Tehostustoimia koko organisaatiossa, suoria irtisanomisia mahdollisimman vähän •Pääpaino Finnair Tekniikassa sekä hallinnollisissa tukitoiminnoissa
…ja lisäyksiä parhaimmillaan yli 1000 •Aasian ja Euroopan välisen liikenteen vahva kasvu turvannut jo nyt yli 3000 työpaikkaa •Tämän vuoden aikana rekrytoidaan 350 henkilöä lentotoimintaan •Mikäli päästään kilpailukykyiseen kustannustasoon, rekrytoidaan viiden vuoden kuluessa jopa yli tuhat henkeä operatiiviseen toimintaan •Positiivisia työllistämisvaikutuksia myös Finnairin lähiympäristössä
• Kasvua Euroopan ja Aasian välisestä liikenteestä sekä lähialueilta • Asiakkaiden mielestä halutuin lentoyhtiö • Lisääntyvä joustavuus • Kustannustehokkuus vs. kilpailijat Strategian kulmakivet KESTÄVÄ, KANNATTAVA KASVU
Arvioita tulevasta kehityksestä •Aasian ja Euroopan välisen liikenteen laajentuminen etenee määrätietoisesti lisäkoneiden myötä •Käyttöasteet paranevat joustavammalla kapasiteetilla •Vahva varaustilanne •Tuottavuutta parannetaan edelleen •Polttoainekulut pysyvät korkealla tasolla •Hintakehitys jatkuu heikkona kireän kilpailun takia •Vuoden 2006 tulos arvioidaan edelleen olevan selvästi voitollinen
Liitteet
MEUR 2003 Ennakoidusti vaisu neljännes Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman k äyttöomaisuuden myyntivoittoja ja operatiivisen tulevan kassavirran suojauksia )
Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK
Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA JA JOHDAN- NAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA Q1 MEUR Reittiliikenne -4,59,7 Lomaliikenne 5,94,9 Lentotoimintapalvelut -3,55,2 Matkapalvelut 0,31,3 Kohdistamattomat erät -3,3-7,1 Yhteensä -5,114,0
Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR
Lentokoneiden vuokravastuut kasvaneet strategian mukaisesti Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,0 %
Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk %
Finnairin osakekurssi yli toimialan indeksin
Tuotteen ylivoima •Suoraan 50 kohteeseen maailmalla –ei aikaa vieviä vaihtoja ruuhkaisilla kentillä •Parhaimmat aikataulut –aamu-ilta konsepti •Euroopan täsmällisin ja vähiten peruutuksia •Palvelutaso Euroopan huippua •oneworld - kattavin ja laadukkain allianssi •Uudet koneet Euroopan liikenteessä
Toimintaa johdonmukaisesti tehostettu Henkilöstö keskimäärin
Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => mill. € lähivuosina EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osakkeenomistajan kokonaistuotto Keskimäärin vähintään 15 % vuosittainen osakkeenomistajan kokonaistuotto => arvon kaksinkertaistaminen osakkeenomistajille viiden vuoden aikana Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,5 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)
Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Osakkeenomistajan kokonaistuotto Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos Kokonaistuotto osakkeenomistajalle sisältäen periodilla maksetut osingot. Olettaa, että osingot sijoitetaan takaisin Finnairin osakkeeseen välittömästi
Finnair konserni sijoittajasuhteet puh: fax: