JHKA kehityspolku ja budjetointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokonaisarkkitehtuurityön hallinta
Advertisements

Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Viitearkkitehtuurin suunnitteluprosessi
JHKA periaatteet Päivitys JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen arkkitehtuurityö
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealuilla. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueet ja vastuuhenkilöt KohdealueVastuuministeriöYhteyshenkilö Oikeus.
Sosiaali- ja terveydenhuollon osa- alueen kokonaisarkkitehtuuri Vuoden 2014 raportointi.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Kokonaisarkkitehtuurin rajapinnat kohdealueelle. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueiden raportointi, viestintä ja yhteistyö 2 JHKA Kohdealue.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA esittely JulkICT.
Työsuunnitelma vuodelle 2013
JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
JHS 179- ja JHS 198 -suositusten esittely JHKA-jaosto
KaPA hankkeiden ja kokonaisarkkitehtuurityön tilanne
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Anne Kauhanen-Simanainen
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointipohja
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Anne Kauhanen-Simanainen
ValtioExpo 2014 Kokonaisarkkitehtuuri-esitykset
JHKA Kohdealueiden tilannekatsaus
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
JHKA-jaoston tilannekatsaus
Jaoston jäsenten linjauksia vuoden 2014 työsuunnitelmaan valmistelun tueksi JHKA-jaoston kokous
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JHKA-jaoston tilannekatsaus
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
JHKA tilanne Q
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Kohdealueiden raportointi
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealueelle
ICT-valmistelun tuki maakuntien perustamisen esivalmisteluvaiheessa
Esityksen nimi / Tekijä
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Esityksen nimi / Tekijä
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
JHKA tilanne Q
JHKA-jaoston seminaari 5.11.
EIS & EIF revisions JulkICT Jari Kallela
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
tavoitetilakuvaukset
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
JHKA kehityspolun aiheita
Esityksen transkriptio:

JHKA kehityspolku ja budjetointi JHKA-jaoston kokous 19.8.2014 Jari Kallela

JHKA Kehityspolku 2014

Arkkitehtuurin hallinnan kehityskohteita

Menetelmäkehityksen kehityskohteita Otsikko Kuvaus Tulokset Vastuu Tila JHS179 päivitys KA-menetelmän päivitys Kartturin kanssa yhteensopivaksi ja puutteiden korjaus päivitetty menetelmä JHS-jaosto Käynnissä KA kuvausten VM-standardi Asetetaan kokonaisarkkitehtuurikuvaukset JH-standardiksi VM:n asetuksella JH-standardi JulkICT Aloittamatta Tietohallintolain 4§ mukainen VN:n asetus Määrättään kokonaisarkkitehturin kuvausten ja määrittelyjen laatimisesta Asetus

Kuvausten ja linjausten kehityskohteita

JHKA-kehitys 2015 JHKA-sihteeristö varautuu seuraaviin hankkeisiin vuonna 2015 Kokonaisarkkitehtuurin kuvausvälineen uusinta Uudet viitearkkitehtuuri Ydintiedon viitearkkitehtuuri ja pilot Asiakaspalvelun viitearkkitehtuuri Nykyisten viitearkkitehtuurien päivitys Paikkatiedon viitearkkitehtuuri Palveluväylän viitearkkitehtuuri

Kehityspolkuun saatuja kommentteja Tietoarkkitehtuuriin panostaminen hyvä asia Hankesalkkun käyttö: hakuominaisuuksia parannettava, selkeästi tunnistaa ne hankkeet joilla on yleistä ja yhteistä käyttöarvoa mahdollisimman varhain Onko KA-väline- ja KA-menetelmäpuolen suorastaan asetustasoiseen yhdenmukaistamisen tarvetta? Jos jotain kodifiointia tehdään, pitäisi sen johtaa menetelmän yksinkertaistamiseen ja selkeyttämiseen sekä sen joustavuuden lisääntymiseen. Konkreettisten tulevien järjestelmähankkeiden kannalta tulisi panostaa tulevaan yhteiseen infrastruktuuriin liittyvään arkkitehtuurityöhön, mm palveluväylä jne. Moni hanke odottaa näitä ja siksi kohdealueiden tehtäväkohtaisten järjestelmien kehittäminen jää ilman tätä hajanaiseksi, eivätkä investoinnit ole tuottavia. Hallinta-, valvonta- ja ylläpitomalli JH:n infrastruktuuriin. ” laajentumista tehdään ensisijaisesti niillä alueilla, missä on nähtävissä nopein hyöty”; tästä nousee kysymys siitä, kuka linjaa (ja millä kriteereillä) sen millä alueilla on nopein hyöty, ja onko nopeiden hyötyjen tavoittelu paras lähtökohta ylipäänsä Kohdealueiden ontologiatyö ja muu metatietopalvelujen kehittämistyö ovat hyödyksi. Eksaktien menetelmien ja terminologisen apparaatin sijaan koulutuksessa kannattaisi korostaa KA-ajattelutapaa ruohonjuuritasolla, eräänlaisena järkevänä laatuajatteluna.. 3. Kehittämiskohteiden vaiheistus hiukan hankalasti luettava. Tila-sarakkeen tieto aikajanalle Dokumentin kieli on lähes läpitunkematonta ja voi muodostua uhaksi kokonaisarkkitehtuuriajattelun eteenpäinviemiselle ja arkkitehtuurikuvausten laatimiselle. Kenelle kehittämispolku-dokumentti laaditaan ja kenen oletetaan sitä lukevan?