Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

11.1.2015 Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus RAHAPELIONGELMIEN EHKÄISY JA HOITO Täydennyskoulutus 6 o (15 op) Tuula-Leena Raiski.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "11.1.2015 Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus RAHAPELIONGELMIEN EHKÄISY JA HOITO Täydennyskoulutus 6 o (15 op) Tuula-Leena Raiski."— Esityksen transkriptio:

1 11.1.2015 Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus RAHAPELIONGELMIEN EHKÄISY JA HOITO Täydennyskoulutus 6 o (15 op) Tuula-Leena Raiski

2 KOULUTUSTARVE Lyhytkestoisen koulutuksen tarvetta: kuntien työntekijöistä 62 % ja rahapeliongelmaisia hoitavien palvelupisteiden työntekijöistä 76 % Pitkäkestoisen koulutuksen tarve: A-klinikoilla 46 %, ammattiryhmistä lääkärit ja sairaanhoitajat 42 % Kirjallisen tiedon tarve: kuntien työntekijöistä 57 % ja palvelupisteiden työntekijöistä 69% Lähde: Turja, T. (2006): Kuntien käytännöt ja tiedon taso rahapeliongelmaisten hoidossa. Helsinki: STM 9.

3 KOULUTUSTARVE (JATKUU) Ammattihenkilöstön osaamistarve selkeästi esille sekä perus- että erityispalveluissa Tarve usean eri toimialan osaamisen vahvistamiseen ja osaamisen jatkumoon Keskeisiä osaamistarpeita olivat ongelman tunnistettavuuden ja puheeksioton lisääminen, läheisten huomioon ottaminen sekä tiedon lisääminen hoitomahdollisuuksista ja hoitoon ohjauksesta; Lähde: Huotari, K. Peliongelmaisten tuki- ja hoitopalvelut. Stakes, keskeneräinen.

4 KOULUTUSTA RAKENTAMAAN Stakesin toimeksiannosta Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksessa STM:n rahoituksella Koulutuskoordinaattori Koskessa Hankintamenettelyillä: sisällöntuottajat, verkko- ja mediatekniikan tuottajat, pilotoinnin toteuttajat Ruotsissa ja Norjassa vastaava kehittämistyö

5 KOULUTUKSIA KARTALLA Koulutuspäivät, seminaarit Infot, tiedottavat tilaisuudet Perusosaamiskoulutus 6 op, verkko- ja moduulipohjainen (1+2+1+2 op) Syventävät pitkät prosessikoulutukset Eri hankkeissa kehitettyihin malleihin liittyvät koulutukset

6 KENELLE TARKOITETTU Koulutus on tarkoitettu sekä perus- että erityispalveluissa, kolmannen sektorin ja seurakuntien tms. toiminnassa rahapeliongelmia kohtaavalle henkilöstölle, joka tarvitsee osaamista rahapelihaittojen ehkäisyssä, tunnistamisessa, tuki- ja hoitopalveluissa sekä valmiuksia riski- ja ongelmapelaajan ja heidän läheistensä tukemiseen ja hoitamiseen.

7 KENELLE… (jatkuu) Soveltuu esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon, nuorisotoimen, opiskelijahuollon, kriminaalihuollon sekä talous- ja velkaneuvonnan henkilöstölle ja alan opetushenkilöstölle. Koulutusta voidaan hyödyntää myös valvontaviranomaisten sekä esimerkiksi peliyhtiöiden ja heidän asiamiestensä koulutuksissa soveltuvin osin

8 TAVOITTEET Koulutuksen tavoitteina on, että osallistujat: omaavat perustiedot rahapelikentästä ja rahapelaamisesta (rahapelimuodot, jakelukanavat, rahapelijärjestelmä, rahapelaamisen määrä, pelaamisen eri tasot jne.) ymmärtävät rahapeliongelmien fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset yksilöllisellä, yhteisöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla tuntevat rahapelaamiseen liittyvät tuki- ja hoitopalvelut ja niiden kytkeytymisen laajempaan palvelujärjestelmään sekä palvelujärjestelmän kehittämistarpeet

9 TAVOITTEET (JATKUU) omaavat perustiedot rahapelaamiseen ja riski- ja ongelmapelaamisen ehkäisyyn ja hoitoon liittyvästä keskeisestä lainsäädännöstä ja valtakunnallisista linjauksista osaavat tunnistaa ja arvioida rahapeliongelman ja peliriippuvuuden ja arvioida sen tason sekä tuntevat keskeiset peliongelmaan kytkeytyvät liitännäisongelmat ja peliongelman riskitekijät osaavat käyttää työmenetelmiä rahapeliongelmien ja peliriippuvuuden ehkäisyssä sekä riski- ja ongelmapelaajien tukemisessa ja hoidossa

10 TAVOITTEET (jatkuu) ymmärtävät riski- ja ongelmapelaamisen vaikutukset pelaajan läheisiin ja omaavat perustiedot läheisen tukemisesta osaavat työskennellä rahapelikysymyksiin liittyvissä asiakkuusprosesseissa moniasiantuntijuutta hyödyntäen.

11 KOULUTUKSEN RAKENNE Moduuli 1: Rahapelaaminen, rahapelikenttä ja palvelut rahapeliongelmissa1 op Moduuli 2: Rahapeliongelmien tunnistus ja puheeksiotto2 op Moduuli 3: Rahapeliongelman ehkäisy 1 op Moduuli 4: Hoito- ja kuntoutusmenetelmät rahapeliongelmissa2 op Koulutuksen järjestäjästä riippuen mahdollista valita yksilöllinen kehittämistehtävä 9 op

12 PILOTIT Keväällä 2009 Keski-Suomen/Pelissä – hankkeen alueen ryhmä - moniammatillinen ryhmä - sekä perus- että erityispalveluista Pääkaupunkiseudun (80%) ja Vaasan seudun (20%) yhdistetty ryhmä - hoito- ja kuntoutustyötä tekeviä - A/päihdeklinikoilta, nuorisoasemilta

13 ARVIOINTI JA JATKOKEHITYS Koulutuksen rakentamisvaiheessa: vertaisarviointi, käyttäjäpaneeli, itsearviointi: www.virtuaaliyliopisto.fi/arvo www.virtuaaliyliopisto.fi/arvo Pilotoinnit: osaamiskartoitukset, väli- ja loppupalautteet, työyhteisöpalautteet, viivästetty arviointi Arviointitietoa hyödynnetään koko ajan ”Lopullinen” jatkokehittäminen syksyllä 2009

14 MITEN KOULUTUKSEN SAA KÄYTTÖÖN? Esim. täydennys- ja henkilöstökoulutusta järjestävät tahoille Rekisteröityminen Stakesin kautta -> verkko- kurssi käyttöön joko zip-pakattuna järjestäjän alustalle ladattavaksi tai koulutuksen järjestäjää varten kopioidaan oppimis- ympäristöön oma kurssi, johon annetaan kirjautumista varten tunnukset Verkkokurssi jatkossa toistaiseksi maksutta, muut kustannukset määrittää järjestäjä

15 TERVETULOA KOULUTUKSEEN! Lisätietoja: Koulutuskoordinaattori Tuula-Leena Raiski p. 040 7174 072 etunimi.sukunimi@koske.jyu.fi Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Koske PL 35 (MAT), 40014 Jyväskylän yliopisto kts myös www.stakes.fi/pelihaitatwww.stakes.fi/pelihaitat


Lataa ppt "11.1.2015 Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus RAHAPELIONGELMIEN EHKÄISY JA HOITO Täydennyskoulutus 6 o (15 op) Tuula-Leena Raiski."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google