U LOS JA YHTEISKUNTAAN Salla-Maaria tutkija, Viestinnän tutkimuskeskus CRC & Kuluttajatutkimuskeskus Helsingin yliopisto Avoimen tieteen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2012.
Advertisements

1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
Tulevan ohjelmakauden ( ) suunnittelua Tiedonkulun tehostaminen ja koulutuksen kehittäminen B1.2 Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus,
YLEIS- JA KESTOPERFEKTI
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Meri Koivusalo1 Social funds, social policy and social development.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Toomas Tärk Viron matkailun edistämiskeskus Viro. Avaa aistit yllätyksille.
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Avoimen tieteen osaajakoulutus Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Yliopisto-yritys-rahoittajat tutkimustulosten avoimuuden näkökulmasta TkT.
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Yhtäköyttä-hankkeen esittely Jouni Tuomisto THL, Kuopio.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Tampereen yliopiston avoimuuden käytännöt ja palvelut tutkijoille Minna Niemi-Grundström johtaja, Tampereen yliopiston kirjasto Avoimen tieteen osaajakoulutus.
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
Yhtäköyttä-hankkeen esittely: miten tieto sidotaan päätöksentekoon? Jouni Tuomisto & kumpp. THL, Kuopio.
Ajankohtien merkitseminen Fennica / Viola EDTF, MARC 21
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Infinitiivi + to-partikkeli
Avoin tutkimusdata -tilaisuus
Relatiivipronominit Relative pronouns.
Suomen Akatemian avoimen tieteen linjaukset
PPJ Ruoholahti-Jätkäsaari 2007/2008
Suomen historiaa Arkeologit tutkivat esinelöytöjen lisäksi myös sitä, millaisia kasveja ihmiset ovat viljelleet entisinä aikoina. Kuusiston piispanlinnan.
Can I Buy Renova Cream Online
Open Science Turun yliopistossa
JHKA kuvaukset ja määritykset
Interrogative sentences
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Avoin tiede tutkijoille
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Mitä on tapahtunut? Mitä on tehty?
MyData – asiakas keskiöön
Open Science Turun yliopistossa
Julkaisuarkistopalvelut tutkijoille Helsingin yliopistossa
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Persoonapronominit minä, sinä, hän, me, te, he.
SFX-linkityspalvelu ja Primo Central Index osana Finna-palvelua
Yhtäköyttä-hankkeen esittely: miten tieto sidotaan päätöksentekoon?
Introduction to decision analysis
Työryhmien työpaja Kumea-työryhmä.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Datan ja aineistojen avaaminen
minun ensimmäinen Perl-ohjelmani!
Jarmo Nieminen Project Manager
Introduction to decision analysis
Avoimen tieteen ja tutkimuksen foorumi
Books, Libraries and Open Access Avoimen tutkimuskirjallisuuden edistäminen Helsingin yliopiston kirjastossa Marjo Kuusela Helsinki University Library.
<Hankkeen nimi>
Mediatekniikan Seminaari Annina Alamäki
Tervetuloa Innokylään
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
Mikä on tärkeää ympäristötutkimuksesta viestittäessä?
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia
Tutkimuksen avoimuus ja Erkki Kurenniemen sähkösoittimet -projekti
ATT-vaikuttavuusselvitystyöryhmä: taustaa
Avoimen tieteen koordinointia suunnittelemassa
Refernce: Reference: VA.EHS Version: 5.0 Gemalto Oy HSE Policy
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Research Data Management Agents
Information for teachers
Gemalto Vantaa HSE Policy
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Digitaalisten terveyspalveluiden HTA-arviointi
Esityksen transkriptio:

U LOS JA YHTEISKUNTAAN Salla-Maaria tutkija, Viestinnän tutkimuskeskus CRC & Kuluttajatutkimuskeskus Helsingin yliopisto Avoimen tieteen osaajakoulutus – tutkijan näkökulmia aineiston ja tutkimusprosessin avaamiseen

L ÄPINÄKYVYYS JA LUOTETTAVUUS

Data on sosiaalinen objekti.

4 D IGIVAALIT 2015 Aineistoa tarjottu graduntekijöille, yhteiskunnalliseen teatteriin sekä Kansalliskirjastolle. Loppusijoituspaikka vielä avoin.

5 S UOMI 24 TUTKIMUSKÄYTTÖÖN

6

Data on tutkijayhteisöjä kokoava voima ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen väline. Varsinkin isoissa aineistoissa riittää pengottaavaa useammallekin tutkijalle, ja aineisto synnyttää uutta tutkimustoimintaa.

H AASTEITA JA HUOMIOITAVAA  Tutkittavan tiedettävä, miten aineistoa jatkossa käytetään — varauduttava ajoissa  Verkkopalveluiden rajapintojen omat ehdot — lakitekstiviidakko täytyy kahlata  Henkilödatan käsittely, lisenssiehdot — onneksi on osaavia partnereita!  Koko, formaatti ja käytettävyys — datan avaaminen aikaa, mutta sen voi kirjata tutkimussuunnitelmaan  Avoimuus ja tieteen kilpailu huono yhdistelmä — mutta avoin data lisää viittauksia (Heather et al. 2013) ja dataankin voi viitata!  Voisiko avoimen datan saatavuus vähentää päällekkäistä työtä?  (ks. myös LSE Library Services Reponses to common objections towards sharing research data, pdf)pdf

“The initial investment is scientific, but the ultimate return is economic and social.” RDA Report The Data Harvest - How sharing research data can yield knowledge, jobs and growth ( pdf ) pdf

10 The World Bank recently decided to ask an important question: Is anyone actually reading these things? They dug into their Web site traffic data and came to the following conclusions: Nearly one-third of their PDF reports had never been downloaded, not even once. Another 40 percent of their reports had been downloaded fewer than 100 times. Only 13 percent had seen more than 250 downloads in their lifetimes. Since most World Bank reports have a stated objective of informing public debate or government policy, this seems like a pretty lousy track record.

11

90% 72% 51% 69% 47% ”Liian vähän tiedettä” ”Tutkijoiden pitäisi kuunnella tavallista ihmistä” ”Yliopistot erillään muusta yhteiskunnasta ja ihmisten arjesta” ”Luottaa yliopistoihin ja siellä työskenteleviin tutkijoihin” mori.com/researchpublications/researcharchive/3357/Public- Attitudes-to-Science-2014.aspx#gallery[m]/0/ 65 % “Seuraa kiinnostuksella tiedettä, tutkimusta ja teknologiaa koskevia asioita”

Väitän, että tieteellisen prosessin ja aineistojen avaaminen suurelle yleisölle on keskeinen keino parantaa yleisöjen käsitystä tieteestä.

14 Rajapinta blog: Rajapinta blog: