JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Advertisements

UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen arkkitehtuurityö
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealuilla. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueet ja vastuuhenkilöt KohdealueVastuuministeriöYhteyshenkilö Oikeus.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Kokonaisarkkitehtuurin rajapinnat kohdealueelle. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueiden raportointi, viestintä ja yhteistyö 2 JHKA Kohdealue.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA esittely JulkICT.
Työsuunnitelma vuodelle 2013
Strategia ja SHVK aikajanalla 
JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen
Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran?
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
KaPA hankkeiden ja kokonaisarkkitehtuurityön tilanne
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
JHKA kehityspolku ja budjetointi
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointipohja
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Anne Kauhanen-Simanainen
ValtioExpo 2014 Kokonaisarkkitehtuuri-esitykset
JHKA Kohdealueiden tilannekatsaus
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
JHKA-jaoston tilannekatsaus
Jaoston jäsenten linjauksia vuoden 2014 työsuunnitelmaan valmistelun tueksi JHKA-jaoston kokous
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JHKA-jaoston tilannekatsaus
JHKA tilanne Q
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
JHKA Mittaukset ja tulosten esittäminen
Nimi: Järjestelmien ja palvelujen siirto: TORI / TOSI, liite 8
Kohdealueiden raportointi
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Arkkitehtuuripankin uudet ominaisuudet
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Nimi: Hankinnan periaatteet, liite 5
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Esityksen nimi / Tekijä
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
JHKA tilanne Q
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
JHKA kehityspolun aiheita
Esityksen transkriptio:

JHKA kehittämispolku JulkICT 13.1.2016 Jari Kallela JHKA-jaoston kokous 26.1.2016 JulkICT

Sisältö JHKA Kehittämispolku 2014 Muita kehittämispolkuja Kansallinen palveluarkkitehtuuri Valtori JHKA kehittämispolku jatkossa

Vuoden 2014 kehittämispolun painotuksia Tietoarkkitehtuuriin panostaminen. Julkisen hallinnon yhteisen kokonaisarkkitehtuurin kannalta tietonäkökulma on vaikuttavuudeltaan hyvä, sillä tietoon liittyville määrittelyille ja luokitteluille löytyy luontevasti käyttöä kohdealue- ja organisaatiotasoilla. Menetelmän täsmentäminen. Kokonaisarkkitehtuuri sisältää menetelmän ja hallintamallin, joista on nyt saatu ensimmäiset käyttökokemukset. Nyt on hyvä hetki virittää käytäntöjä yksinkertaisiksi ja osuviksi, sillä vielä voidaan vaikuttaa niiden käyttöönottoon. Valikoitu täydentäminen. Viitearkkitehtuurit eivät kata läheskään kaikkea tarvittavaa, mutta laajentumista tehdään ensisijaisesti niillä alueilla, missä on nähtävissä nopein hyöty. https://wiki.julkict.fi/julkict/juhta/juhta-n-jaostot/jhka-jaosto/kokoukset-2014/kokousmateriaalit-29-10.2014/jhka-2015-kehittamispolku/view

2014 Kehittämispolun tehtävien toteutuminen Arviot: Vihreä – valmis Keltainen – kesken Punainen – ei toteudu

JHKA 2014 kehittämispolun arviointi Arviointikriteeri Arvio KA-kehittämispolun toteutuminen Tehtävät toteutuneet melko hyvin mutta viivästyneet. Tarve koulutukseen ja osaamisen kehittämiseen Nykymuodossa ei suuria osaamispuutteita. Päivitysten myötä (JHS179, JHKA) tarvitaan täsmäkoulutusta. KA-menetelmän ja hallintamallin yleinen toimivuus Hallintamallin osalta on selvitetty kohdealuejakoa. JHS179 päivitys on tulossa 2016. Siten tarve muutoksille on ilmeinen JUHTAn uudelleen nimeämisen yhteydessä. Olemassa olevien arkkitehtuurilinjausten ajantasaisuus JHKA-materiaali on usean vuoden takaa ja arkkitehtuurityö on edennyt monessa organisaatiossa pitkälle. Aineisto ei enää vastaa tarvetta. Samoin viitearkkitehtuurit, kuten SAVI, ovat KaPAn myötä vanhentuneet. Puuttuvat arkkitehtuurilinjaukset Asiakaspalvelun viitearkkitehtuuri puuttuu yhä, odottaa toiminnan linjauksia mm. asiakaspalvelupisteiden suhteen.

Muita kehittämispolkuja

Kansallinen palveluarkkitehtuurin kehittämispolku KaPA on laatinut työn alla olevista palveluista kuvaukset. Myös suunnitelmat ja jatkokehityshankkeet julkaistaan esuomi.fi:ssä. Palvelut kuvataan jatkossa myös arkkitehtuuripankissa linkkeineen.

Valtorin palvelukuvaukset Valtori julkaisee omat palvelukuvauksensa sivuillaan. ICT-palvelut julkaistaan jatkossa myös arkkitehtuuripankissa

JHKA kehittämispolku jatkossa

JHKA 2016 kehittämispolun painopisteitä Yhteentoimivuus-menetelmä ja välineet. Metatietopalvelun esiselvityksessä hahmoteltuja toiminnallisuuksia toteutetaan osana hallituksen kärkihanketta. JHKA-kokonaisuuden päivittäminen. Julkisen hallinnon yhteisen kokonaisarkkitehtuurin kuvaukset ja määritykset ovat noin 5 vuoden takaa. Tänä aikana tietohallintolaki on tullut voimaan ja lähes kaikki viranomaiset ovat aloittaneet kokonaisarkkitehtuurityön. JHKA:n pitäisi tukea kehittyvää arkkitehtuurityötä organisaatioissa. Kokonaisuuden kirkastaminen. JHKAn avulla viranomainen pystyy selvittämään menossa olevat ja tulevat merkittävät kehityskohteet julkisessa hallinnossa. Nämä voivat myös olla muiden toimialojen hankkeita. JHKA kokoaa ja näyttää kehityksen suuntaa.

JHKA kehittämispolun ongelmia Kerran vuodessa päivitettävä pdf-dokumentti ei ole paras muoto kehittämispolun julkaisuun. Kehittämispolku ei linkity strategiaan tai hallitusohjelmaan. JHKA kehittämispolun tehtävät ovat laajuudeltaan vaatimattomia verrattuna eri toimialoilla tehtäviin kehityshankkeisiin, joiden vaikuttavuus koko julkiseen hallintoon voi olla merkittävä. JHKA kehittämispolun pitäisi huomioida paremmin muut kehittämispolut. JHKA kehittämispolun vaikuttavuus on vaatimatonta.

JHKA 2016 kehittämispolku JHKA kehittämispolku päivitetään vasta keväällä 2016 osana JulkICT:n strategiatyötä. Samalla muutetaan julkaisutapa dynaamisemmaksi ja hyödynnetään JHKA yhteisten palvelujen salkkua arkkitehtuuripankissa. Linkitetään JHKA muihin merkittäviin kehittämispolkuihin.