USKONTO YHTEISÖSSÄ.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valtio Usko Valtio Usko Valtio Usko
Advertisements

Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Kansainvälinen yhteistyö.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
Filosofian kurssi, luento 3 Yhteiskuntafilosofia
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Perusosaluento Ev.lut uskonto perusosa
Hyvinvointivaltiomallit
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
EUROOPAN KIRKOT NYKYAIKANA UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Tee ohjelmajulistus parisi/ ryhmäsi kanssa, jolla voitaisiin konkreettisesti tukahduttaa ja sensuroida opiskelijoitten.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
T YÖSSÄOPPIMINEN ULKOMAILLA Portfoliotyöskentelyn ohjeistus.
Uskonnonvapaus ja yhteiskunnan koululaitos Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Uskonnonvapaus ja yhteiskunnan koululaitos Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Eurooppalainen kulttuuripiiri
Uskonnonvapaudesta nykypäivään
Luku 11 – Nykyajan uskonnollisuuden kirjo
Kristinusko Etelä-Amerikassa
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Uskonnon omaksuminen ihminen kasvaa uskonnollisen perinteen ympäröimänä ns. suurten maailman uskontojen parissa uskonto välittyy itsestään kulttuurista:
Uskonnot yhteiskunnassa
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Keskiajan ja renessanssin vertailu
Uskonto ja yhteiskunta
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
15. Uskonto yhteiskunnassa
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
Uskonsodista uudelle ajalle
Uskonnon ulottuvuudet
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys
Maailmanuskonnot maailmassa n uskontoa
Erilaisia uskonnollisia yhteisöjä
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
USKONNOLLISUUS YHDYSVALLOISSA
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Ajautuminen diktatuuriin
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys - uskonnollisuuteen vaikuttavat kasvatus, läheiset, elämänkokemus - tarjoaa ihmiselle elämän jatkuvuuden kokemuksen.
Luku 9 – Uskonto ja kulttuurien kehitys
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Uskonnonvapaudesta 2000-luvulle
Median ja mainonnan etiikka
Euroopan unioni.
Partion arvokeskustelu
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Uskonto, sosiaaliset suhteet ja solidaarisuus
Varhaiskasvatuksen yhteistyön
Esityksen transkriptio:

USKONTO YHTEISÖSSÄ

Uskonto ja yhteiskunta Uskonnon ja yhteiskunnan välillä on kaikissa kulttuureissa vuorovaikutusta! Uskonto voi vaikuttaa yhteiskunnassa valtakulttuurina tai osittaisena vaikuttajana. Valtakulttuurina uskonto on silloin, kun se vaikuttaa suoraan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon (esim. lait). Osittaista vaikuttamista on se, kun päätöksenteossa ja toiminnassa otetaan huomioon myös uskontojen näkemykset.

Joissain yhteiskunnissa vallanpitäjät suhtautuvat tiettyyn uskontoon tai yleensä uskontoihin kielteisesti. Uskonnot tukevat yhteiskunnan valtarakenteita, ovat kriittisiä, eristäytyvät tai ovat yhteiskunnan vastaisia! Mikäli uskonnolliset arvot ja normit poikkeavat selkeästi yhteiskunnan arvoista, syntyy ristiriita niiden välille (esim. pukeutuminen) Uskonnonvapauden kannalta on tärkeää, missä määrin yhteiskunta saa vaikuttaa uskonnollisen vakaumuksen ilmaisemiseen.

Uskonnollisuuden muodot Valtionkirkko = kirkko, joka on osa yhteiskuntaa Vapaakirkko = kirkon itsenäisyys ja riippumattomuus valtiosta Kansankirkko = jonkun uskonnon merkittävä asema maan asukkaiden keskuudessa Kansalaisuskonnollisuus = ei liity mihinkään tiettyyn kirkkokuntaan vaan yleisesti kristillisiin arvoihin

Uskonnonvapaus Positiivinen uskonnonvapaus: yksilöllä on oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen yhdyskuntaan Negatiivinen uskonnonvapaus: Suomessa ei tarvitse kuulua mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan eikä osallistua omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen Uskonnonvapauslaki Suomessa: 18-vuotias on uskonnollisesti täysi-ikäinen, mutta 15-vuotias voi halutessaan liittyä/erota uskontokuntaan/-sta huoltajien suostumuksella

Tehtäviä: Etsi tietoa uskonnonvapauden toteutumisesta vähintään viidestä eri maasta (esim. Saksa, Ranska, Italia, Turkki, Ruotsi, Iso-Britannia, Yhdysvallat) ja kirjoita ne muistiin vihkoon. Etsi uutisia/esimerkkejä netistä, jotka liittyvät uskonnonvapauteen. Kirjoita faktat vihkoosi (mitä, missä, milloin, miksi jne..)