OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9 OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25.9.2013 Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto
Korkeakoululaitoksen ohjaus Ohjaukseen tarvitaan tietoa: Missä olemme nyt Mitkä ovat nykyisyyden haasteet ja uhat Minne olemme menossa Minne nykyinen trendikehitys johtaa Minne meidän pitäisi olla menossa Mitä vahvuuksia pitäisi olla jatkon haasteiden vastaamiseen ->Tarve tilasto- ja tutkimustiedolle
Mitä tietoja tarvitaan? Korkeakoululaitoksen sisäinen kuvaus panokset ja tuotokset Koko koulutusjärjestelmän ja yhteiskunnan kuvaus ennakointi (työvoimatarpeet, koulutustarpeet, väestökehitys…) Kansainvälinen kehitys Korkeakoulujen vertailu Korkeakoulujärjestelmien vertailu Muiden maiden ohjauspolitiikka
Korkeakoulujen ohjaus Korkeakoulujen tehtävät määritelty yliopistolaissa ja ammattikorkeakoululaissa Opetus- ja kulttuuriministeriön ja korkeakoulujen väliset tulosneuvottelut ja –sopimukset (4 vuodeksi kerrallaan) ml. alakohtaiset tutkintotavoitteet yms. Tulosperusteinen rahoitusmalli Muu informaatio-ohjaus
HO ja korkeakoululaitoksen yhteiset tavoitteet (tulossopimuksissa 2013-16 Hallitus-ohjelma Avoin, oikeudenmukainen ja rohkea Suomi Köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen ehkäiseminen Julkisen talouden vakauttaminen Kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen Suomalainen korkeakoululaitos on vuonna 2020 nykyistä laadukkaampi, kansainvälisempi ja tehokkaampi OKM-YO/AMK sopimukset Vahvat korkeakouluyksiköt osaamisen perustana Laadukkaasta koulutuksesta nopeammin työelämään Tutkimuksella ja innovaatiotoiminnalla kilpailukykyä, hyvinvointia ja vaikuttavuutta Kansainvälistyminen laadun turvaajana Korkeakouluyhteisön kehittäminen YO/AMK tehtävä, profiili ja painoalat Keskeiset kehittämiskohteet Rahoitus
Tietojen yhteismitallisuus ja yhteentoimivuus OKM:llä erityinen intressi korkeakoulujen tietojen yhteismitallisuuteen ja läpinäkyvyyteen ja tietojen ajantasaiseen saatavuuteen Tietohallintolain korostama yhteentoimivuus on tälle rinnakkainen päämäärä, jota voidaan edistää osin samoilla toimenpiteillä Tietohallintoasioiden tiukempi ohjaaminen ristiriidassa autonomian muun lisääntymisen kanssa (yliopistouudistus 2010, AMK uudistus 2014 Tietohallinnon ohjaus (isot linjat) osana tulosohjausta
Tietojen käyttö Rahoitusmalli OKM informaatio-ohjaus Korkeakoulu- ja tutkimusjärjestelmän kuvaus
Tiedon lähteet Tilastokeskus Ministeriön suorat tiedonkeruut Opiskelijatiedot Tutkintotiedot Muokattu data (läpäisy, opiskelijavirrat, työllistyminen…) T&K tiedot Ministeriön suorat tiedonkeruut Henkilökunta Julkaisut Taloustiedonkeruu Henkilöstön liikkuuvuus … Bibliometrinen data Muut Opiskelijaliikkuvuus (CIMO) Hakutiedot (OPH)
Tulevaisuus Summadatasta yksikkötason dataan Parempi tarkkuus Vähemmän manuaalista työtä Data suoraan prosessista ei erillistä tiedonkeruuta -> Tietovarastojen integrointi (korkeakoulut – ministeriö) OKM:n tietopohja paremmin korkeakoulujen käyttöön Kansainvälinen perspektiivi