Tervetuloa lukioon! Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Advertisements

TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Internet-tiedonhaussa tarvitaan  Hakukone tai tietokanta  Hakusanoja tai asiasanoja  Hakulause.
Tiedonhaun työkalupakki - tiedonhaun tekniikka haltuun
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Osa 1. Tehot irti Googlen hausta Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy 2012.
SUOMEN SUURI VUOSI ITSENÄISYYDEN SATAVUOTISJUHLAVUODEN 2017 OHJELMASTRATEGIA.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Aloita perusteista Tietosanakirjat, esim. Wikipedia Tietosanakirja sisältää yleistietoa  ei sovi lähdeluetteloon.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Kirjasampo ja eKirjasto Kirjastopäivät 2015 Tuomas Aitonurmi, informaatikko / toimittaja, Turun kaupunginkirjasto / Kirjastot.fi.
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Tekijänoikeudet Valokuva on teos l. tekijänoikeuksien suojaama Näyttäminen sallittua, kopiointi kiellettyä!
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Monipuolista tietoa nuoren elämään liittyvistä asioista yhdestä paikasta asuminen, opiskelu, työ, terveys, miten maailmalle, vapaa-aika ja niin edelleen.
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Mediakasvatusvinkkejä kirjastoon
YLLÄPITÄJÄ Miten pääsen alakuun? …ja siitä sitten etiäpäin
Lukiolaisen itc.
Digi.kansalliskirjasto.fi - järjestelmä sukututkijan näkökulmasta
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen Suomi
Laaja-alaisen oppimiskokonaisuuden julkaisut, raportit ja esitykset
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Tekijänoikeudet © Marjo Ahola
Toki-verkkokirjasto ja kirjastopalvelut
Tekijänoikeudet Etsitään pareittain vastaukset eri tilanteisiin, käyttäkää lyijykynää! Katsotaan yhdessä, keskustellaan Kootaan tilanteet ja selitykset.
Innostavaa kirjallisuuden opetusta!
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Melindan riittävä laatu
Tiedonhaku kirjastossa
Kuvailun keventäminen
Terveystiedon ainereaali
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Kirjaston tiedonhaku - alakoulu
TEKIJÄNOIKEUDET Veera 9B.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Datan ja aineistojen avaaminen
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Ydinpalvelu: käytettävyyden parantaminen
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen verkkolomakkeella
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Internetin käyttö opetuksessa
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
OUTI-verkkokirjaston opetussisällöt tiedonhaun opetuksissa
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Madetojan musiikkilukion Veso-päivä
Esityksen transkriptio:

Tervetuloa lukioon! Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy 2012

1. Tunnet tärkeät tiedonlähteet 2. Löydät oleellisen tiedon 3. Arvioit tiedon luotettavuutta 4. Yhdistät oppimasi uudeksi tiedoksi 5. Sovellat ja jaat oppimaasi Eli valmiudet tehokkaaseen tiedonhakuun jatko-opinnoissa ja elämässä!

 Etsit väärin tai väärästä paikasta  Tyydyt ensimmäiseen lähteeseen  Unohdat lähdekritiikin  Plagiointi eli:  sanasta sanaan kopiointi (ilman sitaatteja)  kopiointi pienin muutoksin (ilman lähdeviitettä) Tiedon etsintä on työn tärkein vaihe  Tee se huolella! Kuva: Iida Jokinen

Perusteet haltuun Termit Toimijat Käytä esim. Wikipediaa Valitse lähtökohta Wikipedian linkit Linkkikirjastot Google Kirjat! Arvioi kriittisesti Etsi luotettavia lähteitä Vertaile Luo oma näkemys Perustele kantasi hyvillä lähteillä

 Kuka tiedon tai mikä tarjoaa?  Asiantuntija tai alaan perehtynyt  Tunnettu organisaatio tms.  Kirjoituksen motiivi?  Tiedonlähteet?  Tiedon tuoreus?  Huomioi myös:  Myydäänkö jotain (aatetta/tavaraa tms.)?  Kirjoitustyyli ja oikeinkirjoitus? Vrt. Terveyskirjasto ja terveyshymyTerveyskirjasto terveyshymy Kuva: Iida Jokinen

 Kuka tai mikä tiedon tarjoaa?  Asiantuntija tai alaan perehtynyt  Tunnettu organisaatio tms.  Kirjoituksen motiivi?  Tiedonlähteet?  Tiedon tuoreus?  Huomioi myös:  Myydäänkö jotain (aatetta/tavaraa tms.)?  Kirjoitustyyli ja oikeinkirjoitus? Vrt. Väinö Linna A ja Väinö Linna BVäinö Linna AVäinö Linna B Kuva: Iida Jokinen

 Viralliset sivut löytyy helpoiten linkkikirjastoista = Valikoituja, aiheisiin jaettuja ja kuvailtuja linkkejä  Makupalat ja Kirjastot.fi = Kattava aihehakemisto MakupalatKirjastot.fi  Toki-verkkokirjasto = Lukiolaisen linkkivinkit Toki-verkkokirjasto  Allison = Nuorille suunnatut sivustot Allison  Suomi.fi = Julkishallinnan linkit, lomakkeet ja infot Suomi.fi  Hyödynnä hyvän sivun linkit

 Tiedonhaku =  järjestelmällistä ja suunnitelmallista  haetaan luotettavia ja kattavia lähteitä  monitahoinen tutkimuskysymys  Tunne tiedontuottajat, asiantuntijat ja perussivustot  Googlaus on vaikeaa, jos aihe on vieras  Termien valinta?  Luotettavuuden arviointi?  Millaista tietoa ylipäänsä on tarjolla?

 Tuloslistan kärkeen nousevat sivut:  Hakusanat esiintyvät usein, lähekkäin, ja sivun alkuosassa  Hakusanat ovat tärkeissä osioissa esim. otsikossa  Sivulle on paljon linkkejä (huom. mainoslinkit lasketaan)  Muita vaikuttajia: Page ranking, tulosten personointi, hakukoneoptimointi  Sijoitus tuloslistalla ei kerro luotettavuutta!  Löytymättä jäävät esim.  paljon kuvia tai videoita sisältävät sivut  kirjautumista vaativat sivut  sivut joilta hakurobotit on estetty

 Mieti tarkkaan hakusanasi ja varioi niitä  Aloita yksinkertaisella  Synonyymit, tieteen termit, sanamuodot  Valitse sanat, jotka esiintyisivät haluamallasi sivulla  Paranna hakuasi  Tarkennettu haku (esim. pdf-haku)  Aiheeseen liittyvät haut –ehdotukset  ”Fraasit”  Haun kohdistus esim. blogeihin tai suomenkielisiin sivuihin

Millainen naisen asema on nykypäivän Iranissa? ”naisen asema”islam OR iranfiletype:pdf

Mitä Hesari on kirjoittanut kauneusleikkauksista Suomessa vuosina ? site:hs.fi~kauneusleikkaukset-ulkomaat

Intra.2aste.tampere.fi  NetMOT-sanakirja  Aamulehden arkisto  Hs digilehti Kuva: Helena Salo

 Kirjaston koneilla käytettäviä  ePress: kotimaisia sanomalehtiä digilehtinä  PressDisplay: Sanoma- ja aikakauslehtiä ympäri maailman. Suomesta mm. Iltalehti ja Aamulehti  Encyclopaedia Britannica  Kansallisbiografia  Kirjastokortilla käytettävissä  Musiikkipalvelu Naxos

NettilähteetPainetut lähteet  Nopeasti muuttuva tieto  Tuorein tieto  Luonnontieteet, tekniikka, viihde ja uutiset  Nopea, aina saatavilla  Helppouden illuusio  Sivut muuttuvat ja muuttavat..  Paljon tutkitut aiheet  Hitaasti muuttuvat tieteenalat  Menneisyyden tutkimus  Takana huolellinen julkaisuprosessi  Työläs saatavuus  Jo painossa vanhentunut  Virheet ei korjattavissa

PIKI  ”Pirkanmaan kaupunginkirjastot”  Eväitä opiskeluun Eväitä opiskeluun  Lue, katso, kuuntele Lue, katso, kuuntele TOKI  ”Tampereen toisen asteen kirjastot”  Lukiolaisen verkkolähteet Lukiolaisen verkkolähteet  Vinkkejä tiedonhakuun Vinkkejä tiedonhakuun  Asiakkaaksi rekisteröityminen  Tieto kirjaston aineistosta ja sen saatavuudesta  Kirjaudu sisään: Uusi, varaa, arvostele, ”Oma hylly”

 Pikahaku  Kirjoita vähintään yksi hakusana  Kone hakee teokset, joissa sanasi esiintyy: teoksen, tekijän tai kustantajan nimessä asiasanoissa  Tarkennettu haku  Rajaa hakusi kirjastoon, kieleen tai kategoriaan  Kohdista haku haluamiisi kenttiin  Rajaa tuloksesta turhat pois!

 Asiasanat eli aiheet (tarkennettu haku)  Standardoitu  Kirjoitusasun oltava oikea!  Käytä löytämiesi kirjojen asiasanoja tai ks. Suomalainen asiasanasto YSAYSA  Katkaisumerkki * ja ?  T*aikovsk?  Päih* (=esim. päihteet, päihdeongelmat)  ”Fraasit”  ”Tuntematon sotilas”  ”Nuoret aikuiset”

 Käytä hyvän kirjan asiasanat  Hyödynnä lähdeluettelo  Etsi tekijän muita teoksia (PIKI ehdottaa)  PIKI tarjoaa ”samankaltaisia teoksia”  Selaile kirjaston hyllyjä  Kysy apua!

 Valokuva on teos l. tekijänoikeuksien suojaama  Näyttäminen sallittua, kopiointi kiellettyä!  Valokuvan suoja-aika 50 vuotta (1966-)  Kohtelias kysyy lupaa myös oman kuvan kohteelta ennen julkaisua  Muista lähdeviite! Kuva: Kyknoord CC-BY

 Kansainvälinen ja epäkaupallinen tapa jakaa ja käyttää  Koskee kuvia, videoita, musiikkia jne.  Anna muille lupa käyttää materiaaliasi  Käytä toisen materiaalia

Tämä dia on muunnelma Tarmo Toikkasen CC BY-SA –lisensoidusta teoksesta Tekijänoikeudet ja lisenssit (AVO)

 CC-lisensoitujen kuvien haku kansainvälisellä CC-sivullakansainvälisellä CC-sivulla  Wikimedia Commons Wikimedia Commons  Googlen ja Flickrin tarkennettu kuvahaku: GooglenFlickrin  hae uudelleenkäytettäviä kuvia  Ilmaiset kuvapankit (hae Googlella)  esim. Imagepark, Morguefile ja Open ClipartImageparkMorguefileOpen Clipart  Lisää linkkejä Toki-verkkokirjastossaToki-verkkokirjastossa  Satunnaisilla sivuilla: käyttöehdot, copyrights tai terms of use

 Ryhmä on enemmän kuin osiensa summa  Ryhmä keksii enemmän ideoita kuin yksilö  Jokaisella omat vahvuudet ja taustatiedot  Opitte toisiltanne  Tehokas ryhmätyö  Keskustelkaa aiheesta, tehtävän toteutuksesta ja työnjaosta  Jakakaa hyvät linkit ym. tiedonlähteet  Kirjoittakaa yhdessä esim. Google drive