Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hops eli henkilökohtainen opintosuunnitelma Turun kauppakorkeakoulussa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hops eli henkilökohtainen opintosuunnitelma Turun kauppakorkeakoulussa"— Esityksen transkriptio:

1 Hops eli henkilökohtainen opintosuunnitelma Turun kauppakorkeakoulussa
Hankesuunnitelma

2 Hankkeen taustaa uusia haasteita yliopisto-opiskelijan opintojen etenemiselle ja ohjaukselle taustaltaan aikaisempaa heterogeenisemmat opiskelijat lisääntyvä opiskelijoiden määrä opintojen etenemisen tehokkuudet tavoitteet siirtyminen kaksivaiheiseen tutkintojärjestelmään OPM vuoden 2004 talousarvioon: yliopistoissa käyttöön opiskelijan kanssa laadittava HOPS vuoteen 2006 mennessä valtakunnallinen Oulun yliopiston koordinoima W5W – Walmiiksi Wiidessä Wuodessa –

3 HOPSin sisältö ja ohjaus: opintojen alkuvaihe
henkilökohtaisen opintosuunnitelman esittely ja ohjaus YLY Yritystoiminta ja tiimityöskentelytaidot -kurssin aikana hopsin sisällössä keskitytään opiskelijan opiskelutaitojen kehittämiseen, opiskelun tavoitteisiin ja ensimmäisen opintovuoden opintosuunnitelmaan sekä alustaviin urasuunnitelmiin pääainevalinnan ajankohta uudessa tutkinnossa ratkaisee sen, miten opintosuunnitelman laatiminen etenee jatkossa. lukuvuonna YLY-kurssin aikana pilotoidaan hopsin laatiminen ja ohjaus pilotin aikana saatujen kokemusten aikana hops-ohjausta kehitetään edelleen. kehittämistyössä seurataan kaksiportaisen tutkintorakennetyön etenemistä ja sovelletaan ohjaus uuteen tutkintojärjestelmään sopivaksi.

4 HOPSin sisältö ja ohjaus: Pääaineen valinta
pääaineen valintaa ohjataan tällä hetkellä Turun kauppakorkeakoulussa usealta eri taholta aineissa annetaan sisällöllistä ohjausta tarpeen mukaan opintotoimisto antaa yleisohjeita tiedotteellaan ja järjestää pääainevalinnoista infotilaisuuden - lisäksi henkilökunta antaa halukkaille henkilökohtaista ohjausta rekrytointipalvelut antavat uraohjausta opiskelijoille jatkossa rekrytointipalveluiden tiiviimpi niveltäminen HOPSien ohjaukseen voisi tehostaa opiskelijoiden ammatillista urasuunnittelua

5 HOPSin sisältö ja ohjaus:Vaihto-opiskelu ja muualla suoritetut opinnot
tällä hetkellä ulkomailla suoritettujen ja muissa yliopistoissa suoritettujen opintojen sisällyttäminen opiskelijan tutkintorakenteeseen hoidetaan anomuksesta jälkikäteen HOPSin avulla voidaan suunnittelua edistää ja välttää valmistumisen tarpeeton viivästyminen muualla suoritettujen opintojen tarkempaa suunnittelua vaatii yliopistojen allekirjoittama ja voimaan tuleva valtakunnallinen JOO-sopimus

6 HOPSin sisältö ja ohjaus: Opintojen loppuvaihe
HOPSin tekemisestä puuttuu nykyisin järjestelmällinen pääaineeseen sidottu sisällöllinen ohjaus - poikkeuksena laskentatoimi, jossa kandidaatintutkielman yhteydessä opiskelijat ovat jo vuodesta 1998 laatineet HOPSin Opettajille järjestetään koulutusta tähän vaiheeseen siten, että kaikilla on mahdollisuus hankkia riittävä tieto-taito ohjauksen antamiseen HOPSia voidaan päivittää esimerkiksi kandidaatin ja pro gradu –tutkielmavaiheissa Aineissa olisi hyvä olla nimettynä henkilö/henkilöt, jotka antavat opiskelijoille ohjausta tarvittaessa Tavoitteena on, että opintojen loppuvaiheessa HOPSin pohjalta opiskelija laatii portfolion, jota hän voi käyttää mm. työnhakutilanteissa Tulevaisuudessa portfolio on mahdollisesti jokaisen opiskelijan tutkintotodistuksen liitteenä

7 HOPS -hankkeen eteneminen
Hanketta ohjaa koulutuksen kehittämisen työryhmä Ensimmäiseksi suunnitellaan lukuvuonna toteutettava pilotti YLY-kurssin yhteyteen Pilotin sisältö hyväksytään YLY-kurssin opetussuunnitelman hyväksymisen yhteydessä Muilta osin HOPS-hanke etenee siten, että kehitetään ohjausjärjestelmiä edellä kuvaillun suunnitelman mukaan ohjaukseen osallistuvien eri tahojen kanssa yhteistyössä

8 HOPS-koulutus YLY-kurssin opettajat perehdytetään HOPSien ohjaamiseen koulutuksella, joka alkaa keväällä 2004 ja jatkuu syksyllä HOPS-pilottihankkeen aikana Koulutuksen sisällyttäminen 15 opintoviikon yliopistopedagogisiin opintoihin pyritään tekemään mahdolliseksi Koulutukseen voi osallistua myös muita asiasta kiinnostuneita opettajia, jolloin HOPS-ajattelu saadaan tutuksi ja ohjaustaitoisia opettajia on jatkuvasti käytössä nykyisten tiimiopettajien lisäksi HOPS-ohjauksen koulutusta tarvitsevat myös opintohallinnon toimijat kuten opintotoimiston henkilökunta ja amanuenssit

9 Koulutuksen juoni I Koulutuksen orientointipäivä 10.3.
Info –ja koulutustilaisuus hopsien käyttöönotosta Turun kauppakorkeakoulussa. Kohderyhmänä erityisesti YLY –opettajat, joille kulutus oli suunniteltu II Hops ohjauksen suunnittelu Koulutuspäivä + verkkojakso: osallistujat suunnittelevat hops –ohjauksen tavoitteet, toteutusmallin ja menetelmät III Pilottivaihe (syksyllä –04) Laadittujen suunnitelmien tarkentaminen ja vieminen käytäntöön. Kokemusten jakaminen ja hyvien ohjauskäytäntöjen etsiminen. Toteutus suunnitellaan jatkoksi aikaisemmille vaiheille.

10 Miten koulutus toteutettu?
Orientointipäivän palautteet  YLY -jakson opettajia laajempi kohderyhmä mukaan Verkkojaksosta luovuttiin jo suunnitteluvaiheessa ja rakennettiin koulutuspäivät ryhmätyöskentelylle  kukin ryhmä suunnittelee hopsin toteutukseen oman palasensa, jotka kootaan lopuksi yhteen

11 YLY –jakson opettajien hops -iltapäivä: mitä sisältöjä HOPSiin?
1. Minkälainen HOPS palvelee opiskelijoita? Opiskelijoiden odotukset ja ohjaustarve? HOPSiin liittyvät mahdollisuudet vastata niihin? 2. HOPS opettajan työkaluna? Minkälaista tietoa haluatte opiskelijoistanne? Minkälaisena työkaluna HOPS palvelisi parhaiten työtäsi opettajana ja opetuksen kehittäjänä? 3. HOPSin ohjaus ja sitä tukevat työkalut: Minkälaista palautetta ja ohjausta tarvitaan? Miten ohjaus järjestetään (kuka ohjaa, yksin, ryhmässä, kirjallinen/suullinen palaute jne.)? 4. Mihin YLY –jakson sisältöihin HOPS –työskentely voitaisiin luontevimmin sijoittaa? Miksi ja miten?

12 Hops opiskelijan työkaluna:
pääainevalinnan tuki muutosprosessi näkyväksi HOPSille uskottavampi nimi? kootaanko tietokantaan? opiskelijan oma työkalu! Opettajan työkaluna: pääaineiden esittely kevätlukukaudella pääpaino opiskelijoiden keskustelussa, opettaja tukena kaikkien opettajien käyttöön: miten? eHops? opiskleijoille tukihenkilötopiskelijatuutorointi? hopsissa oltava pelivaraalöydettävä ne, jotka eniten ohjausta tarvitsevat Ohjaus ja työkalut: palaute opiskelijan tekemistä valinnoista (miten, ketä antaa?) keskusteleva ohjaus tärkeää suunnitelman lisäksi tavoitteena opiskelijan vastuu opintojen suunnittelusta YLY+HOPS: Hops työskentely oma kokonaisuutensa, YLY:n aikana kuitenkin mahdollista ”markkinoida” hopsia YLY:n WebCT –ympäristöön foorumi kysymyksille tms.?


Lataa ppt "Hops eli henkilökohtainen opintosuunnitelma Turun kauppakorkeakoulussa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google