AI8 Argumentatiiviset tekstit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Argumentaatio Todistelu, perustelu.
Advertisements

Retoriset keinot.
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
ARGUMENTOINTI =toimintaa, jolla kuulija tai lukija pyritään saamaan jonkin asian puolelle tai sitä vastaan.
Vaikuttava puhe 1. Logos 2. Ethos 3. Pathos
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Asiatekstien perustyylilaji YTL:n vaatimus äidinkielen kokeelta
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Tekstilaji eli genre Tekstilajeilla on eri tehtäviä.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
Tekstilajit, tekstityypit
Retorisia keinoja Argumentoinnin tueksi vaikuttavaan kirjoittamiseen ja puhumiseen Sari Toivakka, Retoriset keinot = Kielen tyylikeinot = Tehokeinot.
Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
mielipidekirjoitelma
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Asiatekstin rakennemalleja
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tekstitaidon ylioppilaskoe
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Äi9 Aineistopohjainen essee
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Asiatekstin rakennemalleja
Tietoa välittävä puheenvuoro
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Svenska projekt Tehdään PowerPointilla tai Swaylla Edisonissa.
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Konteksti polttopisteessä
AI8 muistiinpanot Ti
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
’POHTIVA KIRJOITELMA’
AI 4 Tekstit ja vaikuttaminen Opiskelija
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Tekstitaitovastauksen kertausta
Novellianalyysin kirjoittaminen
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Alaotsikko Otsikon asettelu.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Esseet ja mielipidekirjoitukset Marja Kaitainen
TEKSTIOPPI s
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Otsikko ja kuva -asettelu
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

AI8 Argumentatiiviset tekstit 11.3. ja 14.3.

Asiateksti: Mielipideteksti Argumentatiivisia tekstejä eli sisältävät teesin (=pääväite), argumentaatiota (=perusteluja) ja retorisia keinoja Kolumni, yleisönosastokirjoitus, arvostelu, mainos Kiinnostava otsikko, selkeys, hyvä argumentointi 9.3.

Retoriset keinot Retorinen kysymys Keinoja, joilla tekstissä pyritään vaikuttamaan lukijaan Eri lukijakunnalle ja eri konteksteissa käytetään erilaisia argumentteja Retorinen kysymys Onko koulu ylisuojeleva? 9.3.

Huudahdukset ja vetoomukset Miksi nuoria aina syytetään ensimmäisenä! Älkää menkö massan mukana! Vastakohdat Ennen luettiin kirjoja, nykyään tuijotetaan ruutua. Listat ja luettelot Vertaukset, metaforat, personifikaatiot Kännyköitä vaihdetaan kuin alushousuja ennen vanhaan. Hän oli meille pelastava enkeli. Matkapuhelimen lämmin kosketus korvaa ystävän. 9.3.

Vahvikesanat, superlatiivit, kärjistäminen Huumori ja ironia Sitaatit, sanonnat, lentävät lauseet Sanaleikit Tunteisiin vetoaminen Lukijan puhuttelu 9.3.

Sisällölliset argumentaatiotavat Perustelu voi nojata Auktoriteettiin (asiantuntija, teos) Etujen ja haittojen esittelyyn Arvoihin Vastaavaan esimerkkiin Tapaan, historiaan, yleisyyteen Uutuuteen Omaan kokemukseen, tunteeseen

Vihkotehtävä: Tekstin vaikuttavuus Millä tavoin kuulijaan pyritään vaikuttamaan uudenvuodenpuheessa? https://www.youtube.com/watch?v=jZTVtX-sRzE http://www.presidentti.fi/public/default.aspx?contentid=339634&nodeid=44810&contentlan=1&culture=fi-FI

Palautettava tehtävä Palautus viim. pe 18.3. Tekstin pituus noin 1-2 konseptisivua (muista marginaalit!) Pysy aiheessa, tee kappalejako, otsikoi ja kerro analysoimasi tekstin tärkeimmät tiedot (nimi, kirjoittaja, tekstilaji)

Palautettava tehtävä: vaihtoehtoiset tekstit, valitse A tai B A) Erittele tekstissä käytettyjä retorisia keinoja. http://www02.oph.fi/etalukio/aidinkieli/kurssi3/ladattava_materiaali/jokivarsi_aanessa.pdf Millä keinoilla kirjoittaja pitää kuulijan tai lukijan mielenkiinnon yllä? - Teksti opettajalta