Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuljetus Kovalainen Ma-Pe
Advertisements

Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Henriika Weiste, WayStep Consulting Ky
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
” Julkisen liikenteen uudistamiseen julkisin hankinnoin ” Mikko Jokinen,Ympäristötoimenjohtaja Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto TEKES-aamukahvit.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Kehityksen valtatiellä. o Rautatie (20 junaa pysähtyy päivittäin) • Tampere 35minHelsinki 2h 10min • Seinäjoki 40 minVaasa 1h 50min o Bussi, kauko- ja.
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
TASE Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma
ZEF-kysely yrityksille Maankäyttö, Asuminen, Liikenne
HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja.
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Ydinvoimaprosessista Anni Sinnemäki Vihreät näkemykset prosessista •Olkiluoto 3:sta otettava opiksi •Yhteiskunnan kokonaisetua arvioitava riittävän.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Perustettu 1970 YTT YTV Toiminnan pohjana oma laki uudistus ja Laki määrää jäsenkunnat oikeustoimikelpoisuuden.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
LOPPURAPORTIN ESITTELY- JA KESKUSTELUTILAISUUS Yhdyskuntarakenne ja palvelujen saavutettavuus MALY -ryhmän puheenjohtaja Erkki Kukkonen.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Olosuhde seminaari Toni Roponen.
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
Kaupunkiseudun maankäytön tavoitteet Rakennesuunnitelma 2040 Seutufoorumi Kimmo Kurunmäki seutusuunnittelupäällikkö.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma Runkoliikennesuunnitelman sisältö Ostoliikenteen rahoitus Liikennetarjonta ja sopeuttaminen Koordinointi.
HSL-kuntayhtymän perustaminen Strategiaperusta Ohjausryhmä
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
1 Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö Oulu Opinto-ohjaaja Ruut Pasanen Oulun kaupunki, Pohjankartanon koulu.
MinunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa
Kannelmäki-Lassila-Pohjois-Haaga renessanssi Keskustelutilaisuus klo 17 Tervetuloa Renessanssi Kannelmäen, Lassilan ja Pohjois-Haagan alueella CADDIES.
Suomen keskukset ja vaikutusalueet
Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus Liikenneneuvos Lassi Hilska.
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
Esiselvitys.
HSL-joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus – syksy 2016
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Vuoroperiaatteet Talvikausi
Liikkumistutkimuksen 2012 keskeiset tulokset
WayStep Consulting Oy 2016.
Oulu.
WayStep Consulting Oy 2016.
Teollisuus Oulussa 2013–2015 TOL 2008, C Vuoden 2017 aluerajat
Työllisten osuus toimialoittain
Elinkeinorakenne Oulussa
Tietopaketti 10: Toimintakyky ja kuntoutuminen
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
WayStep Consulting Oy 2016.
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
UUSI HENKILÖKOHTAINEN JOUKKOLIIKENNEPALVELU
Liikennevirasto nopeat kokeilut
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Ilvesvuoren yritysalue laajenee pohjoiseen
Rakennemallin sisältö teemoittain
Polaris Business Park, Espoo
OULUN RATIKKA Suomen Raitiotiekaupunkien seminaari 2018
Työvoiman alueellinen liikkuvuus
Teollisuus Oulussa 2013–2017 TOL 2008, C
Toimipaikat Oulussa 2017 Vuoden 2017 aluerajat
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele 12.2.2018

Sisältö Tarpeet palvelutason kehittämiselle Suunnitteluprosessi Palvelutason määrittelyssä käytettävät kriteerit Palvelutasoehdotus Lumijoen näkemykset Linjastomuutokset ja kustannusarvio Vaikutukset

Miksi joukkoliikennettä? Hyvät joukkoliikenteen palvelut kuuluvat toimivaan kaupunkiseutuun ja ovat tärkeä kuntien elinvoimaisuuden mittari. Liikenneyhteyksillä on merkitystä teollisuuden, kaupan ja palvelujen sijoittamiseen ja niiden saavutettavuuteen. Elinvoimaisella kaupunkiseudulla kuntalaisella tulee olla pääsääntöisesti mahdollisuus saavuttaa palvelu kävellen tai joukkoliikenteellä harvaan asuttuja alueita lukuunottamatta. Toimivat joukkoliikenneyhteydet lisäävät työllisyyttä ja työvoiman liikkumista, sekä palveluiden ja esimerkiksi oppilaitosten houkuttelevuutta. Joukkoliikenteen käyttö vähentää liikenteen energiankulutusta, haitallisia päästöjä sekä melua. Toimiva joukkoliikenne lisää alueiden turvallisuutta, viihtyisyyttä, houkuttelevuutta ja vetovoimaa. Oulun kaupunkiseutu kasvaa, ja uusille alueille on tarpeen järjestää vähintään kohtuulliset joukkoliikennepalvelut.

Miksi joukkoliikenteen palvelutasoa täytyy kehittää Oulun seudulla? Kaupunki kasvaa, uusille alueille tarvitaan joukkoliikenne Naapurikunnat haluavat parantaa ja nopeuttaa yhteyksiä Ouluun Linnanmaan kampusalue edellyttää uusia joukkoliikenneyhteyksiä koko seudulta Hyvinvointikeskusten, oppilaitosten ja muiden palveluiden olla saavutettavissa joukkoliikenteellä palveluverkkojen muuttuessa Halutaan mahdollistaa työ-, asiointi- ja harrastusmatkat joukkoliikenteellä myös iltaisin.

Palvelutason vuorovaikutteinen suunnitteluprosessi Haastattelut jokaisessa kunnassa Kehittämis-tarpeet 11/2017 Laaja työpaja Ehdotus palvelutasosta 12/2017 Työryhmässä kuntien edustajat Kaikki suunnit-teluvaiheet 5 kokousta Esittelyt kunnissa päätöksenteon yhteydessä Palvelutaso, vaikutukset, raha Lausuntokierros Palvelutaso-päätösehdotus Valmistelu tiiviissä vuorovaikutuksessa joukkoliikennetiimin seudun kuntien ja ELY-keskuksen kanssa Asiakkaiden näkemyksiä selvitetty Kansalaisten tyytyväisyys liikennejärjestelmään –kyselystä (Liikennevirasto) ja joukkoliikennetiimin saamista palautteista. Linnanmaan yhteystarpeista erillinen kysely

Palvelutason parantaminen, Kempele 51 liikennöi nyt tunnin välein. Tavoitteena on saada lisää tarjontaa. Reitin nopeuttamisen selvittäminen? Jatkoyhteydet Oulussa ovat tärkeitä. Voisiko olla suora linja kampusalueelle? Zatelliittiin halutaan joukkoliikenne sen jälkeen kun sinne tulee seudullista kauppaa Jatkossa Linnakankaan matkailu- ja virkistysalue tarvitsee joukkoliikennettä, mutta ei vielä ihan lähivuosina. Kempeleen juna-aseman saavutettavuus julkisella liikenteellä tärkeää. Kempeleen sisäisen liikenteen kehittäminen Tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Liikennettä on vähennetty Metsärinteeltä ja Haapamaalta, ei enää pystytä karsimaan Joukkoliikenteen markkinointiin tulee lisätä resursseja, Palvelutason kehittämisen TOP5 Linjan 51 tarjonnan lisääminen Linnakangas, Kokkokangas, Ylikylä, reitin nopeuttaminen Zatelliitin joukkoliikenneyhteys Suora linja kampusalueelle Oulussa Kempeleen rautatieaseman yhteydet

Palvelutasoluokat ja -kriteerit Talviliikenne Soveltamisaika I II III IV V VI Liikennöinti-aika Ma-to 5.30- 22.30 6.00- 7.00-21.30 7.00-20.00 (+ mahd. iltavuoro) 7.00- 18.00 (+ mahd. iltavuoro) 7.00-/8.00-17.00 (+ mahd. iltavuoro) Pe 01.30 23.30 7.00-18.00 7.00-/8.00-17.00 La 9.00-21.30 9.00-18.00 10.00- 15.00 Tarpeen mukaan Su 23.20 9.00- 21.30 9/11.00-18.30 12.00-17.00 Vuoroväli/ vuoromäärä Ruuhka (n. klo 7-9 ja 15-18) ≤ 10 min ≤ 15 min ≤ 30 min 6-10 vuoroa/ suunta/vrk (koulu- opiskelu-, työmatka- ja/tai asiointiyhteys) 1-5 vuoroa/ suunta/vrk (koulu- opiskelu-, työmatka- ja/tai asiointiyhteys) Arkipäivä klo 9-15 ≤ 20 min ≤ 60 min Arjen varhais-ilta klo 18-20 Lauantaisin ≥ 1 vuoro kah-dessa tunnissa 1-4 vuoroa/ suunta/vrk 0-2 vuoroa/ suunta/vrk Sunnuntaisin Varhaisaamu ja myöhäisilta - Yöliikenne Kävelyetäisyys pysäkille ≤ 400 m ≤ 500 m ≤ 800 m

Kempele Lisävuoroja linjalle 51, reitin nopeuttaminen Kaakkurin ohi? Linja 52 jatkaisi Oulussa Linnanmaalle, Uusi Linja Tyrnävältä kuntakeskukseen ja Zatelliitin rampista moottoritielle Linjoille 50 ja 53 ei esitettä muutoksia

Linjastoehdotuksia ja laskelma Alustava ehdotus palvelutasoa toteuttavasta uudesta linjasta reitin pituus (km) vuoro-määrä arkisin ajopvt ajokm kohteen keskim. km-hinta Brutto Lipputulo-arvio Netto Tyrnävä Kempele Oulu 35 10 250 175000 1,65 288750 60 % 115500 Kempele, Ylikylä Linnakangas 23 8 210 77280 2,28 176198 65 % 61700 Liminka   16 3 20160 33264 11600 Lumijoki 12 18000 29700 30 % 20800 Ii Linnanmaa Oulu/Kontinkangas 44 5 92400 2,48 229152 160400 Muhos 25 4 42000 2,5 105000 50 % 52500 Niemenranta, Pitkäkangas Kaakkuri 14 437500 218750 Kivikkokangas Poikkimaantien silta 150000 375000 187500 Kiiminki Jääli, Laivakangas 28 94080 235200 117600 Limingantulli keskusta Tuira, Toppila Linnanmaa, Kaijonharju 40000 100000 50000 Iinatti, Maikkula Kontinkangas 19 63840 159600 79800 Metsokangas, Kaakkuri Vt 4 17 57120 142800 71400 Pateniemenranta Rajakylä, 13 15 97500 243750 121900 Yht. lisäystarve tavoitetilassa 1,35 milj. eur + Linnanmaa-keskusta, tarkentuu linjastosuunnittelussa

Kustannusarvio Huom! Varaudutaan jakoperusteiden muutoksiin!! Varaudutaan alustavasti 1,35 milj. kustannuslisäykseen. Lisäksi 0,3-0,5 miljoonaa euroa Oulun keskusta-Linnanmaa yhteyksien kehittämiseen Kustannusarvio tarkentuu linjastosuunnittelun yhteydessä

Vaikutukset yleisesti Lähes puolet seudun asukkaista (100 000 henkilöä) asuisi palvelutasovyöhykeellä 1 Joukkoliikenteen ulkopuolella asuisi reilu 10 % seudun väestöstä (23 500 asukasta) Uudet asuinalueet joukkoliikenteen piiriin Riittävät yhteydet Linnanmaan kampusalueelle. Joukkoliikenneyhteydet hyvinvointikeskuksiin Entistä nopeampia yhteyksiä. Moottoritien hyödyntäminen. Linjoja myös keskustan ohi.

Vaikutukset Kempeleen yhteyksiin Nykyinen tarjonta säilyy, vuorotarjontaa lisää noin 20 vuoroa/pvä Linja 52 jatkaa Oulussa Linnanmaalle Ylikylän-Kokkokankaan-Linnakankaan reitti nopeutuu ja tarjonta lisääntyy Uusi vuoro 60 minuutin vuorovälillä Tyrnävältä Kempeleen kuntakeskuksen ja Zatelliitin kautta Ouluun Oulun kattavamman joukkoliikennepalvelut