Petteri Orpon koordinaatioryhmän linjaukset Jukka Mattila19.9.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuljetus Kovalainen Ma-Pe
Advertisements

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Jari Lindh Hankekoordinaattori Kolpeneen palvelukeskus
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Paneelikeskustelu: Tampereen kaupunkiseudun tulevaisuus
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Maaseudun palvelut - naisnäkökulma Maarit Sireni, Karjalan tutkimuslaitos Maaseudun palvelujen ja hyvinvoinnin tutkijoiden tapaaminen Jyväskylä
Pohjois-Savon kuntien välinen muuttoliike iän ja muuton suunnan mukaan v sekä siirtolaisuus v Pohjois-Savon liitto 2013.
Pendelöinti* kaupunkiseuduilla (HE 155/2006) *työssäkäynti, joka tapahtuu vakinaisen asuinkunnan ulkopuolella.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Alkoholiohjelman kumppanuudet Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointifoorumi 2010 Kari Paaso STM.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Jokilaaksojen SoTen tuotantorakenne ?
Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset vuonna 2007 Joensuu Järvenpää Kainuu Kemi Kotka Lappeenranta Lohja Mikkeli Porvoo Raisio Rauma.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Kuntaliitokset ja yhdistymisselvitykset
Kuntarakenneselvitysten tilanne maakunnittain
Hyvinvoiva asukas – hyvinvoiva kunta Sähköinen hyvinvointikertomus Kainuun 3. Hyvinvointifoorumi Soile Paahtama erityisasiantuntija.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Esimerkkejä kuntien erilaisuudesta Lähde: Tilastokeskus PIENINMEDIAANISUURINKOKO MAA Väkiluku Sottunga Helsinki
SOTE Palvelurakenneuudistus Kari Haavisto
Tilanne Sote-rakenneuudistuksessa Jorma Penttinen johtajaylilääkäri PS-shp:n kuntayhtymä
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Tietoja Tampereesta. Kaupunkiseudun väestö 2014 Tampereen kaupunkiseudun muodostavat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti.
Lapin maahanmuutto ja maahanmuuttajanuoret tilastojen valossa Kuntien nuorisotoimesta vastuullisten virkamiesten kokoontuminen ja monikulttuurisuus nuorisotyössä.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
DIAPANKKI: Mielenterveysasiakkaiden avo- ja laitoshoito ja asumispalvelut OYS-ervan kunnissa Kaste-hanke: Pohjoinen sote ja tuottamisen rakenteet Projektipäällikkö.
Sote-palvelurakenneuudistus tilanne Johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki Stm, sosiaali- ja terveyspalveluosasto.
Kuntakokeilut. Kuntakokeilulaki  Laki kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja monialaisten toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista.
KUOPION (JA NILSIÄN) TYÖSSÄKÄYNTILIIKENNE 2012 Lähde: Tilastokeskuksen työssäkäyntitilastot., aluejako v. 2013, Kuopio sisältää Nilsiän Maaninka 84 Suonenjoki.
Potilasturvallisuutta taidolla Verkkokoulutus perusterveydenhuollon henkilöstölle Petri Volmanen Perusterveydenhuollon kehittäjät.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Kaste-hanke: Pohjoinen sote ja tuottamisen rakenteet
Tietopaketti 9: Vammaispalvelut
Yleistä tietoa Pohjois-Pohjanmaan maakunnasta
Tietopaketti 4: Ikäihmiset
Tietopaketti 5: Välitön avun tarve
Tietopaketti 3: Nuoret aikuiset ja työikäiset
Tietopaketti 10: Toimintakyky ja kuntoutuminen
Tietopaketti 7: Vuodeosasto- ja sairaalahoito
Ulkomaalaiset Lapissa
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote –uudistus miten eteenpäin
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Lapin alueen kuntien vammaisneuvostot ja muut asiointipalvelut
Työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliset kokeilut 2017 ja
Uudistuksen lähtökohdat
Ulkomaalaiset Lapissa
Pohjois-Pohjanmaan alueen kuntien vammaisneuvostot ja muut asiointipalvelut Oulu / Sanna Saarimaa.
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Ehdotetut kriisikuntakriteerit 2020
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pitääkö työpaikalla tehdä radonmittaus?
Kriisikuntakriteerit 2020
Lapin kuntien nuorisotoimen henkilöstö keväällä 2018
Hallitusneuvos Päivi Salo
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
Etsivä nuorisotyö Lapissa vuonna 2017
Opettajankoulutusfoorumi opettajankoulutusta uudistamassa Seija Mahlamäki-Kultanen, HAMK, Kristina Mikkonen, OY, Inkeri Ruokonen, HY ja Teppo Toikka,
Espoo/Esbo Forssa Hamina Helsinki/Helsingfors Hollola Hyvinkää
Esityksen transkriptio:

Petteri Orpon koordinaatioryhmän linjaukset Jukka Mattila

Uudistuksen keskeinen sisältö  Integroidaan sosiaali- ja terveydenhuolto sekä perus- ja erikoistason palvelut  Sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään pääsääntöisesti sote-alueilla  Sote-alue vastaa kaikkien palvelujen järjestämisestä (sosiaalihuolto, perusterveydenhuolto erikoissairaanhoito)  Sote-alueiden sisällä voi olla perustason palvelut järjestäviä kuntia ja alueita  Erityisvastuualue koordinoi toiminnan järjestämistä  Kaikki kunnat rahoittavat sote-palveluita Jukka Mattila

Sote-alue  Sote-alueella on vastuu alueensa kuntien asukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä –poikkeuksena erikseen määräytyvät kunnat ja alueet, jotka voivat järjestää perustason palvelut, ks. diat 6 ja 7  Järjestämisvastuu käsittää kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut  sosiaalipalvelut  kehitysvammaisten erityishuolto  perusterveydenhuolto  erikoissairaanhoito  Sote-alueita tulee muodostumaan arviolta  Palvelut järjestetään pääsääntöisesti vastuukuntamallilla –kuntayhtymämalli siinä tapauksessa, että vastuukunnan asukasluku olisi < 50 % alueen koko asukasluvusta  Sote-alueen kunnat osallistuvat sen hallintoon vastuukunnassa olevan yhteisen toimielimen kautta  Kustannuksista vastaavat sote-alueen kunnat Jukka Mattila

Sote-alueiden muodostuminen  Maakunnan keskuskaupungit toimivat sote-alueen vastuukuntana  Lisäksi kunta, jossa on vähintään noin asukasta, voi järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut, edellyttäen että sillä on laissa määritelty riittävä kantokyky (osaaminen, infrastruktuuri ja muut palvelujen järjestämisen edellytykset)  Muut vähintään noin asukkaan työssäkäyntialueen keskuskunnat, joilla on laissa määritelty riittävä kantokyky (osaaminen, infrastruktuuri ja muut palvelujen järjestämisen edellytykset), voivat toimia sote-alueen vastuukuntana. –Näiden alueiden muodostumisesta kuullaan kuntia ja laajan perustason sote-alueista säädetään erikseen.  Jos samalla työssäkäyntialueella on useita vähintään noin asukkaan kuntia, niistä vain sote-alueen vastuukuntana toimivalla kunnalla on oikeus järjestää sote-palveluja. Muiden vähintään noin asukkaan kuntien on kuuluttava sote-alueeseen, joka järjestää niiden sote-palvelut. Jukka Mattila

Maakuntien keskuskaupungit: Helsinki Tampere Oulu Turku Jyväskylä Kuopio Lahti Pori Joensuu Lappeenranta Hämeenlinna Vaasa Rovaniemi Seinäjoki Kotka Mikkeli Kokkola Kajaani Yli asukkaan kaupungit, jotka eivät ole maakunnan keskuskaupunkeja: Espoo Vantaa Kouvola Salo Maakuntien keskuskaupungit ja yli asukkaan kaupungit: Jukka Mattila

Perustason alue 1/2 Pääsääntö:  Kunnalla, jossa on vähintään noin asukasta on oikeus järjestää perustason sosiaali- ja terveyspalvelut asukkailleen. –tällaisia kuntia on 34 (+ 2 maakunnan keskuskaupunkia)  Vähintään noin asukkaan kunta voi toimia toiminnallisen kokonaisuuden vastuukuntana. –tällöin kunta voi järjestää sote-palvelut myös samaan toiminnalliseen kokonaisuuteen kuuluville alle asukkaan kunnille Jukka Mattila

Perustason alue 2/2 Poikkeus pääsäännöstä  Kuntarakennelain 4 d §:ssä tarkoitetulla selvitysalueella oleva yli asukkaan kunta voi saada oikeuden järjestää perustason sote-palveluja vain seuraavilla edellytyksillä  kunnan asukasluku on nyt yli  valtion erityisen kuntajakoselvityksen perusteella selvitysalueelle syntyy useamman kuin yhden yli asukkaan kokonaisratkaisu  lisäksi yli asukkaan kunnan on sovittava sote-alueen vastuukunnan kanssa perustason palvelujen järjestämisestä siten, että kunna ja sote- alueen palvelujen keskinäinen integraatio toteutuu  Muilla kuntarakennelain 4 d §:ssä tarkoitetulla yhtenäisellä yhdyskuntarakenne- ja työssäkäyntialueella olevilla kunnilla ei ole oikeutta järjestää perustason palveluja. Jukka Mattila

Kuntarakennelain 4 d § Työpaikkaomavaraisuus, työssäkäynti ja yhdyskuntarakenne Kunnan tulee selvittää kuntien yhdistymistä, jos: 1) kunnan työssäkäyvästä väestöstä alle 80 prosentilla on työpaikka kunnan alueella (työpaikkaomavaraisuusperuste); sekä 2) kunnan työssäkäyvästä väestöstä Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän tai Kuopion työssäkäyntialueella sijaitsevassa kunnassa vähintään 35 prosenttia ja muilla työssäkäyntialueilla sijaitsevissa kunnissa vähintään 25 prosenttia käy työssä työssäkäyntialueen keskuskunnan alueella (työssäkäyntiperuste). Kunnalla on kuitenkin selvitysvelvollisuus yhdyskuntarakenneperusteella, jos sen tai siihen rajoittuvan kunnan yhtenäinen keskustaajama ulottuu kunnan rajan yli tai keskustaajamaan kytkeytyvä lähitaajama ulottuu kunnan rajan yli, taikka jos toisen kunnan keskustaajaman kasvupaine kohdistuu merkittävästi kunnan alueella sijaitsevaan lähitaajamaan. Jukka Mattila

Poikkeusperusteen mukaiset kunnat  Hamina  Raisio  Kaarina  Hollola  Ylöjärvi  Lempäälä  Kangasala  Nokia  Imatra  Siilinjärvi  Tornio  Kemi Jukka Mattila

Perustaso toteutus  Perustason sote-palveluilla tarkoitetaan lähinnä palveluja, jotka terveyskeskukset ja kuntien sosiaalitoimi järjestävät nykyisen lainsäädännön mukaan.  Perustason sote-palvelujen lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö voi myöntää laissa säädettyjen poikkeuskriteerien perusteella kunnalle oikeuden järjestää joitakin peruserikoissairaanhoidon palveluja. –edellytyksenä on, että perustason palvelut järjestävässä kunnassa tai alueella on uudistuksen voimaan tullessa jo olemassa olevia integraatiota tukevia palvelurakenteita  Jos yli asukkaan kunta toimii perustason alueen vastuukuntana, muut kunnat osallistuvat sen hallintoon –yhteinen toimielin  Laajan perustason palvelujen järjestämisvastuun toteuttamiseksi kunnan on kuuluttava sote-alueeseen.  Kunta osallistuu sote-alueen hallintoon. –Jos kunta toimii edellä kuvattuna vastuukuntana alle asukkaan kunnalle peruspalvelujen järjestämiseksi, perustason alue osallistuu sote-alueen hallintoon.  Perustason alueet säädetään valtioneuvoston asetuksella. Jukka Mattila

asukkaan kunnat asukkaan kunnat Porvoo Lohja Kokkola Hyvinkää Nurmijärvi Rauma Järvenpää Kajaani Tuusula Kirkkonummi Savonlinna Kerava Nokia Kaarina Ylöjärvi Kangasala Riihimäki Raasepori Vihti Imatra Sastamala Raahe Raisio Varkaus Tornio Jämsä Kemi Iisalmi Hollola Hamina Siilinjärvi Valkeakoski Lempäälä Äänekoski Heinola Mäntsälä Jukka Mattila

Alle asukkaan kunnat  Kunnalla ei ole oikeutta järjestää itse sote-palveluja  Kunnan tulee kuulua joko sote-alueeseen tai perustason alueeseen –kuntarakennelain 4 d §:n 3 momentissa tarkoitetun yhdyskuntarakenne- ja työssäkäyntialueen ulkopuolella sijaitsevan kunnan tulee kuulua lähimmän työssäkäyntialueen tai muun toiminnallisen kokonaisuuden muodostavan alueen keskuskuntaan perustuvaan peruspalvelualueeseen –muussa tapauksessa kunnan tulee kuulua sote-alueeseen  Kunnalla on edustus yhteisessä toimielimessä –jos kunta kuuluu perustason alueeseen, sillä on edustus vain perustason vastuukunnan yhteisessä toimielimessä  Kunta rahoittaa sote-palvelut Jukka Mattila

Esimerkki Sote-alueesta ja perustason alueesta Kunta A: as. SOTE-ALUEEN VASTUUKUNTA Kunta B: as. Kunta E: 3000 as. Kunta F: 8000 as. Kunta D: as. PERUSTASON ALUEEN VASTUUKUNTA Kunta C: 6000 as. SOTE-ALUE (laaja perustaso) PERUSTASON ALUE Sote-alueen vastuukunta A järjestää kaikki palvelut kunnille A - C sekä perustason ylittävät palvelut kunnille D - F. Perustason alueen vastuukunta D järjestää perustason palvelut kunnille D - F. B, C, E ja F. kunnilla ei ole miltään osin itsenäistä järjestämisvastuuta. Kunnilla E ja F on edustus kunnan D yhteisessä perustason alueen toimielimessä. Kunnilla A - C ja perustason alueella on edustus kunnassa A olevassa yhteisessä sote-toimielimessä Jukka Mattila

Metropolialue  Metropolialueella lähtökohtana on yleissäännön mukaisesti sote-alueen muodostaminen siten, että vastuukuntana on vähintään noin asukkaan kunta.  Muodostuvan kuntarakenteen pohjalta määritellään erikseen kuntien kanssa käytävien neuvottelujen pohjalta se, miten sote- alueet muodostetaan niin että ne ovat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toteuttamisen että yhdyskuntarakenteen kannalta tarkoituksenmukaisia kokonaisuuksia.  Sote-alueiden muodostamisessa otetaan huomioon myös metropolialueen ulkopuoliset nykyisen HUS:n jäsenkunnat. Jukka Mattila

Erityisvastuualueet Erityisvastuualueen (ervan) perustehtävät ovat: 1)turvata yhdenvertaisuus erityisesti sote-alueiden yhteistyötä vaativissa keskitettävissä palveluissa 2)päällekkäisyyksien ja kilpavarustelun välttäminen; voimavarojen tarkoituksenmukainen ohjaus, joka varmistaa 2013 säädettävän päivystysasetuksen mukaisen 24/7 päivystyksen koordinoinnin erva- alueella. 3)Tutkimuksen, kehittämisen ja opetuksen alueellinen koordinaatio (= opetuksen, tutkimuksen ja kehittämisen perusinfran ja muiden edellytysten varmistaminen, tutkimusrahoituksen tarkoituksenmukainen kohdentaminen, monialaisen osaamisen varmistaminen ja koulutustarpeen ennakointi)  Erva on kuntayhtymä. Kuntayhtymän jäseninä ovat sote-alueet (vastuukunta tai kuntayhtymä). Malli edellyttää kuntalain muutosta, koska voimassa olevan lain mukaan vain kunnat voivat olla kuntayhtymän jäseninä (poikkeuksena liikelaitoskuntayhtymä, joka voi olla myös kuntayhtymien perustama). Jukka Mattila

Vastuukuntamalli  Perustason alueen ja sote-alueen hallinto edellytetään laissa järjestettäväksi vastuukuntamallilla.  Vastuukuntamallin käyttämisestä sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnossa säädetään sote-järjestämislaissa.  Lainsäädännössä otetaan huomioon perustuslain asettamat reunaehdot siten, että 1)jokaisella jäsenkunnalla, pois lukien osajäsenenä mukana olevat, on oltava edustus yhteisessä toimielimessä; 2)äänivalta määräytyy kunnan asukasluvun perusteella; 3)yhteisen toimielimen edustuksessa otetaan huomioon jäsenkuntien poliittinen suhteellisuus, 4)yhteisellä toimielimellä on laaja itsenäinen vastuu päätöksenteosta sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta 5)yhteisellä toimielimellä on rajattu oikeus päättää omasta talousarviostaan. Taloudenhoitoa koskevissa säännöksissä otetaan huomioon taloudenhoidon läpinäkyvyys. 6)kunnilla on mahdollisuus sopia edellä mainituista toisinkin. Jukka Mattila

Kuntayhtymämalli  Kunnat voivat sopia kuntayhtymämallin käyttöönotosta vastuukuntamallin sijasta, jos maakunnan keskuskaupungin tai sote-alueen vastuukunnan asukasluku on alle puolet alueen väestöpohjasta ja vastuukunnalla ei ole riittävää kantokykyä vastata laajasta perustasosta. –jos siis on riittävä kantokyky, toteutetaan vastuukuntamallilla, vaikka asukasluku olisi < 50 %  Kuntayhtymässä äänivalta määräytyy kunnan asukasluvun perusteella. Jukka Mattila

Rahoitus  Koordinaatioryhmä ei juurikaan käsitellyt rahoitusta  Perustasoon ja sote-alueeseen kuuluvat kunnat rahoittavat palvelujen järjestämisestä aiheutuvat kustannukset.  Rahoituksessa otetaan huomioon palvelujen toteuttamiseksi tarvittavan infrastruktuurin aiheuttamat kustannukset, varalla olo (johon sisältyy mm. päivystyksen, ensihoidon ja poikkeustilannevalmiuden ylläpito) sekä palvelujen käyttö.  Rahoitusratkaisulla pyritään välttämään osaoptimointia sekä tukemaan toimivien palveluketjujen toteuttamista ja vastuun selkeyttä.  Rahoitusmallin yksityiskohdat määritellään jatkovalmistelussa.  Rahoitusmallissa otetaan huomioon asukasluvun lisäksi ikärakenne ja palvelujen käyttö. Jukka Mattila

Alueiden muodostaminen  Pääsääntönä on, että järjestämisvastuu määräytyy kunnan asukasluvun mukaan siten kuin edellä on todettu. Kriteerit ovat yhdenmukaiset koko maassa. Yksittäistapauksissa väestöpohjakriteereistä voidaan myöntää mahdollisuus poiketa, jos siihen on erityiset perusteet, esimerkiksi kielellisten oikeuksien turvaaminen.  Sote-alueiden ja perustason alueiden alustavista muodostamiskriteereistä kuullaan kuntia kuntarakennelaissa tarkoitetun ilmoituksen yhteydessä, joka on jätettävä VM:lle marraskuussa Kunnilla on tällöin mahdollisuus esittää näkemyksensä: – kriteereistä sekä –niiden perusteella muodostuvista sote- ja perustason alueista.  Kuntien kuuleminen lain vahvistamisen jälkeen vuonna 2014  VnA alueista  Sote-alueet ja perustason alueet tulee muodostaa siten, että ne aloittavat toimintansa viimeistään Jukka Mattila

Sairaanhoitopiirit  Sairaanhoitopiireillä nyt oleva järjestämisvastuu lakkaa 2016 lopussa ja se siirtyy perustettaville sote-alueille, joilla on järjestämisvastuu laajan perustason palveluista.  Sairaanhoitopiirien nykyiset jäsenkunnat ja sote-alueen kunnat voivat sopia siitä, miten sairaanhoitopiirien omaisuus ja vastuut jaetaan uudistuksessa.  Sote-alueen tehtävien hoitamiseksi sairaanhoitopiirien henkilöstö, omaisuus ja vastuut siirtyvät pääsääntöisesti sote-alueen vastuukunnan omistukseen ja hallintaan.  Jos sote-alue on pääsäännöstä poiketen kuntayhtymä, sairaanhoitopiirien tehtävät, henkilöstä, omaisuus ja vastuut siirtyvät sote-kuntayhtymälle.  Sairaanhoitopiirien aseman muutoksiin ja purkuihin liittyvät oikeudelliset kysymykset selvitetään uudistuksen jatkovalmistelussa. Jukka Mattila

Yliopistolliset sairaalat  Yliopistolliset sairaalat toimivat myös jatkossa alueillaan erikoissairaanhoidon palveluja väestölle antavina sairaaloina.  Yliopistollisten sairaaloiden omistus ja hallinta voidaan uudistuksessa toteuttaa samalla tavalla kuin muidenkin sairaanhoitopiirien sairaaloiden omistus. Kunnat sopivat yliopistollisen sairaalan omistuksen ja hallinnon järjestämisestä. Peruslähtökohtana on sairaalan siirtyminen sote-alueen omistukseen.  Yliopistollinen sairaala on osa sote-alueen palveluista ja toiminnoista vastaavaa infrastruktuuria, jonka operatiivisen ohjauksen toteuttamisesta päättää sote-alue.  Lisäksi yliopistollisella sairaalalla on kytkentä yliopiston toimintaan. Yliopisto osallistuu edelleen yliopistollisen sairaalan hallintoon ja toimintaan. Jukka Mattila

Jatkotyön aikataulu  STM:n valmisteluryhmän väliraportti kesäkuussa 2013  Valmisteluryhmän ehdotus joulukuussa2013  Ehdotus lausunnoille tammikuussa 2014  HE eduskuntaan keväällä 2014  Laki voimaan Jukka Mattila

Pirkanmaa Tampere Ylöjärvi Valkeakoski Hämeenkyrö Juupajoki Kihniö Lempäälä Nokia Parkano Pirkkala Punkalaidun Ruovesi Urjala Vesilahti Virrat Kangasala Orivesi Akaa Pälkäne Sastamala Mänttä-Vilppula Ikaalinen Akaa Hämeenkyrö Ikaalinen7 375 Juupajoki2 046 Kangasala Kihniö2 179 Lempäälä Mänttä-Vilppula Nokia Orivesi9 590 Parkano6 982 Pirkkala Punkalaidun3 236 Pälkäne6 882 Ruovesi4 940 Sastamala Tampere Urjala5 246 Valkeakoski Vesilahti4 383 Virrat7 453 Ylöjärvi30 942

Pohjois-Savo Iisalmi Juan- koski Kaavi Keitele Kiuruvesi Lapinlahti Leppävirta Maaninka Pielavesi Rautalampi Rautavaara Siilin- järvi Sonkajärvi Suonenjoki Tervo Tuusniemi Vesanto Vieremä Kuopio Varkaus Iisalmi Juankoski5 146 Kaavi3 385 Keitele2 524 Kiuruvesi9 063 Kuopio Lapinlahti Leppävirta Maaninka3 841 Pielavesi5 006 Rautalampi3 481 Rautavaara1 848 Siilinjärvi Sonkajärvi4 600 Suonenjoki7 577 Tervo1 700 Tuusniemi2 820 Varkaus Vesanto2 390 Vieremä3 962

Keski-Pohjanmaa Kokkola Halsua Kannus Kaustinen Lestijärvi Perho Toholampi Veteli Halsua1 275 Kannus5 697 Kaustinen4 280 Kokkola Lestijärvi847 Perho2 910 Toholampi3 485 Veteli3 405

Pohjois-Pohjanmaa Kuusamo Taivalkoski Hailuoto Haapajärvi Kärsämäki Pyhäjärvi Pyhäntä Reisjärvi Siikalatva Merijärvi Nivala Sievi Ylivieska Oulainen Pyhäjoki Raahe Siika- joki Liminka Lumi- joki Muhos Oulu Tyrnävä Kempele Pudasjärvi Utajärvi Ii Haapavesi Kalajoki Alavieska Haapajärvi7 609 Haapavesi7 384 Hailuoto1 004 Ii9 499 Kalajoki Kempele Kuusamo Kärsämäki2 819 Liminka9 164 Lumijoki2 037 Merijärvi1 199 Muhos8 909 Nivala Oulainen7 916 Oulu Pudasjärvi8 695 Pyhäjoki3 361 Pyhäjärvi5 887 Pyhäntä1 584 Raahe Reisjärvi2 996 Sievi5 285 Siikajoki5 639 Siikalatva6 061 Taivalkoski4 422 Tyrnävä6 462 Utajärvi2 951 Vihanti3 059 Ylivieska14 266

Kainuu Suomussalmi Puolanka Vaala Paltamo Hyrynsalmi Ristijärvi Kajaani Sotkamo Kuhmo Hyrynsalmi2672 Kajaani38045 Kuhmo9334 Paltamo3807 Puolanka2997 Ristijärvi1489 Sotkamo10697 Suomussalmi8943 Vaala3314

Lappi Enontekiö Inari Kemi Kemin- maa Kittilä Kolari Kemijärvi Muonio Pelkosenniemi Posio Ranua Salla Savu- koski Simo Sodankylä Tervola Tornio Pello Utsjoki Ylitornio Rovaniemi Enontekiö1 893 Inari6 754 Kemi Kemijärvi8 295 Keminmaa8 572 Kittilä6 279 Kolari3 836 Muonio2 369 Pelkosenniemi973 Pello3 912 Posio3 818 Ranua4 262 Rovaniemi Salla4 052 Savukoski1 156 Simo3 441 Sodankylä8 806 Tervola3 387 Tornio Utsjoki1 294 Ylitornio4 650