Tervetuloa luomaan tulevaisuuden Espoota Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän asukasillat 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kone- ja metallituoteteollisuus
Advertisements

Savuton sairaala – mitä ja miksi?
Ympäristöterveydenhuollon ajankohtaiskatsaus STM
Toteutuuko järjestöjen ja kuntien välinen kumppanuus KUUMA-alueella
Omnian ryhmänohjaajien koulutus Markku Lahtinen.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja työllisyyskatsaus 2/08 Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Helsingin seudun kuntien lupaohjeet mehiläispesien sijoittelusta Tiedustelu suoritettu maaliskuussa 2011.
Talouspalvelut Markku Vehmas KUUMA-johtokunta
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Metropoli meille kaikille
KISA – Kysely kaupungin viestinnästä Sari Koski Yhteenveto: Helsinki.
HUS-SERVIS.
Etsivä nuorisotyö.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Tampereen kaupunkiseutu osana Etelä-Suomen kaupunkirihmastoa? Jari Kolehmainen & Markku Sotarauta Alueellisen kehittämisen tutkimusyksikkö (Sente) Tampereen.
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
Labqualityn asiakaspäivä Satu Nokelainen Näkökulmia vieritestaustoiminnan organisoinnista suuressa sairaanhoitopiirissä.
Nettomuutto henkilön äidinkielen mukaan. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, toukokuu 2014 Tutkija Jouni Nupponen Uudenmaan ELY-keskus.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, marraskuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, heinäkuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, lokakuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
Etelä-Suomen Sote-alue (järjestämisvastuu) Etelä-Suomen neuvottelukunta Verkosto kaikkien eri toimijoiden kesken. 1-2 krt vuodessa puolen päivän työseminaari.
Kaakkois-Suomen järjestöjen aluetapaaminen , Erica Mäkipää.
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Muuttajien äidinkieli. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Tuula Miettinen/ Espoon kaupunki
Sote-tiimi / Eija Rintala
Omväxling förnöjer! – arbetstagarutbyten i biblioteken i Nyland
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Liikenne ja autonomistajuus
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Asuminen ja rakentaminen
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Toimintakulttuurin muutos
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Uudenmaan martat Vapaaehtoisten päivä
Uudenmaan marttayhdistysten (168/8957) Yhteistyöalueet 2017
Helsingin tila ja kehitys 2016 tilastokuviot
Perhekeskukset Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla
Kokemuksia LÄÄKEHANKINNOISTA KUNTIEN YHTEISENÄ TOIMINTANA
Osallistuminen ja kuntademokratia
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Ulkomaalaiset Lapissa
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tervetuloa! Avaus: Valtuuston puheenjohtaja Markus Torkki.
Espoo-tarina ohjaa kaupungin viestintäkäytäntöjä. Sen mukaan
Tervetuloa! Avaus: Valtuuston puheenjohtaja Markus Torkki.
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Liikenne ja autonomistajuus
unelmien kotikaupunki – drömmarnas stad
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Osallistuminen ja kuntademokratia
Pitääkö työpaikalla tehdä radonmittaus?
Asuminen ja rakentaminen
Kotikadut turvallisiksi
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Opettajankoulutusfoorumi opettajankoulutusta uudistamassa Seija Mahlamäki-Kultanen, HAMK, Kristina Mikkonen, OY, Inkeri Ruokonen, HY ja Teppo Toikka,
Esityksen transkriptio:

Tervetuloa luomaan tulevaisuuden Espoota Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän asukasillat 2012

Rakennamme yhteistä Espoo-tarinaa Espoo-tarina on Espoon strategia tulevalle valtuustokaudelle Se on nykyistä Espoo-strategiaa –yksinkertaisempi, selkeämpi ja suuntaa antavampi Espoo-tarina kertoo –mistä olemme tulossa, mihin olemme menossa ja miten sinne päästään –se kertoo espoolaisista arvoista, asenteista, toimintakulttuurista ja yhteisistä tavoitteista Espoo-tarina valmistellaan hyvässä vuorovaikutuksessa espoolaisten, henkilöstön ja luottamushenkilöiden kanssa 2

Millaisen Espoon sinä haluat? Osallistu tulevaisuuden Espoon ideointiin! Kerro ajatuksistasi osallistumalla verkkohaastatteluun Haastattelun avulla kootaan espoolaisille tärkeitä tulevaisuuden Espoon ominaisuuksia Oman pohdinnan lisäksi vastaajat voivat arvioida muiden esiin nostamia ideoita ja näkemyksiä Verkkohaastattelu on kaikille avoin saakka Osallistu osoitteessa haastattelu aukeaa klikkaamalla sivun yläreunassa olevaa kuvaawww.espoo.fi Verkkohaastatteluun osallistuneet saavat yhteenvedon keskeisistä tuloksista ja osallistuvat viiden Nokia Lumia matkapuhelimen arvontaan 3

Tule mukaan ja vie viestiä eteenpäin! 4

Kom med och för budskapet vidare! 5

Kuntauudistus ja Espoo

Kunnallishallinnon rakenneryhmän esitys: Erityiset kuntajakoselvitykset uusien kuntien muodostamiseksi 1.Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen ja Sipoo 2.Tuusula, Kerava, Järvenpää ja Nurmijärvi 3.Porvoo, Askola, Myrskylä, Loviisa ja Lapinjärvi 4.Kirkkonummi, Inkoo ja osa Siuntiota 5.Lohja, Karjalohja, Nummi-Pusula ja osa Siuntiota 6.Raasepori ja Hanko 7.Vihti ja Karkkila 8.Mäntsälä, Pukkila ja Pornainen 9.Hyvinkää ja Kanta-Hämeestä Riihimäki, Hausjärvi ja Loppi Jukka Mäkelä 7

Espoon kanta: Ei pakkoliitokselle ja kuntajakoselvitykselle Kyllä metropoliratkaisun selvitysryhmälle Espoo ei hyväksy pääkaupunkiseudun kaupunkien pakkoliitosta eikä kuntaliitokseen tähtäävän kuntajakoselvityksen käynnistämistä. Metropoliratkaisu tarvitaan Helsingin seudun 14 kunnan alueelle. Asetetaan metropoliratkaisun selvitysryhmä, jossa on edustajat valtiolta, kunnista ja yliopistoilta. Jukka Mäkelä 8

Väestönkasvu hajautuu laajalle Helsingin seudulle Espoon kaupunki,Kaupunkisuunnittelukeskus, Yleiskaavayksikkö Keskushallinto, Kehittämis- ja tutkimusyksikkö

Väestönkasvu (%) on voimakkainta kehysalueella v Väestönkasvu % vuoteen 2030 TOP 5 Siuntio 46,4 % Pornainen 35,5 % Kirkkonummi 35,4 % Inkoo 34,2 % Sipoo 33,9 % Lähde: Tilastokeskus / Statfin Jukka Mäkelä 10

Jukka Mäkelä Pienituloisten osuus vaihtelee Helsingin seudun kunnissa 11

12 Verotulojen kasvu on vahvinta kehysalueella Espoon kaupunki Kehittämis- ja tutkimusyksikkö Lähde: Tilastokeskus, Kaupunki- ja seutuindikaattorit

Metropolialueen 14 kunnan suunnittelua ja päätöksentekoa on tiivistettävä Metropoliratkaisu tarvitaan Helsingin seudun (14 kunnan) maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitteluun ja toteutukseen ja sosiaalisen eheyden lisäämiseen. Metropoliratkaisulla kootaan yhteen tällä hetkellä hajanaista ja päällekkäistä suunnittelua ja valmistelua, edistetään demokraattista päätöksentekoa ja selkiinnytetään toimijoiden välistä työnjakoa. Jukka Mäkelä 13

Pääkaupunkiseudun pakkoliitos: Esitetty alue on väärä Pääkaupunkiseutu ei ole riittävä alue maankäytön, asumisen, liikenteen ja sosiaalisen eheyden haasteiden ratkaisemiseen. Sosiaalinen eheys ei parane pakkoliitoksella. Pääkaupunkiseudun kuntien pakkoliitos voi jopa voimistaa segregaatiokehitystä seudulla. Missään länsimaissa ei ole yhdistetty maan suurimpia kaupunkeja. Pääkaupunkiseudun kuntien yhdistäminen olisi Suomen oloissa valtava, useita vuosia aikaa vievä prosessi. Yli miljoonan asukkaan kaupunki sopii huonosti verkostomaiseen Suomeen. Jukka Mäkelä 14

Pääkaupunkiseudun pakkoliitos: Syntyisi liian suuria palveluorganisaatioita ja uusia hallintotasoja Aiempaa vaikeampi kehittää ja uudistaa palveluja asiakkaille ja kuntalaisille. Erot nykyisten kaupunkien johtamisessa ja toimintakulttuureissa ovat suuret. Toimintatapojen yhdenmukaistaminen on hidasta ja vaikeaa. Palvelujen harmonisointikustannukset ovat merkittäviä, jopa miljardi euroa vuodessa. Haasteena on suuri henkilöstömäärä ( työntekijää). Suurkunta olisi maan suurin työnantaja. Henkilöstöllä on muutosturva muutosvaiheessa ja ylimenokaudella. Johtaminen ylisuuressa kaupungissa on vaikeaa. Jukka Mäkelä 15

Pääkaupunkiseudun pakkoliitos: Etäisyys kuntalaiseen kasvaisi Kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittäminen on haastavaa. Suurkunnan valtuuston kokoonpanon alueellinen tasapuolisuus voi edellyttää vaalipiirijakoa. Olemme hyviä siinä, missä espoolaiset ovat osallisia ja henkilöstö on sitoutunut. Pakkoliitos veisi kehitystä väärään suuntaan. Jukka Mäkelä 16

Espoon tärkeimmät voimavarat ovat aktiiviset kuntalaiset, sitoutunut henkilöstö ja menestyvät yritykset Espoo maan toiseksi suurimpana kuntana järjestää asukkaidensa peruspalvelut kustannustehokkaasti verkostomaisella toimintatavalla. Erikoissairaanhoito, ammattikorkeakoulut, ammatillinen koulutus, joukkoliikenne, vesi ja jätehuolto järjestetään jo seudullisesti. Paras-hankkeen ja Kaksiportaisen seutuhallintoselvityksen yhteydessä on tutkittu parhaat mahdollisuudet pääkaupunkiseudun palvelujen järjestämiseen. Useiden lähipalvelujen käytöstä on sovittu yli kuntarajojen. Ruotsinkielisen väestön mahdollisuudet saada palveluja omalla äidinkielellään on turvattava seudullisesti. Jukka Mäkelä 17

Metropoliratkaisulla on parhaat perustelut Espoo haluaa vaikuttaa kuntauudistukseen parhailla argumenteilla. Metropoliratkaisu on seudun tulevaisuuden haasteet huomioiden paras vaihtoehto. Jukka Mäkelä 18

Keskustelua