Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPasi Lattu Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT Turku 19.4.2005 Johtaja Markku Mattila O PETUSMINISTERIÖ
2
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/2 ELINIKÄISEN OPPIMISEN KEHITYSSUUNNAT Laatu Pääsy Avautuminen
3
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/3 ELINIKÄINEN OPPIMINEN JA YLIOPISTOT lukioyhteistyö yliopistoon pääsy, valinnat –2006 tavoite 50 % uusia ylioppilaita –yhteishaku v. 2007 –yhteisvalinta asteittain –valintakokeiden tarve? –uusi ylioppilastutkinto?
4
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/4 TYÖURAN PIDENTÄMINEN valinnat ja opintojen varhaistaminen opintojen nopeuttaminen tutkintorakenne opinto-oikeuden rajoittaminen, 1 + 2 v
5
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/5 TUTKINTORAKENNE maisteriohjelmat yliopistojen luettelo tarvittavista OPM:n asetus yliopistojen esitykset 29.4.2005 laadun ja tarpeen arviointi
6
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/6 AVOIN YLIOPISTO alueellinen tasa-arvo yliopistokeskusten toimintamuoto osaamisen päivitys sivistystehtävä valintaväylä alempi korkeakoulututkinto
7
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/7 YLIOPISTOYHTIÖT mahdollisuus perustaa yhtiöitä tukee yliopiston tehtävää yhteiskunnallisen palvelutehtävän mahdollisuus kansainvälinen koulutus tutkimus- ja tuotekehitysyksiköt täydennyskoulutus esitykset OPM:öön
8
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/8 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA Avoin yliopisto-opetus: väyläjärjestelmän toimivuuden parantaminen alueellisen vaikuttavuuden merkitys
9
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/9 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Täydennyskoulutus: täydennyskoulutusstrategia –strategia vähintään ”oman” yliopiston sisällä –kilpailu ainelaitosten kanssa –yhtenäinen täydennyskoulutusprofiili yliopiston sisällä miten täydennyskoulutuksen tulee toimia tulevaisuudessa sekä markkinaehtoisilla koulutusmarkkinoilla että yliopistojen kolmannen tehtävän toteuttajana
10
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/10 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Täydennyskoulutus: rahoitusasema muiden koulutusyksiköiden kanssa –Opetushallitus/tuottaja-tilaaja-malli –ammattikorkeakoulut/erikoistumis- opinnot markkinaohjauksen lisäksi tarvitaan julkista rahoitusta koulutuspoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi?
11
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/11 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Elinikäinen oppiminen: tutkintokoulutuksen, avoimen yliopisto- opetuksen ja täydennyskoulutuksen kokonaisuus läpi työuran täydennys- ja lisäkoulutusta perus- ja jatkokoulutukseen kuulumaton koulutustoiminta yliopistojen täydennyskoulutukseksi ja yhteiskunnalliseksi palvelutehtäväksi kolmannen tehtävän vaikutukset yliopistoyhteisöön
12
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 19.4.2005/12 TYÖRYHMÄN TÄRKEIMPIÄ ASIAKOKONAISUUKSIA... Muuta: maahanmuuttajien ja opettajien täydennyskoulutustoiminta akateemisten opintonsa keskeyttäneiden työttömien tutkinnon loppuun saattaminen, nyt järjestäjänä TM
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.