AI8 Argumentatiiviset tekstit 11.3. ja 14.3.
Asiateksti: Mielipideteksti Argumentatiivisia tekstejä eli sisältävät teesin (=pääväite), argumentaatiota (=perusteluja) ja retorisia keinoja Kolumni, yleisönosastokirjoitus, arvostelu, mainos Kiinnostava otsikko, selkeys, hyvä argumentointi 9.3.
Retoriset keinot Retorinen kysymys Keinoja, joilla tekstissä pyritään vaikuttamaan lukijaan Eri lukijakunnalle ja eri konteksteissa käytetään erilaisia argumentteja Retorinen kysymys Onko koulu ylisuojeleva? 9.3.
Huudahdukset ja vetoomukset Miksi nuoria aina syytetään ensimmäisenä! Älkää menkö massan mukana! Vastakohdat Ennen luettiin kirjoja, nykyään tuijotetaan ruutua. Listat ja luettelot Vertaukset, metaforat, personifikaatiot Kännyköitä vaihdetaan kuin alushousuja ennen vanhaan. Hän oli meille pelastava enkeli. Matkapuhelimen lämmin kosketus korvaa ystävän. 9.3.
Vahvikesanat, superlatiivit, kärjistäminen Huumori ja ironia Sitaatit, sanonnat, lentävät lauseet Sanaleikit Tunteisiin vetoaminen Lukijan puhuttelu 9.3.
Sisällölliset argumentaatiotavat Perustelu voi nojata Auktoriteettiin (asiantuntija, teos) Etujen ja haittojen esittelyyn Arvoihin Vastaavaan esimerkkiin Tapaan, historiaan, yleisyyteen Uutuuteen Omaan kokemukseen, tunteeseen
Vihkotehtävä: Tekstin vaikuttavuus Millä tavoin kuulijaan pyritään vaikuttamaan uudenvuodenpuheessa? https://www.youtube.com/watch?v=jZTVtX-sRzE http://www.presidentti.fi/public/default.aspx?contentid=339634&nodeid=44810&contentlan=1&culture=fi-FI
Palautettava tehtävä Palautus viim. pe 18.3. Tekstin pituus noin 1-2 konseptisivua (muista marginaalit!) Pysy aiheessa, tee kappalejako, otsikoi ja kerro analysoimasi tekstin tärkeimmät tiedot (nimi, kirjoittaja, tekstilaji)
Palautettava tehtävä: vaihtoehtoiset tekstit, valitse A tai B A) Erittele tekstissä käytettyjä retorisia keinoja. http://www02.oph.fi/etalukio/aidinkieli/kurssi3/ladattava_materiaali/jokivarsi_aanessa.pdf Millä keinoilla kirjoittaja pitää kuulijan tai lukijan mielenkiinnon yllä? - Teksti opettajalta