6.1 SELKÄRANGATTOMIEN ELINTAVAT JA MUODONVAIHDOS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Advertisements

1. IHMINEN.
8. LIIKUNTA EDISTÄÄ TERVEYTTÄ TERVEYSTIETO 7. Pienryhmässä Kirjoittakaa (yksi asia per lappu, niin monta lappua kuin keksitte) Vihreälle lapulle liikunnan.
ITÄMERI ON AINUTLAATUINEN JA HAAVOITTUVAINEN Mitä pinnan alla tapahtuu? Miten ihmistoiminta vaikuttaa Itämereen? Mitä sinä voit tehdä Itämeren pelastamiseksi?
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
TERVEYSTIET O 8 7. MURROSIÄN MUUTOKSET. Kaikki muuttuu  Pohdi, mitä murrosikä tarkoittaa?  Lue tarina ”Kaikki muuttuu” (OK s. 50) ja listaa vihkoosi.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Työn nimi (=eläinlaji) Työn tekijä Tallenna tämä sivu luokan omaan kansioon > Omat tiedostot > Biologia > Nisäkkäät > Nisäkkään ja tekijöiden nimet. Noudata.
2. PINNANMUODOT VAIHTELEVAT ALANGOISTA YLÄNKÖIHIN
Naali on petoeläin, joka muistuttaa kettua. Naali elää Napapiirillä, Venäjällä, Suomessa ja Jäämeren saarilla.
7. MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT TERVEYSTIETO 9. Apulanta Ilona.
Tehtävät 1. Käsitteet yhteiseloa, jossa +/+, +/0 tai +/– eliöyhteisö
6. SYÖPÄ TERVEYSTIETO 9. MIKÄ SAIRAUS ON KYSEESSÄ?  Sairauden latinankielinen nimi tarkoittaa rapua.  Sairaudesta on tietoja jo muinaisesta Egyptistä.
Pajulintu. Pajulintu Pajulintu on aika pieni eläin, Sekä siro. Sen selkä puoli on vihertävä Ja vatsa puoli likaisen valkoinen.
9. KUNTOA KANNATTAA KEHITTÄÄ TERVEYSTIETO 7. Pohdi : Mitä hyötyä on koululiikunnasta?
4.1 PLANKTON 7. BIOLOGIA. 73 % Maan pinta-alasta on veden peittämää Mistä päin maapalloa ilmakuva on otettu?
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
7. Kalat 7. BIOLOGIA.
1. Monimuotoinen terveys
9.1 Vesilintujen rakenne ja elintavat
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
Mikromuovi.
Energian tuotanto ja ympäristövaikutukset
HELMIPÖLLÖ.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
-Petolintu -Selkärankainen -Maailman suurin lintu
NUORUUS PS2 LAJM.
11. Perinnöllisyys ja ympäristö
Finský intensivní Titta Hänninen.
Vinkkivideo työnhausta
Haarapääsky Haarapääsky elää melkein koko elämänsä ilmassa.
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
6. Pyhien kirjojen sisältö
Tehneet Helmi, Emmi ja Krista  8M
Kuikka.
9.2 Vesilintujen lisääntyminen
Västäräkki.
LAULUJOUTSEN.
Atomi, perushiukkaset ja perusvuorovaikutukset (kappale 10)
6.2 SIMPUKKA & RAPU 7. BIOLOGIA.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Koulutusesityksen otsikko
Oppiainerajat ylittävä tehtävä
TV-sarjat & nettisarjat
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Pestovnikov Danil, 9.luokka Koulu №17
5. KASVIT JA LEVÄT 7. BIOLOGIA.
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
18. Turvallisesti vesillä ja jäällä
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
II Ekologia.
II Ekologia.
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
1. MAA – elämän planeetta 7. BIOLOGIA.
TEOLLISTUMINEN Pohdi aluksi (ryhmissä):
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Video.
Esityksen transkriptio:

6.1 SELKÄRANGATTOMIEN ELINTAVAT JA MUODONVAIHDOS 7. BIOLOGIA

MIKÄ ON OPPITUNNIN AIHE? Selkärangattomat video 3min MIKÄ ON OPPITUNNIN AIHE?

Muodonvaihdos video 3min SELKÄRANGATTOMAT Muodonvaihdos video 3min Suurin osa eläimistä kuuluu selkärangattomiin Ei sisäistä tukirankaa, kuten ihmisen luusto Voi olla ulkoinen tukiranka, kuten simpukan kuori Suojaa pedoilta Auttaa ravinnonhankinnassa ja reviiritaisteluissa (ravun sakset) Mahdollistaa liikkumisen Osa selkärangattomista kehittyy aikuiseksi muodonvaihdoksen kautta

TEHTÄVIÄ Paina muistiinpanot ja täydellisen & vaillinaisen muodonvaihdoksen vaiheet (OK s. 61) mieleesi 3 minuutin ajan. Sulje kirja ja vihko. Tee tehtäväkirjan teht. 2-3 s. 35 Tarkasta / täydennä tehtävät oppikirjan avulla.

MIKÄ MERKITYS SELKÄRANGATTOMILLA ON VESISTÖSSÄ ? Kuluttajia (kasvinsyöjiä / petoja) Kalojen, sammakoiden, lintujen ja ihmisten ravintoa Hajottajia – palauttaa ravinteet takaisin tuottajien käyttöön Hyönteisistä on moneksi video 16min

On tullut alueelle esim. Ihmisen mukana (laivat) Lue OK s. 63 AMERIKAN MONISUKASMATO a. Mistä peräisin? b. Miten on levinnyt Itämereen? c. Mitkä tekijät auttoivat selviytymään uudella elinalueella? d. Mitä vaikutuksia sillä on ollut Itämeressä? TULOKASLAJI = Uusi laji alueella On tullut alueelle esim. Ihmisen mukana (laivat) Omin voimin (lentämällä / uimalla) Yleistyessään voi muuttaa alueen lajistoa Syrjäyttää alkuperäisiä lajeja kilpailussa Syövät alkuperäisen lajin sukupuuttoon

TEHTÄVIÄ Lue oppikirjan luku 6.1 Selkärangattomien elintavat ja muodonvaihdos TK teht. 1 s. 34 TK teht. 4 s. 36 OK teht. 6 s. 62