VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
CAN-VÄYLÄ AUTOISSA.
Advertisements

4 TEHO.
Myyttejä tuulivoimasta
Sähköautot – Nyt! eCars - Now!
Aurinkoenergian mahdollisuudet
Sähköautojen ja plug-in hybridien vaikutukset sähköverkkoihin Antti Mutanen TTY / Sähköenergiatekniikka.
Kerrostalon matalaenergiaratkaisut 2010
CAP autokoulu Ylivieska
Projekti • Sähköauton talvikäytön testaaminen – testiympäristön kehittäminen ja toteutus – testiympäristöön soveltuva reaaliaikainen tiedonsiirtojärjestelmä.
Vety ja polttokennot Jarmo Viitala.  Hankkeen tavoitteena on tunnistaa ja käynnistää vetykäyttöisiin PEM- polttokennojärjestelmiin liittyviä.
Työ (W) Voima tekee työtä kun se vaikuttaa liikkuvaan kappaleeseen liikkeen suunnassa Työn suuruus saadaan pistetulon avulla: W on voiman F tekemä työ.
Tulevaisuuden auto Kemianluokka Gadolin Huhtikuu 2010 kuukaudentyö
Vaihtoehtoiset energialähteet ja auto Sähköä liikenteeseen!
Autoala. Autoteollisuus  Valmistaa autoja  Suurin valmistavan teollisuuden ala  Suurien autoteollisuusmaiden talouden tukipilari  Suurin osa suomen.
Autoilu General Motors valmisti Henney Kilowatt merkkistä sähköautoa vuosina Dieselmoottori syrjäytti bensiinimoottorin kuorma- ja linja-autoissa.
1 WiMAX-tekniikan rooli Suomessa Lasse Aslamaa Diplomityöseminaari Valvoja: Prof. Heikki Hämmäinen Ohjaaja: DI Timo Smura.
T3MM54 Visuaalisen ammattilaisen esitys Heikki Hietala.
 Eri laitteiden sähkötehoja Eri laitteiden sähkötehoja  Pöytätietokone on joka neljännen kerrostalokodin sähkösyöpöin laite. Tuoreen tutkimuksen mukaan.
Asevelvollisuuden kustannukset Asevelvollisuusseminaari Helsinki
Talotekniikkasuunnittelun tietomallipohjaiset prosessikuvaukset Ohjausryhmän väliraportti 2 SKOL Talotekniikka Tero Järvinen SKOL /
(Light emitting diode)
Esim. työstä Auto lähtee levosta liikkeelle nousemaan mäkeä ylöspäin. Keskimääräinen liikettä vastustava voima on vakio. Mäen päällä autolla on tietty.
Insinööritoimisto Matti Kähkipuro. Insinööritoimisto Matti Kähkipuro Aloitettu 2004.
Sähkön tarpeen turvaaminen ilman lisäydinvoimaa Anni Sinnemäki
Opinnäytetyö Rautalankamalli
Kansainvälistymis- mahdollisuuksia (Opiskelu- ja harjoitteluvaihto) Bastian Fähnrich,
Uusiutuva energia ja Suomi Timo Juurikkala.
Tuottavuuden mahdollisuudet kilpailukyvyn parantamisessa – mitä eväitä tutkimuksella on antaa Timo Sipiläinen MTT Taloustutkimus Helsinki
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Projekti C: Faasimuutospuskurointi Loppuesitys
Energiavuosi 2011 Sähkö Energiateollisuus ry
Akut Akut.
4. Tulevaisuuden mahdollisuuksia energiantuotannossa.
1 MEK-C3001 – Kuljetusvälinetekniikka Ryhmä 4: 2A Miehittämätön liikenne maantiellä Jaakko Brorström 60268A,Ossi Hakulinen , Matias Ståhlström ,
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | 32. Sähkölasku määräytyy käytön mukaan Tavoitteet ja sisältö - Käsitteet energia ja teho - Oppia laskemaan.
Sähköajoneuvojen latausverkoston rakentaminen Pohjois-Savossa
Kokemuksia maatilan pellettilämmittämisestä – Saunala, Valtimo
Auringosta voimaa sähköautoon -seminaari
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Maailmantalouden suuret kysymykset Suhdannetilanne ja -näkymät
Energiavuosi 2015 Sähkö (päivitetty )
Turvapalvelut alkaen -vaihtoehtojen vertailu
Moottorin kuluttama sähköenergia
Lukion kemia 3, Reaktiot ja energia
by Amanda Auvinen & Santeri Neuvonen
Sähköinen liikenne Suomessa
Vety energiaNlähteenä
Sähköautojen tekniset ratkaisut
Tulevaisuuden energiantuotanto
Minä kuljettajana.
Kotilaskut 5: Ympäristö
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
Tiivistelmä 6. Sähköteho ja energia
AIHE: IKÄLUOKKA: HARJOITELTAVA AVAINASIA: HARJOITUKSEN ORGANISOINTI
Suorat tiedonkeruut - arkkitehtuuriuudistus
Moottorin kuluttama sähköenergia
35 % 35/100 7/20 0,35 75 % 3/4 3/6 50 % 0,80 4/5 1,5 3/2.
INVERTTERI Maalämpöpumppu
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Kaukolämmön vuositilasto 2017
5G:n mahdollisuudet liikenteessä
Kaukolämmön vuositilasto 2017
Kaupunkien haasteet – taloustieteen näkökulma
Energiavuosi 2018 Sähkö Energiateollisuus ry
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
Kestomagneettiavusteiset reluktanssimoottorit
Sähköenergian varastoinnin sovelluskohteet sähköverkoissa
Langaton tehonsiirto Tiia Moilanen Tiia Moilanen.
(päivitetty ) Energiateollisuus ry
Esityksen transkriptio:

VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU Heidi Mattila 9.5.2017

Esityksen sisältö Johdatus aiheeseen Autojen tekniikka Autojen taloudellisuus Autojen käytettävyys Yhteenveto

Johdatus aiheeseen

Johdatus aiheeseen

Autojen tekniikka Polttokennoauto Sähköauto Yhteneväinen moottoritekniikka, sähkömoottori Polttokennoauto Sähköauto Sähköntuotanto polttokennoissa Yleisin kennotyyppi ajoneuvoissa PEM-kenno eli kiinteä polymeerikenno Käyttövoimanlähteenä vety, kemiallinen energia → sähköenergia → mekaaninen energia Tyypillinen toimintasäde n. 500 km Sähkövirta moottorille ladattavasta akustosta Yleisin akkutyyppi litiumioniakku Käyttövoimanlähteenä sähköenergia → mekaaninen energia Tyypillinen toimintasäde 150–200 km Ajonaikaiset päästöt molemmilla nolla

Työn esimerkkimallit Polttokennoauto Toyota Mirai Polttokennon teho 114 kW Veroton hinta Euroopassa 60–66 000 euroa Sähköauto Tesla Motors Model S Sähköakku 60 kWh Veroton hinta Suomessa 70–80 000 euroa 60 kWh akku

Esimerkkimallien tekninen vertailu

Autojen taloudellisuus Yhteneväistä korkeat hankintakustannukset kuluttajille Polttokennoauto Sähköauto Erityiskustannuksia tuovat polttokennot Tulevaisuudessa luultavasti edullisempia, 37 €/kW → 29,5 €/kW Ajokustannukset mahdollisesti alenevat tulevaisuudessa Nykyinen arvio noin 0,07 €/km Suurin yksittäinen kustannus akusto Litiumioniakkujen tulevaisuuden hintakehitys, 415 €/kWh → 230 €/kWh Edulliset ajokustannukset Arvio noin 0,02 €/km Latauspistokkeiden asennus kotiin

Autojen käytettävyys Polttokennoauto Sähköauto Etuja (ajonaikainen) päästöttömyys ja hiljaisuus Polttokennoauto Sähköauto Vetyinfrastruktuuri (myös vetyautoille) laajasti kehittymätön, jotkut alueet paremmin katettu Keski-Eurooppa, Yhdysvaltojen itä- ja länsirannikko, Japani ja Korea Vety varastoidaan useimmiten kaasumaisena ja tankataan käyttäen joko 350 tai 700 baarin painetta kesto n. 3 min Sähköverkko hyvin kattava, ei tarvetta suurelle inframuutokselle Lataus mahdollista hitaalla (koti)latauksella, peruslatauksella sekä pikalatauksella Latauksen kesto lataustavasta riippuen 30 min – useita tunteja Akkujen vaihto? Euroopassa vetyasemia tällä hetkellä noin 80 kpl, sähköautojen latausasemia n. 110 000 kpl

Yhteenveto Autoilla yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia Tekniikan pitää kehittyä ja hintojen laskea, jotta vaihtoehtoiset ajoneuvot yleistyisivät

Lähteet Kaikki esityksessä käytetyt lähteet ovat samoja kuin kandidaatintyössä käyttämäni lähteet

Kiitos! Kysymyksiä, kommentteja?