Det här m å s t e ni kunna i provet!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Persoonapronominit.
Advertisements

Prepositiot ajanilmauksissa
Sanajärjestys.
Adjektiivit Adjektiivi on kuvaileva sana, se kertoo millainen jokin esine, asia tai ilmiö on. Adjektiiveilla on kolme muotoa, ja ne taipuvat pääsanansa.
Testi Määrittele sanaluokka.
PERSOONAPRONOMINIT.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
5410_H12 SMG e-post palaute: Sähköstatiikka / Elektrostatik SUBSTANTIIVIN MUOTO a)yksikön epämääräinen, artikkelin kanssa -kun asia esitellään (tuntematon.
Adjektiivin taivutus ja käyttö. Adjektiivilla on yleensä kolme muotoa: En-sukuEtt- sukuMonikko/Määräinen storstortstora suuri.
FINSKÝ PRAKTIKUM Titta Hänninen MOI KAIKILLE!
Palaute ”Min mobiltelefon” 5411_H07 TFM Puhelin = en mobil, en telefon, en mobiltelefon, en smarttelefon Nykyinen = nuvarande (tpm) Aikaisempi = tidigare,
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
REL.SL övning SOM = joka, jotka Minulla on luento, joka on mielenkiintoinen (föreläsning) Jag har en föreläsning som är intressant Annalla on työ, joka.
Suomi 2A Kotitehtävä: Harjoitus 11 1.Meidän täytyy soittaa Kristiinalle. 2.Minun täytyy matkustaa laivalla. 3.Sinun täytyy ajaa autoa. 4.Heidän.
Det här m å s t e ni kunna i provet! Omistusrakenne: Omistus + ADJ -a/*-e + SUBST: epäm.  USA:s ekonomiska kris  Miljöutsläppens farliga konsekvenser.
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Adjektiv + substantiv Hur de passar ihop och vilka former som används.
5410_H02 Elec: E-post på svenska Yleistä: – Laita/lisää alkuun: avsändare, mottagare, rubrik – Laita/lisää loppuun jokin lopputervehdys tms. (huom. työelämään.
APUVERBIT JA APUVERBIEN KALTAISET VERBIT. Käännä ja taivuta. 1. osata, voida______ ______ ______ ______ 2. saada______ ______ ______ ______ 3. haluta______.
APUVERBIT TRÄNA GENOM ATT ÖVERSÄTTA. Minun pitää mennä kirkkoon. Jag bör gå till/in i kyrkan. Minun pitäisi istua hiljaa. Jag borde sitta stilla/tyst.
Det-pronomini Den, det, de = se, ne  sekä ilman substantiivia ja subst. kanssa Den dagen glömmer jag aldrig = Sitä päivää (korostaa) Det året åkte jag.
5411_H05 ELEC  E-post. Sanasto: opiskelu Opiskelen … automaatio- ja systeemitekniikkaa … elektroniikan korkeakoulussa … Aalto-yliopistossa Jag studerar.
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
SIVULAUSEESSA AINA SUORA SANAJÄRJESTYS! SUBJEKTI ENNEN PREDIKAATTIA!! Alistuskonjunktiolla alkavat sivulauseet.
Som (joka, jotka) -viittaa edellä olevaan sanaan Esim. :Lasse har en bil som är billig och bra. (Lassella on auto, joka on halpa ja hyvä.) Han har vänner.
Adjektiivin vertailu.
Keskustele kaverin kanssa:
Osanoton varmistus - Deltagarbekräftelse
Indefiniittipronominit
Genetiivin korvaaminen
Substantiivin taivutus ja käyttö
Tervetuloa kurssille Suomi 3A!
Pronominit (pronomen)
Persoonapronominit.
OMISTUS + (adj –A) + subst
YLÄKOULUN RUOTSIN OPPIMÄÄRÄN
Apuverbit.
Infinitiivi.
Epäsuora kysymyslause
Adjektiivin taivutus ja käyttö
5410_H10 Agumenterande text.
Palaute e-post 5411_H06 eny rym
Konditionaali.
Miten kerrotaan tekemisestä?
oppikirjana Magnet , kurs 3 (WSOY)käytetyt kirjat sähköinen materiaali
Kurs 4 i svenska språket! VÄLKOMNA TILLBAKA efter jullovet
Mitä on kongruenssi?.
Sanajärjestys.
Kie Toisen kotimaisen kielen kokeen suullinen osio
Ryhmä h07 Töölö, sanni heinzmann
Demonstratiivipronominit
Tekstinhuoltoa 3.
Kongruenssi Osa 2.
Verbien taivutus -yhden säännön taktiikalla
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Epäsuora kysymyslause
Presentera din dator! Gör först en ordlista! Presentation: 3-4 minuter
Tuulivoima.
Perfekti: mitä on tapahtunut have/has + pääverbin 3. muoto
Suomi 2A
PERFEKTI.
Millainen? Hurdan, hurdant, hurdana? Hur?
Infinitiivi ATT GÖRA något lätt som en plätt!!!.
Adjektiivin vertailu.
Persoonapronominit.
Epäsuora kysymyslause
OMA Avdelningarnas eget system för frivilliga Esityksen tavoitteena:
Kalakuljetukset Joka päivä kulkee yli 100 VTE:tä kalateollisuuden tuotetta (VTE, rahtiyksiköiden määrä) Noin 95% näistä menee joko junalla Narvikista tai.
Päälauseen sanajärjestys
Tapaa Nadina, hän on tuotekehitysinsinööri
Esityksen transkriptio:

Det här m å s t e ni kunna i provet! Omistusrakenne: Omistus + ADJ -a/*-e + SUBST: epäm.  USA:s ekonomiska kris_ Miljöutsläppens farliga konsekvenser_ Mitt största intresse_ Min *nyaste jacka_ Laskettavat asiat: eteen en/ett Epämääräinen monikko: autoja, opiskelijoita, yliopistoja, rakennuksia, teitä, siltoja … Suomen paras (luonnon)resurssi  Finlands bästa naturresurs Opiskelijoiden viisaat vastaukset  Studerandenas kloka svar (Yksi) uusi ratkaisu  En ny lösning (Yksi) mahdollinen vaihtoehto  Ett möjligt alternativ Monia insinöörejä Många ingenjörer Monia uusia innovaatioita  Många nya innovationer Paljon rahaa  Mycket pengar

Den/det/de + ADJ -a + SUBST: määr Den/det/de här = tämä, nämä Den/Det/de där = tuo, nuo Den stora frågan Det intressanta programmet De fina uppfinningarna *Denna/detta/dessa = tämä Huom. Lyhyempi muoto subst. Denna stora fråga_ Detta intressanta program_ Dessa fina uppfinningar_ Minä olen kiinnostunut kestävästä kehityksestä  Jag är intresserad AV hållbar utveckling Me olemme kiinnostuneita tuotteestanne  Vi är intresserade av er produkt Tämä uusi vaatimus  Det här nya kravet (Detta..krav_) Tuo ympäristöystävällinen tuote  Den där miljövänliga produkten Nämä tavalliset vaihtoehdot  De här vanliga alternativen (Dessa vanliga alternativ_) Nuo energiatehokkaat yritykset De där energieffektiva företagen Tämä teollinen robotti Den här industriella roboten (Denna industriella robot_)

Verbit Preesenstaivutus Perfekti Apuverbi + infinitiivi Apuverbit yleensä Tulisi, pitäisi, olisi kannattavaa/suotav.  BORDE Skulle:lla rajallinen käyttö: vain konditionaalilauseissa (ostaisin auton jos minulla olisi..) tai menneen ajan futuurissa (minun piti opiskella, mutta nukahdin) Käskymuoto Me käytämme/osaamme/ tarvitsemme/ suunnittelemme/kehitämme  Vi använder/kan/behöver/planerar/ utvecklar He ovat kirjoittaneet/saaneet/ käyttäneet/ kehittäneet  De har skrivit/fått/använt/ utvecklat Suomen pitäisi investoida  Finland borde investera i Opiskele kovasti! Studera hårt! Käytä tätä vaihtoehtoa!  Använd det här alternativet!

Verbit S-passiivi = tavallisin Ei turhaan vara/bli+partisiippi! Älä sano: ”är/blir använd”  ANVÄNDS! S-verbit: suomen -ua/-yä Tätä tuotetta käytetään/ kehitetään/ suunnitellaan (prees.) Den här produkten används/utvecklas/planeras Tätä ohjelmaa on käytetty.. (perf.) Det här programmet har använts.. Tästä vaihtoehdosta on keskusteltu (perf.)  Det här alternativet har diskuterats Suomi on kehittynyt (kehittYÄ) Finland har utvecklats … Suomi kehittää uusia tuotteita (kehittÄÄ) Finland utvecklar nya produkter Toivottavasti kokeilu onnistuu (onnistUA) Hoppas (att) experimentet lyckas Tunnetko Kallen? (tuntEA)  Känner du Kalle? Ratkaisu tuntuu väärältä (tuntUA)  Lösningen känns fel Malli on muuttunut (muuttUA)  Modellen har förändrats

Käänteinen SJ = jos TAPA, PAIKKA, AIKA, SL aloittaa lauseen! Tänään olen opiskellut.  I dag har jag studerat Viiden vuoden kuluttua minulla on työ(paikka).  Om fem år har jag ett jobb Yliopistolla on monia rakennuksia. Vid ett universitet/ Vid universitetet finns många byggnader Viime vuonna opiskelin fysiikkaa  I fjol studerade jag fysik Koska Suomi on investoinut tuulivoimaan, on meillä paljon innovaatioita sillä alalla. Eftersom Finland har investerat i vindkraft har vi många innovationer inom den branschen. Kun tämä vaihe on loppu, voi prosessi alkaa alusta  När den här fasen är över kan processen börja från början/ börja om igen/ börja på nytt