Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Osaava työelämäpedagogi
- Osaava työelämäpedagogi ammatillisessa koulutuksessa Osaamiskartta kehittämisen välineenä Kati Korento, Oamk / Amok Erja Kotimäki, Oamk / Amok
2
Osaava Työelämäpedagogi ammatillisessa koulutuksessa, 6op
Koulutus on tarkoitettu ammatillisen koulutuksen opettajille ja muulle työelämäyhteistyötä tekevälle henkilöstölle sekä työelämänedustajille. Tavoitteena on hyvin käytännönläheisesti syventää tutkivan vertaisoppimisen avulla työelämässä tarvittavaa pedagogista osaamista. Koulutus lisää osallistujien työelämäosaamista, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi työpaikkaohjaajien kouluttamisessa, uusien työntekijöiden perehdyttämisessä sekä työelämä/oppilaitosyhteistyön koordinoinnissa. Toteutus: Oulu, Helsinki ja Seinäjoki / Vaasa. Koulutuksen sisällöt ja toteutustapa räätälöidään osallistujien aiemman osaamisen ja työyhteisöjen kehittämistarpeiden mukaan. Korento & Kotimäki, 2014
3
Aikataulut Ajankohta 2014: Koulutus sisältää 5 lähipäivää ja kehittämistehtävän. Helsingin lähipäivät: to – pe To – pe ma 12.5. Oulun lähipäivät: to 13.- pe ma 14.- ti to Syksyn koulutuksen paikka vielä avoin. Korento & Kotimäki, 2014
4
Asiantuntijaryhmä Työryhmä Mari Räkköläinen, Oph
Heljä Hätönen, Educa-Instituutti Oy Kirsti Stenvall, Opetus- ja koulutuspalvelut Stenvall Tmi Erja Kotimäki, OAMK/Amok Kati Korento, OAMK/Amok Ville Krannila, Omnia Pertti Lepola, ArTop -hanke, AEL (Seinäjoen aikuiskoulutuskeskus) Erja Kotimäki, OAMK/Amok Kati Korento, OAMK/Amok Ville Krannila, Omnia Helena Kämäräinen, Omnia Pertti Lepola, ArTop -hanke, AEL (Seinäjoen aikuiskoulutuskeskus) Esko Lähde, ArTop -hanke, AEL Veijo Kykkänen, ArTop -hanke, AEL Eija Huilaja, ArTop -hanke, AEL Mari Kostermaa, ArTop -hanke, AEL
5
Työelämäpedagogin toimintaympäristö
Tarkastellaan osaamista kokonaisuuksina sekä organisaation että yksilön näkökulmista Rakennetaan yhteistä käsitteistöä ja toimintatapoja, jotka olisivat yhteiset ammatillisen peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen ja työelämän toimijoille Osaaminen työpaikoilla, osaaminen oppilaitoksissa Lepola, 2013 Korento & Kotimäki, 2014
6
Mitä on Työelämä - pedagogiikka ??
Muutoksen hallintataitoja. Työelämässä tarvittavia taitoja. Yhteistyö ja vuorovaikutus. Verkostoituminen. Kyky oppia uutta. Joustavuus, uudistuminen. Oman osaamisen markkinointi, brändäys. Tuottavuuden parantaminen. Ammattipedagogiikkaa laajempi näkökulma. Yhteisön tarkastelu keskiössä. Tarkoittaa tapaa jolla opetus (mahdollisuus oppia) järjestetään. Alun perin tarkoittanut kreikan kielessä lasten ohjaamista tai johtamista. Makrotasolla valtion ja kuntien koulutusjärjestelmäratkaisut. Mesotasolla tapa järjestää opetus ja sen perustelut OPSissa. Mikrotasolla opettajan tapa järjestää opetuksensa ja ratkaisujen taustalla oleva opetusnäkemys. Sen avulla perustellaan koulutuksen tavoitteet, arvot, käytännöt, sekä menetelmävalinnat. Korento & Kotimäki, 2014
7
Osaamiskartta kehittämisen välineenä
Työtehtäväkohtaiset tiedot ja taidot eivät enää riitä – osaamisen ydin muodostuu kyvystä oppia, kehittyä ja kehittää. Korento & Kotimäki, 2014
8
Tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista
Kyky hakea, hyödyntää ja jakaa tietoa Sosiaalisen vuorovaikutuksen taidot Työparina toiminta ja yhteistyö esimiesten, kollegoiden ja muun työyhteisön kanssa Toiminta erilaisissa, nopeasti vaihtuvissa tiimeissä Kyky ymmärtää ja kuunnella asiakasta ja yhteistyökumppaneita sekä tarjota ratkaisuja Kyky solmia kumppanuuksia eli verkostoitua Toiminta rajattomassa maailmassa erilaisuuden keskellä Monikulttuurisuuden kunnioittaminen ja muilta kulttuureilta oppiminen Markkinointiosaaminen Innovaatio-osaaminen Sosiaalisen median käyttäminen ajattelun ja yhteisen tekemisen välineenä Oppimaan oppiminen Taito tarkastella eli reflektoida omaa toimintaa Liiketoimintaosaaminen Designosaaminen: menetelminä prototyypit, kokeilu ja testaaminen, usein myös talonpoikaisjärki Lähteet: Alasoini, 2010; Baldauf, 2010; EK:n Oivallus-hankkeen 2. väliraportti 2010; EK:n Oivallushankkeen loppuraportti 2011, Halava & Pantzar, 2010; Kekkonen, 2010; Nybergh 2010; Hätönen, 2011. Korento & Kotimäki, 2014
9
Osaamisen kehittämisen kokonaisuus (Heljä Hätönen, 2011)
Korento & Kotimäki, 2014
10
Korento & Kotimäki, 2014
11
Korento & Kotimäki, 2014
12
Korento & Kotimäki, 2014
13
Työelämä-pedagoginen osaamiskartta
Korento & Kotimäki, 2014
14
Työelämäpedagoginen osaamiskartta
Korento & Kotimäki, 2014
15
1. Työelämäpedagogiikan perusosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014
16
1.1. Työelämäpedagogin työnkuvan hahmottaminen
Korento & Kotimäki, 2014
17
1.2 Oman osaamiseni kehittäminen
Korento & Kotimäki, 2014
18
1.3. Tiedottamis- ja markkinointiosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014
19
1.4. Vuorovaikutusosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014
20
1.5. Selvitys-, tutkimus- ja innovaatiotoimintaosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014
21
1.6. Sosiaalisen median sekä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen
Korento & Kotimäki, 2014
22
2. Pedagoginen osaaminen
Korento & Kotimäki, 2014
23
2.1. Koulutus-, valmennus- ja ohjausosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014
24
2.2. Kohderyhmäosaaminen Korento & Kotimäki, 2014
25
2.3. Oppimisympäristöosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014
26
2.4. Arviointiosaaminen Korento & Kotimäki, 2014
27
2.5. Ennakointiosaaminen Korento & Kotimäki, 2014
28
3. Verkosto- ja yhteistyöosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014
29
3.1. Toiminta verkostoissa
Korento & Kotimäki, 2014
30
3.2. Hankeosaaminen Korento & Kotimäki, 2014
31
3.3 Verkostojen johtaminen
Korento & Kotimäki, 2014
32
4. Johtamisosaaminen Korento & Kotimäki, 2014
33
4.1. Pedagoginen johtaminen
Korento & Kotimäki, 2014
34
4.2. Organisaation toimintajärjestelmät ja prosessien kehittäminen
Korento & Kotimäki, 2014
35
4.3. Osaamisen johtaminen Korento & Kotimäki, 2014
36
4.4. Standardit ja määräykset
Korento & Kotimäki, 2014
37
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.