Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pedagogiikka osana jatko-opintoja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pedagogiikka osana jatko-opintoja"— Esityksen transkriptio:

1 Pedagogiikka osana jatko-opintoja
Leena Hiltunen Opettajankoulutus

2 Keitä me olemme? ”Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitokselta valmistuu monipuolisia tietotekniikan osaajia yritysten ja yhteisöjen sekä koulutus- ja tutkimuslaitosten työtehtäviin. Valmistuessaan opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa uusia tietoteknisiä ratkaisuja sekä pystyy itsenäisesti seuraamaan alan nopeaa kehitystä.” (Ote laitoksen esittelymateriaaleista) → olemme siis alan osaajia ja ASIANTUNTIJOITA!

3 Asiantuntijuus perinteisesti asiantuntijan tehtävänä on tiedon jakaminen → luvassa siis meille kaikille erinäisiä ’koulutustehtäviä’ tavoitteena reflektiivinen asiantuntijuus reflektiivinen asiantuntija pyrkii asettamaan oman toimintansa taustaoletukset kriittisen tarkastelun kohteeksi miksi teen näin? lähtökohtana oman työn kehittäminen ja myös omaan työhön liittyvät kokemukset, ei välttämättä akateeminen tietämys kuinka tekisin tämän paremmin, mitä viimekerrasta opin? didaktinen reflektio – kokemusten käsitteellistäminen eli käytännön havainnot ja omatut teoreettiset periaatteet pyritään saamaan kosketuksiin toistensa kanssa kuinka opetan tämän ’maallikolle’?

4 Opettajuus opettajan työ ei ole pelkästään tietojen jakamista, vaan opettajan tulisi pystyä ottamaan huomioon myös erilaisten oppilaiden tarpeet – eri tapoja opettaa/oppia opettajan rooli muuttumassa enemmän oppimisen tukijaksi ammatillisen kehittymisen kannalta keskeistä opettajan reflektiivinen ammattikäytäntö mitä, miksi ja miten opetan? miten yhdistän teorian ja käytännön? opiskelijan omien oppimisedellytysten rinnalla opettajien ammatillisen osaamisen taso on ratkaisevan tärkeää opiskelun ja oppimisen onnistumisen kannalta opetuksen ja oppimisen laatu paranevat opettajan ammatillisen kasvun tahdissa Lähteet: Korkeakoski E. (toim.) Opettajien täydennyskoulutuksen tuloksellisuus. Kiviniemi K. (2000)Opettajan työtodellisuus haasteena opettajankoulutukselle.

5 Opettajankoulutus … tarjoaa välineitä reflektiivisen asiantuntijuuden kasvuun auttaa ottamaan vastuuta omasta ammatillisesta kehittymisestä sekä auttaa kehittämään niitä valmiuksia, joiden avulla tuleva opettaja kykenee kehittymään ja muuntumaan työssään suurin osa koulutuksen vaikutuksista tulee ilmi vasta pitkän ajan kuluttua, jopa kymmenien vuosien jälkeen (ammatillinen kasvu vie aikaa)

6 Opetustehtävissä toimivien koulutustausta
Vuonna 1996 kaikkien opetustehtävissä toimivien koulutustausta jakautui seuraavasti (vähiten koulutettuja ovat tuntiopettajat ja jatkotutkinto löytyy useimmiten rehtoreilta): Alempi korkeakoulututkinto Ylempi korkeakoulututkinto Tohtori Peruskoulu 33.6 46.5 0.4 Lukio 7.6 85.7 3.1 Keskiaste 25.3 35.8 2.3 AMK 14.4 64.8 10.6 YO 2.5 34.7 57.9 Yhteensä 32.6 41.4 6.2 Lähteet: Rönnberg U. (2000) Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opettajat uuden vuosituhannen alkaessa. Education in Finland 1999, Statistics and Indicators. Tilastokeskus.

7 Tietotekniikan laitoksen opettajankoulutuksen tilanne
joka kymmenes laitokselta valmistuvista maistereista valmistuu perustutkinnossa opettajaksi/ kouluttajaksi; muutkin kuin opettajankoulutuksessa olevat suorittavat pedagogisia opintoja joka kolmannella jatko-opiskelijoista on tutkinnossaan opettajan pedagogisia opintoja vähintään 15 ov

8 Alan koulutukselle suuri tarve
Vuonna 2000 yli puolet vuotiaista ilmoitti tarvitsevansa ammattitaitoa tai uraa edistävää koulutusta. Eniten kaivattiin tietotekniikan koulutusta, jonka tarvetta ilmaisi vastaajista 27 prosenttia. Työnantajan tuella tapahtuvan koulutuksen sisältö vuonna 2000: Lähde: Tilastokeskus, Aikuiskoulutustutkimus 2000

9 Valmistuneet tietotekniikan opettajat
Yliopistotasolla tietotekniikan pääaineen opettajia on viimeaikoina valmistunut seuraavasti: 2000 2001 2002 2003 JY 1 3 2 JoY TuY HY Yht. 5 7 6 Siis alle 10 uutta opettajaa vuodessa! Tietotekniikan opettajia valmistuu myös ammatilliselta puolelta (ammatillinen opettajakorkeakoulu).

10 Tulossa opettajapula! Perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön opettajatilanne ja opettajien koulutustarve tietotekniikassa vuoteen 2020 mennessä 53,0% 1) Varannon muodostavat ne vuonna 2002 työssä olleet muodollisesti kelpoiset opettajat, jotka vuonna 2020 ovat alle 61-vuotiaita sekä koulutuksessa jo olevat (vuonna 2001 ja 2002 otetut), jotka valmistuvat ja siirtyvät aikanaan opettajiksi. Opettajan työhön siirtyvien opettajien määrästä on vähennetty heidän oletettu poistumansa työuran aikana sekä se, että kaikki eivät suorita aloittamiaan opintoja loppuun. 2) Vuosille ammatillisen puolen opettajankoulutukseen otettavien kokonaismäärää on painotettu 25 %:lla johtuen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ikäluokan kasvusta tämän vuosikymmenen loppuun mennessä sekä ammatillisen perustutkinnon laajentumisen aiheuttamista muutoksista. Muodollista kelpoisuutta vailla olevien opettajien suuri määrä ammatillisessa koulutuksessa on myös vaikuttanut lähivuosien painotukseen. Lähde: Opettajatarvetyöryhmän muistio. OPM:n työryhmämuistioita ja selvityksiä 2003:9

11 Miten ja missä tietotekniikan opettajaksi valmistustaan?
suorittamalla vähintään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksissa vaaditut pää- ja sivuaineen aineen opinnot sekä pedagogiset opinnot; joko ammatillisessa opettajakorkeakoulussa tai yliopiston ainelaitoksella

12 Opettajan muodollinen kelpoisuus?
Kelpoisuusvaatimukset vaihtelevat eri koulutusaloilla/opetustehtävissä

13 Aineenopettajan muodollinen kelpoisuus (perusopetus & lukio)
Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka: on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon; (perusopetus) on suorittanut vähintään 35 opintoviikon laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot opetettavissa aineissa tai yliopiston antaman todistuksen mukaan niitä vastaavat opinnot; TAI (lukio) on suorittanut vähintään 55 opintoviikon laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot yhdessä opetettavassa aineessa ja vähintään 35 opintoviikon laajuiset vastaavat opinnot muissa opetettavissa aineissa taikka yliopiston antaman todistuksen mukaan niitä vastaavat opinnot on suorittanut vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot Lähde: Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista N:o 986/ 1998;5 § & 10 §

14 Ammatillisten opintojen opettajan kelpoisuus (AMK)
Ammatilliseen koulutukseen sisältyvien ammatillisten opintojen opetusta on kelpoinen antamaan henkilö: joka on suorittanut soveltuvan ylemmän korkeakoulututkinnon tai soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon tai, jollei soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa tai soveltuvaa ammattikorkeakoulu-tutkintoa ole, koulutuksen järjestäjän päättämää opetustehtävää vastaavan alan korkeimman tutkinnon; joka on suorittanut vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot; sekä jolla on vähintään kolmen vuoden pituinen työkokemus tehtävää vastaavalla alalla Lähde: Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista N:o 986/ 1998; 13 §

15 Yhteisten opintojen opettajan kelpoisuus (AMK)
Ammatillisesta koulutuksesta ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellista ja ammattitaitoa täydentävää taito- ja taideaineiden opetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka: on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, jossa vähintään 55 opintoviikon laajuiset tai niitä vastaavat opinnot yhdessä opetettavassa aineessa ja vähintään 35 opintoviikon laajuiset tai niitä vastaavat opinnot muissa opetettavissa aineissa tai joka on suorittanut diplomi-insinöörin tutkinnon soveltuvassa koulutusohjelmassa; sekä on suorittanut vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot Taito- ja taideaineisiin kuuluvia tieto- ja viestintätekniikan opintoja opettamaan on kelpoinen myös henkilö, joka on suorittanut soveltuvan korkeakoulututkinnon. Lähde: Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista N:o 986/ 1998; 14 §

16 Vapaan sivistystyön opettajan kelpoisuus (kansan- ja kansalaisopistot)
Vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitetuksi opettajaksi on kelpoinen henkilö, jolla on soveltuva korkeakoulututkinto sekä vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot Lähde: Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista N:o 986/ 1998; 18 §

17 Opettajan pedagogiset opinnot
Eri vaihtoehtoja - sama pätevyys ! AINA SAMA ALOITUS 

18 Kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusopinnot (15 ov)
suoritetaan kasvatustieteen laitoksella; tai kaikille avoin, ’ilmainen’ opetus; ei ilmoittautumista lyhyitä luentojaksoja, kirjatenttejä, esseitä; neljä kurssia vuoden aikana myös kesäkursseina; paitsi ei tänä vuonna  Lisätietoja: avoimen yliopiston kautta maksullinen (300€) - henkilökunta puoleen hintaan vaihtoehtoisia suoritustapoja (esseet, kirjatentit, verkkotyöskentely, luennot) mahdollisuus suorittaa myös nopeammassa tahdissa ei suoritusaikarajoituksia (opiskeluopas voimassa vuoden, uusi 25€) nonstop-aloitus; ilmoittautuminen + kirjaamismaksu (sis. opiskeluopas) myös yksittäisten kurssien suorittaminen mahdollista (á 85€, -50%) Lisätietoja:

19 … opintojen sisällöstä …
Johdatus kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusteisiin tutustutaan kasvatustieteen osa-alueisiin, aikuiskasvatukseen ja kasvatusfilosofiaan Kasvatustieteellinen tutkimus tutustutaan kasvatustieteelliseen tiedonhankintaan ja tutkimusprosessin eri vaiheisiin Kehitys, oppiminen ja oppimisen ohjaaminen perehdyttää kasvatuspsykologiaan elämänkaariperspektiivissä sekä kehitykseen, oppimiseen ja oppimisen ohjaamiseen eri ympäristöissä Kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset perusteet tarkastellaan lapsuutta ja nuoruutta sekä koti- ja koulukasvatusta sosiologisesta näkökulmasta perehdytään aikuiskasvatukseen ja työelämässä tapahtuvaan oppimiseen Kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusopintojen sisältö.

20 …orientoitumista opettajan työhön …
Suoravalinnalla valittujen sekä avoimen yliopiston opettajan pedagogisten perusopintojen sisältö.

21 … opintojen suorittamisesta yleensä
perusopinnoissa tutustutaan kasvatustieteen teoriaa ja perusteisiin; aineopinnoissa sovelletaan teorioita varsinaiseen opetustyöhön onnistuu myös työn tai jatko-opintojen ohella vasta perusopintojen suorittamisen jälkeen voidaan hakeutua aineopintoihin

22 Opettajan pedagogiset aineopinnot
Eri vaihtoehtoja – sama pätevyys!

23 Erilliset opettajan pedagogiset aineopinnot (20ov)
opetuksesta vastaa OKL opinnot kestävät yhden lukuvuoden vaatii läsnäoloa ja sitoutumista opetusharjoittelut peruskoulun yläasteella ja lukiossa (Normaalikoulu)

24 … opintojen tavoitteena …
Opettajuus; korostaa opettajan aseman ja tehtävän ainutlaatuisuutta erilaisten ammattien joukossa; ilmentää opettajan ammatin harjoittamisen henkilökohtaista ja moraalista luonnetta Professionaalisuus; korostaa opettajan työn vaatimaa erityisosaamista ja opettajien ammattikunnan vastuuta opetuksen ja kasvatuksen kehittämisestä eri koulutusinstituutioissa; korostuu kyky vastavuoroiseen ajatusten ja kokemusten vaihtoon opetettavien ihmisten ja heidän sosiaalisten sidosryhmiensä kanssa Asiantuntijuus opettajan työssä; ymmärryksen ja osaamisen yhdistäminen; taito opettaa ja kasvattaa, mutta myös perustella toimintansa teoreettisen ja käytännöllisen ymmärryksensä avulla; oman ymmärryksen ja osaamisen arviointikyky, valmius oppia uutta, kyseenalaistaa vallitsevia totuuksia ja avoimuus erilaisille asioille; jaettu asiantuntijuus opettajankoulutuksen tärkeimpänä tavoitteena on tukea opettajan asiantuntijuuden kehittymistä

25 … opettajuuden kehittyminen …
OKL:n opettajan pedagogisten aineopintojen sisältö.

26 … opintoihin hakemisesta
valinta kaksivaiheinen: 1) hakupapereiden pisteytyksen perusteella sekä 2) soveltuvuuskoe hakijalta edellytetään ylempi korkeakoulututkinto sekä kasvatustieteen ja/tai aikuiskasvatuksen tai erityispedagogiikan 15 opintoviikon opintokokonaisuus/ approbatur valinnassa annetaan pisteitä tutkinnosta, yliopistollisista arvosanoista/ opintokokonaisuuksista sekä työkokemuksesta opetus- ja koulutustehtävissä (päätoiminen, yhtäjaksoinen työkokemus) haku maalis-huhtikuussa tänä vuonna haku päättyy 26.4. soveltuvuuskoe toukokuun lopussa soveltuvuuskokeeseen kutsutaan hakupapereista lasketun pistemäärän perusteella ryhmäkeskustelu ja yksilöhaastattelu Hakuohjeet ja –lomake:

27 Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot (20 ov)
voidaan suorittaa ylemmän tutkinnon jälkeen erillisinä opintoina tai sisällyttää ylempään korkeakoulututkintoon sivuaineena tavoitteena on opiskelijan yksilöllisen pedagogisen ajattelu- ja toimintatavan kehittyminen. kysymys on pedagogisten valmiuksien 'jalostamisesta' siten, että opiskelija tulee entistä tietoisemmaksi omasta toiminnastaan opettajana, itselleen soveltuvista opettamisen tavoista ja omasta opetusfilosofiastaan tarkoitus on haastaa opiskelija kyseenalaistamaan jo rutiineiksi ja itsestäänselvyyksiksi kehittyneitä ajattelu- ja toimintatapojaan opintojen perusideat ovat: työssä oppiminen, yksilöllisyys, dialogisuus/ sosiaalisuus, kriittisyys sekä analyyttisyys opinnot kestävät yhden lukuvuoden; etäopetusta + lähiopetusjaksoja opinnot on mahdollista suorittaa työn ohella edellyttäen, että opiskelija on valmis irrottautumaan työtehtävistään lähijaksojen ajaksi

28 … opintojen sisällöstä …
työssä kokeileva, tutkiva ja oppiva opettaja yhdistää teoreettisen, käsitteellisen tiedon opiskelijan subjektiiviseen tietämykseen ja opetustyöhön aikuiskouluttajuuden teoreettiset ja filosofiset perusteet: aikuisen oppiminen ja opettaminen, aikuispedagogiikka, aikuiskoulutus pedagogiset ydinopinnot, joiden tarkoituksena on vahvistaa ja 'päivittää' opiskelijan teoreettista ajattelua valinnainen opintokokonaisuus:, mm. dialoginen ohjaus ja opetus, narratiivisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys, verkko-opetus, jaettu opettajuus, draamapedagogiikka, mentorointi

29 … opintoihin hakeminen
hakijoilta edellytetään ylempi korkeakoulututkinto sekä kasvatustieteen/aikuiskasvatuksen perusopinnot (15 ov) tai kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot (15 ov). Opintojen on oltava valmiina hakuajan päättyessä! lopullinen opiskelijavalinta tapahtuu valintakokeen perusteella henkilökunnalle oma kiintiö! opetuksesta vastaa kasvatustieteen laitos Lisätietoja: Hakuaika lukuvuoden opintoihin päättyy !

30 Ammatilliset opettajaopinnot (35 ov)
haku tammi-helmikuussa; seuraava hakuaika tammikuussa 2005; opiskeluaika yksi lukuvuosi ammatillisen opettajankoulutuksen voi Jyväskylässä suorittaa seuraavilla eri tavoilla: päätoiminen opiskelu oman toimen ohessa opiskelu näyttöperustainen opiskelu kansainvälisesti suuntautunut englanninkielinen opiskelu Lisätietoja:

31 Yliopistopedagogiset opinnot
koulutus alkamassa syksyllä 2004 lisätietoja koulutuksesta lähiaikoina

32 Pedagogiset opinnot osana jatko-opintoja
perusopinnot ovat approbatur-tason opintoja, joten niitä ei hyväksytä jatko-opintoihin, mutta opettajan pedagogiset aineopinnot (20 ov) täyttävät kriteerit ”vähintään cum laude approbatur-tasoa olevista, pääainetta ja tutkimusta tukevista sivuaineen opinnoista”; tosin hyväksyttävien opintojen laajuuden päättää aina jatko-opinnot hyväksyvä professori opintoja ei aina hyväksytä täydessä laajuudessa

33 Isän koulutus ~ lasten koulutus
Lähde: Education in Finland 1999, Statistics and Indicators. Tilastokeskus.

34 Leena.Hiltunen@mit.jyu.fi Opettajankoulutus puh. (260) 4977
KIITOS! Opettajankoulutus puh. (260) 4977


Lataa ppt "Pedagogiikka osana jatko-opintoja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google