OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Advertisements

Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Korkeakoulusektorin tiedot Kansalaisen palvelunäkymään VIRTA-opintotietopalvelusta Paula Merikko
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Ajankohtaista opetusministeriöstä Johtaja Anita Lehikoinen
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
Aluetilastojen mahdollisuudet yliopisto-opetuksessa Satakunta – Talousseminaari Teemu Haukioja Kansantaloustiede.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-työpaja klo Esittäytyminen Käsitemalli 1.0, T&K&I-osuus, laajennusperiaatteet.
OKM TIEDONKERUUT Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Erkki Saari (YTT, HTM) Lehtori, Laurea ammattikorkeakoulu Mihin tilastot haastavat sosionomin ammatin ja työn 2010–2025? Sosionomin ammatti ja työ 2010–2025.
CSC:n tietovarastoihin liittyvä toiminta Tietovarastofoorumi
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Tutkimustietovaranto
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Yhteistyösopimuksen laadinta
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Aineistonhallinnasta Väestöliitossa
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
OKM:N HALLINNONALALLE
Opetusneuvos Olli Poropudas Opetus- ja kulttuuriministeriö
raportointi ja tietojen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
VIRTA-OHJAUKSEN JATKO
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Turun ammattikorkeakoulu on osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruut Jukka Haapamäki
Suorien tiedonkeruiden tilannekatsaus
REKRYTOINTITIEDONKERUUN
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
OKM AJANKOHTAISTA
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Esityksen nimi / Tekijä
Lissabonin strategia 2010 Tavoitteena on luoda Euroopasta maailman kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talous, joka kykenee ylläpitämään kestävää.
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Opintopsykologi Katja Hietanen
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
tulevaisuuden työelämätaidot
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Research Data Management Agents
Osaamisen ennakointifoorumi
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9 OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25.9.2013 Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto

Korkeakoululaitoksen ohjaus Ohjaukseen tarvitaan tietoa: Missä olemme nyt Mitkä ovat nykyisyyden haasteet ja uhat Minne olemme menossa Minne nykyinen trendikehitys johtaa Minne meidän pitäisi olla menossa Mitä vahvuuksia pitäisi olla jatkon haasteiden vastaamiseen ->Tarve tilasto- ja tutkimustiedolle

Mitä tietoja tarvitaan? Korkeakoululaitoksen sisäinen kuvaus panokset ja tuotokset Koko koulutusjärjestelmän ja yhteiskunnan kuvaus ennakointi (työvoimatarpeet, koulutustarpeet, väestökehitys…) Kansainvälinen kehitys Korkeakoulujen vertailu Korkeakoulujärjestelmien vertailu Muiden maiden ohjauspolitiikka

Korkeakoulujen ohjaus Korkeakoulujen tehtävät määritelty yliopistolaissa ja ammattikorkeakoululaissa Opetus- ja kulttuuriministeriön ja korkeakoulujen väliset tulosneuvottelut ja –sopimukset (4 vuodeksi kerrallaan) ml. alakohtaiset tutkintotavoitteet yms. Tulosperusteinen rahoitusmalli Muu informaatio-ohjaus

HO ja korkeakoululaitoksen yhteiset tavoitteet (tulossopimuksissa 2013-16 Hallitus-ohjelma Avoin, oikeudenmukainen ja rohkea Suomi Köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen ehkäiseminen Julkisen talouden vakauttaminen Kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen Suomalainen korkeakoululaitos on vuonna 2020 nykyistä laadukkaampi, kansainvälisempi ja tehokkaampi OKM-YO/AMK sopimukset Vahvat korkeakouluyksiköt osaamisen perustana Laadukkaasta koulutuksesta nopeammin työelämään Tutkimuksella ja innovaatiotoiminnalla kilpailukykyä, hyvinvointia ja vaikuttavuutta Kansainvälistyminen laadun turvaajana Korkeakouluyhteisön kehittäminen YO/AMK tehtävä, profiili ja painoalat Keskeiset kehittämiskohteet Rahoitus

Tietojen yhteismitallisuus ja yhteentoimivuus OKM:llä erityinen intressi korkeakoulujen tietojen yhteismitallisuuteen ja läpinäkyvyyteen ja tietojen ajantasaiseen saatavuuteen Tietohallintolain korostama yhteentoimivuus on tälle rinnakkainen päämäärä, jota voidaan edistää osin samoilla toimenpiteillä  Tietohallintoasioiden tiukempi ohjaaminen ristiriidassa autonomian muun lisääntymisen kanssa (yliopistouudistus 2010, AMK uudistus 2014  Tietohallinnon ohjaus (isot linjat) osana tulosohjausta

Tietojen käyttö Rahoitusmalli OKM informaatio-ohjaus Korkeakoulu- ja tutkimusjärjestelmän kuvaus

Tiedon lähteet Tilastokeskus Ministeriön suorat tiedonkeruut Opiskelijatiedot Tutkintotiedot Muokattu data (läpäisy, opiskelijavirrat, työllistyminen…) T&K tiedot Ministeriön suorat tiedonkeruut Henkilökunta Julkaisut Taloustiedonkeruu Henkilöstön liikkuuvuus … Bibliometrinen data Muut Opiskelijaliikkuvuus (CIMO) Hakutiedot (OPH)

Tulevaisuus Summadatasta yksikkötason dataan Parempi tarkkuus Vähemmän manuaalista työtä Data suoraan prosessista ei erillistä tiedonkeruuta -> Tietovarastojen integrointi (korkeakoulut – ministeriö) OKM:n tietopohja paremmin korkeakoulujen käyttöön Kansainvälinen perspektiivi