P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet –seminaari Kuopio, Yritysten kansanivälistyminen ja kasvu hyvinvointialalla Petri Ahokangas Professori, Kansainvälinen liiketoiminta Oulu Business School
Hyvinvointiala 1) Missä menee hyvinvointiala kansainvälistymisen näkökulmasta katsottuna? 4) Mistä löytyy hyvinvointialan kansainvälistymis- mahdollisuuksia? Kansainvälistyminen 2) Kuinka yritykset kansainvälistyvät? 3) Kuinka palvelut kansainvälistyvät? 5) Miten hyvinvointiala voisi kansainvälistyä? P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Esityksen sisältö ja tavoitteet
Missä mennään? Väite 1: Suomi on hyvinvointi- ja terveyspalveluiden tuotteistamisessa, asiakaspalvelussa ja kansainvälistymisessä jälkijunassa sekä yksityisellä että julkisella sektorilla > kansainväliset pelurit ovat jo täällä Väite 2: Terveys- ja hyvinvointiteknologian osalta tilanne on parempi, mutta ei hyvä verrattuna osaamiseen > yritysten koko on liian pieni Väite 3: Kansainvälistyminen voisi tuoda huomattavia kasvumahdollisuuksia ja uutta kilpailukykyä sekä yksityiselle että jukiselle sektorille hyvinvointi- ja terveysaloilla P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) •
Missä mennään? Palveluvienti kokonaisuudessaan < 20 % koko viennistä P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) •
Missä mennään? Tilastoja ei ole - hyvinvointiosaamisen viennin (%) lähteillä P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • http ://
Missä mennään? Terveysteknologian vientiä P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) •
Kuinka yritykset kansainvälistyvät? Yrittäjä- vetoisesti Suhde- vetoisesti Innovaatio- vetoisesti Kustannus- vetoisesti Ulkopuolisten vetämänä P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) •
Kuinka palvelut kansainvälistyvät Asiakkaiden tuonti Palvelujen vienti säh- köisesti tai fyysisesti Palvelun tarjoaja kohde- maahan Palvelu- organisaa-tio kohde- maahan P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • S I s ä ä n p ä i n U l o s p ä i n
Kuinka palvelut kansainvälistyvät? P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Avainosaamisalueet * Markkinaosaaminen * Asiakasosaaminen * Liiketoimintaosaaminen * Kansainvälisten operaatioiden osaaminen Avainprosessialueet * Johtaminen, organisointi, suunnittelu, seuranta * Innovointi ja kehitystoiminta * Asiakkuuksien hallinta ja kehittäminen * Tuotteiden ja palveluiden hallinta ja kehittäminen * Tukitoiminnot: talous, henkilöstö, laatu, tietojärjestelmät, sopimukset
Mistä mahdollisuudet? Mahdollistajat Tiede- ja teknologiapohjoisuus, osaaminen Luonto ja puhtaus / yhteiskunnallinen vakaus Haasteet Palveluosaaminen, laatu ja liiketoimintamallit Julkisen ja yksityisen yhdistäminen, rahoitusmallit Ennakkoluulot verkostoitumisessa ja palveluiden yhdistämisessä Mahdollisuudet Asiakaslähtöisessä teknologiassa e-health ja palvelussa Lähialueilla erikoistuneilla palveluilla, kauemmaksi teknologiaratkaisuilla P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) •
Miten kansainvälistyä hyvinvointialalla? Olemassa olevien palveluiden ja tuotteiden pienten askelten kehittämisellä Erikoistumalla osaamispohjaisesti Verkottumalla kansainvälisten toimijoiden kanssa Yhdistämällä ennakkoluulottomasti alueen palveluita kokonaisuuksiksi Asiakaslähtöistä palvelukulttuuria kehittämällä Menemällä mukaan Tekes/Sitra/EU-tason kehittämishankkeisiin P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) •