5.2 HOMEKORJAUKSEN TYÖSUOJELUNÄKÖKOHDAT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Mikrobioni Oy | PL 1188 (Neulaniementie 2) | Kuopio | Puh Kun koulun sisäilma sairastuttaa Sisäilmapaja 3 Forssassa Teija.
Sisäilmayhdistys Allergia- ja Astmaliitto Asumisterveysliitto Hengitysliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöministeriö Sisäilmayhdistys Allergia-
Lisätietoa kiinteistöjen lämpökamerakuvauksesta
Sisäilmayhdistys Allergia- ja Astmaliitto Asumisterveysliitto Hengitysliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöministeriö Sisäilmayhdistys Allergia-
Sisäilmatilanne sivistystoimen hallinnassa olevissa kiinteistöissä
Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa ja suomen kieltä.
Talousveden laatuvaatimukset
Wiiste Oy SolidRH & Relia.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Sisäilmayhdistys ry Sisäilmayhdistys Allergia- ja Astmaliitto Asumisterveysliitto Hengitysliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöministeriö Sisäilmavuosi.
YHDISTYSTYÖNANTAJAN JÄRJESTÄMÄ TYÖTERVEYSHUOLTO KÄYTÄNNÖSSÄ
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Ympäristöterveys s. 162 – 175.
Sisäilmayhdistys ry Sisäilma-asiantuntija Mervi Ahola
Sisäilmaongelmat OAJ Kanta-Häme
TULE-vaarojen tunnistaminen ja hallinta työssä
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Miten sisäilmaongelmi a ratkotaan? Yhteysopettajaseminaari
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
1.2 MIKROBIOLOGIAN ORIENTAATIO 2 H 3+32 DIAA. Saatteeksi opetusmateriaalin käyttöön Opetusmateriaalin keskeisessä osassa ovat rakennuksissa esiintyvät.
5.4 RAKENTEIDEN TOIMIVUUs JA HOMEEN TORJUNTA
1.1 JOHDANTO SISÄYMPÄRISTÖKOKONAISUUTEEN 3H SUOSITUS NOIN 45 DIAA OPETUSSISÄLTÖ.
1.8.2 ILMAN MIKROBISTO TUOTANNOLLISISSA YMPÄRISTÖISSÄ JA TOIMISTOISSA 2 H 3+32 DIAA.
6.3 VIRANOMAISTOIMINTA JA YHTEISTYÖ 1 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 7 DIAA.
1.9 KOSTEUSVAURIORAKENNUSTEN MIKROBILAJISTOA 3 H 3+55 DIAA.
1.5 MATERIAALIEN JA PINTOJEN MIKROBISTO 3 H 3+36 DIAA.
5.3 SIIVOUS JA HOMESIIVOUS 2 H LUENTOJA 3+34 DIAA.
2 KEMIALLISET JA HIUKKASMAISET EPÄPUHTAUDET VÄH. 27 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ.
6.1 TOIMINTAMALLIT SISÄILMASTO- ONGELMIEN RATKAISEMISESSA 1,5 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 22 DIAA.
5.1 HOMEKORJAUSTYÖMAAN KOSTEUDENHALLINTA 1 H LUENTOJA 3+14 DIAA.
3 TERVEYDELLISEN MERKITYKSEN ARVIOINTI VÄH. 18 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ.
4.6 RAPORTOINTI: ESIMERKKINÄ MIKROBIT ANALYYSITULOKSEN RAPORTOINTI KOKONAISUUDEN RAPORTOINTI JOHTOPÄÄTÖSTEN TEKO 2 H 3+40 DIAA.
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi Sisäilman määritelmä Sisäilma on sisätiloissa hengitettävä ilma, jossa ilman perusosien lisäksi saattaa olla eri.
ILMAN EPÄPUHTAUDET Lähteet, torjunta, mahdolliset terveysvaikutukset.
Kuntoutusyhteistyö työterveyshuollon korvaamisen näkökulmasta Leila Koskela Suunnittelija, Terveydenhuoltoetuuksien osaamiskeskus
KOETTU SISÄYMPÄRISTÖ JA SISÄILMASTOKYSELY Opetusmateriaali sisäilma-asioita opiskelevien ammattilaisten käyttöön Osa 7/9.
SISÄILMASTOON LIITTYVÄT MÄÄRÄYKSET SEKÄ TAVOITE- JA TOIMENPIDEARVOT Opetusmateriaali sisäilma-asioita opiskelevien ammattilaisten käyttöön Osa 1/9.
Kangasalan lukio Näytteiden arviointi Eero Palomäki vanhempi asiantuntija, arkkitehti.
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
SISÄILMAONGELMAT JA TAIDETEOKSET
talotekniikka- ja rakennusalalla
Tutkimuksen abc.
6.2 SISÄILMARYHMÄTOIMINTA
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi
4.5 RISKINARVIOINTI 4 H LUENTOJA 3+66 DIAA.
Sisäilmaongelmista aiheutuvien terveyshaittojen tunnistaminen sekä toimenpiteiden kiireellisyyden arvioiminen Anne Hyvärinen, Yksikön päällikkö, Dosentti.
4 H 3+53 DIAA SISÄLTÄÄ YHDEN POHDINTATEHTÄVÄN
MVOCit eli mikrobien tuottamat haihtuvat orgaaniset yhdisteet
ENDOTOKSIINIT 1 H 3+18 DIAA.
AIKUISEN HOITOTYÖ O4007HO 4OP
4.2 Näytteenotto mikrobiologisiin analyyseihin
Kansainvälinen työturvallisuuspäivä -Tunnista altistumisriskit Rauma
1.12 PUNKIT JA ALLERGEENIT 2 H 3+39 DIAA.
TUOTANTOINSINÖÖRIKOULUTUS 2018
Työhyvinvointi …turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa.
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Rakennusten sisäilmaongelmien tila nyt
Home, Melu, sisäilma, terveydensuojelu
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
MUUT MIKROBIEN RAKENNEKOMPONENTIT, Mycometer-menetelmä
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
6.4 VIESTINTÄ MUKAAN LUKIEN RISKIVIESTINTÄ
Työturvallisuus homepölysiivouksessa
1. Biologia On elämän tiede.
Hyvinvointitiimin pilotti
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

5.2 HOMEKORJAUKSEN TYÖSUOJELUNÄKÖKOHDAT 2 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 30 DIAA

Saatteeksi opetusmateriaalin käyttöön Opetusmateriaalin keskeisessä osassa ovat rakennuksissa esiintyvät biologiset epäpuhtaudet. Yksittäiset luennot käsittelevät mm. mikrobiologian perusasioita, homeita ja lahoja, erilaisten rakennusten tavanomaisia mikrobistoja, mikrobien ja erilaisten mikrobiepäpuhtauksien näytteenotto- ja analysointimenetelmiä sekä tulkintaohjeita. Mikrobit ovat esimerkkinä Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi –osuudessa. Opetusmateriaali sisältää lisäksi yleistä tietoa sisäympäristöstä, kemiallisista epäpuhtauksista, terveydellisen merkityksen arvioinnista, sisäilman laadun hallinnasta korjausprosessissa sekä sisäilmasto-ongelmien hallinnasta yhteistyönä. Materiaali on tarkoitettu oppilaitosten käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää sekä täydennys- että tutkintokoulutuksissa, jotka pätevöittävät kosteus- ja homevaurioiden korjaushankkeissa mukana olevia asiantuntijoita (rakennusterveysasiantuntijat, sisäilma-asiantuntijat, kuntotutkijat, korjaussuunnittelijat ja korjaustyönjohtajat). Opetusmateriaalia voidaan hyödyntää kokonaisuutena tai yksittäisinä aihealueina. Jos materiaalista käytetään yksittäisiä sivuja tai taulukoita, on materiaalin alkuperäinen lähde aina ilmoitettava. Opetusmateriaali on tehty kosteus- ja hometalkoiden käyttöön. Opetusmateriaalin sisältöä ovat koonneet ja muokanneet ja siitä vastaavat Marjut Reiman Työterveyslaitoksesta, Anne Hyvärinen Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselta sekä Hannu Viitanen. Aineiston sisältöä saa muokata vain tekijöiden luvalla. Opetusmateriaalissa mahdollisesti olevista virheistä tai puutteista toivotaan palautetta suoraan tekijöille tai kosteus- ja hometalkoiden osoitteeseen hometalkoot.ym@ymparisto.fi. Asialliset ja yksilöidyt korjausehdotukset huomioidaan seuraavan päivityksen yhteydessä. Lisätietoa / palautteet: Marjut Reiman Anne Hyvärinen Hannu Viitanen marjut.reiman@ttl.fi anne.hyvarinen@thl.fi hannu.viitanen@luukku.com

Sisällysluettelo 1 Biologiset epäpuhtaudet 1.1 Johdanto sisäympäristökokonaisuuteen - opetussisältö 1.2 Mikrobiologian orientaatio 1.3 Mikrobiologian perusteet 1.4 Mikrobien elinkaari homehtuminen ja lahoaminen 1.5 Materiaalien ja pintojen mikrobisto 1.6 Puun homeet ja lahot 1.7 Rakenteiden vauriot ja vioittuminen 1.8.1 Ilman mikrobisto asunnoissa, kouluissa ja päiväkodeissa 1.8.2 Ilman mikrobisto tuotannollisissa ympäristöissä ja toimistoissa 1.9 Kosteusvauriorakennusten mikrobilajistoa 1.10.1 Mykotoksiinit 1.10.2 MVOCit 1.10.3 Endotoksiinit 1.10.4 Muut mikrobien rakennekomponentit 1.11 Muut sisäilman kannalta erityiset mikrobit 1.12 Punkit ja allergeenit 1.13 Sisätilojen tuholaiset 2 Kemialliset epäpuhtaudet – opetussisältö 3 Terveydellisen merkityksen arviointi – opetussisältö 4 Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi 4.1 Tutkimusstrategian laatiminen 4.2 Näytteenotto mikrobiologisiin analyyseihin 4.3 Mikrobien analysointi 4.4 Mikrobien ohjearvot ja tulosten tulkinta 4.5 Riskinarviointi 4.6 Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi 5 Sisäilman laadun hallinta korjausprosessissa 5.1 Homekorjaustyömaan kosteuden ja puhtauden hallinta – opetussisältö 5.2 Homekorjauksen työsuojelunäkökohdat – opetussisältö 5.3 Siivous- ja homesiivous 5.4 Rakenteiden toimivuus 6. Sisäilmasto-ongelmien hallinta yhteistyönä 6.1 Toimintamallit sisäilmasto-ongelmien ratkaisemisessa – opetussisältö 6.2 Sisäilmaryhmätoiminta – opetussisältö 6.3 Viranomaistoiminta ja yhteistyö – opetussisältö 6.4 Viestintä, ml. riskiviestintä - opetussisältö

Homevaurioituneiden rakenteiden purkutyöt http://www. ttl Työntekijöiden terveys ja työsuojelu työterveyshuoltolain 1383/2001 (20/2012) mukainen työterveyshuolto, terveystarkastukset ja seuranta opastetaan oikeat työmenetelmät sekä annetaan tietoja mikrobien haittavaikutuksista järjestetään henkilönsuojaimet ja opastetaan työntekijät niiden käyttöön ja huoltoon (suojahaalari, suojakäsineet, hengityksensuojaimet esim. puhaltimella varustettu suodatinsuojain TH3PA2kohteen laajuus ja haitallisuus määrää suojaintyypin, kuulonsuojain melualtistuksen ollessa yli 85 dB)  Ratu 82-0383. Kosteus- ja mikrobivaurioituneiden rakenteiden purku. Rakennustieto Oy, 2011.