Toinen harjoitustyö Sokkelon ratkaiseminen oikean käden säännöllä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
Advertisements

Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä. Tehdään kyselylomake joko tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmalla. Pilvipalveluita käytettäessä saadaan.
Harjoitustyö 1. Olio-ohjelmoinnin perusteet | Kevät 2015 | Jorma Laurikkala2 Harjoitustyö Tehtävä: ohjelmoi lötköjen kansoittamaa alkulimaa simuloiva.
Ubuntu - peruskäyttö Seuraavassa läpikäydään Ubuntun peruskäyttöä: Perustoiminnot Sisäänkirjautuminen Työpöytä Uloskirjautuminen Lähteinä on käytettu Ubuntu.
Henkilöstöjärjestöjen Tiedotustilaisuus Juko, Koho, Kunta-alan unioni.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
JOUKKUETOIMITSIJAT JÄÄKIEKKO-OTTELUSSA 1. OTTELUTOIMITSIJAT 2.
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA Kirjan sivut ja ♣♦♥♠ NT 1Bridgen peruskurssi 2. oppitunti.
Vuokaaviot. 2.2 Sisällys Kaavioiden rakenne. Kaavioiden piirto symboleita yhdistelemällä. Kaavion osan toistaminen silmukalla. Esimerkkejä: − algoritmi.
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö.
YLLÄPITÄJÄ Miten pääsen alakuun? …ja siitä sitten etiäpäin
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Harjoitustyö.
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Tutki tasaista ja kiihtyvää kävelyliikettä
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
Kuvioiden tekeminen excelillä
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuloksellinen Java-ohjelmointi
13. Pakkaukset.
AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA
Prosessi uusien organisaatioiden mukaan ottamiseksi Tuuliin
Toinen harjoitustyö ASCII-grafiikkaa.
Lisätiedot ja ilmoittautuminen:
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Tentti.
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö
7. Näytölle tulostaminen
8. Näppäimistöltä lukeminen
Kurssiesite Lausekielinen ohjelmointi II Syksy 2017
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Vertaisauditointi.
Rakenteisen kertomuksen käyttöönotto DH:ssa
Alaotsikko Otsikon asettelu.
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
KUOPION KAUPUNGIN KESÄTYÖSETELI 2018
7. Hyvä ohjelmointitapa..
Syöpäilmoitus sähköisesti
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Tentti.
Microsoft SharePointin mukauttaminen Verkkosivusto
Vapaaohjelman arvostelulomakkeen täyttäminen
aihe tekstiä SmartArt-kuva, jossa on kuvia punaisella taustalla
Ti-Tu koulutus - KERTAUS
Lionsklubin muutosjohtaminen
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Asiakasraatitoiminta Etevassa
Otsikon asettelu alaotsikko.
Toiselle vuosikurssille
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Opinnot ja harjoittelu ulkomailla
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Dynamic Reporting (DR) -raporttien teon parhaat käytännöt
Varhaiskasvatusjärjestelmän laajennus Haapavesi ja Siikalatva
HUOMIO! Voit vaihtaa minkä tahansa dian pohjaväriä
Yksi sisäänkirjautuminen 3/27/19
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Toinen harjoitustyö Sokkelon ratkaiseminen oikean käden säännöllä.

Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala2 Yleistä Tehtävä: tee Javalla sokkelon (oikean käden säännöllä) ratkaiseva ohjelma omia operaatioita ja taulukoita käyttäen. Työ tehdään pääosin itse. − Ideoita voi vaihtaa – koodia ei. − Henkilökohtaista ohjausta mikroluokissa ennen joulua ja tammikuussa. − Ohjaajilta voi kysyä sähköpostilla. Palautus WETOon viimeistään perjantaina Testaus tuttuun tapaan julkisilla ja salaisilla testeillä. Tarkka tehtävänanto julki tällä viikolla.

Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala3 Sokkeloista Sokkelo koostuu seinistä ja käytävistä. Sokkelon ulkoseinässä on yleensä yksi sisäänkäynti ja yksi uloskäynti. − Matkalla voidaan kohdata esimerkiksi umpikujia. − Labyrintissä on vain yksi yksikäsitteinen reitti alusta loppuun. Harjoitustyössä käsiteltävät sokkelot ovat täydellisiä. − Käytävät eivät muodosta silmukoita eikä sokkeloissa ole saavuttamattomia osia.

Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala4 Oikean käden sääntö Pidä kulkiessa seinästä kiinni oikealla kädellä ja käänny oikealle aina, kun vastaan tulee risteävä käytävä. if (voit kulkea oikealle) Käänny oikealle; else if (voit jatkaa kulkemista) Jatka nykyiseen suuntaan; else if (voit kulkea vasemmalle) Käänny vasemmalle; else Käänny takaisin; Oikealle, eteen, vasemmalle ja takaisin suhteessa kulkusuuntaan. − Jos kuljetaan esimerkiksi etelään (alas), vasemmalle on itään. Sääntö toimii vain täydellisissä sokkeloissa.

Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala5 Sokkelon esittäminen Merkit symboloivat sokkelon osia. Käytävät ovat yhden merkin levyisiä. − Umpikujassa on pakko kääntyä. Sisään ensimmäisen rivin toisesta paikasta, ulos viimeisen rivin toiseksi viimeisestä paikasta. Sokkelossa tulee olla rivejä ja sarakkeita vähintään kolme kappaletta. − Rivi- ja sarakemäärien oltava parittomia. − Esimerkiksi 5 x 11 sallittu, mutta 10 x 4 ei. Tietorakenne kaksiulotteinen taulukko. − Vain taulukot ovat sallittuja, muita tietorakenteita (lista, puu jne.) ei saa käyttää..o....o..V Kulkematonta käytävää symboloi välilyönti. Sokkelon seinät esitetään pisteillä. Kuljettua käytävää merkitään pienellä o-kirjaimella. Nykyisessä paikassa on kulkusuunnan mukaan joko iso a-kirjain (pohjoinen), suurempi kuin merkki (itä), iso v-kirjain (etelä) tai pienempi kuin merkki (länsi).

Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala6 Esimerkki Ohjelma käynnistetään kolmella komentoriviparametrilla: − satunnaislukugeneraattorin siemenluku sekä − rivien ja sarakkeiden lukumäärät. Apuluokka luo siemenluvun määräämällä satunnaisella tavalla halutun kokoisen sokkelon. Pelaaja valitsee toiminnon: kuljetaan yksi askel, ratkaistaan ilman askellusta tai lopetetaan. − Ohjelma pysähtyy myös, kun päästään uloskäynnin paikkaan joko askeltaen tai suoraan..V ) Lähtötilanne. Ollaan sisään- käynnillä nykyisenä suuntana etelä. 2) Otetaan askel. Pieni o-kirjain osoittaa, että lähtöpaikka on käyty. Suuntana etelä. Aloitetaan peli siemenluvulla 2 ja luodaan 5  5 -kokoinen kenttä: java Maze o....V

Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala7 Esimerkki.o....o..V ) Otetaan toinen askel. Oikealle (länteen) ei ole voitu tähän mennessä kääntyä, suuntana siten edelleen etelä ja umpikuja..o....o..o...V ) Kolmas askel etelään. Päädytään umpikujaan..o....o..o...A ) Neljäs askel kääntää ratkaisijan tulosuuntaa vastaan (etelään liikuttaessa pohjoiseen), koska ei voitu jatkaa nykysuuntaan. Suunnanosoitin vaihtuu suureksi a- kirjaimeksi..o....o..A...o ) Viides askel otetaan pohjoiseen.

Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala8 Esimerkki.o....A..o ) Kuudes askel vie vielä takaisin pohjoiseen..o....o>..o ) Seitsemännellä askeleella havaitaan, että voidaan kääntyä oikealle, joka on pohjoiseen liikuttaessa idässä. Suunnanosoitin vaihtuu suurempi kuin merkiksi..o....oo>..o ) Kahdeksas askel vie ratkaisijan taas vasten seinää..o....ooo..o.V..o ) Yhdeksäs askel. Tällä kertaa voidaan onneksi kääntyä oikealle, joka on itään liikuttaessa etelässä. Suunnanosoitin muuttuu isoksi v- kirjaimeksi.

Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala9 Esimerkki.o....ooo..o.o..o.V ) Kymmenes askel kuljettaa etelään suoraan kohti uloskäyntiä..o....ooo..o.o....V. 12) Yhdennellätoista askeleella päästään uloskäynnille. Ohjelma päättyy.