Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
EPiServer 7. Paras EPiServer ikinä käyttäjää.
Advertisements

Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Abikertaus Adjektiivit ja adverbit. Let’s practise! Jack on parhaiten tunnettu jalkapalloilijana. Hän on kaikkein paras! Jack is best known as a footballer.
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
VANHEMPAINNEUVOSTO Kokoontuu n. 3 krt / lukuvuosi Kokoontuu klo 18 Mahdollisuus keskusteluun muiden huoltajien kanssa Korvaa johtokunnan Joka luokasta.
A solution for flexible bicycle transportation
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys Miten tukea opiskelijoiden opiskelukykyä? OpeVeivit Elina Lehkonen.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Irmeli Sinkkonen TkL, tutkija
ENG Masters, part 2, Citing
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
Miksi käydä koulutuksessa? Erkki Rämö. Omat koulutukseni kuukauden sisällä  Mindtrek € + matkat  Keksijänpäivä 6.110€  Mediapäivä €
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Päivi Paukku Language Centre
IPCC-seminaari ilmastonmuutoksen vaikutuksista, sopeutumisesta ja haavoittuvuudesta, Helsingin yliopisto, Introduction to the Working Group II.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Vesi kestävän kehityksen pullonkaula
Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Yhtäköyttä-hankkeen esittely Jouni Tuomisto THL, Kuopio.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Helsingin energiapäätös 2015 Jouni Tuomisto THL, Kuopio.
Pilotointien esittely elokuu Taustaa  Mitä on tapahtunut ennen?  Esipilotoinneista pilotointeihin ja arviointiin. elokuu iTEC - Designing.
Erasmus+ Mitä se tarjoaa urheiluseuroille? WELCOME TO ERASMUS+
Infinitiivi + to-partikkeli
Yleistä iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen. Euroopan komission.
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
Biohajoavat istukkeet
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
Miten kerrotaan tekemisestä?
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Foster care in Helsinki
MyData – asiakas keskiöön
Pilot Country Update Finland
Yhdessätekemistä yli rajojen
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Tulevaisuussuunnitelma Osa 3
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
Minoan and Mycenaean era
ARCTIC MATERIALS TECHNOLOGIES DEVELOPMENT
Vesikemian Professori
Probability models and decision analysis
Optional A2 languages.
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Introduction to decision analysis
Kansainvälistä monialaista ja sisällöllistä osaamista Erasmus+ -ohjelman tuella klo 13 Millaisia kansainvälisiä hankkeita on toteutettu Erasmus+
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Language proficiency requirements implementation in Finland
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Finnish Schools on the Move: Students’ physical activity and school-related social factors Henna Haapala.
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
© Haaga-Helia StartUp School
Refernce: Reference: VA.EHS Version: 5.0 Gemalto Oy HSE Policy
Information for teachers
Gemalto Vantaa HSE Policy
Lecture slides start on the next page.
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Mitä voimme oppia palautteista?
Esityksen transkriptio:

Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana päättäjille, tutkijoille, teknogia-alan toimijoille ja innovatiivisille opettajille Testaa ja arvioi skenaarioita sekä kerää yhteen johtavia asiantuntijoita eri maista ja tuotettaa heidän avullaan suosituksia poliittisille päättäjille. Lang/ Kurttila

skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin trendikysely 2.pilotointiin 1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa Lang/ Kurttila

- trendikyselyn tuloksia keväältä 2011 Lang/ Kurttila

- trendikyselyn tuloksia keväältä 2011

trendikyselyn tuloksia keväältä 2011 Encouraging independence, or not? Better performing teachers are being promised more independence in several education systems in Europe, but assessment and accountability systems are still hard to change. This puts many teachers in frustrating situations, in which their ability and willingness to innovate are compromised by tight controls and external pressures and expectations. For this reason, the current trend is that most teachers still choose to “play it safe” rather than being independent and taking risks. 2011

trendikyselyn tuloksia keväältä 2011 Encouraging independence, or not? Better performing teachers are being promised more independence in several education systems in Europe, but assessment and accountability systems are still hard to change. This puts many teachers in frustrating situations, in which their ability and willingness to innovate are compromised by tight controls and external pressures and expectations. For this reason, the current trend is that most teachers still choose to “play it safe” rather than being independent and taking risks. 2011-2016

trendikyselyn tuloksia keväältä 2011 Learning goes outside, does the teacher follow? Education has always been associated with schools. However, this relationship is now under stress as new technologies move learning outside of the school walls. This trend poses challenges to the traditional role of the teacher. Some specific opportunities and risks are: educating outside school hours, more emphasis on facilitation, mentoring and guidance, increased workload, linking with families, some risks of establishing informal links with students (e.g. using emails and texts). 2011

trendikyselyn tuloksia keväältä 2011 Learning goes outside, does the teacher follow? Education has always been associated with schools. However, this relationship is now under stress as new technologies move learning outside of the school walls. This trend poses challenges to the traditional role of the teacher. Some specific opportunities and risks are: educating outside school hours, more emphasis on facilitation, mentoring and guidance, increased workload, linking with families, some risks of establishing informal links with students (e.g. using emails and texts). 2011-2016

trendikyselyn tuloksia keväältä 2011 Low carbon teaching This trend is associated with much wider trends, from climate change to the shift towards more sustainable lifestyles and alternative sources of energy. Schools and teachers are increasingly encouraged to incorporate these themes in curricular activities, discussions and tasks with learners. 2011

trendikyselyn tuloksia keväältä 2011 Low carbon teaching This trend is associated with much wider trends, from climate change to the shift towards more sustainable lifestyles and alternative sources of energy. Schools and teachers are increasingly encouraged to incorporate these themes in curricular activities, discussions and tasks with learners. 2011-2016

trendikyselyn tuloksia keväältä 2011 Keeping up with informal learning Students live in worlds filled with engaging technology and opportunities to pursue personal interests and motivations. Once they enter schools they have to leave behind such interests and motivations. This creates a divide between the way “schools teach” and the way “students learn” in informal learning environments. Teachers are nowadays facing a challenge trying to bridge this gap. 2011

trendikyselyn tuloksia keväältä 2011 Keeping up with informal learning Students live in worlds filled with engaging technology and opportunities to pursue personal interests and motivations. Once they enter schools they have to leave behind such interests and motivations. This creates a divide between the way “schools teach” and the way “students learn” in informal learning environments. Teachers are nowadays facing a challenge trying to bridge this gap. 2011-2016

1. KIERROKSEN PILOTOINTI >>>Mikä on pilotointi? pilotoinnissa kokeillaan yleiseurooppalaisena yhteistyönä muodostettujen skenaarioiden toteuttamista oppilasryhmien kanssa pilotoinnissa käytetään jo olemassa olevaa teknologiaa/sovelluksia/opetusmenetelmiä sekä kokeillaan hankkeen piirissä kehitettävää materiaalia ja menetelmiä pilotointien laajuudelle ei ole tarkkaa tuntimäärää, vaan niiden odotetaan muodostuvan pedagogisesti mielekkäistä opintokokonaisuuksista Lang/ Kurttila

1. KIERROKSEN PILOTOINTI tavoitteena 20 opettajan/opetusryhmän osallistuminen Suomessa opettajat pääosin eNorssiverkostosta, tarvittaessa täydennetään muiden koulujen opettajilla oppilasryhminä 5.-9. –luokkien oppilaat 1. kierroksen pilotoinnissa mukana olevat voivat olla mukana myös 3. ja 5. kierroksen pilotoinneissa Lang/ Kurttila

1. KIERROKSEN PILOTOINTI Aikatauluja: pilotoivien opettajien valinta 13.5. mennessä (ilmoittautumisten perusteella) pilotoivien opettajien kokoontuminen elo-syyskuussa 2-3 tarkempaan tutkimukseen osallistuvan opettajan valinta elo-syyskuussa pilotointien suunnittelu ja toteuttaminen syys-joulukuussa prosessin arviointi syys-tammikuu Lang/ Kurttila

1. KIERROKSEN PILOTOINTI Pilotointiin kuuluu: pilotointijakson suunnittelu ja toteuttaminen haastatteluun osallistuminen pilotointijakson arviointiin osallistuminen Lang/ Kurttila

1. ILMOITTAUDU! Lang/ Kurttila