VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU Heidi Mattila 9.5.2017
Esityksen sisältö Johdatus aiheeseen Autojen tekniikka Autojen taloudellisuus Autojen käytettävyys Yhteenveto
Johdatus aiheeseen
Johdatus aiheeseen
Autojen tekniikka Polttokennoauto Sähköauto Yhteneväinen moottoritekniikka, sähkömoottori Polttokennoauto Sähköauto Sähköntuotanto polttokennoissa Yleisin kennotyyppi ajoneuvoissa PEM-kenno eli kiinteä polymeerikenno Käyttövoimanlähteenä vety, kemiallinen energia → sähköenergia → mekaaninen energia Tyypillinen toimintasäde n. 500 km Sähkövirta moottorille ladattavasta akustosta Yleisin akkutyyppi litiumioniakku Käyttövoimanlähteenä sähköenergia → mekaaninen energia Tyypillinen toimintasäde 150–200 km Ajonaikaiset päästöt molemmilla nolla
Työn esimerkkimallit Polttokennoauto Toyota Mirai Polttokennon teho 114 kW Veroton hinta Euroopassa 60–66 000 euroa Sähköauto Tesla Motors Model S Sähköakku 60 kWh Veroton hinta Suomessa 70–80 000 euroa 60 kWh akku
Esimerkkimallien tekninen vertailu
Autojen taloudellisuus Yhteneväistä korkeat hankintakustannukset kuluttajille Polttokennoauto Sähköauto Erityiskustannuksia tuovat polttokennot Tulevaisuudessa luultavasti edullisempia, 37 €/kW → 29,5 €/kW Ajokustannukset mahdollisesti alenevat tulevaisuudessa Nykyinen arvio noin 0,07 €/km Suurin yksittäinen kustannus akusto Litiumioniakkujen tulevaisuuden hintakehitys, 415 €/kWh → 230 €/kWh Edulliset ajokustannukset Arvio noin 0,02 €/km Latauspistokkeiden asennus kotiin
Autojen käytettävyys Polttokennoauto Sähköauto Etuja (ajonaikainen) päästöttömyys ja hiljaisuus Polttokennoauto Sähköauto Vetyinfrastruktuuri (myös vetyautoille) laajasti kehittymätön, jotkut alueet paremmin katettu Keski-Eurooppa, Yhdysvaltojen itä- ja länsirannikko, Japani ja Korea Vety varastoidaan useimmiten kaasumaisena ja tankataan käyttäen joko 350 tai 700 baarin painetta kesto n. 3 min Sähköverkko hyvin kattava, ei tarvetta suurelle inframuutokselle Lataus mahdollista hitaalla (koti)latauksella, peruslatauksella sekä pikalatauksella Latauksen kesto lataustavasta riippuen 30 min – useita tunteja Akkujen vaihto? Euroopassa vetyasemia tällä hetkellä noin 80 kpl, sähköautojen latausasemia n. 110 000 kpl
Yhteenveto Autoilla yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia Tekniikan pitää kehittyä ja hintojen laskea, jotta vaihtoehtoiset ajoneuvot yleistyisivät
Lähteet Kaikki esityksessä käytetyt lähteet ovat samoja kuin kandidaatintyössä käyttämäni lähteet
Kiitos! Kysymyksiä, kommentteja?