Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee Taito Vainio
Esityksen sisältö Pelastustoimen uudistuksen tavoitteet Pelastustoimen työryhmien työn liittyminen uudistuksen tavoitteisiin ja uudistuksen jatkuminen Pelastustoimen ohjausjärjestelmän uudistaminen
Pelastustoimen kehittämistä ohjaavat linjaukset 1) Uudistetaan pelastustoimen rakenteet ja vahvistetaan valtakunnallista ohjausta Sisäisen turvallisuu-den selonteko Sisäisen turvalli-suuden strategia Pelastus-toimen strategia HALLITUSOHJELMATAVOITTEET Pelastustoiminnan ja varautumisen valtakunnallista johtamista ja ohjausta parannetaan Selkeytetään pelastustoiminnan ja siviiliviranomaisten johtamista Pelastusalan tehokkuutta ja urapolkuja kehitetään 2) Vahvistetaan siviiliviranomaisten johtamiskykyä sekä viranomaisyhteistyötä pelastustoiminnassa ja poikkeusoloissa
Pelastustoimen strategia
Pelastustoimen uudistuksen tavoitteet Varmistetaan, että pelastustoimen mahdollisuudet tuottaa ensihoitoa ja synergia sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa säilyvät Luodaan tehokkaampi ja taloudellisempi järjestelmä, jossa pystytään varautumaan myös harvinaisiin suuronnettomuuksiin tai luonnonkatastrofeihin koko maassa Toteutetaan hallitusohjelman kirjaukset valtakunnallisesta ohjauksesta ja varautumisesta Uudistetaan pelastustoimen sisältöä ja toimintatapoja pelastustoimen strategian mukaisesti Kustannustehokas, yhtenäinen ja laadukas pelastustoimi koko maassa
Pelastustoimen strategia ja uudistuksen työryhmät Pelastuslain uudistaminen Kokonaiskuva yhteiskunnan riskeistä Strateginen johtaminen ja talous (JTS) Alueellinen yhteistoiminta pelastustoiminnassa ja poikkeusoloissa Riskejä vastaava valmius Riskianalyysi Tietohallinto ja tiedonhallinta Pelastuslaitosten prosessit Siviilivalmiuden yhteensovittaja Onnettomuuksien ehkäisyn yhdenmukaistaminen Pelastustoiminnan johtamisen kehittäminen Yhdenmukaiset palvelut koko maassa Palveluiden tuottavuuden kehittäminen Palvelutaso Kansainvälinen pelastustoiminta Tietoisuus ja vastuu omasta turvallisuudesta Sopimuspalokuntatoiminnan edistäminen Pelastuslaitokset ensihoidon palveluntuottajana Toimintatapojen kehittäminen Talous Maakuntien varautumisen kehittämisohjelma Henkilöstö Hyvinvoiva henkilöstö Työhyvinvointi Tietohallinto Viestintä
Pelastustoimen uudistushankkeen työryhmien ehdotukset Ohjausryhmän viimeinen kokous on 13.12.2018, jossa käsitellään 7 työryhmän loppuraportit Työryhmien tekemät ehdotukset arvioidaan, priorisoidaan ja roolitetaan välittömästi toteutettavat pidemmällä aikavälillä toteutettavat ehdotukset, jotka eivät välttämättä johda toteutukseen Pelastustoimen uudistus siis jatkuu
Uusi yhteistyörakenne - edellytykset Nykyistä systemaattisempi yhteistyö Riittävät voimavarat valmistelemassa asiakokonaisuuksia Vuorovaikutteisuuden lisääminen Toimivaltuuksien ymmärtäminen ja toimiminen niiden puitteissa
Vuorovaikutusrakenne Pelastustoimen neuvottelukunta/foorumi Sihteeristö koostuu osien sihteeristöjen puheenjohtajista Strateginen johtaminen ja talous (JTS) Tietohallinto ja tiedonhallinta Palvelutaso Maakuntien varautumisen kehittämisohjelma Sihteeristö Sihteeristö Sihteeristö Sihteeristö Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä Alatyöryhmä
Pelastustoimen foorumi/neuvottelukunta – Kokoonpano? Sisäministeriö Pelastuslaitokset Hätäkeskuslaitos Pelastusopisto Suomen Palopäällystöliitto Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö Suomen Sopimuspalokuntien Liitto
VN yhteinen ohjaus Neuvottelujen aineistoina toimii valtioneuvoston ja maakuntien yhteistyössä valmistelema maakuntien toiminnan ja talouden tilannekuva. Tilannekuva koostuu maakunnan rahoituslaskelmista tehtäväkohtaisesta tilannekuvasta aluekehityksen tilannekuvasta ICT-tilannekuvasta tehtäväkohtaisesta kustannusvaikuttavuusmittaristosta ministeriöiden oman toimialan tehtävien ja kustannusten arvioinnista maakunnan omasta tilannekuvasta
VN yhteinen ohjaus Osana tilannekuvan valmistelua maakuntia ohjaavat ministeriöt tuottavat maakunnittaisen arvioinnin oman toimialansa tehtävien ja kustannusten kehittymisestä valtiovarainministeriölle (Maakuntalaki 13§). Tehtävien ja kustannusten arviointi koostuu kolmesta osasta: 1) Tehtävien ja kustannusten toteutuneen kehityksen arviointi 2) Tehtävien ja kustannusten tulevaisuuden ennakointi 3) Kustannusten hallinnan kannalta välttämättömät toimenpiteet
VN yhteinen ohjaus – Skype-kokoukset 09.01.2019 9-11 Kymenlaakso Satakunta 12-14 Pirkanmaa Pohjois-Savo 14-16 Lappi Etelä-Pohjanmaa Päijät-Häme 10.01.2019 Uusimaa Varsinais-Suomi Kainuu Pohjois-Karjala Keski-Pohjanmaa Kanta-Häme 11.01.2019 9-11 Pohjanmaa Etelä-Karjala Keski-Suomi 12-14 Pohjois-Pohjanmaa Etelä-Savo
VN yhteinen ohjaus – toiminnan ja talouden neuvottelupäivät 12.3. Pirkanmaa 13.3. Etelä-Pohjanmaa 14.3. Pohjanmaa 20.3. Varsinais-Suomi 21.3. Satakunta 22.3. Kanta-Häme 26.3. Kainuu 27.3. Pohjois-Pohjanmaa 28.3. Keski-Pohjanmaa 3.4 Etelä-Karjala 4.4. Kymenlaakso 5.4. Uusimaa 9.4. Pohjois-Karjala 10.4. Pohjois-Savo 11.4. Keski-Suomi 12.4. Etelä-Savo 16.4. Lappi 17.4. Päijät-Häme