Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen."— Esityksen transkriptio:

1 aimo.rahkonen@oulu.fi Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen

2 MITÄ YKSI LAITOS VOI TEHDÄ? CASE: OULUN YLIOPISTON SÄHKÖ- JA TIETOTEKNIIKAN OSASTO W5W-SUUNNITTELIJA, FM SUVI JUTILA, OULUN YLIOPISTOwww.w5w.fi Uutta Opetuksessa Valmistumismäärien- ja aikojen ennustaminen STO:n opiskelijoiden ajatuksia opetuksesta 2003 Uutta Opetuksessa “Emmää matikkaa tullu tänne opiskelee, vaa tekniikkaa” 2002 “AINA AJOISSA” -uusi selvitys opiskelijoiden ajankäytöstä 2005¨ “TÄYTYY EHTIÄ LUENNOLLE” 2003 -selvityksiä opiskelijoiden ajankäytöstä OPINTO- PORTAILLA 2004 naisten ja miesten opintopolut TTK

3 Johtopäätöksiä Lahjakkuus ja hyvät alkupisteet eivät takaa hyvää opintomenestystä (1),(2) Opintomenestys näyttäisi olevan suoraan verrannollinen opiskeluun käytettyyn aikaan (1) Työssä käynti ei yleisesti ole opiskelun esteenä (1) Ensimmäisen vuoden opiskelijoihin kannattaa panostaa. (Kun alku menee hyvin, jatkossa opiskelu on helpompaa ja motivoivampaa.) (2),(3),(4) Jämäkkä ohjaus ja motivointi matematiikan ja fysiikan kursseissa erityisen tärkeää. (1),(3),(4) Valmistuneiden määrä ei ole suoraan verrannollinen sisään otettujen määrään. (2) (1) ”Täytyy ehtiä luennolle” (2) Valmistumismäärien- ja aikojen ennustaminen (3) Sähkö- Ja Tietotekniikan osaston opiskelijoiden ajatuksia opiskelusta (Haastatteluprojekti) (4) “Emmää matikkaa tullu tänne opiskelee, vaa tekniikkaa” OPPIMINEN TAPAHTUU AJASSA JA NIMENOMAAN OPISKELIJAN AJASSA

4 Opiskelijan ajankäytön seuranta Opiskelijat Tiedostaneet opiskelutekniikkansa Saaneet enemmän opintoviikkoja Saaneet enemmän ohjausta Opiskelun ajankäytön hallinnan ohjaus http://www.ttk.oulu.fi/opetuksen_kehittam inen/tuutorointi/Tuutorointi.htm http://www.ttk.oulu.fi/opetuksen_kehittam inen/tuutorointi/Tuutorointi.htm Osasto Saanut todellista tietoa opiskelusta ja opiskelun pullonkauloista Osannut kohdentaa toimenpiteitä. Esimerkiksi matematiikan, fysiikan ja muiden kurssien ainetuutorointia.  mm. parantuneet läpipääsy -% Opintojen ohjauksen kehittäminen HYÖTYÄ SEKÄ OPISKELIJALLE ETTÄ OSASTOLLE Sähkö- ja tietotekniikan osasto, Oulun yliopisto

5 Myös henkilökunta pystyy seuraamaan opiskelijoiden etenemistä tehokkuus- ja vaikuttavuus mittareiden avulla KATSOTAAN PALJONKO AIKAA OPISKELUUN MENEE TYÖELÄMÄ AJANKÄYTÖN HALLINTA KUKA TEKEE SEURANTAA? OPINTOPOLKU 2.vsk.1.vsk.3.vsk.4.vsk.5.vsk. Olli opiskelija Ajankäytön seuranta TOTTA TOTISESTI! KEVÄÄN TASOTESTI LÄHESTYY. TÄYTYNEE OPISKELLA TÄYDELLÄ TEHOLLA HOPS TYÖELÄMÄ PALAUTE

6 Mitä on yksi opintopiste? Oulun yliopiston humanistinen tiedekunta tutkii opetussuunnitelmien toteutumista, opintojen kuormittavuutta sekä opiskelijoiden ajankäyttöä Kohderyhmäksi on valittu tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijat Tutkimus toteutetaan syksyllä 2005. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä opetuksen kehittämisyksikön kanssa Tiedekunnan opiskelijat ovat olleet aktiivisesti mukana Lisätietoa: marianne.isola@oulu.fi Muita ajankäyttötutkimuksia Suomen korkeakouluissa: http://www.oulu.fi/w5w/tyokalut/opsarviointi/seuranta.html ?

7 Aimo Rahkonen 2005 Arviointitietojen hyödyntäminen yliopistoissa Mitä on tehty ja mitä voitaisiin edelleen kehittää?

8 Arviointimenetelmien viestinnästä -Mitä opetussuunnitelmakäytäntöjen toimivuuden arvioinnista kertovia asioita muistat viimeksi lukeneesi/kuulleesi/nähneesi ja missä viestimessä? Mitä mielestäsi yleisimmin viestitään? Kenelle viesti oli suunnattu? Kenelle sen pitäisi olla suunnattu? (matriisin pohjalta)

9 Arviointimenetelmien viestinnästä -Määrällisistä mittareista yleisimmin esiintyvä lienee valmistumismäärät. Mistä johtuu? -Taloudelliset vaikuttimet, valmistumismäärillä keskeinen osa tulosneuvotteluissa -Valmistumismäärä on todellisuudessa varsin kankea arviointiperuste -Hallitsee silti arviointimenetelmistä viestintää myös yliopiston sisällä -Hyödyntämällä reaaliaikaisempia arviointimenetelmiä päästään lopulta parempiin valmistumismääriin -Seuraavassa eräitä esimerkkejä arviointitietojen hyväksikäytöstä

10 Opintosuorituspolku

11 Valmistumisennuste

12 Kurssien läpäisyaika

13 Kurssivalinnat

14 Opintopistekertymät

15 Opiskelija-aines

16 aimo.rahkonen@oulu.fi Haaste Jotta viesti menisi perille ja tulisi ymmärretyksi, olisiko tarpeellista tai mahdollista rakentaa yhteinen arviointimenetelmien työkalupaketti? Onko yksikössänne tai yliopistossanne kenties käytössä tällainen?


Lataa ppt "Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google