Tampere - Suomen edelläkävijä, Lessons Learned Suomen raitiotiekaupunkien seminaari 2018 Dipoli, Espoo 16.10.2018 projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen Tampereen kaupunki, raitiotien kehitysohjelma
Hämeenkatu, elokuu 2018
Sammonkatu, kesäkuu 2018
Hervannan valtaväylä, heinäkuu 2018 13.9.2016
Insinöörinkatu, kesäkuu 2018
Hervannan varikko, syyskuu 2018
Toteutuspäätös valtuustossa 7.11.2016 41 KYLLÄ 25 EI 1 TYHJÄ 16.10.2018
URBAANI JA KESTÄVÄSTI KASVAVA Kaupungin tavoitteena on kasvaa vuosittain keskimäärin noin 3 000 uudella asukkaalla. Maankäyttöä, asumista, liikennettä, palveluja, taloutta ja investointeja tarkastellaan kasvutavoitteen suhteen kokonaisuutena. Yhdyskuntarakennetta tiivistetään ja kasvua suunnataan ensisijaisesti joukkoliikennevyöhykkeelle ja aluekeskuksiin. Raitiotietä kehitetään kaupungin liikennejärjestelmän runkona.
Ylöjärvi Tampere Kangasala Pirkkala 10.1.2019
Kasvun kestävä hallinta Asemakaavoitettava asuinkerrosala 2014-2021 16.10.2018
Onnistumisen takana Kasvava kaupunki Kaupunkirakenne Kaupunkirakenteen tiivistämisen tavoite MAL-menettely Valtion tuki, seudullinen hanke Pitkä suunnitteluhistoria poliittinen tahtotila Ylimmän virkamiesjohdon tuki Suoraviivainen kaupungin organisaatio Kaupungin eri palveluryhmien yhteinen hanke Allianssimalli Innostumista, sitoutumista, täysipäiväisyyttä Osallistaminen, avoimuus, vastuun antaminen, monikanavainen viestintä Kaupunki merkittävä hyötyjä, maanomistaja 16.10.2018
Opit osan 1 kehitys- ja toteutusvaiheista Raitiotiellä on vaikutusta kiinteistökehitykseen jo suunnitteluvaiheessa. Pidettävä pää kylmänä: erottelu, pysäkkimäärä, haaroitus, linjan suoraviivaisuus. Koko kaupunkia ei ole mahdollista rakentaa raitiotien varjolla. Raitiotien toteuttaminen liittyy pysäköintipolitiikkaan, bussilinjaston uudelleen järjestelyyn, katuvalaistukseen, tietoliikenneyhteyksien kehittämiseen, palveluiden sijoittumiseen… Rakentamisen aikaisia haittavaikutuksia ei koko laajuudessa tunnistettu. Kannattaa vaihtaa tietoa, katse on ollut muiden Pohjoismaiden raitiotiehankkeisiin. Allianssimallinen toteutus nopea, kustannustehokas ja riskien osalta joustava. Uuden raitiotiekaupungin tilaajaorganisaatio ei ole suunnitteluvaiheessa valmis. Osakeyhtiö radan ja vaunujen omistajana ja ylläpitäjänä onnistunut ratkaisu. On syntynyt merkittävä uusi rakentamisen ja kunnossapidon liiketoiminta-alue. 16.10.2018
Kiitos!