Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HOPS- Hallitseeko Oodi Pisteitä Siististi?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HOPS- Hallitseeko Oodi Pisteitä Siististi?"— Esityksen transkriptio:

1 HOPS- Hallitseeko Oodi Pisteitä Siististi?
Taideteollinen korkeakoulu Taidekasvatuksen osasto Annika Fredriksson amanuenssi

2 Ei-asiantuntijoina: opintosihteeri Virve Lapinlampi amanuenssi
Annika Fredriksson sovellussuunnittelija Inka Paukku miksi Teija ehkä kutsui: kuullut kiinnostuksestamme ja alkavasta HOPS- projektista me jotka esittelemme ajatuksiamme: Virve, Inka ja minä olemme pikemmin teidän kanssamatkustajia, HOPS-tutkimusmatkan alussa esitys = kooste tarpeista, tavoitteista, odotuksista, terminologiasta, esimerkkejä siitä mihin olemme törmänneet tähän mennessä, pikkusista vilahduksista eHOPS-ohjelmasta sekä esille nousseista kysymyksistä ja haasteista eli toisin sanoen esitys on taidekasvatuksen osastolla starttaavan tutkimusmatkan/projektin esittely esityksessä on paljon/kauhiasti kalvoja  tämä ei kuitenkaan ole koulutusta, teidän ei tarvitse oppia kaikkea mitä kalvoilla esitetään! Asiat on poimittu visualisoimaan mistä on puhe ja jättää teille matskua johon voi palata JOS tarvis JOS ajankohtaista! Työryhmä

3 OPS & HOPS http://www.w5w.fi/kuopio/images/rekry.gif Tavoite
tutkimusmatka alkaa yhtäältä Opetusministeriön edellytyksestä, että HOPS on käytössä jokaisessa yliopistossa tämän vuoden alusta alkaen OPM:n ja yliopistojen yhteisenä tavoitteena on: vahvistaa ohjausta  varmistaa opintojen sujuva eteneminen  mahdollistaa valmistumisen 5 v (yksilöllisiä ratkaisuja, mutta meidän velvollisuus että on mahdollista) Yllä kuvattu kaavio vaatii hyvää ohjausta/ohjausprosessia sekä hyviä työvälineitä sekä OPSin tekoon että HOPSin tekoon! (kun katson kaaviota yhä uudestaan, totean, että Kuvis tavallaan täyttää kaikki kohadat jollakin tavalla MUTTA luulen että opsikelijat eivät ole eri vaiheista tietoisia, eikä koe saavansa tätä määrää ohjausta  olisi varmaan syytä tehdä näkyväksi ja mainita ohjaus myös OPSissa SEKÄ löytää hyvä työkalu itse HOPSien tekoa varten) Tavoite

4 opintojen etenemissuunnitelma aikaisemman osaamisen tunnistaminen
Miksi HOPS? muun muassa: opintojen etenemissuunnitelma aikaisemman osaamisen tunnistaminen opiskeluprosessin jatkuvuuden turvaaminen vaikutus opiskelukulttuuriin ja opiskelun vastuullisuuden lisääminen ohjaus- ja arviointimenetelmien monipuolistaminen - vielä muutamalla sanalla HOPS:n perusteluja: [kalvon teksti] - ”jatkuvuuden turvaaminen”  muistan omilta opintoajoiltani kuinka mukavaa oli leikkiä laatikkoleikkiä, eli vetä isot ruksit suoritettujen kurssien yli… ”vastuullisuus”  erityisesti valintojen lisääntyessä on tärkeää vahvistaa opiskelijoiden vastuullisuutta Perustelut

5 HOPS lukuvuonna 2006-2007 I vsk kevät TYÖNOHJAUSOPE Opintosihteeri
(toimittaa täytetyn lomakkeen opolle) (valmis toukokuussa 2006) III vsk kevät tammikuussa kutsu (opintosihteeri): HOPS + rekisteriote + kutsu henkilökohtaiseen tapaamiseen helmi-maaliskuussa tapaaminen opintosihteerin kanssa: kandin tutkinto + maisteriin jatkaminen V vsk kevät opintojen tarkastaminen valmistumisen yhteydessä HOPS- LOMAKE O: kansio/mappi jossa HOPS lomake säilyy TKO:n ja muuntokoulutuksessa sekä muilla TaiKin osastoilla HOPS käytössä: paperiversiot TKO:n perusopiskelijoita on 350, tähän mennessä ohjausta on annettu työnohjausryhmissä (I ja II vsk) sekä myöhemmissä opintojen vaiheissa opintosihteerin/amanuenssin vastaanotolla. Ongelmia on syntynyt III vsk:lla  haluamme kehittää MUTTA opiskelijamäärän takia tutkia sähköisen HOPSin mahdollisuuksia tämä kaavio kuvaa meidän perusopintojen osalta tämän vuoden HOPS-prosessia tässä kaaviossa keskeisenä on tuo O:kansio/mappi  mitä järjestelmiä on jotka toimisivat sähköisesti? Taidekasvatuksen osasto/perusopinnot

6 HOPS-lomake 2004-2007 Taidekasvatuksen osasto/Virt@-koulutusohjelma
Lomake voi olla tämäntyyppinen (käytössä MUTTA mapista  sähköiseksi!!!! TaiKissa opintosuoritusjärjestelmänä Oodi ja Oodissa on eHops-palikka  maksamme sen kehittämisestä vaikka se ei olisi käytössä…  kannattaa siis tutkia sen mahdollisuudet hyvin Oodi-konsortiossa eHOPS-kokelu käynnissä, korjauksia ensimmäiseen ohjelmaversioon, muutamissa korkeakouluissa käyttöönotto ajoitettu lkv ei ihan ensimmäisten joukossa, mutta ajattelimme, että hyvä olla alkupuolella jotta voi muokata meidänkin tarpeita vastaavaksi…. 5 minuuttia Taidekasvatuksen

7 Taidekasvatuksen osasto/projektikuvaus 1
eHOPS pilotointi Ajoitus: kesäkuu 2006-heinäkuu 2007 Tarve: opintosuunnitelmien ylläpitoon, käsittelyyn ja hallinnointiin yhtenäinen toimintamalli sekä sitä tukeva järjestelmä  saman järjestelmän hyödyntäminen HOPSin tekoon Odotukset: eHOPS ”keskustelee” opintosuoritusjärjestelmän kanssa tuki sekä opiskelijoille, että osastolle (ohjaajille ja virkailijoille) ollaan siis just nyt alkamassa projektia (ei edes oman osaston väki ole kuullut asiasta vielä… hyvä ”pakko” kun piti valmistella tähän…) ”Odotukset”  mahdollistaa opiskelijan suunnitelmatietojen hyödyntämisen opintorekisterin muissa toiminnoissa kuten kurssi-ilmoittautumisten priorisoinnissa ja kokonaisuuksien koostamisessa ettei kaikkien amanuenssien/suunnittelijoiden/koordinaattoreiden tarvitse keksiä pyörää aina uudestaan…. Taidekasvatuksen osasto/projektikuvaus 1

8 Osaston/korkeakoulun hyödyt:
eHOPS pilotointi Opiskelijan hyödyt: keskitetty opintojen suunnittelu tutkintorakennepohjat ohjaavat suunnittelua hyväksytty HOPS velvoittaa yliopistoa tarjoamaan opetusta edesauttaa opiskelijan edistymistä opinnoissa Virkailijan hyödyt: HOPSit keskitetysti yhdestä järjestelmästä  ei omaa arkistointijärjestelmää, ei muistinvaraista opintojen edistymisen seuranta virkailijalla ja opiskelijalla on molemmilla ajantasainen suunnitelma nähtävillä tässä vielä lisää odotuksia, eli odotettuja hyötyjä yksilöitynä per käyttäjäryhmä: Opiskelija: opintojen suunnittelu tapahtuu yhdessä paikassa HOPS velvoittaa tarjoamaan opetusta siten, että suunnitelmaa voidaan noudattaa Virkailija: seuranta suhteessa opiskelijan tavoitteisiin ei muistinvaraista: esim. jos virkailija vaihtuu kehittämisen väline Osaston/korkeakoulun hyödyt: resurssien kohdennus valmistumisaikojen seuranta tutkintorakenteen toimivuuden arviointi ja kehittäminen Taidekasvatuksen osasto/projektikuvaus 2

9 eHOPS pilotointi Mittarit: opiskelijoiden valmistumisajat
opintosuoritusten jakautuminen opintojen ajalle valmistuneiden tutkintojen rakenne ja laatu opiskelijoiden tyytyväisyys opetustarjontaan kurssien täyttöaste (opiskelupaikat/osallistujat/suorittajat) mittareita joita osasto voi käyttää toiminnan/opetuksen suunnittelussa Taidekasvatuksen osasto/projektikuvaus 3

10 M1 tutkintojen, opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen määrityksiä
laadittu: tutkinnonuudistuksen ja joustavan opiskelijaliikkuvuuden tarpeisiin Suomen virtuaaliyliopiston opetustietomäärityksiä: mahdollistaa: opintotietojärjestelmiin liittyvien palvelujen (OPS, HOPS, oppaat jne) kehittämisen tutkintojen, opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen kuvauksien yhtenäistämisen yliopistoissa yliopistojen välisten tutkintoon johtavien opintojen tiedonvaihdon ryhdyttiin tutustumaan eHOPSIin ja törmättiin ensimmäiseksi tähän käsitteeseen: M1 jonka pohjalta Suomen yliopistot voivat kehittää tutkintojen, opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen ryhmittelyä Kehitetty Bolognan prosessin mukaisen tutkinnonuudistuksen esille nostamiin tarpeisiin  määrittelyn täyttäminen vaatimus eHOPSin käyttöönotolle Käsitteenmäärittelyä 1

11 Tutkinto, opintokokonaisuus ja opintojaksot
tässä on esitetty yksi esimerkki siitä miten tutkinto, opintokokonaisuus ja opintojakso voidaan kuvata/määritellä (M1 hengessä, poimittu Suomen virtuaaliyliopiston opetustietomäärityksistä) valkoinen = tutkinto, vihreä-pilkullinen = tutkinto-ohjelma, pystyraidallinen sulkuviivoin = opintokokonaisuus/moduuli pystyraidallinen katkoviivoin = vapaa opintokokonaisuus, vihreä = opintojakso Tässä tietorakenteessa: | Tutkinto | Tutkinto koostuu tutkinto-ohjelmasta ja sen suorittamisesta myönnetään tutkintotodistus. Tutkinnon rakenne ja vaatimukset. | Tutkinto-ohjelma | Tutkintojen rakenne ja suorittaminen kuvataan Valtioneuvoston asetuksessa yliopistojen tutkinnoista ( ) §§ 9-10, ja Tutkinto-ohjelmat kuvaavat eri tapoja, jolla tutkinto voidaan suorittaa. Tutkinto-ohjelma koostuu opintokokonaisuuksista ja/tai vapaista opintokokonaisuuksista ja mahdollisista opintosuunnista.  meillä kulutusohjelma | Opintosuunta | Tutkinto-ohjelman opiskelua tiettyyn aihepiiriin tai alalle ohjaava opintokokonaisuuksien joukko. Voidaan käyttää myös: suuntautumisvaihtoehto tai linja | Opintokokonaisuus | Opintokokonaisuuksia ja opintojaksoja ryhmittelevä käsite. Opintokokonaisuudet koostuvat toisista opintokokonaisuuksista tai opintojaksoista. opintokokonaisuutta. | Vapaa opintokokonaisuus | Opintokokonaisuuksia ja opintojaksoja ryhmittelevä käsite. Esim. vapaavalintaiset sivuainekokonaisuudet. | Opintojakso |Pienin suoritettava opintojen osa. Opintojaksoja ei voi pilkkoa eli ne ovat atomisia. Voidaan käyttää termiä: kurssi. Käytännössä opintojaksoissa (kursseissa) on usein (esim. tentti ja harjoitukset) erikseen arvosteltavia osia. Tässä yksi kokonaisuus, eli sen mahdolliset osarakenteet eivät sisälly tähän. Tässä voidaan ainoastaan listata kaikki suoritustavat; mahdollisesti tarvittava lisäinformaatio annetaan vapaalla tekstillä. Opintojakso siis kokoaa kaikki osasuoritukset yhteen ja suoritustapoja voi olla useita. Erillisten palasten hallinta kuuluu instanssitasolle (opintojaksojen toteutus), joka määritellään erikseen. Käsitteenmäärittelyä 2, esimerkki

12 Oodi eHOPS järjestelmällä tuetaan henkilökohtaisten opintosuunnitelmien (HOPS) tekemistä sekä niiden kommentointia ja hyväksymiskäsittelyä opintohallinnossa opiskelijalle HOPS on opintojen suunnittelun työkalu tukee itseohjautuvuutta sekä suunnitelmien kommunikointia ohjaajille standardoidussa muodossa opiskelija muodostaa sisällöllisen ja ajallisen kokonaiskuvan opinnoistaan …ja tutkimusmatka jatkuu (oletteko kärryillä?) olemme/olen jo kuvannut meidän odotuksia järjestelmää kohtaan Oodin eHOPS-ohjeet tuntuvat vastaavan ainakin sanallisesti meidän odotuksiimme eHOPS/käyttötarkoitus

13 Oodi eHOPS prosessi yksinkertaistettuna kaaviona 15 minuuttia
eHOPS-prosessin visualisointi hallinto/virkailija tekee tutkintorakennepohjat opiskelija tekee HOPSin tutkintorakennepohjan pohjalta ja päivittää sitä aika ajoin opiskelija lähettää HOPSinsa ohjaajan kommentoitavaksi järjestelmän välityksellä (jos käytössä) ohjaaja kommentoin HOPSia ja palauttaa sen kommentein varustettuna opiskelijalle opiskelija lähettää HOPSinsa hyväksyttäväksi (jos käytössä) ohjaaja tarkistaa että HOPS on yksikön sääntöjen mukainen, ”hyväksyttävissä”, ja mikäli on, siirtää sen hyväksyttäväksi (ohjaaja voi myös itse olla hyväksyjä). hyväksyjä hyväksyy HOPSin. Hyväksyttäessä opiskelijan ensisijaisesta HOPSista tehdään kopio, joka jää järjestelmään. 15 minuuttia eHOPS prosessi yksinkertaistettuna kaaviona

14 Oodi hallinto/virkailija tekee tutkintorakennepohjat
opiskelija tekee HOPSin tutkintorakennepohjan pohjalta ja päivittää sitä aika ajoin opiskelija lähettää HOPSinsa ohjaajan kommentoitavaksi järjestelmän välityksellä (jos käytössä) ohjaaja kommentoi HOPSia ja palauttaa sen kommentein varustettuna opiskelijalle opiskelija lähettää HOPSinsa hyväksyttäväksi (jos käytössä) ohjaaja tarkistaa että HOPS on yksikön sääntöjen mukainen, ”hyväksyttävissä”, ja mikäli on, siirtää sen hyväksyttäväksi (ohjaaja voi myös itse olla hyväksyjä). hyväksyjä hyväksyy HOPSin. Hyväksyttäessä opiskelijan ensisijaisesta HOPSista tehdään kopio, joka jää järjestelmään. esitin asian edellisellä kalvolla kuviona  tämä lähinnä teille kertaukseksi jos joskus tarvis palauttaa vaiheet mieleen eHOPS prosessi yksinkertaistettuna sanoin

15 Tutkintorakennepohja
Nimi Voimaantulolukuvuosi, joka ilmaisee lukuvuoden jona ko. pohjan mukaiset tutkintovaatimukset tulevat voimaan Vanhenemispäivämäärä: vanhenemispäivämäärän jälkeen rakennepohjaan pohjautuvia uusia HOPSeja ei voi tehdä. Linkki ohjesivulle: ohjesivun url: opiskelijalle näytetään ko. osoitteeseen osoittava ohjelinkki. Tutkintosääntö: tutkintoasetus ilmaisee sen, mitataanko pohjassa opintojen laajuutta pisteissä vai viikoissa. [Muokkaa suori….] = siirtymä pohjan sisällön malliaikataulutukseen Opiskelijan opinto-oikeudelta vaadittavat opintokohteet: kurssikoodi tai hakunäyttö Käyttäjä valitsee napeilla haluaako lisätä Sivuainevaatimuksen vai Ryhmittelyn Näytön alalaidassa on tallennustoiminto ja kopioi uudeksi toiminto joka tallentaa ko. tutkintorakennepohjasta uuden version luonnos -tilassa. hallinto –oikeudella Weboodin valikossa näkyy kohta ”Tutkintorakenteet”, josta pääsee muokkaamaan tutkintorakennepohjia sekä opintokokonaisuuksien ja opintokohteiden sisältyvyyksiä 2. Opiskelijat, joiden opintojen aloittamisajankohta on tämän lukuvuoden ensimmäisenä päivänä, tai ennen sitä, voivat käyttää pohjaa HOPSinsa pohjana. tilanne, jossa oppiaineen, tms. tutkintovaatimukset päivittyvät kuitenkin esim. kerran kahdessa vuodessa, on otettu huomioon siten että mikäli opiskelijan opinto oikeuteen sopivia tutkintorakennepohjia, joiden voimaantulolukuvuoden alkamispäivä on myöhäisempi tai sama kuin opiskelijan opintojen aloittamispäivä, tarjotaan opiskelijalle tutkintorakennepohja, jonka voimaantulolukuvuoden alkamispäivä on myöhäisin, mikäli tällainen löytyy. 5. Huom. tämä kenttä ei siis rajoita pohjan käyttöä esim. opiskelijoihin, joiden opinto-oikeus on uuden asetuksen mukainen. Jos halutaan rajoittaa pohjan käyttö vain uuden asetuksen mukaan opiskeleviin, voidaan rajoitus ilmaista lisäämällä tutkintoasetus –opintokohde vaadittaviin opintokohteisiin. Toteutuksen perusteluna on se, että näin voidaan haluttaessa sallia vanhan asetuksen mukaan opiskelevien suunnitella opintojaan myös uuden asetuksen mukaisen pohjan mukaan, ennen tutkintoasetuksen merkitsemistä opinto-oikeuteen. 7. Tutkintorakennepohjassa luetellaan 0-n opintokohdetta joiden täytyy olla osajoukko opiskelijan opinto-oikeuden opintokohteista, jotta opiskelija voi tehdä HOPSin ko. pohjaa käyttäen. eHOPS esimerkki 1/hallinnon toiminnot

16 Ryhmittelyn muokkaus eHOPS esimerkki 2/hallinnon toiminnot
Näytön toimintoja ja kenttiä ovat: ryhmittelyn nimi tallennusnappi, joka tallentaa ryhmittelyn nimeen tehdyt muutokset Vaihtoehdot: lisää vaihtoehtoinen sisältö –nappi joka vie sisällön muokkaukseen/lisäykseen vaihtoehtoisen sisällön nimi (mikäli vaihtoehtoja on vain yksi, ei tämän nimi näy opiskelijalle) vaihtoehtoisiin sisältöihin voi määritellä opiskelijan opinto-oikeudelta vaadittavia opintokohteita  vaihtoehdossa lueteltujen kohteiden tulee olla osajoukko opiskelijan opinto-oikeuden opintokohteista, jotta opiskelija saa valita ko. vaihtoehdon HOPSiinsa vaihtoehdon varsinainen sisältö on joukko opintokohteita, esim. opintokokonaisuuksia lisäksi kerrotaan, saako opiskelija liittää tähän kohtaan tutkintoaan mitä tahansa muita kuin lueteltuja opintokohteita sisältöä pääsee muokkaamaan ”muokkaa” –valinnasta 5. Näin voidaan tehdä jos esim. syystä tai toisesta ei haluta että opiskelija suunnittelee HOPSiinsa esim. suuntautumisvaihtoehdon opintoja ennen kuin suuntautumisvaihtoehdon valinta on kirjattu opinto-oikeuteen. 8. Muokattavia tietoja ovat opintokohteet ja edellisen kohdan tieto siitä saako opiskelija lisätä myös muita opintokohteita. (Muokkauksesta ks alla) MUISTAKAA: nämä on vain esimerkkejä katsokaa mutta ei tarvii opetella. Ainoastaan pohtia miltä vaikuttaa työkaluna!!!! eHOPS esimerkki 2/hallinnon toiminnot

17 Opinto-oikeudet Opinto-oikeudet ja opintosuunnitelmat -näkymässä on lueteltu opiskelijan voimassaolevat opinto-oikeudet Kunkin opinto-oikeuden kohdalla on lisäksi kerrottu opiskelijan suunniteltu valmistumisvuosi. Valmistumisvuosi vaikuttaa käyttöliittymässä siihen, miten monta vuotta aikataulutusnäkymässä näkyy Kunkin opinto-oikeuden kohdalla on lueteltu kaikki kyseisen oikeuden HOPSit tilassa. HOPSin tila näkyy tila –sarakkeessa ja viimeinen muokkauspäivä Muokattu/sarakkeessa. eHOPS esimerkki 3/opiskelijan toiminnot

18 Ryhmittely, valittu sisältö ja opintokokonaisuus
Ryhmittelyn ja vaihtoehtoisen sisällön nimet näytetään muodossa ”Ryhmittely: valitun sisällön nimi” Opintokohteiden alla näytetään valinnaisryhmittäin opintokohteeseen sisältyvät opintokohteet. ”Pakollinen”  näytetään ryhmään kuuluvat opintokohteet. Valinnaisryhmissä  selitteen vieressä näytetään ”lisää” –nappi, josta opiskelija pääsee lisäämään ryhmän kohteita (myös ”poista” nappi) 3. Suorittamattomien HOPSin opintokohteiden kohdalla näkyy ”suunniteltu” –sarakkeessa ”aikatauluta” –nappi (kuvassa:”määritä”),  aikataulutus. Suoritettujen kohdalla suorituspäivämäärä suoritettu sarakkeessa 4. Suorittamattomien opintokohteiden laajuus näkyy Yhteensä sarakkeessa. Opiskelija voi muuttaa laajuutta aikataulutusnäkymässä. Suoritetut näkyy”josta suoritettuja” –sarakkeessa. - Jos vaihtoehtoisia sisältöjä on vain yksi, ei tämän nimeä näytetä. Vaihtoehtoisen sisällön opintokohteet näytetään sisällön alla. 2. (Kuva tapauksessa opiskelija on lisännyt kohteen ). 4. Mikäli opintojakson minimi ja maksimilaajuudet ovat eri, näytetään oletusarvoisesti minimilaajuus. eHOPS esimerkki 4/opiskelijan toiminnot

19 Opiskelijahaku Opiskelijahaku –välilehdellä voi hakea eri hakuehdoilla Opiskelijoita. Hakuehdot ovat lähes samat kuin WebOodin opiskelijahaussa HOPS sarakkeessa on HOPSin tila. (Opiskelijalla voi olla opinto-oikeutta kohti vain yksi HOPS joissain tiloista ensisijainen, kommentoitavana, tarkastettavana tai hyväksyttävänä ). Tämä näkyy eHOPS sarakkeessa. Tilasta on linkki Opiskelijan HOPSit ja ohjaajan kommentit –näytölle. Käsitelty –sarakkeessa näkyy HOPSin viimeinen muokkauspäivä. eHOPS esimerkki 5/ohjaajan ja/tai hyväksyjän toiminnot

20 Opiskelijan HOPSien tarkastelu, kommentointi ja hyväksyntä
Perustiedot opiskelijasta ja opinto-oikeudesta Pudotusvalikko, jossa on näytölle tultaessa valittuna se HOPS jonka tiedoista näytölle tultiin. Muokkaa HOPSia valinta vie HOPSin muokkausnäkymään, joka on samanlainen kuin opiskelijan eHOPS muokkausnäyttö Linkit näkymiin Opiskelijan HOPSista. HOPSia voi katsella rakenteen mukaan, rakenteen mukaan siten, että opiskelijan kommentit jotka hän on asettanut ohjaajille näkyviksi tai aikataulun mukaan. Myös opiskelijan (julkisiksi asettamia) opinto-oikeuskohtaisia kommentteja voi katsella. Lisää uusi kommentti –laatikko näkyy ainoastaan tietyissä tilanteissa (tarkempi kuvaus ohjeissa) Kohta 2: Valikossa on valittavissa opiskelijan kyseisen opinto-oikeuden muut julkiset HOPSit, eli käytännössä vanhat hyväksytyt HOPSit. Käyttäjä voi valikosta vallten katsella näiden sisältöjä. eHOPS esimerkki 6/ohjaajan & hyväksyjän toiminnot

21 Syyslukukauden 2007 alkaessa
meidän tutkintorakenteen kuvaus noudattaa M1 määrittelyä (virtuaaliyliopiston tutkinto-, opintokokonaisuus- ja opintojaksokohtaisten tietojen määrityksiä) osastolla on määritelty henkilökohtaisen opintosuunnitelman hyväksymisprosessi ja vastuuhenkilöt järjestelmä on parametroitu prosessin tarpeiden mukaisesti järjestelmän käyttö on ohjeistettu: virkailijoita varten on tuotettu ohjeet ja koulutusmateriaali tutkintorakennepohjien tekoon, opiskelijoita varten on tuotettu ohjeet ja koulutusmateriaali opintosuunnitelman tekoon sekä hyväksyjiä varten on tuotettu ohjeet ja koulutusmateriaali opintosuunnitelman hyväksymiseen ja kommentointiin. opintorekisterijärjestelmään on rakennettu taidekasvatuksen koulutusohjelman tutkintorakennepohjat, joiden pohjalta opiskelija voi tehdä henkilökohtaisen opintosuunnitelman nyt kun olemme jo hieman tutkineet asiaa  palaan vielä takaisin meidän (TKO) projektin, eli tutkimusmatkamme tarkennettuihin tavoitteisiin, Taidekasvatuksen osasto/projektin tavoite

22 Aikataulu Kesä 2006 tutustuminen järjestelmään testiympäristön avulla: TKO:n koulutusohjelman tutkintorakenteen kuvaaminen eHOPSissa (M1 määrittelyn mukainen) Syksy 2006 päätös käyttöönotosta henkilökohtaisen opintosuunnitelman käsittely/hyväksymisprosessi: käyttäjäryhmäkuvaus, prosessikaavio, järjestelmän parametrointi Talvi koulutuksen suunnittelu: koulutussuunnitelma Kevät 2007 koulutusmateriaalin ja ohjeiden tuottaminen: koulutusmateriaali, käyttöohjeet koulutukset: 1. tutkintorakennepohjien teko (osaston virkailijat) tuotantoympäristön asennus Kesä 2007 Tutkintorakennepohjien rakentaminen tuotantoympäristöön Syksy 2007 Koulutukset: 2. henkilökohtaisen opintosuunnitelman teko (opiskelijat), 3. henkilökohtaisen opintosuunnitelman hyväksyntä (hyväksyjät) Taidekasvatuksen osasto/projektin eteneminen

23 Kysymyksiä: sanasto, määritykset: esim. tutkinto-ohjelma vs koulutusohjelma (M1)? ohjaaja ja hyväksyjä vai yksi ja sama opettaja? opintopisteet?  meillä työnohjauksenyhteydessä, josta saa opintopisteitä, mutta entä III vsk? opiskelijan oman työn osuus näkyviin HOPSiin? julkisuus ( = kuka saa lukea opiskelijan HOPSia)? - hyväksytty HOPS on (ilmeisesti) virkamiehen vahvistama asiakirja, ja siten julkisuuslain nojalla julkinen vastaavalla tavalla kuin esimerkiksi opinnot. Opiskelijalle tulee esittää tästä kertova teksti hänen lähettäessään HOPSiaan hyväksyttäväksi! HOPSin hyväksymiseen liittyvät säännöt ja velvoitteet pitää kuvata yliopistokohtaisesti - opiskelijan vapaalla tekstillä syöttämät kommentit eivät ole kopiossa mukana. Hyväksytyt HOPSit näkyvät opiskelijalle itselleen, ohjaajille, ja hyväksyjille …. ajateltavaa, huomioitavaa, pohdittavaa….

24 eHOPS ON: motivaattori opiskelijalle apuväline tuki
”hyvällä tavalla pakollinen”  kaikki haluavat käyttää!!! EI OLE: lisärasite suorite ”huonolla tavalla pakollinen”  kiviriippa!!! eHOPS käytön tavoite

25 OHJAUKSEN PERIMMÄINEN TARKOITUS ON TEHDÄ OHJAUS TARPEETTOMAKSI!?!
ILOISTA VAPPUA!!!

26 Lähteet: Suomen virtuaaliyliopiston opetustietomäärityksiä: Tutkinto-, opintokokonaisuus- ja opintojaksokohtaiset tiedot Oodi-konsortion dokumenttitietokanta: eHOPS pääkäyttäjän ohje & käyttöönoton ohje: eHOPS sanasto: MUISTA KERTOA: Dokumenttitietokantaan tarvitaan tunnus ja salasana  kirjoittakaa ylös (en uskaltanut printata tähän ellei ole sallittua levittää….) Username: oodi Password: konsortio


Lataa ppt "HOPS- Hallitseeko Oodi Pisteitä Siististi?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google