1MP2005.PPT/ / EG Suomen Motoristit (SMOTO) ry 1989 – 2007
2MP2005.PPT/ / EG Moottoripyörien autoverotuksen ongelmia Ympäristö Moottoripyörien päästökuormituksen tekninen sääntely on ollut vuosia autoja jäljessä Katalysaattorit vasta 2004 Euro 3 täysimääräisesti voimaan 2008 Euro 3 pyörät dramaattisesti puhtaampia kuin vanhemmat CO, HC ja Nox; CO2 Infrastruktuuri ja ruuhkaliikenne Jokainen henkilöauton sijaan uudella moottoripyörällä ajettu kilometri on ympäristön kannalta parempi
3MP2005.PPT/ / EG Moottoripyörien autoverotuksen ongelmia Ongelma: Suomen pyöräkanta vanhaa ja se uudistuu hitaasti Viereisessä kaaviossa tuonnin jakautuminen uusien ja käytettyjen moottoripyörien välillä MP-kannan jakauma pitäisi saada painottumaan uusiin pyöriin Uusien pyörien käyttöönottoa pitäisi tukea VuosiUudetKäytetyt
4MP2005.PPT/ / EG Oikeudenmukaisuus Mitään muuta pääsääntöisesti vapaa-ajan käyttöön tarkoitettua ajoneuvoryhmää ei veroteta autoveron kaltaisella kulutusverolla Matkailuautot, moottoriveneet, moottorikelkat Kotimainen tuotanto Suomessa on tekniset edellytykset moottoripyörien yksittäis- ja piensarjatuotannolle Yksittäiskappaleet ja piensarjat ovat kalliita valmistaa Verotus nostaa hinnat keskivertokuluttajien ulottumattomiin Moottoripyörien autoverotuksen ongelmia
5MP2005.PPT/ / EG Moottoripyörien autoverotuksen ongelmia Veron kiertämistä koskevat säännöt Moottoripyörien rakentelu on harrastustoimintaa, jossa tavoitteena ei ole veron kiertäminen Erityissäännöksen vuoksi laajasti muutettua ajoneuvoa ei ole mahdollista korjata veroseuraamuksitta Erityissäännöksen vuoksi muutetuille tai vanhoille ajoneuvoille ei myönnetä vapaaehtoisia vakuutuksia Erityissäännöksen vuoksi harrastustoiminta ja sitä palveleva elinkeinotoiminta kärsii Kotimainen osien tuotanto estyy toimivien kotimarkkinoiden puuttumisen johdosta APU-raportissa korjausehdotuksia
6MP2005.PPT/ / EG Moottoripyörien autoverotuksen ongelmia Veteraaniajoneuvojen verotus Autoverolaissa ei erikseen huomioida vanhoja ajoneuvoja Tulli on laatinut yli 25 vuotta vanhojen ajoneuvojen verotusarvon määrittelystä soveltamisohjeen Vanhojen ajoneuvojen verotus kevyttä, verotus kattaa lähinnä veronkantokustannukset (1958 tai vanhemmissa vero 0) Vanhojen ajoneuvojen verotuksella ei valtiontaloudellista merkitystä Uusi identiteettisääntely estää veron kiertämisen veteraanistatusta hyväksi käyttämällä Ruotsissa vanhat ajoneuvot vapautettu myös ajoneuvoverosta
7MP2005.PPT/ / EG Veron poistamisen positiiviset vaikutukset Ympäristötekijät Uuden teknologian turvallisuusvaikutukset Samaa käyttötarkoitusta palvelevien ajoneuvoryhmien yhdenvertainen verokohtelu Työllisyysvaikutukset Yksittäis- ja piensarjatuotanto Osavalmistus Uusien moottoripyörien myynti ja huolto Suhdannevaikutusten tasaantuminen Kulttuuriset vaikutukset Harrastustoiminnan sosiaaliset vaikutukset Käsityötaidon tukeminen Moottoripyörien autoverotuksen ongelmia
8MP2005.PPT/ / EG Moottoripyörien autoverotuksen ongelmia Autoveron ja autoveron arvonlisäveron poistuminen vähentää autoverotuloja lyhyellä aikavälillä noin 35 miljoonaa euroa (autovero ja autoveron alv) Arvonlisä- ja tuloverokertymä kasvaa Siirtymä käytettyjen tuonnista uusien tuontiin Kotimaisen yksittäis- ja piensarjatuotannon sekä osatuotannon edellytysten parantuminen Välilliset tulovaikutukset (vakuutustoiminta, matkailu, erikoispalvelut) Nettovaikutus arviolta miljoonaa euroa VuosiAutoverokertymä (milj. euroa) 19951, , , , , , , , , , ,1
9MP2005.PPT/ / EG Moottoripyörien autoverotuksen ongelmia Kysymyksiä Onko mp-veron poistaminen yllä esitetyn nojalla poliittisesti realistinen ajatus? Kannattaako veron poistamisen sijasta suunnata resurssit autoverolain muiden ongelmien korjaamiseen? (Veron kiertäminen ja vanhojen ajoneuvojen verotus) Pro Ympäristö Turvallisuus Työllisyys Oikeudenmukaisuus Kulttuuri Contra 20 miljoonaa euroa