Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja AUTOALA LYHYESTI Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröintien kehitys 1960 - 2008 Huippuvuosi oli 1989, jolloin henkilöautoja ensirekisteröitiin 176 767 kappaletta. Lähde: AKE, Tilastokeskus
Ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöt kuukausittain Vuonna 2008 keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 163,1 g/km kun se vielä vuonna oli 177,36 g/km. Lähde: AKE
Dieselien osuus henkilöauto-kannasta ja ensirekisteröinneistä Dieselien osuus kasvoi voimakkaasti vuoden 2008 alussa voimaantulleen autoveromuutoksen myötä. Lähde: AKE, Tilastokeskus
Dieselien osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä Euroopassa 2008 Lähde: ACEA
Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen rekisteröintien kehitys
Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen rekisteröinnit Muuttoautot eivät sisälly tilastoon Lähde: AKE
Autokanta 2008 Poislukien Ahvenanmaa Lähde: AKE, Tilastokeskus
Rekisterissä ja liikennekäytössä olleiden henkilöautojen määrän kehitys Vuodesta 2007 lähtien auton on saanut poistettua rekisteristä vain toimittamalla sen viralliseen vastaanottopisteeseen. Liikenteessä olevien autojen tilastointi alkoi vuonna 2007. Poislukien Ahvenanmaa Lähde: AKE, Tilastokeskus
Henkilöautokannan keski-iän ja keskimääräisen romutusiän kehitys Suomessa ajetaan läntisen Euroopan vanhimmilla autoilla. Rekisterissä oleva suomalainen henkilöauto on keskimäärin 11 vuotta vanha ja se romutetaan 18,8 -vuotiaana. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on 10,1 vuotta. Poislukien Ahvenanmaa Lähde: AKE, Tilastokeskus
Autokannan keski-ikä 31.12.2008 Lähde: AKE
Henkilöautokanta 2008 käyttöönottovuosittain Poislukien Ahvenanmaa Lähde: AKE, Tilastokeskus
Katalysaattorittomien bensiinikäyttöisten henkilöautojen ennustettuja osuuksia
Henkilöauton hintakehitys
Valtion tulot ja menot tieliikenteessä Lähde: Liikennevakuutuskeskus,Tieliikenteen Kustannusarvio/Tieliikenteen Tietokeskus,Valtion tilinpäätökset,Valtion talousarvioesitys, Öljy- ja kaasualan keskusliitto ry
Henkilöautojen liikennesuorite ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet
Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteitä, turvatekniikan kehittymisajankohtia ja tieliikenteessä kuolleiden määrän kehitys Standardit: -turvavöiden asennus takaistuimille -ajovalon pesulaite -takalasin lämmitys (1981) Tieliikennelaki (1.4.1982) : -turvavöiden käyttämättömyyden rangaistavuus -mopoilijoiden kypäräpakko ABS-jarrut ja turvatyynyt yleistyvät 1990-luvun puolessavälissä. Euro NCAP-testit aloitettiin vuonna 1995. Ajonvakautus yleistyy 2000-luvulla Turvavöiden asennuspakko etuistuimille (1.1.1971) Turvavyön käyttöpakko etuistuimille (1.7.1975) Turvavöiden käyttöpakko takaistuimilla ja pakettiautoissa (1.11.1987) Alkolukkokokeilu 2005-8 Henkilöautojen turvatekniikka ja –rakenne kehittyvät nykyisin huimaa vauhtia. Nyt näkyvissä on jo mm. törmäystutkia, kaarrevaloja ja automaattista kuljettajan vireystilan valvontaa. Myös alkolukko on alkanut yleistyä erityisesti luvanvaraisissa autoissa kuten busseissa, takseissa yms. Lähde: Liikenneturva, Tilastokeskus
Paketti-, kuorma- ja linja-autojen liikennesuoritteen kehitys
Eri liikennemuotojen osuus CO2 -päästöistä Lähde: LIPASTO (VTT)
Hiilidioksidipäästöt Suomessa vuonna 2007 Lähde: Tilastokeskus