SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Advertisements

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten johtaville lääkäreille lokakuu 2013.
Päähallintopaikka Väkiluku (2003) Ennuste 2030 Pinta-ala km²
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Suomalaisten yli sata kilometriä pitkien matkojen suuntautuminen.
Aluehallinnon uudistus ja sisäisen turvallisuuden kehitysnäkymät Kouvola Leena Gunnar Johtaja Kaakkois-Suomen ympäristökeskus.
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
Valvoja, professori Riku Jäntti
Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa Tilanne Pirjo Häkkinen, Tarja Räty Lähde: THL, Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa -tilasto.
Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa Tilanne Pirjo Häkkinen, Tarja Räty Lähde: THL, Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa -tilasto ( tiedonkeruu)
Työvoimakoulutus v Martti Rantala Koulutusjaostolle
Ulkoiset pelastussuunnitelmat / harjoitukset
Jaakko Valtonen, Neste Oyj
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
VALTION ALUEHALLINTO.
Finansiering av landskapen
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Pelastuslaitoksen ja toiminnanharjoittajan yhteistyö
Kuntien lukumäärä 2017 asukasluvun* mukaan
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
PoSoTe – työryhmän kokous
Pohjois-Karjalan Trendit Talouskatsaus 2/2017
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
Maakunta/hankkeen nimi Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Ulkomaalaiset Lapissa
Maakuntatalouden simulointi
Pelastustoimen laitteiden vaatimustenmukaisuus
TEK Työllisyyskatsaus huhtikuu 2014
Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaa koskevasta lainsäädännöstä
Saavutettavuusvalvonta
Lisätietoa Sokra-koordinaatiosta
PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa (PERA-HANKE) Pelastustoimen tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Tarve PERA -hankkeelle syntyy
Erityistä vaaraa aiheuttavien kohteiden ulkoiset pelastussuunnitelmat ja harjoitukset Vantaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos Pasi Kääriäinen.
Sopimuspalokuntabarometri 2017
Ulkoiset pelastussuunnitelmat ja harjoitukset seminaari
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön
Ulkomaalaiset Lapissa
Maakuntien sote-toimintojen arviointi HYTE-vertaisfoorumi
Vantaa Pelastusylitarkastaja Mika Kurvinen
VAK-turvallisuusselvitykset
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
PERA Hanke PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa PERA II jatkohanke.
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Pelastustoimen kehittämishankkeen työryhmien vaihe I Lakihanke
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Liikunnan olosuhteet yhteisessä tietokannassa
Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Kymenlaakson pelastuslaitos
PERA – turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa (PERA –hanke) Pilottivaihe
Esityksen transkriptio:

SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA Pelastusylitarkastaja Markku Kirvesniemi Pelastustoimi ja varautuminen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto

20 14 18 11 7 ESAVI Nro Pelastuslaitos Tuotantolaitos Satama Ratapiha PV:n kohde KJJA Yhteensä   1 Helsinki 2 3 5 Länsi-Uusimaa 7 Keski-Uusimaa 4 Itä-Uusimaa 8 9 Kanta-Häme 6 Päijät-Häme Kymenlaakso 16 23 Etelä-Karjala 42 63 LSAVI Varsinais-Suomi 15 13 Satakunta 19 34 LSSAVI 11 Keski-Suomi 12 Pirkanmaa 14 Etelä-Pohjanmaa Pohjanmaa Keski-Pohjanmaa 24 36 ISAVI 17 Pohjois-Savo 18 Pohjois-Karjala 10 Etelä-Savo 20 PSAVI Jokilaaksot Kainuu 21 Oulu-Koilismaa LAAVI 22 Lappi Koko Suomi 128 33 191 20 14 18 11 7

SEVESO DIREKTIIVI Euroopan unioni (EU) on antanut nk. Seveso II –direktiivin, jonka mukaan Euroopan maiden on tunnistettava riskialttiit teollisuus-alueet ja toteutettava asianmukaiset toimenpiteet ehkäistäkseen vaarallisista aineista aiheutuvia suuronnettomuuksia ja rajoit-taakseen niiden ihmisille ja ympäristölle aiheuttamia seurauksia. Direktiivin tavoitteena on suojelun korkean tason varmistaminen koko Euroopan unionissa.

Seveso-direktiivin soveltaminen kansalliseen lainsäädäntöön pelastustoimen osalta, on toteutettu pelastuslaissa (48 §) ja sen perusteella annetussa sisäministeriön asetuksessa (asetus 406/2011 ja asetusmuutos 228/2013). Pelastuslain 48 §:n mukainen työjako. Pelastuslaitos: laatii ulkoisen pelastussuunnitelman, huolehtii suunnitelman tiedottamisesta ja harjoitusten järjestämisestä, yhdessä toiminnan harjoittajan kanssa. Aluehallintovirasto: valvoo ulkoisten pelastussuunnitelmien ja harjoitusten toteutumista.

Sisäministeriön asetus erityistä vaaraa aiheuttavien kohteiden ulkoisesta pelastus-suunnitelmasta (406/2011) sisältää yksityiskohtaisemmat tiedot ulkoisten pelastus-suunnitelmien laadinnasta, niitä koskevien harjoitusten toteuttamisesta sekä näiden valvonnasta. Vaatimusten mukainen harjoitus: harjoituksen skenaarioksi (aiheeksi) tulee valita kohteen laatimasta turvallisuus-selvityksessä ilmenevä onnettomuusskenaario. teollisuusalueella, missä on useampia turvallisuusselvityslaitoksia, onnettomuus-skenaariota valittaessa tulee huomioida sisäministeriön ja Tukesin yhdessä antaman kirjeen (13.6.2014) mukaiset ehdot (dominovaikutus).

Vaatimusten mukainen harjoitus: kyseessä on suuronnettomuusharjoitus, jolloin skenaarion pohjalle toteutettava harjoitus on suunniteltava toiminnaltaan riittävän laajaksi (suuronnettomuus valmiudet huomioiden). harjoituksessa pelastuslaitoksen, toiminnanharjoittajan sekä muiden harjoitukseen osallistuvien tahojen on päästävä testaamaan omia suuronnettomuusvalmiuksiaan. harjoituksen suunnittelun aloittamisesta ja ajankohdasta tulee ilmoittaa aluehallintovirastolle, Tukesille (Trafi/Ely). aluehallintovirasto osallistuu tarvittaessa valmistelukokouksiin ja valvoo samalla, että edellä mainitut kriteerit harjoitukselle toteutuvat.

Vaatimusten mukainen harjoitus: harjoituksesta laaditaan raportti, joka toimitetaan aluehallintovirastolle arvioitavaksi. aluehallintovirasto kokoaa oman raporttinsa sisäministeriölle alueensa pelastuslaitosten toteuttamista ulkoisista pelastussuunnitelmista sekä suuronnettomuusharjoituksista. Tukesin valvomien laitosten harjoitusraportit ja ulkoiset pelastussuunnitelmat pelastuslaitosten tulee tallentaa myös KEMU-rekisteriin.

Harjoituksen toteuttaminen: harjoitus voidaan toteuttaa operatiivisena harjoituksena, karttaharjoituksena tai johtamisharjoituksena. Operatiivisessa ja johtamisharjoituksessa osa osallistuvista joukoista voidaan korvata ns. virtuaaliyksiköillä. Suuronnettomuusharjoitus tulee vastata hälytysvastetta ”suuri”, kuitenkin vähintään tasoa pelastuskomppania tukiyksiköineen.

KIITOS