Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEija Alanen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Näkökulmia vieritestaustoiminnan organisoinnista suuressa sairaanhoitopiirissä
2
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Ominaispiirteet Suuri alue, monimuotoisuus Yhtenäiset käytännöt (testit, laitteet) Kustannussäästöt (pientoimituslisien välttäminen) ja kustannusten hallinta Tiheä laboratorioverkosto, lyhyet välimatkat Harva laboratorioverkosto, pitkät välimatkat Liitettävyys samanaikaisesti moniin potilastietojärjestelmiin
3
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen HUS:n sairaanhoitoalueet ja sairaalat Länsi- Uudenmaan sairaanhoitoalu e Tammiharjun sairaala Kellokosken sairaala Hyks, Jorvin sairaala Hyvinkään sairaala Lohjan sairaala Hyks, Peijaksen sairaala Hyksin sairaalat Helsingissä Lapinjärvi Liljendal Pernaj a Loviisa Askola Mäntsälä Porvoo Pornainen Järvenpää Sipoo Kerava Hyvinkää Nurmijärvi Vantaa Espoo Vihti Karkkila Sammatti Nummi- Pusula Kauniainen Kirkkonummi Siuntio Lohja Karjaa Karjalohja Hanko Tammisaari Pohja Inkoo Länsi-Uudenmaan sairaala Lohjan sairaanhoitoalu e Porvoon sairaanhoitoal ue Hyvinkään sairaanhoitoalu e Helsingin seudun yliopistollisen keskussairaalan toimialue Porvoon sairaala Helsinki Tuusula
4
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen HUSLABin toimipisteet kartalla
5
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Vieritestin luotettavuus Analyyttiset laatuvaatimukset Ero laboratoriotulokseen Viiterajat Vieritestin erottaminen laboratoriossa tehtävästä testistä sulkumerkit tuloksen ympärillä Osoitusmerkintä (esim. P -CRP-O)
6
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Ennen kuin tilaat testin, päätä mitä teet, jos testi antaa (a) positiivisen tuloksen tai (b) negatiivisen tuloksen. Mikäli molemmat vastaukset ovat samoja, älä tilaa testiä A. Cochrane Hoitavan lääkärin vastuu laboratoriotoiminnan kliinisestä relevanssista:
7
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Testien valinta Yhteistyössä kliinisten asiantuntijoiden kanssa Lähtökohtana periaate: Laboratoriossa mitattavat testit aina ensisijaisia ja laadukkaampia Kiireellisyys Ihopistosnäyte/suoniverinäyte
8
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Tutkimuksen kiireellisyys / etäisyys laboratorioon Terveyskeskukset ydinalueella (P –CRP, P – Gluk, B-Hb, U -KemSeul) Maakunnat (esim. P –TnT) Sairaalaosastojen esim. tehovalvontayksiköiden ja leikkaussalien verikaasuanalysaattorit Kotisairaanhoidon näytteet (esim. INR)
9
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Näytteenottoon perehdyttäminen Ihopistosnäytteen perehdyttäminen Suoniverinäyte haastavampi Laadukas virtsanäyte Nielunäytteenotto
10
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Vierianalytiikan tulosten hallinta informaatioteknologian avulla Vieritestilaitteelta suoraan (usein tarvitaan datan keräysyksikkö) Erotetaan potilastulokset ja kontrollitulokset Potilastulosten identifiointi ja siirtäminen potilastietojärjestelmiin Kontrollitulosten hallinnointi Useita rinnakkaisia potilastietojärjestelmiä Keskusteleminen HL7-yhteyksien avulla
11
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen
12
Perehdytyksen hallinta informaatioteknologian avulla Perehdytyksen kirjaaminen Uusintaperehdytyksen / kertauksen tarve Testin perehdytyksen hallinta / kirjaaminen Näytteenoton perehdytyksen hallinta / kirjaaminen
13
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Hoitohenkilöstön ohjaamisen taito (Eeva Liikkanen, Yliassistentti, Oulun yliopisto) Vieritutkimuksiin liittyvä koulutus Perehdytys ja täydennyskoulutus monesti puutteellista Hoitohenkilöstö ei ole aina kiinnostunut vieritutkimuksista Ohjaamisen tavoite: Sitouttaa hoitohenkilöstö tekemään vieritutkimukset laadukkaasti ja huolehtimaan laadunohjaukseen kuuluvista toimenpiteistä
14
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Ohjaaminen laboratoriohenkilöstön vastuulla Selkeä tavoite Kohderyhmän tuntemus ja motivointi Kysymysten esittämisen taito Looginen ohjeistus Arviointikyky Kommunikaatiotaito
15
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Hyvä ohjaaja on innostunut, sitoutunut, innovatiivinen ja taitava kommunikoija sekä huomioi kohderyhmän tason, kykenee nopeaan palautteeseen ja osaa hyödyntää huumoria.
16
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Vuorovaikutteinen ohjaussuhde Ohjaajan tulee osoittaa ohjattavaa kohtaan kiinnostusta, hyväksyntää ja arvostusta Rohkaisu, luottamus ja myönteinen palaute edistävät ohjauksen onnistumista Ohjattavan tulee tuntea olonsa turvalliseksi ohjaustilanteessa
17
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen Motivoivan ohjauksen periaatteet Empatian ilmaisu Ristiriidan tuottaminen (positiivisessa mielessä) Väittelyn välttäminen Vastarinnan myötäily Pystyvyyden tunteen tukeminen
18
Labqualityn asiakaspäivä 16.11.2009 Satu Nokelainen KIITOS HUOMIOSTASI!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.