Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto •Laajuus opintopistettä •Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat.
Advertisements

Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
Rakennusmestarit ja –insinöörit työnjohtajina ja asiantuntijoina
Marsissa voi elää! Kunhan sinne saadaan LVI.. Lämpöä, vettä, ilmaa ja fiksuja töitä LVI luo terveelliset ja viihtyisät olosuhteet - koteihin - työpaikoille.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Suomen koulutusjärjestelmä
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
INSSI-taustoja 1. Tekniikkaa on joka paikassa ihmisten arjessa, mutta silti se koetaan vieraaksi. Tekniikka ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan laitteiden.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Vaasan yliopiston DI-koulutus Ilkka Virtanen Pohjanmaan Kauppakamari Teollisuuden Forum Vaasan yliopisto
Metropolia ammattikorkeakoulu BIM opetuksessa
Sulautettu laite T720906, 6 op TTE9snL
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Valintapisteet Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita n. 400 –Päätoimista henkilökuntaa n. 35 Koulutusohjelmat:
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Lahden ammattikorkeakoulu Tekniikan ala
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, , 1 Taustaa OPM:n asettamat tavoitteet Koulutuksen aloitus Opintosuunnitelma OAMK:n opintosuunnitelman.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita 507 –Päätoimista henkilökuntaa 38 Koulutusohjelmat:
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
OAMK Tekniikan yksikkö Automaatiotekniikan koulutusohjelma
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
1 | | Puutekniikan insinöörikoulutus/Savonia Koulutusohjelmasta valmistunut insinööri on puutuotteiden ja rakenteiden asiantuntija, joka.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
12 / 2005 Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
3/2010. TIETOTEKNIIKKA (insinööri AMK) 3/2010 TIETOTEKNIIKKA Tyypillisiä tehtävänimikkeitä ovat > suunnitteluinsinööri > projekti-insinööri > järjestelmäasiantuntija.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
10 / 2006 Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita 507 –Päätoimista henkilökuntaa 38 Koulutusohjelmat:
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Kaivoshankkeen integrointi opetukseen Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät –
Tekniikan koulutus OULUN AMMATTIKORKEAKOULU. Oamkista valmistuu informaatioteknologian, energian ja automaation, konetekniikan sekä rakentamistekniikan.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2016.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Metropolia Ammattikorkeakoulu
Kone- ja tuotantotekniikka
Esityksen transkriptio:

Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö Riitta Rontu, DI Lehtori (tietoliikennejärjestelmät), TTE&HYV -koulutusohjelmavastaava

Suomalainen koulutusjärjestelmä

Ammattikorkeakoulut Suomessa – 26 ammattikorkeakoulua 70 paikkakunnalla (lisäksi Poliisiammattikorkeakoulu ja Högskolan på Åland) – 130 000 tutkinto-opiskelijaa – Pohjois-Suomessa: Rovaniemi 3 400 Kemi-Tornio 2 900 Oulu 9 000 Kajaani 2 100

Hyvinvointia luova pohjoisen alueen uudistaja Oulun seudun ammattikorkeakoulun painoalat: – Internet- ja teknologiapohjaiset innovaatiot ja palvelut – Kestävät tuotanto-, elinympäristö- ja energiaratkaisut – Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen luovat ratkaisut – Kulttuurin uudet sisällöt ja elämykset 4

– lähes 9 000 opiskelijaa, mukaan lukien 1 400 aikuisopiskelijaa 600 opiskelijaa Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa 500 vaihtoon lähtevää tai tänne saapuvaa vaihto-opiskelijaa noin 50 maasta – 800 opettajaa ja muuta henkilökuntaa  lisäksi 100 vierailevaa ulkomaalaista opettajaa ja asiantuntijaa – 55 milj. euron liikevaihto

Opiskelijat Pohjois-Suomesta Noin 90 % opiskelijoista Oulun ja Lapin lääneistä Noin 75 % opiskelijoista Pohjois-Pohjanmaalta Pohjoissuomalainen koulutusvastuu 16 koulutusohjelmasta Valtakunnallinen koulutusvastuu seitsemästä koulutusohjelmasta

Oulun seudun ammattikorkeakoulu Aloituspaikat v. 2011, yht. 1 490 (nuoret)

Tekniikan yksikön tutkinnot ja koulutusohjelmat Insinööri (AMK), opintojen kesto 4 vuotta Koulutusohjelmat: – Automaatiotekniikka – Hyvinvointiteknologia – Kone- ja tuotantotekniikka – Rakennustekniikka – Talotekniikka – Tietotekniikka Rakennusmestari (AMK), opintojen kesto 3,5 vuotta: – Rakennusalan työnjohdon koulutusohjelma Laboratorioanalyytikko (AMK), opintojen kesto 3,5 vuotta – Laboratorioalan koulutusohjelma

Tyypillinen opintojen rakenne (240 op) Tietotekniikan ja automaatiotekniikan koulutusohjelmat Tietotekniikan koulutusohjelma (94 aloituspaikkaa) Langattomat laitteet Ohjelmistokehitys Internet-palvelut Degree Programme in Information Technology (30 aloituspaikkaa) Master Degree Programme in Information Technology (20 aloituspaikkaa) Automaatiotekniikan koulutusohjelma (35 aloituspaikkaa) Tyypillinen opintojen rakenne (240 op) Ammattiaineet Yrityslähtöiset harjoitteluprojektit, Harjoittelu, Opinnäytetyö Luma-aineet Kielet ja viestintä Talous ja työelämä Orientoituminen ammattialalle 1. vuosi 2. vuosi 3. vuosi 4. vuosi 60 op 60 op 60 op 60 op

Lang. laitt. matematiikka, englanti ja asiantuntijaviestintä 9 op Esimerkki harjoitteluprojektien toteutuksesta langattomien laitteiden suuntautumisvaihtoehdossa 3. kevät - 4. lukuvuosi 3. LV III PERIODI AMMATTIOPINTOJA 9 op IV-V PERIODI PROJEKTI 21 op KESÄHARJOITTELU VV – OPINNOT 15 op (TT-OS.) OPINNÄYTETYÖ 15 op 4. LV AMMATTIOPINNOT 15 op Lang. laitt. matematiikka, englanti ja asiantuntijaviestintä 9 op TAMMI, HELMI, MAALIS, HUHTI, TOUKO, KESÄ HEINÄ, ELO SYYS, LOKA, MARRAS, JOULU, TAMMI - TOUKO

Hanketoiminta tietotekniikan ja automaatiotekniikan osastoilla Hanketoimintaa tehdään n.10 htv/v panostuksella (sekä täysiaikaisia suunnittelijoita että osa-aikaisesti hankkeisiin osallistuvia opettajia). Hankkeiden aihepiireistä tehdään jatkuvasti harjoitteluprojekti- ja opinnäytetöitä sekä siirretään kertynyttä osaamista ja esimerkkejä muuhun opetukseen. Hanketoiminnan painopistealueet (syksy 2011): (Langattomien) mittaussovellusten toteuttaminen (energia, rakentaminen hyvinvointi) 3D- ja virtuaaliympä-ristöjen rakentaminen ja soveltaminen eri sovellusalueilla (rakentaminen, kaup-papaikat, hyvinvointi) Painettavan elektroniikan osaamisen hankkiminen ja hyödyntäminen Energiankulutuksen monitorointi, optimointi ja simulointi Rakennuselementtien kosteusmittaus Onnettomuustilanteiden simulointi (suunnitteilla) 3D-kehitys- ja pilotointi- ympäristön rakentaminen Painettavan elektroniikan investointihanke Painettavien bioantureiden kehityshanke R2R-painoprosessin automatisointi (suunnitteilla)

Opiskelijamäärä tietoteknikkaosastolla 28.2.2011 Nuorisoaste 436 opiskelijaa (AMK) 282 normiajalla 36 normiaika + 1 14 yliaikaista 104 poissaolevaa Aikuiskoulutus AMK 30 läsnäolevaa opiskelijaa Ylempi AMK 37 läsnäolevaa opiskelijaa

Tietotekniikan koulutusohjelma Tutkintonimike: insinööri (AMK) Opintojen kesto: 4 vuotta (240 op) Suuntautumisvaihtoehdot: langattomat laitteet (http://ouluma.fi/2010/11/sovellusvideo-matematiikkaa-jalkapallokentalla/) ohjelmistokehitys Internet-palvelut Valmistuneet voivat toimia elektroniikka-, tietoliikenne- ja ohjelmistoalan yrityksissä tai erilaisissa tietotekniikkaa käyttävissä yrityksissä.

Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot Tutkintonimike: insinööri ylempi (AMK), opintojen kesto 1 – 2 vuotta Degree Programme in Industrial Management, 60 op Degree Programme in Information Technology, 60 op Rakentamisen koulutusohjelma, 60 op Tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon ja joilla on vähintään kolme vuotta työkokemusta.

Internet-palveluiden suuntautumisvaihtoehto

Ammattikorkeakoulun tehtävät

Tietotekniikkainsinööri Tietotekniikan insinöörit työskentelevät teknologiateollisuudessa. Tyypillisiä työtehtäviä ovat ohjelmisto-, elektroniikka- ja järjestelmäsuunnittelu erilaisissa teknisissä ympäristöissä. Suuntautumisen mukaan opiskelu voi painottua joko laitteistoihin, ohjelmistoihin tai Internet-palveluihin. Suuntautumisena voi olla matalatehoisten langattomien laitteiden ja järjestelmien laite- ja ohjelmistosuunnittelu. Ohjelmistokehityksen valinneet oppivat työasemien, mobiilien ja sulautettujen ohjelmistojen kehittämistä ja ohjelmistoprosessien hallintaa. Internet-palveluiden suunnitteluun erikoistunut insinööri tuntee web-teknologiat ja osaa ohjelmoida palveluja erilaisille laitteille multimediatyökaluja käyttäen. Käytännönläheisissä projekteissa toteutetaan ja testataan prototyyppejä. Osa opiskelusta voidaan suorittaa yrityksiltä saatavissa projekteissa.

Ohjelmistokehitys Ohjelmistokehityksen suuntautumisvaihtoehto antaa valmiuksia työasemien, mobiilien ja sulautettujen ohjelmistojen suunnitteluun ja toteutukseen erilaisissa teknisissä ympäristöissä. Opiskelussa tutustutaan ohjelmistotyön erilaisiin osa-alueisiin kuten graafisiin mallinnusmenetelmiin, käyttöliittymien suunnitteluun ja pelien ohjelmointiin. Opiskelija saa myös perustiedot tietokoneiden laitteistotekniikasta sekä sulautetuista järjestelmistä. Tavoitteena on kehittää teknisen osaamisen rinnalle kattava projektityöskentelyn hallitseminen. Suuntautumisvaihtoehto toteutetaan tuotekehityspainotteisena, jolloin osa opinnoista suoritetaan käytännön tuotekehitysprojekteilla. Valmistunut insinööri voi työskennellä suunnittelijana, tuotekehittäjänä tai asiantuntijatehtävissä erilaisissa tietotekniikkaa käyttävissä yrityksissä.

Internet-palvelut Valmistunut insinööri voi työllistyä ohjelmistoalalle tai perustaa oman Internet-palveluja tuottavan yrityksen. Tyypillisiin työtehtäviin kuuluu palveluiden määrittely, suunnittelu, toteutus ja testaus. Tehtävänimikkeinä voi olla esim. web- tai ohjelmistosuunnittelija. Alan ohjelmistosuunnitteluosaamista tarvitaan, koska Internetin palvelinpohjaisten palveluiden käyttö lisääntyy jatkuvasti. Internet-palveluiden suunnitteluun erikoistunut insinööri tuntee web-teknologioita ja osaa ohjelmoida palveluja erilaisille laitteille multimediatyökaluja käyttäen. Mobiiliympäristöt korostavat käyttäjäkokemusosaamisen merkitystä ja käytettävyyden huomioimista osana suunnittelua ja testausta. Opiskelija oppii tiedonhankintaa, tietojen soveltamista ja tiimityötaitoja ohjelmisto- ja liiketoimintaprojekteissa, joissa perehdytään myös alan teollisuudessa käytettäviin ohjelmistoihin ja laitteisiin. Opiskelijoiden on mahdollista suorittaa pääsääntöisesti yrityksissä tapahtuvia projektimuotoisia opintoja kahden vuoden opintojen jälkeen myös Raahessa.

Langattomat laitteet Langattomien laitteiden suuntautumisvaihtoehdossa opiskellaan langatonta tietoliikennettä hyödyntävien matalatehoisten laitteiden ja järjestelmien laite- ja ohjelmistosuunnittelua ja toteutusta. Opiskelijan tavoitteena on hankkia niin laaja osaaminen elektroniikkasuunnittelussa, sulautetussa ohjelmoinnissa ja langattomassa tietoliikenteessä, että hän ymmärtää valmiiden laitteiden toiminnan ja osaa suunnitella uusia vaatimusten mukaisia laitteita. Tavoitteena on myös oppia yhdistämään valmiita rakenneosia toimiviksi kokonaisuuksiksi. Suuntautumisvaihtoehdossa opiskellaan käytännönläheisten projektien avulla langattomien laitteiden toteuttaminen tuotemäärittelystä testattuun prototyyppiin asti. Näin opiskelija saa valmiuksia myös projektityöskentelyyn. Valmistunut insinööri voi työskennellä suunnittelijana, tuotekehittäjänä tai asiantuntijatehtävissä tietoliikenne- ja elektroniikka-alalla sekä yrityksissä, joissa kehitetään erilaisia laiterakennusta ja prototyyppien valmistusta vaativia ratkaisuja.

Automaatiotekniikan koulutusohjelma Saat valmiudet automaattisesti toimivien laitteiden ja järjestelmien suunnittelu-, ohjelmointi-, käyttöönotto- ja kunnossapitotehtäviin. Opinnot painottuvat automaatiotekniikan sovellusaloille, joita ovat prosessi-, kappaletavara-, kiinteistö- ja koneautomaatio sekä automaatiotekniikan informaatiojärjestelmät. Monialainen koulutusohjelma sisältää prosessitekniikan, mittaus- ja säätötekniikan, tietotekniikan sekä ohjelmoinnin opintoja Paperikone ja voimalaitos ovat tyypillisiä prosessiautomaation ohjauskohteita.

Automaatiotekniikan koulutusohjelman tavoitteena on kouluttaa insinöörejä pohjoissuomalaisen teollisuuden tarpeisiin Tekemällä oppiminen ja ongelmanratkaisutaidot korostuvat koulutuksessa. Koulutuksessa työskennellään uudenaikaisissa ja hyvin varustelluissa laboratorioissa. Laboratorioharjoitusten sekä projekti- ja suunnittelutyön osuus kasvaa opintojen kuluessa, ja viimeisen vuoden opinnot suoritetaan pääasiallisesti näillä työmuodoilla. Sisäänottomäärä 35 opiskelijaa, yksi tiivis ryhmä

Hyvinvointiteknologian koulutusohjelma Tavoitteena on kouluttaa insinöörejä, joilla on vahvan tietotekniikan osaamisen lisäksi asiantuntemusta sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöstä sekä ihmisen ja teknologian välisestä vuorovaikutuksesta. Hyvinvointiteknologian opinnoissa on keskeistä tietotekniikan monipuolinen soveltaminen. http://ouluma.fi/2011/05/opiskelijahaastattelu-jonna-herva/

Pääosa opiskelusta on tietotekniikan opiskelua Hyvinvointiteknologian koulutusohjelmassa opiskelija perehtyy lisäksi kotisairaanhoitoa, omahoitoa ja sairauden hallintaa, terveyden edistämistä ja kuntoilua sekä itsenäistä suoriutumista tukeviin sovellutuksiin. Opiskelija oppii ymmärtämään tuotekehityksen ja yritystoiminnan erityispiirteet silloin kun tuote suunnitellaan ammattimaiseen käyttöön tai kotiympäristöön. Lisäksi syvennytään telelääketieteeseen, terveydenhuollon tietojärjestelmiin ja lääketieteellisiin tutkimus-, hoito- ja mittauslaitteisiin.

Koulutus toteutetaan pääosin kontaktiopetuksena ja laboratorioharjoituksina. Osa opinnoista on mahdollista suorittaa virtuaaliopintoina. Merkittävä osa opinnoista on projektiluonteisia, joihin aiheet pyritään saamaan hyvinvointialan yrityksistä ja yhteisöistä. Opiskelijat voivat myös suorittaa osan opinnoistaan ulkomaisissa partnerikorkeakouluissa. Tutkinnon suorittaneet toimivat hyvinvointiteknologian alan yrityksissä ja terveydenhuollon organisaatioissa, itsenäisinä ammatinharjoittajina ja asiantuntijoina alan tutkimus- ja kehittämishankkeissa Opiskelijamäärä on n. 30 opiskelijaa/vuosi; yksi tiivis ryhmä