Matematiikkaa 3a Lukualue 0–1000 2. osa MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE 0-1000 © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Polynomifunktiot MA 02 Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys
Advertisements

@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja KMT puhelinhaastattelussa.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Tehtävä Tee ohjelma, joka kysyy käyttäjältä kaksi kokonaislukua (0-50, kysytään lukuja niin kauan kunnes käyttäjä antaa luvut sallitulta alueelta). Ohjelma.
Äänet © Pinja Ylinen 2a 3kk Esitys © Jussi Ylinen (2007) ALOITA Alkuopetuksen Neuvokas Innostava Monipuolinen Ainutlaatuinen Laadukas Sovellus Tutustu.
Prosenttilaskua, tiivistelmä
LOGARITMI Eksponenttiyhtälön 10x = a ratkaisua sanotaan luvun a logaritmiksi Merkintä x = lga Huom. vain positiivisilla luvuilla on logaritmi.
Laskulaatikoissa on eläimiä piilossa. Osa eläimistä lähtee pois laatikosta. Laske, kuinka monta eläintä jää laatikkoon. Näpäytä oikeaa vastausta. Tehtävä.
RSA – Julkisen avaimen salakirjoitusmenetelmä Perusteet, algoritmit, hyökkäykset Matti K. Sinisalo, FL.
1.2. Tuloperiaate ja permutaatiot
Ohjelman perusrakenteet
Pseudokoodi Tietokoneohjelmien perusidea:
arvot ja vuorovaikutus-sopimukset
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
Vapaa aihe Kysymykset.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Sekoitellaan.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Osio 3 Matematiikka 0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot
Annuiteetti- eli tasaerälaina
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Logiikka.
Visual Basic -ohjelmointi
Funktio.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Johdatus ohjelmointiin – lohkokaaviot ja algoritmit
2. Lukujonot -äärellinen tai ääretön 2.1. Lukujonon käsiteLuettelona: a 1, a 2, a 3,…,a n,…, jolloin a n on jonon n:s termi Lukujonon merkintätapoja Jono.
#perjantaipähkinä
MAB3 prosenttilasku.
Algoritmin esittäminen
PROSENTTILASKUJA Prosenttimerkintää muunnellaan laskuissa murtoluvuksi ja desimaaliluvuksi!
LUKUSUORA JA LUKUVÄLIT
1.M IKÄ ON SARJAN SEURAAVA JÄSEN ? 1, 2, 3, 4,…. 2.M IKÄ ON SARJAN SEURAAVA JÄSEN ? A, B, C, D, …
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–4. 2 Arviointia ja laskemista.
Luvun jakaminen tekijöihin Luvun tekijät ovat ne luvut, joilla luku on jaollinen. Esim. luettele luvun 12 tekijät. 1, 2, 3, 4, 6, 12. Alkuluku on luku,
BINÄÄRILUKUJÄRJESTELMÄ
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Laskuja MATEMATIIKKAA 3A, KERTAUSJAKSO LASKUJA © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–3
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2016
Matematiikkaa 3b Yhdenmuotoinen © Varga-Neményi ry
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
4 yritystä: Ylä-Savo numeral - 4 GC4AY6M
Liukuluvut.
Matematiikkaa 3a, Lukualue © Varga–Neményi ry 2016
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
SUUREET JA MITTAAMINEN
Matematiikkaa 3a, Kerto- ja jakolaskuja © Varga–Neményi ry 2016
Matematiikkaa 3a, Kerto- ja jakolaskuja © Varga–Neményi ry 2016
k-kantaisen eksponenttifunktion ominaisuuksia
Kauko röyhkä Jenni, Milla ja Satu .
2. Lukujonot 2.1. Lukujonon käsite -äärellinen tai ääretön Luettelona:
10. Javan ohjausrakenteet
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Itseisarvo ja vastaluku
Vieruskulma ja ristikulma
Yhteen- ja vähennyslasku
Samankohtaiset kulmat
Ohjelman perusrakenteet
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Esityksen transkriptio:

Matematiikkaa 3a Lukualue 0– osa MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY 2016

Etsi luvun 753 paikka lukusuorilta MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY Sadat Kymmenet Ykköset 9

Etsi luvun 297 paikka lukusuorilta MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY Sadat Kymmenet Ykköset 10

Missä on luku 643? Lisää puuttuvat luvut lukusuorille. MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY Sadat Kymmenet Ykköset 11

Missä on luku 706? Lisää puuttuvat luvut lukusuorille. MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY Sadat Kymmenet Ykköset 12

Missä ovat 149, 640, 373, 902, 498? MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY

Rakenna ja kirjoita lukuja a.4 kymmentä + 2 sataa + 1 ykkönen b.7 ykköstä + 8 kymmentä + 6 sataa c.7 sataa + 8 ykköstä + 6 kymmentä d.76 ykköstä e.76 ykköstä ja 22 kymmentä f.10 sataa g.5 sataa + 13 ykköstä h.5 sataa ykköstä i.3 sataa + 18 kymmentä + 6 ykköstä j.45 kymmentä + 5 sataa + 50 ykköstä k.55 kymmentä + 29 ykköstä + 1 sata l.2 sataa + 38 kymmentä + 38 ykköstä MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY

Lukujen järjestäminen suuruusjärjestykseen Lue kaikki luvut ääneen. Sijoita ne lukusuoralle ja kirjoita lukujono pienimmästä suurimpaan sekä suurimmasta pienimpään. 756, 765, 705, 706, 565, 556, 506, 557, 607, 605 Valitse muutama luku, jonka kirjoitat myös lukuyksiköiden hajotelmana, esim. 756 = MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY

Lukujen järjestäminen suuruusjärjestykseen Lue kaikki luvut ääneen. Sijoita ne lukusuoralle ja kirjoita lukujono pienimmästä suurimpaan sekä suurimmasta pienimpään. 980, 809, 890, 908, 89, 989, 889, 898, 98, 8, 0 Valitse muutama luku, jonka kirjoitat myös lukuyksiköiden hajotelmana, esim. 989 = MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY

Ajattelin erästä lukua, jonka… … satoihin pyöristetty likiarvo on 300. Sen numerot ovat yhtä suuret ja niiden summa on pienempi kuin 10. Mikä luku on kyseessä? MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY

Ajattelin erästä lukua… MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY 2016 a.Ajattelin erästä lukua 800 suurempaa kolminumeroista lukua. b.Sen kymmeniin pyöristetty likiarvo on suurempi kuin satoihin pyöristetty likiarvo. c.Ykkösten ja kymmenien lukumäärän summa on yhdeksän. d.Siinä on samoja numeroita. Mikä luku on kyseessä? Voiko lukuja olla useampiakin? 18

Ajattelin erästä lukua… MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY 2016 Luvun satoihin pyöristetty likiarvo on 500. Kymmenten ja ykkösten lukumäärä on yhteensä seitsemän. Mikä ajateltu luku mahtaa olla? Luettele kaikki mahdolliset. Valitse luvuista yksi luku. Kirjoita ominaisuuksia, jotka ovat tosia valitsemasi luvusta. 19

Ajattelin erästä lukua… MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY 2016 Luvun satoihin pyöristetty likiarvo on 10 suurempi kuin sen kymmeniin pyöristetty likiarvo. Satojen paikalla on 3. a.Mikä ajateltu luku mahtaa olla? Luettele kaikki mahdolliset. b.Mikä ajateltu luku mahtaa olla, jos siinä on samoja numeroita? Luettele kaikki mahdolliset. 20

Vertaillaan lukuja Kumpi on suurempi? Kumpi on pienempi? Kuinka paljon suurempi tai pienempi? Kuinka monta kertaa niin suuri luku toiseen lukuun verrattuna? a.100 ja 300 b.500 ja 1000 c.900 ja 300 d.200 ja 1000 MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY

Hänen tyttärensä Hänen poikansa totta/epätotta M on A:n tytär._____ B on J:n tytär._____ C on Z:n serkku._____ E on S:n lapsenlapsi._____ A on E:n isoisä._____ D on J:n sisar._____ M on B:n äiti._____ MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY Sukulaisia

MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY