Jatkotoimenpiteet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Savuton sairaala – mitä ja miksi?
Advertisements

Metropolialueen kuntajakoselvitys Tuusulan valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommununtredning Keravan kuntalaisten ja valtuuston kuulemistilaisuus Kerava Matti Vatilo.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja työllisyyskatsaus 2/08 Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Espoon kuntalaiskuuleminen Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Matinkylä Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, toukokuu 2014 Tutkija Jouni Nupponen Uudenmaan ELY-keskus.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, marraskuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, heinäkuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, lokakuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
Etelä-Suomen Sote-alue (järjestämisvastuu) Etelä-Suomen neuvottelukunta Verkosto kaikkien eri toimijoiden kesken. 1-2 krt vuodessa puolen päivän työseminaari.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Valtuustotyön arviointi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Tuula Miettinen/ Espoon kaupunki
Sote-tiimi / Eija Rintala
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Asuminen ja rakentaminen
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t (Hannu Hämäläinen), Pekka Kahri
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Toimintakulttuurin muutos
Hyvät hankintamenettelyt –kehityshanke
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
(esimerkkinä Oulun kaupunki)
Talousarvio strategian toteuttajana, vuosikello (esimerkkinä Oulu)
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Uudenmaan SOTE-valmistelu Lapset, nuoret ja perheet
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Valtionavustus lasten ja nuorten liikunnan kehittämiseen 2014
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Esityksen nimi / Tekijä
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Tervetuloa! Avaus: Valtuuston puheenjohtaja Markus Torkki.
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Ohjelma 6.2. klo aamukahvi ja kuulumiset
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Liikenne ja autonomistajuus
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Ohjausryhmä , pöytäkirjan liite 1B Työsuunnitelman liite
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Tilastoja Vantaalta ja muista kaupungeista
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Asuminen ja rakentaminen
Ryhmä Aika ja paikka Asiat Työvaliokunta , Kivijärvi
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Johdon valinnat 1/3 Pääjohtajan ja toimialajohtajat nimittää viraston käynnistymisvaiheessa valtioneuvosto ja hallintojohtajan ja oikeusturvayksikön päällikön.
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Digi arkeen -neuvottelukunnan kokous 1/2019
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Jatkotoimenpiteet

Selvityksen loppuraporttiin sisältyvä ohjausryhmän lausuntopyyntö Ohjausryhmä pyytää Hyvinkään, Järvenpään ja Keravan kaupunkeja sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan kuntia vastaamaan seuraavaan kysymykseen lokakuun puoliväliin mennessä: Hyväksyykö kuntanne yhdistymisen edellyttämät siirtymäkauden lähentymis- ja henkilöstökriteerit SEKÄ osallistuu selvityksen jatkovalmisteluun? Vastausvaihtoehdot: kyllä / ei

Kh-käsittelyt tähän mennessä päätösesitys valtuustolle: kyllä Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Sipoo, Tuusula päätösesitys valtuustolle: ei Nurmijärvi kh-kokoukset 6.10.2014 Kerava ja Pornainen valtuustokäsittelyt kaikilla 6.10. tai 13.10.2014

Aikataulu ohjausryhmä käsittelee kuntien lausunnot 23.10: mahdolliset tarkennukset ohjausryhmän kokoonpanoon ja mahdollinen loppuraportin päivitys jouluun mennessä lähentymiskriteereiden täytäntöönpano ja henkilöstökriteereiden edellyttämien menettelytapojen valmistelun käynnistäminen yhdistymisesityksen ja -sopimuksen valmistelun käynnistäminen kuntarakennelain 4h§:n mukaan kuntien tulee tehdä yhdistymisselvitys ja mahdollinen siihen perustuva yhdistymisesitys valtioneuvostolle viimeistään kuuden kuukauden kuluttua sote-lain voimaantulosta kunnat ottavat seuraavan kerran kantaa yhdistymisselvityksessä jatkamiseen sote-lain tultua voimaan eli arviolta tammi-helmikuussa 2015

Lisätietoja: www.kuuma.fi/K-Uselvitys

Metropolialueen kuntajakoselvitys KUUMA-johtokunta 1.10.2014 Hannu Joensivu 1.9.2014

Alustava linjaus Metropolialueen ja koko Suomen tulevaisuuden menestys edellyttää metropolin ydinalueen kolmen kaupungin voimavarojen kokoamista. Metropolialueen kokonaisedun kannalta tärkeimpiä menestystekijöitä pystytään vahvistamaan parhaiten yhdistämällä pääkaupunkisedun kaupungit Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa sekä Sipoo uudeksi kunnaksi, metropolikaupungiksi. Tällä estetään myös se, että pääkaupunkiseutu jakautuisi toiminnallisesti ja sosiaalisesti kahtia. Kansallisesti erittäin merkittävän Aviapoliksen alueen kehittämispotentiaalin täysimääräinen hyödyntäminen toteutuu parhaiten, jos Tuusulan eteläinen osa liitetään metropolikaupunkiin. Metropolikaupungin kehysalueen voimavarojen kokoaminen Keski-Uudenmaan kuntajakoselvityksen tuloksena olisi alueen kokonaisedun kannalta erittäin tärkeää. Mikäli tässä ei onnistuta, olisi Tuusulan, Keravan ja Järvenpään yhdistyminen joka tapauksessa askel eteenpäin. Kirkkonummi ja Vihti ovat osa metropolikaupungin kehittyvää kehysaluetta. Myös Länsi-Uudellamaalla tarvitaan voimavarojen kokoamista. Vihdin ja Kirkkonummen kuntien yhdistyminen tukisi tätä tavoitetta. 1.9.2014

Metropolikaupunki Tulevaisuuden kuntarakenne Espoo-Helsinki-Kauniainen-Sipoo-Vantaa Helsinki-Vantaan lentokentän yritysvyöhyke (Aviapolis) kokonaan metropolikaupungin osaksi Kirkkonummi-Vihti (+Lohja ym.) Kerava-Tuusula (+Hyvinkää-Järvenpää- Mäntsälä-Nurmijärvi-Pornainen) 1.9.2014

Monikeskuksinen metropolikaupunki Metropolikaupunki on monikeskuksinen. Strategisella tasolla kunta toimii yhtenä kokonaisuutena. Lähipalvelut ja niitä koskeva kunnallinen päätöksenteko sen sijaan voidaan hajauttaa lähemmäs asukkaiden päivittäistä elinpiiriä. Näin muodostuvat alakeskukset ja niitä ympäröivät toiminnalliset vyöhykkeet ovat entisistä kuntarajoista riippumattomia. SYKE:n paikkatietoanalyysien perusteella (YKR, UZ II 2014) metropolin ydinalueella monikeskuksisuuden kriteerit täyttäviä alakeskuksia väestön, työpaikkojen ja kaupallisten palvelujen perusteella ovat tällä hetkellä Espoon keskus-Kauniainen, Herttoniemi, Itäkeskus, Leppävaara, Malmi, Matinkylä, Myyrmäki, Pasila, Tapiola, Tikkurila ja Vuosaari. Sipoossa osana metropolikaupunkia Nikkilä ja Söderkulla voivat tulevaisuudessa kehittyä vastaaviksi alakeskuksiksi. Lähde:SYKE YKR, UZ II 2014 Lähde: SYKE YKR, UZ II 2014 1.9.2014

Selvitystyö jatkuu Espoo, Kauniainen, Helsinki, Sipoo ja Vantaa Muodostetaan kuntajohtajista yhdistymissopimuksen valmisteluryhmä, joka työstää sopimusta kuntajakoselvittäjien johdolla Ryhmä kokoontuu viikoilla 25, 33, 35 ja 38 sekä tarpeen mukaan muina ajankohtina Sopimuksen 1. luonnosversio valmistuu seurantaryhmän kokoukseen 2.9. mennessä Kirkkonummi ja Vihti Aloitetaan tunnustelut Kirkkonummen ja Vihdin kanssa voimavarojen kokoamiseksi Länsi-Uudellamaalla Tuusula ja Kerava Tuetaan Tuusulaa ja Keravaa voimavarojen kokoamiseksi Keski-Uudenmaan kuntien oman selvityksen pohjalta Aloitetaan valmistelu Tuusulan eteläinen osan (Aviapoliksen alueen) liittämiseksi Metropolikaupunkiin 1.9.2014

Aikataulu Kesä Elo Syys Loka Kuntajohtajien ja luottamushenkilöjohdon tapaamiset/haastattelut kunnittain Seurantaryhmä 3.6. klo 14.00 2.9. 8.10 Yhdistymissopimuksen valmisteluryhmä Vko 25 Vko 33 ja 35 Vko 38 Viranhaltijaverkosto 5.6. 20.8. 24.9. Valtuustojen infotilaisuudet kunnittain x Kuntalaisten kuuleminen Henkilöstötyöryhmä 4.6. 1.9. 7.10. Henkilöstön kuuleminen kuntien yt-ryhmissä Visioryhmä Selvitysraportin työstäminen Yhdistymissopimuksen/ sopimusten valmistelu 1.9.2014

Selvityksen vaiheet kesä-lokakuussa Valtuustoinfot Kuntalaisten kuuleminen Henkilöstön kuuleminen yt-ryhmissä Tapaamiset Kirkkonummen ja Vihdin kuntien edustajien kanssa Seuranta-ryhmä Seuranta-ryhmä Seuranta-ryhmä Tapaamiset Tuusulan eteläisen osan osakuntaliitokseen liittyen Henkilöstö-työryhmä Henkilöstö-työryhmä Henkilöstö-työryhmä Viranhaltijaverkosto Sopi-muksen valmistelu-ryhmä Sopi-muksen valmistelu-ryhmä Sopi-muksen valmistelu-ryhmä Sopi-muksen valmistelu-ryhmä Viranhaltijaverkosto Viranhaltijaverkosto Kesäkuu Elokuu Lokakuu Syyskuu Selvitysraportin työstäminen Mahdol-linen ehdotus kunnille kuntajaon muutta-misesta Alustava linjaus Yhdistymissopimusluonnos (5 kuntaa) Yhdistymissopimuksen / -sopimusten loppuunsaattaminen Tunnustelut Kirkkonummen ja Vihdin kanssa voimavarojen kokoamiseksi Länsi-Uudellamaalla Valmistelu Tuusulan eteläisen osan liittämisestä Metropolikaupunkiin 1.9.2014

Itä-Uudenmaan yhdistymisselvitys 2013-2015 Askola Itä-Uudenmaan yhdistymisselvitys 2013-2015 Lapinjärvi Lappträsk Loviisa Lovisa Mäntsälä Myrskylä Mörskom Lapinjärvi Pukkila Myrskylä Askola Järvenpää Pornainen Borgnäs Loviisa Pornainen Loviisa Tuusula Kerava Porvoo Vantaa Sipoo 1.10.2014 Kirkkonummi Porvoo Borgå Helsinki Sipoo Sibbo

2. vaiheen selvitysprosessi FCG Kuntien Tiera Oy ICT-projekti

Tilannekatsaus Itä-Uusimaasta sote-tuotantoalue? Askola Lapinjärvi Lappträsk Itä-Uusimaasta sote-tuotantoalue? Sipoo; 3 + metropolihallinto Porvoo; metropolihallinto? Lapinjärven ja Loviisan yhdistymisselvitys (5.11. seminaari) Myrskylä; SOTE-alue? Yhdistymisselvitys Pukkilan ja Orimattilan kanssa? Loviisa Lovisa Myrskylä Mörskom Pornainen Borgnäs Porvoo Borgå Sipoo Sibbo

Ehdotus: Selvityksen etenemisen vaiheet Selvitysvaihe 9/13 – 7/14 Arviointivaihe 8/14 – 12/14 Jatkotoimenpidevaihe 1/15 – 6/15 Selvityksen käynnistyminen Työryhmät: Teknisen toimen, Sosiaali- ja terveystoimen Sivistystoimen Yleishallinto ja konsernipalvelut Selvityksen ja yhteistyön kehittämisen kokoaminen. Selvityksen arviointi suht. metropolihallintoon, soteratk. ja erityiseen kuntajakoselv. Valtuustot hyväksyvät selvityksen sekä päättävät, valmistellaanko yhdistymisesitys ja –sopimus (helmikuu 2015). Valtuuston päätös ja sitä ennen mahdollinen kuntalaisten kuuleminen (kesäkuu 2015). Johtoryhmä Johtaa selvitystyötä ja hyväksyy työryhmien raportit ohjausryhmän käsiteltäväksi Johtoryhmä viimeistelee selvityksen, yhteistyön kehittämisen ja niistä johdetut johtopäätökset Johtoryhmä harkitsee, suositellaanko yhdistymisesityksen ja –sopimuksen tekemistä Ohjausryhmä seuraa työryhmien työtä ja merkitsee tiedoksi työryhmien raportit Ohjausryhmä hyväksyy selvityksen, yhteistyön kehittämisen ja käsittelee johtopäätökset Ohjausryhmä harkitsee, suositteleeko yhdistymisesityksen ja –sopimuksen tekemistä Tekijätiedot ja/tai esityksen nimi Seurantaryhmä seuraa selvityksen etenemistä Seurantaryhmä seuraa selvityksen etenemistä Seurantaryhmä seuraa selvityksen etenemistä 25.12.2018 16

Metropolihallintolain valmistelu Taustalla hallituksen rakennepoliittisen ohjelman linjaukset 29.8.2013. Budjettiriihen 28.8. 2014 mukaisesti perustetaan metropolihallinto erityisesti maankäytön, asumisen ja liikenteen ongelmien ratkaisemiseksi metropolialueella. Valtiovarainministeriö asetti 4.10.2013 työryhmän valmistelemaan metropolihallintoa koskevaa lainsäädäntöä. Työryhmän tavoitteena on valmistella tarvittavat lainsäädäntötoimenpiteet metropolihallinnon perustamiseksi alueelle. Työryhmän tehtävänä on valmistella mm. ehdotus metropolihallinnon hallintomalliksi, päätöksenteon ja rahoituksen järjestämiseksi, aluerajaukseksi sekä ehdotus niistä tehtävistä, joita metropolihallinto hoitaisi. Työryhmän tuli toimeksiantonsa mukaan antaa väliraportti 31.3.2014 mennessä. Työryhmän tuli valmistella ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon 15.9.2014 mennessä (myöhästynyt). Hallituksen esitys annetaan eduskunnalle 4.12. 2014. Metropolihallinto käynnistyy vuoden 2017 kuntavaalien yhteydessä.